LETNIK V I

ŠTEVILKA:36

6. VELIKONOČNA NEDELJA

21. MAJ  2006

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAČETEK STRANI


V DUHU SVETE GORE
Med mnogimi različnimi pobudami in srečanji, ki si jih je zamislil in tudi veličastno uresničil papež Janez Pavel II., gotovo izstopa dvakratno romanje v Assisi (27. 10. 1986 in 24. 1. 2002).
Po teh dveh dnevih je »asiški mir« dobil še bolj svetovne razsežnosti, saj so se ob papežu zbrali predstavniki glavnih velikih svetovnih verstev, da so skupaj molili za mir. Od takrat je zavel v medverskem dialogu nov duh, ki ga često imenujemo »duh Asissija« in ki tudi spodbuja k zavzetosti za ponižnost, skrb za stvarstvo in za mir.
Kar se je zgodilo v Asissiju, se že stoletja v manjših razsežnostih dogaja na Sveti Gori in okrog Svete Gore. Posrečeno smo to pred leti začeli imenovati »duh Svete Gore«.
Ko se zbiramo pri Svetogorski Kraljici predstavniki raznih narodov in jo zaupno kličemo za svojo Mater, se nam ona res kaže kot takšna: Mati vsakega posameznika, vsakega naroda, a obenem tudi kot naša skupna Mati. V »duhu Svete Gore« je predvsem to: da se znamo gledati kot njeni otroci in zato kot bratje in sestre.
Bratje in sestre si kdaj povzročijo tudi kakšno zlo, a skrb, trpljenje in beseda dobre matere spravi in ponovno zedinja sprte otroke. Po dogodkih 20. stoletja so zato v duhu Svete Gore naša skupna romanja vedno tudi spravna romanja in prošnja, da bi se od miru, ki nas preplavi »tam v sveti samoti na Gori«, ne ločili v vrvežu doline.
Ko bomo v nedeljo 28. maja devetnajstič skupno romali verniki goriške nadškofije in koprske škofije, se bomo v smislu letošnjega gesla priporočili Svetogorski Kraljici, naj nam pokaže blagoslovljeni sad svojega telesa, vstalega Jezusa, ki je naše upanje. In gotovo ni prevzetnost, če rečemo, da smo verniki Goriške »v duhu Svete Gore« kal upanja za prave medsebojne odnose vseh prebivalcev Goriške.
Vinko Paljk

VREDNO SPOMINA

ZAČETEK STRANI


OB NASTANKU NOVIH ŠKOFIJ V SLOVENIJI (2. DEL)

V okrilju države Frankov, ki je do določene mere prevzela dediščino Zahodnorimskega cesarstva, so (dokončno leta 811) začrtali ločnico med Oglejem in Salzburgom, ki je slabo tisočletje potekala po reki Dravi. Obe metropolitski središči sta bili izven slovenskega poselitvenega prostora, pri čemer je oglejski patriarh v prvi polovici 13. stoletja prestavil svoj sedež v Videm (patriarhova rezidenca je bila v prejšnjih časih razen v Ogleju za krajši ali daljši čas v Gradežu, Krminu in Čedadu). Salzburg je sicer v povezavi z misijonarjenjem poslal okrog leta 760 med Karantance h Gospe Sveti "pokrajinskega škofa", a brez posebne določene škofije. Nenavadna institucija pokrajinskega (kornega) episkopata je bila čez dvesto let dokončno ukinjena.
V zgodnjesrednjeveškem obdobju velja omeniti še kratkotrajnejši vpliv patriarhata v Gradežu, ki se je po "istrskem razkolu" ločil od oglejskega in je v 7. in 8. stoletju imel metropolitsko oblast nad istrskimi škofijami, na drugem robu slovenskega naselitvenega prostora pa v drugi polovici 9. stoletja nekajletno vplivno delovanje sv. Metoda kot nadškofa in metropolita v Sirmiju (Sremska Mitrovica), ki mu je papež podelil nadpastirsko pristojnost v Panoniji severno od Drave in na Moravskem. Tako kot so bile istrske škofije ponovno vključene v oglejsko metropolijo, je tudi Salzburg uspel zagotoviti prevlado v Panoniji. A le za krajši čas, kajti ogrska nevarnost z vzhoda je panonske ravnice odtrgala in vključila v novonastalo madžarsko državo, ki se je okrog leta 1000 vključila v zahodni krščanski svet. Ob nastajajoči cerkveno-upravni razdelitvi na Ogrskem je severni del Prekmurja prek škofije Gyor spadal v ostrogonsko nadškofijo, južni pa prek zagrebške škofije (ustanovljene okrog 1094) v nadškofijo Kalocsa.

Res da je bila v visokem srednjem veku že oblikovana pražupnijska (in arhidiakonska) mreža, ki jo je dopolnjevala še samostanska prepredenost, toda v obeh velikih cerkvenih pokrajinah, oglejski in salzburški, so vendarle sčasoma začeli pogrešati vmesni škofijski člen. Severno od Drave je nastalo nekaj novih škofij, ki so bile po tedanji fevdalni maniri majhne, razdrobljene ter zelo odvisne od salzburškega nadškofa. Že leta 1072 je bila ustanovljena škofija v Krki (Gurk) na Koroškem na osnovi bogate dediščine sv. Eme, ki je tri desetletja prej tam ustanovila samostan benediktink. Tudi v primeru preostalih dveh novih škofij, ki sta zajeli predvsem določene predele na Štajerskem, sta osnovo pomenila samostana, tokrat avguštinskih kanonikov, in sicer v kraju Seckau na Štajerskem (1218) in v Št. Andražu v Labotski dolini (St. Andra im Lavanttal) na Koroškem, kjer je stoloval lavantinski škof od leta 1228 do Slomškove premestitve sedeža v Maribor v drugi polovici 19. stoletja. Gre za predhodnice treh današnjih škofij, dveh v Avstriji - celovške na Koroškem in graške na Štajerskem - ter ene v Sloveniji, to je mariborske na Štajerskem.
Vojko Pavlin

ZNAMENJA

ZAČETEK STRANI


SMARNICE 2006
Nerazčiščena dogajanja iz polpreteklosti

MAJ

V letošnjem maju prebiramo dvojne šmarnice.
Kjer so navzoči večinoma mladi, z naslovom Pozdrav iz zapora (napisal Robert Friškovec); kjer so pretežno odrasli pa Kraljica mučencev (Slovenski mučenci 20. stoletja, uredil Jože Kužnik). Šmarnice za odrasle o mučencih so pretresljive.
Opisujejo izpričane osebne zgodbe kristjanov, od katerih se vsaka konča z zločinom nad njimi. Z vrsto opisov osebnih poti vernikov iz polpreteklega časa šmarnična berila ponazarjajo tisti del naše hude preteklosti, ki nas še vedno razdvaja, in spodbujajo k obžalovanju vsega, kar se je med nami hudega dogajalo, v glavnem po naših ljudeh, na naših tleh. Govorijo o grozovitostih nad člani katoliške Cerkve, ki so postali žrtev nasilja, porojenega iz sovraštva do vere, zlasti do katoličanov. Kar seveda noče reči, da so bili v tistih hudih časih žrtev samo katoličani, pač pa da so bile tiste žrtve usmrčene iz uvoženega in doma pridelanega sovraštva do kristjanov.
Če letošnje majsko branje dobro premislimo, vidimo, od kod in od kdaj se med nami poraja sovražen prezir do drugače mislečih in čutečih, zlasti do kristjanov. Z zapisom nekaterih zločinov, ki so jih zagrešili obojni okupatorji in komunistični revolucionarji nad kristjani, imajo letošnje šmarnice namen, da se ljudje, na Slovenskem, katerega koli porekla in prepričanja, zbližamo v spravi. Da se priklonimo mučencem, da zanje molimo, se k njim zatekamo ter pretreseni prosimo za odpuščanje in blagoslov.
OB PRAVEM ČASU
Maj je pravi čas za take povzetke. Konec aprila in v maju vsako leto na Slovenskem znova pogrevamo nikoli razčiščene dogodke pred, med in po 2. svetovni vojni.
Nerazčiščeni so, ker neka stran, »revolucionarna in zmagovita«, kar naprej ponavlja vedno eno in isto svojo zgodbo, svojo resnico. Po 61 letih dodaja, da zgodovine ni mogoče ponarejati. Kar je res samo, če je tisto, kar opevajo, praznujejo ob rdečih zvezdah in rdečih zastavah resnica, ne pa neskončno bolestno vračanje v preteklost zato, da kar naprej obsojajo drugače misleče, po njih pljuvajo, pri čemer ne pozabijo tudi na Cerkev.
GLEDE DEJSTEV
Resnica je seveda samo ena. Resnic ni več in je ne more vpiti vsak po svoje. Je pa veliko zgodb. Resničnih, ki so običajno žalostne; zmagovitih, ki so običajno pravljične. Seveda so bila in so še danes velika dejanja na vseh straneh, so bili in so vzponi in vizije, so bile in so velike zablode in laži; so bili zločini in zatajitve; bili so poboji in zakrknjen molk.
Vse to je naša zgodovina. Če je z nami kaj narobe, je tudi zato, ker se s svojo nerazčiščeno preteklostjo vsako leto v aprilu in maju obremenjujemo, brezsramno obtožujemo, lažemo, poveličujemo svojo stran, svojo resnico in svoj prav...
Mimo dejstev, Resnice in notranje pomiritve.
Gašper Rudolf

DAVINCIJEVA ŠIFRA
»Tedaj mu je Pilat rekel: 'Ne slišiš, koliko pričajo zoper tebe?' Toda ni mu odgovoril niti na eno besedo« (Mt 27,13-14). Ali bi bilo najprimerneje molčati kot Jezus pred Pilatom?
Ali pa se bo na nas uresničila Izaijeva prerokba: »Čuvaji so slepi, vsi nič ne vedo. Vsi so nemi psi« (Iz 56,10)?
Vsekakor zadeva ni najbolj nedolžna. Pretekli teden mi je mlad mož pripovedoval o svojem prijatelju, ki mu je resno zatrdil: »Torej nam pri verouku le niso povedali vse resnice?« Do tega spoznanja je prišel, potem ko je prebral Da Vincijevo šifro. In še izjava mame o hčerki, ki je tudi prebrala to knjigo: »Vse je vzela za sveto in resno.« Ob tem sem pomislil, kdo ve, koliko pa je vzela za sveto in resno, kar smo se trudili skoz devet let verouka? In ali nista ob tem ves verouk in tudi vsa vera postala 'banalno in smešno'?
Vprašanje je, ali tisti, ki preberejo omenjeni roman, najdejo še kaj časa, da preberejo še kakšen komentar h knjigi. Ali vedo, da je tudi knjiga Dešifrirani Da Vinci, tudi v slovenskem prevodu?
Zakaj pa bi bral še kakšno drugo knjigo, če me je ta zadovoljila, mi čudovito izpolnila prosti čas, potešila radovednost moje fantazije in potrdila v nekih skritih slutnjah: kaj pa če... No, gotovo je tako, če ta knjiga to tako podrobno opiše in celo zatrjuje: »vsi opisi umetniških del, arhitekture, dokumentov in skrivnih obredov v tem romanu so točni.«
V Da Vincijevi šifri so domišljijske podrobnosti in napačne zgodovinske trditve predpostavljene kot dejstva in sad resne zgodovinske raziskave, kar preprosto ni res! Nekateri bralci knjige so se dobesedno podali na pot po stopinjah knjige, a nikjer niso našli niti sledu o znamenjih, ki jih knjiga omenja.
Štirideset miljonov bralcev pa le uživa v tem Harry Potterju za odrasle. Dan Brownu je gotovo uspelo ugotoviti dva tipa zelo razširjene mode današnjega časa: tajna združenja, ki naj bi gospodovala svetu, in protikatoliško ost, ki je vedno bolj živa in strupena.
Sicer pa: nič novega pod soncem! Uresničuje se le tisto, kar sta skoraj pred dva tisoč leti napovedala sveti Peter in Pavel:
»Med ljudstvom pa so nastopili tudi lažni preroki, kakor bodo tudi med vami lažni učitelji, ki bodo skrivaj uvajali pogubne ločine. Celo Gospodarja, ki jih je odkupil, bodo tajili. In mnogi bodo sledili njihovim razuzdanostim in po njihovi krivdi se bo preklinjala pot resnice. Zaradi svoje lakomnosti vas bodo izkoriščali z izmišljenimi besedami« (2 Pt 2,1-3).
»Prišel bo namreč čas, ko nekateri ne bodo prenesli zdravega nauka, ampak si bodo po svojih željah poiskali veliko učiteljev, ker hočejo ustreči svojim ušesom. Ušesa bodo obračali proč od resnice in zabredli v bajke« (2 Tim 4,4).
Vinko Paljk

PABERKOVANJA

ZAČETEK STRANI


CERKVENI SHOD V VERONI - 11. DEL
V
Rimu so se v mesecu februarju srečali uredniki teoloških revij in voditelji različnih ;cerkvenih kulturnih programov iz vse Italije.
Zbralo se je okrog 50 udeležencev, da bi poglobili nekatere poudarke ob pripravi na cerkveni shod v Veroni. Glavni referent je bil mons. Betori, generalni tajnik italijanske škofovske konference. Povzemamo nekatere misli iz prispevka. »Cerkev, ki si upa razmišljati v duhu načrtnosti in, ki se zaveda nujnosti evangelizacije, je prava podoba Cerkve v Italiji danes, ker je to tudi Cerkev, ki se zaveda nemajhnih težav današnjega družbenega in socialnega okolja. Kristjani se moramo še posebej danes zavedati, da nismo v manjšini, kot nam skušajo dopovedati v svetu medijev in v današnjem sekulariziranem okolju, ampak je prav krščanstvo tisto, ki lahko poglobi površnost in izpraznjenost sodobnih kulturnih tokov. Od tod izhaja potreba, da znova ovrednotimo krščansko dediščino, ki je eden kulturnih in družbenih temeljev in je ne moremo pogrešati, ko govorimo o identiteti našega naroda. Prav krščanstvo lahko bistveno pomaga pri ovrednotenju človekove osebe in k večji humanosti v današnji družbi.« Mons. Betori izpostavlja dva vidika nadaljnjih prizadevanj.
»Najprej je potrebno podkrepiti povezanost treh krščanskih kreposti: vere, upanja in ljubezni, ki so temelj krščanskega uresničenja, ob pripravi na Verono še posebej razmišljamo o upanju. Drugo pa je ovrednotenje pastoralnih okolij, da bodo prav v teh malih skupnostih zaživele pobude, ki bodo kristjane vodile k resničnemu pričevanju v vsakdanjem življenju.«


JAZ SEM KRUH ŽIVLJENJA
Oslabljeno posredovanje vere mladim; zbeganost velikega števila duhovnikov, redovnikov in laikov; upadanje duhovniških in redovniških poklicev; osiromašenje liturgičnega in zakramentalnega življenja v mnogih krščanskih skupnostih; pojav novih oblik teoloških in cerkvenih nesoglasij; nezadostna krščanska navzočnost v javnem življenju: so glavne teme novega petletnega pastoralnega načrta Španske škofovske konference. Dokument, ki se naslanja na temelje krščanskega življenja: »Jaz sem kruh življenja. Živeti iz evharistije«, je razdeljen na tri dele: izpovedovanje in oznanjanje vere; skrivnostno slavljenje Jezusa Kristusa; ter služenje v ljubezni.
Španski škofje kot obvezujoče za naslednja leta predlagajo: »da bi poglobljeno doživljali evharistijo«, saj prav evharistija lahko da moč, da spremenimo svet in kulturo, ker je razodetje skupnosti, kraj srečanja Božjega ljudstva z umrlim in vstalim Kristusom in je izvir življenja in upanja.
V
dveh dogodkih bodo obeležili začetek in sklep petletnega pastoralnega načrta: svetovno srečanje družin v juliju letos v Valenciji ter evharistični kongres leta 2010, ob zaključku prvega desetletja tretjega tisočletja, ko bodo pobude petletnega načrta preverili in za prihodnost zastavili nove.
Aleš Rupnik


Vesela družina
»Kaj boš pravil, da ste vesela družina!«, pravi Tine sošolcu.
»Včeraj sem na lastne oči videl, kako sta se tvoj oče in mama obmetavala s krožniki in skodelicami.«
»Saj to je tista veselost. Če mama zadene očeta, se smeje ona; če ga zgreši, se smeje oče!«
 

IZ ŽUPNIJ

ZAČETEK STRANI


KAPELA

Dragi prvoobhajenci, vedno se zavedajte, da vam je Jezus blizu; radi ga prejemajte in živite, kot vas uči!
Bog povrni Leonardi, Blanki, br. Miranu in vsem, ki ste pripomogli, da je bil današnji praznik lep.
GOSPODOV VNEBOHOD
V četrtek je praznik Gospodovega vnebohoda. Vabimo k mašam ob 6:30, 8:00 in 10:00 ter zvečer ob 19:00.
FRANČIŠKOVI TABORI
bodo letos potekali v Grgarju. Prijave pričnejo sprejemati jutri, 22. maja, prijavnice pa lahko dobite v veži pred župnijsko pisarno.
ŽUPNIJSKO ROMANJE NA SVETO GORO
Poromali bomo prihodnjo nedeljo, 28. maja. Ob 8:15 bomo pričeli našo romarsko pot molitve pri prvi postaji križevega pota, romarska sveta maša pa bo v baziliki ob 10. uri, ko se nam boste pridružili tudi tisti, ki ne boste romali peš.
Skupaj s prvoobhajanci se bomo ob bližajočem zaključku veroučnega, pastoralnega in šolskega leta zahvalili Bogu za vse dobro, ki nam ga naklanja, tudi na priprošnjo naše nebeške matere Marije. Lepo vabljeni!
ŽUPNIJSKI PIKNIK, SREČELOV
Župnijski piknik bo 18. junija. Za srečelov, ki bo potekal že v nedeljo pred piknikom in tudi na pikniku, pa potrebujemo dobitke, ki jih do 9. junija prinesite in oddajte v župnijski pisarni. Bog povrni!
PREDSTAVITEV ZBORNIKA
Frančiškanski samostan vabi v sodelovanju z Goriško knjižnico na predstavitev Zbornika s simpozija 2005, Škrabčeva misel V (Jezikoslovci in njihova dela v Škrabčevih očeh). Zbornik bo v petek, 26. maja, ob 10:30, v samostanski dvorani predstavil akad. prof. dr. Jože Toporišič. Prisrčno vabljeni!
KRSTI
14. maja sta prejela sveti krst Juš Komel, sin Tomaža in Irene Lipičar Komel ter Veronika Gorkič, hči Valterja Gorkiča in Monike Ušaj. Novokrščencema želimo rasti v veri in Božji milosti.
NAŠI RAJNI
11. maja smo se v Biljani poslovili od pokojnega Romana Šfiligoja iz Nove Gorice. Naj počiva v miru!


KRISTUS ODREŠENIK
ŽUPNIJSKI PASTORALNI SVET
Prejšnji ponedeljek se je sestal ŽPS. V okviru oznanjevanja je podprl organizirane počitnice v Oratoriju, počitniški teden za birmance in prihodnje birmance na Vojskem, skavtske poletne programe in njihovo navzočnost v prostorih konkatedrale ter vključevanje otrok in mladih v še druge organizirane počitniške programe, o katerih bomo še obveščali, zlasti v program, ki ga prirejajo sestre s Svete Gore.
V okviru bogoslužja smo se pogovarjali in spodbujali nadaljnje pospeševanje sodelovanja pri bogoslužju.
Kar zadeva gospodarska vprašanja, smo se nagibali k predlogu, da bi na Partizanski 40 uredili »tržna« stanovanja in k temu, da smo pripravljeni prepustiti kletne prostore za delovanje Karitas, če je zainteresirana, ob primernih netržnih pogojih.
STARŠI
Danes in v torek je zadnje letošnje srečanje s starši 1. in 2. razreda. Prihodnjo nedeljo pa se srečamo s starši birmancev, s čimer sklepamo letošnji program s starši.
UPOKOJENCI
Nasvidenje na našem majskem srečanju prihodnjo sredo, 24. maja, ob 17:00!
KRSTI
V nedeljo 14. maja so bili krščeni: Blaž Šuligoj, sin Izidorja in Monike Mavri; Filip Bizjak, sin Gregorja in Maje Dolinar; Neja Pegan, hči Matjaža in Polone Campolunghi; Nike Rakuša, hči Ivana in Jane Prijon ter Primož Kante, sin Petra in Helene Dolinar. Naj spremlja otroke in družinice Božji blagoslov!


KROMBERK
ROMANJE ŽUPNIJE NA BREZJE
Odhod z avtobusom v soboto 27. maja ob 7. uri iz Kromberka ter z Ajševice. Če bo vreme ugodno, si bomo ogledali čudoviti cvetlični gaj, Arboretum pri Kamniku. Voznino v višini 2.000 SIT poravnajte pred odhodom. Prostih je še nekaj sedežev.


OSEK
PROŠNJI DNEVI
so trije dnevi pred Jezusovim vnebohodom. Namen svete maše v torek 23. maja pri sv. Petru bo: za Božji blagoslov vsakemu našemu delu za človekov materialni in duhovni napredek.
VNEBOHOD
V četrtek 25. maja bo praznična maša in šmarnice v župnijski cerkvi ob 19:00 uri. Vabljeni!
ŠMARNICE
Še dobrih deset dni se bomo zbirali pri čaščenju Matere Božje in poslušali spodbudno branje. Vztrajajmo pri obisku šmarnic! Otroci od 2. do 8. razreda naj še posebej sodelujejo na določene dneve, kot jim priporočamo pri verouku. Starši naj bi jim tudi v tem dajali zgled in spodbudo...
SREČANJA S STARŠI VEROUČENCEV
Katehistinje in župnik si želimo pred zaključkom veroučnega leta srečanja s starši naših otrok. Srečanja bodo ob 18:00 uri na dan, ko so katehistinje pri nas. Pričakujemo starše (vsaj enega):
7. in 8. razreda v ponedeljek, 22. maja;
2. in 3. razreda v sredo, 24. maja;
5. razreda v petek, 26. maja.



SOLKAN
SEJA ŽUPNIJSKEGA PASTORALNEGA SVETA
bo v ponedeljek 22. maja ob 20:00. Sejo pospremimo z molitvijo in tudi s svojimi predlogi.
SREČANJA STARŠEV
v torek 23. maja ob 20:00: 3. razred (osemletke);
v sredo 24. maja ob 20:00: 4. razred (osemletke).
PROŠNJI DNEVI

so dnevi pred Gospodovim vnebohodom: ponedeljek, torek in sreda. Priporočimo se posredovanju naših prijateljev svetnikov za Božji blagoslov pri delu in v življenju.
GOSPODOV VNEBOHOD
V četrtek,25, maja, sta sveti maši ob 10:00 in 19:00.
DEVETDNEVNICA V ČAST SVETEMU DUHU

poteka letos od petka, 26. maja, do binkošti.
7. VELIKONOČNA NEDELJA
28. maja k maši ob 10:00 pripeljemo tudi naše starejše brate in sestre za letno srečanje z njimi.


ŠEMPAS
PRVO SVETO OBHAJILO
Veselimo se z devetimi prvoobhajanci in njihovimi družinami, predvsem, s povabilom, da bi še naprej vztrajali v prijateljstvu z Jezusom. Lepo se zahvaljujem vsem, ki ste poskrbeli, da je bilo praznovanje lepo pripravljeno.
GOSPODOV VNEBOHOD
Praznična sveta maša bo v četrtek, 25. maja v Šempasu ob 19:00.


MEDŠKOFIJSKO ROMANJE NA SVETO GORO
bo v nedeljo, 28. maja. K sveti maši ob 16. uri nas vabijo goriški nadškof Dino, koprski škof Metod in Svetogorska Kraljica.