32. NAVADNA NEDELJA 11. 11. 2007 // Leto
VIII // Št. 12
UVODNIK
NA ZDRAVJE!
Ej, kakšno veselje povzroča
v nas sveti Martin! Da je vendar spet čas, ko odidemo v hram in nazdravimo s
kozarcem novega.
Verjetno zato, ker je to čas
zrelosti. Čas, ko je vendarle dozorelo, kar smo pripravljali toliko časa, v kar
smo vlagali toliko svoje moči. Sam ne vem, kako je srkniti nekaj svojega vina
in se z radostjo v srcu ozreti po polnih sodih. Se mi pa dozdeva. In me začne
spominjati na neko drugo dozorevanje, na sok nekega drugega vinograda …
V ta čas zrelosti torej
prijaha na konju Martin. Ne kot nekdo, ki bi se opijanjal z novim vinom, tudi
ne nekdo, ki se masti s pečeno gosjo. Kot nekdo, ki sredi zime trga svoj plašč,
da bi ga dal nekomu, ki potrebuje pomoči. Kaj ima torej Martin z vinom? Eh,
pozabimo že na vino. Zrelost, ta je prinesla Martina med nas. Zanj namreč lahko
rečemo, da je dozorel – v tem nenavadnem dejanju trganja plašča. Nekako je
uvidel, da je lahko njegov največji dar, če da samega sebe. Ne, da tega reveža
pošlje po obleko na Karitas, ampak da mu da svojo lastno obleko.
Saj še niste pozabili, da
sem mislil na nek drug vinograd? Saj veste, na tistega, ki ga je posadila
večina med vami. Spomnite se, kaj ste posadili. In na to, da greste vsak dan
med te svoje majcene sadike. Sadike, ki sicer potrebujejo tudi prave hrane in
dobre lege, predvsem pa vaš čas. Ne časa koga drugega, ki gre na sprehod po teh
vinogradih, ampak predvsem vaš čas.
Na vaše otroke mislim.
Vi na konju, na vaši poti pa
otroci, tisti, ki potrebujejo pomoči. Ki ne potrebujejo obleke, ampak čas. Vaš
čas, ne časa koga drugega. Saj potrebuje nas, ne dragih oblek, krožkov,
treningov, tekem, pokalov … Potrebuje nas, ki smo ga želeli in ga srečali na
poti. Potrebuje nas, ki smo prejeli v dar ta vinograd …
Da, težko in naporno je delo
v vinogradu. Toda, ste že kdaj poskusili vino kakega trdega in težkega leta? Ni
ga boljšega, vam rečem.
Na zdravje, torej!
Marko Rijavec
VREDNO SPOMINA
PRED 90. LETI JE UTIHNILO OROŽJE OB SOČI
Po dvanajsti soški bitki in prodoru pri Kobaridu se je na
Goriško vrnil mir. Od začetka ofenzive 24. oktobra 1917 se je italijanska
vojska umikala, v štirinajstih dneh do reke Piave. Prodor avstro-ogrskih in
nemških enot na ozemlje Kraljevine Italije je povzročil umik prebivalstva in tudi
videmskega nadškofa Rossi-ja z vsemi duhovniki, ki so jih na zasedenem ozemlju
postavile italijanske oblasti.
"Prihajajo prvi glasovi, da so
naši prodrli pri Bovcu in Kobaridu. Upanje je, da bomo rešeni." (Župnijska kronika Batuje, 25.
oktober 1917). Podobne občutke je delil tudi nadškof Sedej. V pastirskem pismu
(4. december 1917) se je zahvalil Vsemogočnemu Bogu, da je njegovo nadškofijo
osvobodil sovražnikov in jo ponovno združil s katoliško Avstrijo… Italijansko
okupacijo je primerjal z babilonskim suženjstvom, italijanski poraz pa je
označil kot božjo kazen za italijansko vlado, ki bo morala plačati za svojo
nezvestobo in nasilje proti Cerkvi. To pismo je Sedeja drago stalo v povojnem
obdobju, saj je služilo za dokaz njegovega protiitalijanskega razpoloženja.
Na dan Vseh svetih leta 1917 je deželni glavar msgr. L.
Faidutti daroval zahvalno mašo za osvobojeno domovino v cerkvi uršulinskega
samostana.
Že v pripravah na dvanajsto soško bitko, ki so jo izvedle
združene nemške in avstro-ogrske vojaške
sile novo oblikovane 14. armade, je prišlo do nesporazumov glede verske oskrbe
vojakov nekatoliške vere in uporabe cerkvenih objektov zanje. Na soški fronti
so branilci prvič izvedli protiofenzivo, pri čemer so dejavno sodelovali tudi
Nemci. Proti je bil ravno Sedej, medtem ko sta njegova sufragana, Jeglič in
Karlin, pokazala več prožnosti za ekumensko sodelovanje. Dejstvo je, da je
prišlo v tej ofenzivi na soško fronto in v zaledje veliko nemških vojakov
protestantske vere, ustreznih cerkva na tem območju pa ni bilo. Škof Jeglič je
o tem zapisal: "Z Dunaja je prišlo
od ministerstva, naj se duhovniki pouče, da naj tam, kjer ni templja za
protestante, dopusti protestantovski vojaščini naše cerkve za njihovo službo
božjo, ker taka je navada na Nemškem, na Francoskem in škof briksenški je za
svojo škofijo že lani podrobno navodilo izdal." Škof Jeglič je bil nasproten temu stališču,
ker je po njegovem taka uporaba katoliških cerkva zoper cerkvene postave in žali
vernike. Obrnil se je na dunajskega nuncija, ki je potrdil njegovo mnenje.
Jeglič je torej direktivo odbil, vendar jo je molče dopuščal v primeru ostrega
vojaškega nastopa. "Mislil sem edino
na vojake iz Nemčije. Naši nekatoličani niso tako brezobzirni." O vsem
je obvestil Sedeja. Ta mu je svetoval, naj prošnjo ministrstva odločno odbije.
Pri tem naj se sklicuje na dekret Svetega sedeža iz leta 1873, ki je naročal,
naj se izobči vsako cerkev, ki so jo drugoverci s silo dobili v uporabo.
(Jegličev dnevnik, oktober 1916)
Renato
Podbersič ml.
ZNAMENJA
IGRALNIŠTVO - SAN MARINO 2007
»VLEČNI KONJI RAZVOJA« - IGRALCI NA BOBNU, VLADA V KOTU
Corriere della sera velja za verodostojen dnevnik. Konec
oktobra se je razpisal o igralništvu v samostojni Republiki San Marino v
Srednji Italiji. Tam se je že zgodilo, kar obljubljajo nam kot nebesa, da so,
na meji z Italijo, posejali, kaj pa drugega! kot igralnice. Kapital je bil, kot
povsod – od zunaj. Obljubljali so, da
bodo oživeli turizem. Pa se je razcvetel hazard...
V San Marinu nihče ne govori več, da je igralništvo vlečni
konj razvoja ali, da je prineslo krajevnemu prebivalstvu nove možnosti. Seveda,
bodo rekli naši strokovnjaki, sekretariji in župani, da je San Marino povsem
nekaj drugega kot nameravana Goriška investicija.
Naj jih posluša, komur je do pravljic!
NA BOBEN
Reporter je na kraju samem ugotovil, da so nekateri hitro
zapravili hišo ali stanovanje ali podjetje. Previdnejše družine so javno
prepovedale nekaterim svojim članom vstop v igralnice. Trenutno se veliko
govori o gospodu, ki je zakockal hotel… Hazard prazni žepe ne le gostov, ki
prihajajo v glavnem iz Italije, ampak tudi domačinov.
Giorgio Felici pripoveduje o razvezah zakoncev zaradi
zaigranih premoženj, o prezadolženih upokojencih, ki so prodali svoje hiše in
se preselili v stanovanja…
Dr. Sebastiano Bastinelli vodi Center za duševno zdravje. Svojci
se zatekajo k njemu, naj pomaga temu in onemu njihovemu človeku, da se reši hazardiranja.
Zdravnik pravi: »Kakor alkoholik sobiva s svojo steklenico
in gleda v prazno, tako se hazarder osami in prilepi na igro…«
V igralnicah je tišina kakor v cerkvi, zgoščenega
cigaretnega dima je, da bi ga lahko rezal. Hazarderka je svetovala novinarju:
»Bolje, da se tega ne lotite!«
OBLAST PA…
Novejša igra je Keno. Obljublja zadetek do 500 tisoč evrov.
Švicarska igralniška veriga je prišla v San Marino, kam drugam kot k vladi!, da
bi odprla nekaj podobnega kot so igralni saloni v Italiji. Ko so za tem avtomate
pregledali strokovnjaki, so ugotovili hazardersko prevaro...
Zaradi iger na srečo je bila vlada San Marina nekajkrat v
krizi. Nakar so z okroglo 3 milijoni evrov odplačali švicarsko družbo in od
letošnjega marca je postala država lastnica igralnic.
Igralništvu se je javno uprl svetnik Marco Arzilli… začeli
so mu groziti… na vlado so začele pritiskati še druge igralniške verige…
Herbert Vytsko iz vodstva Casinos Austria pravi, da bo
vsekakor odprl igralnico tudi on »ker je v Severeni Italiji 5,5 milijonov
strastnih hazarderjev.«
NAPETOST
V zadnjih dneh sta se zganili domača oblast in še bolj ona v
Rimu, ki je dajala vsako leto 9 milijard lir San Marinu, da je bilo igralništvo
pod nadzorom. Zdaj bi se radi izvlekli iz primeža hazarda in njegovih
mogočnežev, ki dvigajo greben vedno bolj visoko nad javnost in tudi nad oblast.
Povzetek in
uvod Gašper Rudolf
PABERKOVANJA
IZ SLOVARJA »P« KOT PRENOSNIK
V času Marconijevih ali Edisonovih novosti je človeštvo
mislilo, da sanja. Nikoli prej ni v tako kratkem času prišlo do tako silovitega
in hitrega tehničnega napredka. Iz dolgih stoletij vožnje s konji v manj kot
dvajset letih k avtomobilom; od poštnih golobov do telefona in od petroleja do
žarnice. Zemlja je postajala manjša, ljudje vse bližji.
V 20. stoletju je v dveh generacijah prišlo do take
revolucije, kakršne ni bilo prej v stoletjih.
Cilj tehnološkega napredka komunikacij je približati ljudi
in spremeniti svet v veliko vas. Ne moremo se načuditi, kako dobro je to
uspelo. Zdaj merimo v sekundah prenos novic z enega konca sveta na drugega. Prednost
dajemo tistemu dogodku, ki se je zgodil pred manj kot pol minute.
Hitrost in ritem prenosa podatkov ali novic je vplivala in
zaznamovala naše vsakdanje življenje. V trenutku lahko izvemo o naravnih
katastrofah, o vojnih posegih ali o najnovejših tehnoloških dosežkih. Toda
pozor! Novice morajo biti v službi dobrega in iskanja skupnih rešitev, morajo
biti lepilo skupnosti in ne le privilegij peščice.
Če bi obudili Edisona ali Marconija in jima pokazali
današnji svet, bi se zelo čudila. Napredku?
Morda niti ne toliko temu, da govorimo v majhne škatlice
brez žic ali da s pritiskom na gumb natisnemo v eni minuti več kot dvajset
strani.
Čudila bi se, kakšni sebičneži smo postali.
Med sprehodom ali med pogovorom z osebo zazvoni prenosni
telefon. Odgovorimo in govorimo dolgo časa, medtem pa oseba zraven nelagodno
čaka, kdaj bomo blagovolili spet spregovoriti z njo. V imenu »bližine« med nami
raje izberemo oddaljenega sogovornika nekaj deset kilometrov kakor osebo, ki je
le nekaj centimetrov čisto blizu nas.
A najhujši »telefonski zločin«, ki smo ga izumili, je
prenosni telefon v rokah otrok.
Naj se sliši staromodno ali predpotopno toda otrok star
deset let z najsodobnejšim modelom telefona v vrednosti več sto evrov, je
potrata in krivica. Krivica otroku, ki je že kot otrok vezan na brezvrvično
napravo. Taka »darila« so povzročila novo bahanje in družbeno razlikovanje med
sošolci, med šolskimi odmori pa nekomunikativnost med vrstniki. Starši kličejo
otroka ali obratno in v tistih petih minutah, vsakih petinštirideset minut, je
starš, ki kliče, seznanjen z otrokovim šolskim dojemanjem. Čemur seveda sledi,
da celo podjetje ali upravna pisarna ali delavnica ali gostinski lokal ve, kaj
je učiteljica povedala in kaj ne. Ko starši vidijo otroke doma pa tako in tako
ni časa za odkrit pogovor, saj takoj sledi vrsta krožkov, športnih treningov,
glasbenih obveznosti…
Na misel mi prihaja trditev umetnika in misleca p. Marka
Rupnika: »Kakovost človekovega življenja je odvisna od človekovega govorjenja.
Najvišja oblika govora je pogovor z Bogom – molitev«.
Ker pa je v našem vsakdanu in prazniku vedno manj časa za
molitev…
Pripravil Aljoša Vodopivec
O ZAKONU IN VZGOJI
Svet škofovskih konferenc držav Evropske unije (COMECE) se
zavzema za oblikovanje strategije za bolj uspešno zaščito družine in zakona. V
dokumentu, ki so ga predstavili 5. novembra v Bruslju zahtevajo večjo podporo
zakonu in družini in večjo pomoč za družine z več otroki. Več bodo vlagali v
programe za podporo zakoncem in družinam tudi zato, da bi se zmanjšalo število
razvez, podobno tudi v programe, ki skrbijo za otroke.
V Svetu so opozorili na študije o naraščanju nasilja v
družinah in pozvali, da odgovorni pripravijo in finančno podprejo programe za
preprečevanje nasilja v družinah. Zavzeli so se za prepoved nasilnih video in
računalniških igric in za denarno podporo programom, ki staršem pomagajo pri
vzgoji otrok, še posebej, ko gre za uporabo modernih sredstev komunikacije,
programom za boj proti zlorabi drog in alkohola, kakor tudi za programe o
zdravi prehrani otrok. Pomagati je treba otrokom priseljenih družin, da se
lažje vključijo v novo okolje bivanja.
V dokumentu spodbujajo gradnjo primernih stanovanj za mlade
zakonske pare, ki nimajo ustreznih materialnih pogojev. S takimi ukrepi se
spodbuja k dviganju natalitete ter zaščiti družinske in zakonske skupnosti.
BENEDIKT XVI. V
MEDIJIH
»Podoba Benedikta XVI. po obisku v Loretu, Avstriji in v Neaplju«
je bila osrednja tema študijskega posveta na rimski univerzi »Roma Tre«, na
katerem so analizirali odnos papeža in sredstev družbenega obveščanja.
Sociolog Giampiero Gamaleri je povedal, da je tisk pozorno
spremlja papeževe govore, še posebej, kadar so vezani na politično in družbeno
stanje. Od vseh objav v dveletnem papeževanju Benedikta XVI. je kar 33% vezanih
na govor v Regensburgu, ki je vzbudil mnoge nesporazume in velike polemike.
To pomeni, da se javno mnenje vznemiri, ko papež spregovori
o pomembnih družbenih pojavih.
Vendar pa se prav preko medijev omogoča, da je papeževo
sporočilo avtentično posredovano javnosti, kot se je to zgodilo v Loretu, ko je
z mladimi v spontanem nagovoru vzpostavil pristen dialog. To je bilo opazno
tudi v Neaplju, ko je govoril o problemih tega mesta, seveda tudi o mafiji.
Očitno je bilo, da je ljudi nagovoril v bistvenih stvareh, ki pogojujejo
njihovo življenje.
O vtisu, da je Benedikt XVI. manj komunikativen od njegovega
predhodnika, je povedal, da se strinja z mnenjem p. Lombardija, ki pravi:
»Sreča je, da se papeži med seboj razlikujejo, sicer ne bi bilo zgodovine
Cerkve. Napačno bi bilo primerjati Benedikta XVI. z njegovim predhodnikom. Vsak
papež ima svojo karizmo in kot tak mora biti sprejet.« je zaključil profesor
Gamaleri.
Aleš Rupnik
Živali sta žejni…
V restavraciji
kosita za isto mizo moška, ki se ne poznata. Prvi je naročil ribo, drugi pa
svinjsko pečenko.
Ko prvi
poje, reče natakarju: »Pol litra belega. Riba hoče plavati!«
Ko poje drugi svinjsko pečenko, pokliče
natakarja in reče: »Natakar, meni pol
litra črnega. Svinja hoče piti!«
IZ ŽUPNIJ
KAPELA
MOLITVENI KRIŽ
Ob koncu septembra je pričel
romati po naših družinah molitveni križ, ikona križa iz Assisija. Pred tem
križem posamezne družine molijo za nove duhovne poklice. Ta molitvena pobuda
more še kako lepo povezati družinske člane, hkrati pa v vseh prebuditi zavest,
da smo vsi poklicani k molitvi, da ne bi nikoli zmanjkalo duhovnikov,
redovnikov in redovnic ter misijonarjev. Vabimo vas, da se priglasite župniku
in se domenite za termin sprejema križa v vašo družino.
MOLITEV ZA BODOČE BIRMANCE
V teh dneh se pričenja
dvoletna priprava na zakrament sv. birme. Vse veroučence 7. in 8. razreda in vse
njihove družine spremljajmo z molitvijo in prošnjo, da bi vedno bolj čutili
ljubezen Boga in v moči te ljubezni dobivali moč tudi za krščansko pričevanje v
vsakdanjem življenju. Ob tem se spomnimo tudi vseh animatorjev.
MAŠE IN MOLITVE ZA RAJNE
Izkoristite novembrske
večere, ko se v naši cerkvi ves mesec daruje sv. maše za rajne, ki ste jih
napisali v novembrskih pismih. Pridite k sv. maši ali pa še prej k molitvi
rožnega venca. Rajni vam bodo za vsako žrtev hvaležni.
KRISTUS ODREŠENIK
STARŠI
Danes in v torek se srečamo
s starši 2. in
3. razreda; prihodnjo nedeljo po maši ob 9:00 pa z vso skupino staršev
birmancev.
LETNI NAČRT SREČANJ S STARŠI
- Starši birmancev, t.j. veroučencev zadnjega triletja, imajo
svoj koledar spremljanja njihovih otrok;
- Starši predšolskih otrok
ter otrok prvega in drugega triletja imajo poleg jesenskega srečanja še po eno
pomladansko med 13. aprilom in 18. majem 2008.
Vmes je za vsako od teh
triletij po ena sobotna delavnica:
a. Prvo triletje – 26.
januarja 2008 ob 9:00. Naslov: Družina,
ki nima časa.
b. Drugo triletje – 16.
februarja 2008 ob 9:00. Naslov: Nov
čas - nova komunikacija.
Ob delavnicah bo poskrbljeno
za varstvo otrok. Otroci naj malico prinesejo s seboj, čaj pa dobijo v varstvu.
Prosimo, da si oba starša
pravočasno zagotovita potreben čas.
ANIMATORJI
Z vsemi mladimi, ki bi bili
pripravljeni v župniji za celo leto sodelovati kot animatorji otrok, se srečamo
v soboto, 17. 11. ob 10:00. Pridite
tudi vsi, ki ste kot animatorji sodelovali pri oratoriju in bi to hoteli
nadaljevati.
KRISTUS KRALJ - 25. LETNICA NAŠE CERKVE
in 3. obletnica njene
razglasitve za konkatedralo bo čez 14 dni.
* Za praznik smo doma in gremo
ta dan v cerkev vsaj dvakrat.
* Priložnost za spoved bo od
četrtka do sobote pred praznikom med 16:00 in 18:45.
* Zvrstili se bomo pri češčenju
Svetega Rešnjega Telesa po možnosti po razporedu, ki bo predlagan.
* Zahvalne maše ob 17:00, ki
jo bo vodil g. škof Metod se udeležimo s solidarno priprošnjo za birmance, ki
bodo tedaj prejeli Sveto pismo s starševskim posvetilom.
ZAHVALNA NEDELJA 2007
Na Zahvalno nedeljo smo
zbrali za vzdrževanje bogoslužnih zgradb v naši škofiji 986 €. Bog lonaj!
POGREBA
V Drežnici je bil 23. 10.
pokopan Anton Kapitan (59) z ul. Gradnikove brigade 11;
v Stari gori pa 8. 11. Angel
Markič (81) z Erjavčeve 6. Naj počivata v miru!
KROMBERK VOGRSKO
SVETI MARTIN
Današnjega godovnjaka še posebej
častijo naši vinogradniki in vinarji. Naj vino razveseljuje srce in duha, zato
vsem voščim, da bi ga uživali s pametjo in zmerno.
POSVETITEV CERKVE
V Grgarju je danes ob 11:00 posvetitev
popolnoma prenovljene župnijske cerkve. Leta 1945 je bila v bombardiranju
precej porušena in leta 1959 določena za rušenje (skupaj s sveto Katarino nad
Kromberkom), a so jo domačini rešili. Čestitamo!
KANDIDATI ZA BIRMO
V tem tednu pričnite z delom v
skupinah po razdeljenih predlogah. Starši, pokažite svoje vzgojne darove!
POKOJNI
Naših rajnih se, še posebej v
novembru, radi spomnimo v molitvi in z naročilom svetih maš.
OSEK
VOŠČILO
G. Bogdanu z najboljšimi
željami ob godovnem in rojstnem dnevu voščimo, naj mu Bog podari potrebnega
zdravja in moči.
ZAHVALA
Ob župnijskem prazniku sv.
Martina se zahvaljujem vsem, ki kakorkoli pomagate v župniji. Vsem tudi voščim,
da bi v čim večji meri živeli po zgledu sv. Martina.
PRIZNANJE
Planinsko društvo Nova
Gorica, Planinska skupina Šempas, je v nedeljo, 4. 11. župniji Osek podelila
priznanje v zahvalo za 10–letno sodelovanje pri realizaciji pohodov po
»Vitovski krožni poti«. Priznanja smo veseli, kakor tudi lepega sodelovanja z
organizatorji.
SOLKAN
(PRVO) OBHAJILO Z JEZUSOM V MENI
Danes ali v torek, 13. 11.
ob 18:00 se s starši in prvoobhajanci učimo z molitvijo priti do Jezusa v svoji
notranjosti. Vsi v župniji jim bodimo vsak dan v tem zgled.
ŽUPNIJSKA KARITAS
Člani ŽK se srečajo v
ponedeljek, 12. 11. ob 19:00
SREČANJE STARŠEV
V sredo, 14. 11. ob 19:00
starši birmancev 2007, zlasti tisti, ki nimajo mlajših otrok pri verouku.
DAR ZAHVALNE NEDELJE
za potrebe škofije: 375,60
€. Bog povrni.
VES NOVEMBER
se trudimo bolj kot druge
mesece, da molimo za rajne.
ŠEMPAS
KARITAS
Srečamo
se v torek, 13. novembra, po maši.
BIRMANSKI ANIMATORJI
Z
animatorji birmanskih skupin se srečamo v petek, 16. 11. po maši.
ADVENT PRI NAS DOMA
Poleg
Priloge, ki nas bo spremljala v adventu, vas vabim, da se vpišete za obisk
Svetogorske podobe.
VAŠI DAROVI
Na
misijonsko nedeljo ste darovali 328,74 €. Vaš dar zahvalne nedelje je bil
297,18 € in ga namenjamo za potrebe škofije. Ob nedelji sv. Martina lahko
poravnate vaše obveznosti do župnije.
ŠEMPETER
SREČANJA
za Župnijsko Karitas
v ponedeljek, 12. 11. ob 19:00,
za starše prvoobhajancev
v torek, 13. 11. ob 20:00,
za Delavnico
molitve in življenja v sredo, 14. 11. ob 18:45,
za skupino
staršev, ki jo vodi g. Slavko Rebec, v sredo, 14. 11. ob 20:00,
za starše
birmancev v četrtek, 15. 11. ob 20:00 in
za mladino v
petek, 16. 11. ob 19:00.
SKUPNA OZNANILA
SREČANJE GORIŠKE SKUPINE VERA IN LUČ
bo danes 11. 11. ob 15:00 v
Stari Gori v domu Varstveno delavnega centra. Srečanje vključuje tudi mašno
daritev, ki je prilagojena osebam z drugačnimi potrebami. Dobrodošli tudi novi
člani in sodelavci, ki bi bili pripravljeni nekaj svojega časa posvetiti
potrebnim.
TAJNIŠTVO OKROŽNEGA PASTORALNEGA SVETA
Srečamo se v ponedeljek, 12.
11. ob 19:30 v konkatedrali.