LETNIK V I

ŠTEVILKA:28

3. POSTNA NEDELJA

19. MAREC 2006

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAÈETEK STRANI


»SVETA VOJNA«
DESET DELOV SVETE VOJNE
Prvi del svete vojne je boj zoper nasprotnike. Naslednjih devet delov pa je boj zoper samega sebe. »Sveta vojna« se v arabšèini imenuje z besedo »džihad«. To besedo v teh negotovih èasih pogosto slišimo.
Džihad pa ni tisto, kar se pogosto vsiljuje kot grožnja in nasilje, paè pa je napor volje za postni, odpovedni, asketski naèin življenja. Kar je predlog za vsakega kristjana, zlasti v postnem èasu: red, disciplina, skromnost. Skratka, sveta vojna zoper samega sebe.
Tak je nauk velikega muslimanskega duhovnega uèitelja Sufyana ibn Unaynaha. Živel je v Meki in leta 814 tam tudi umrl. Nauk je vzel iz zakladnice kršèanstva. Pred potrošniškim obdobjem!
O TEM UÈITELJU DUHOVNOSTI,
ki se sicer ni skliceval na kršèanstvo, pripovedujejo, kar je na meji verjetnega, da je znal že pri štirih letih ves Koran na pamet ter da je živel ob vodi in samo enem jeèmenovem zrnu na dan. Bil je mojster postnega vzpona v odpovedi. Uvršèajo ga med velikane h katerim se kakor po nekem pravilu v postnem èasu vraèamo, ne da bi opustili kršèanski ideal posta, ki ga je opredelil Jezus in so ga živeli kristjani davno pred Sufyanom ibn Unaynahom. Sufyan ibn Unaynah je med postnimi prièami zunaj kršèanstva, z zgledom, da sta odpoved (post) in duhovno življenje neloèljivo povezana.
POST
Izkušnja posta in odpovedi ali »svete vojne« zoper samega sebe, je eno od pomembnih izkustev vsake vere in duhovnega prizadevanja.
Ob postu moramo kristjani popraviti svoje poenostavitve o pravem islamu, muslimani pa odpraviti svojo brezumno nasilnost in nepremišljeno ranjenost. Muslimani in množice drugih veroizpovedi, ki v teh tednih razgrajajo in žugajo ter pljuvajo po kršèanstvu, so baje manjšina, ki je pa nevarna! Nevarna je tudi duhovna revšèina, kadar se razgalja in vpije.
SUFYAN IBN UNAYNAH
je rekel med drugim tudi, da je zelo grd èas, ko pridejo do besede ljudje, ki vpijejo in grozijo. To se ujema s kršèanskim naukom za postni èas, ko vsak èlovek preverja, ali ima oblast nad samim seboj.
Imeti v oblasti samega sebe je tudi zunaj kršèanstva, pravilo sreènega življenja.
Gašper Rudolf

VREDNO SPOMINA

ZAÈETEK STRANI


KRIŽEV POT LJUBKE ŠORLI (1910 - 1993)

»Skoz trpljenje nas žlahtni usoda« so besede iz posvetila, ki ga je oblikovala Ljubka Šorli Bratuž za spominsko plošèo v Zdravšèini pri Gradišèu ob Soèi, kjer je bila I. 1943 skupaj z mnogimi Slovenci zaprta tudi sama, tolminsko-goriška pesnica.
V postu zaustavljamo svoj korak ob življenjskem križevem potu Ljubke Šorli in pesnitvi Križev pot, ki jo je napisala za cerkev svojega rojstnega kraja, za Tolmin. Njene preizkušnje so segle v otroštvo, ko je z dvema sestricama odšla v begunstvo na Jesenice, daleè od oèeta na fronti in matere, ki je morala ostati v Tolminu. Kratka so bila leta njene dekliške zaljubljenosti, ko sta s poznejšim možem Lojzetom Bratužem, škofijskim nadzornikom cerkvenih zborov v goriški škofiji, snovala, ona je pisala besedila, nabožne pesmi, on pa jih prelival v glasbo. Tudi družinska sreèa ni trajala dolgo, komaj dveletna hèerka Lojzka in dvomeseèni sin Andrej sta izgubila oèeta, potem ko so ga fašisti za božiène praznike 1936. zaradi slovenske pesmi prisilili izpiti strojno olje in je èez mesec in pol umrl v strašnih mukah. Naslednja postaja Ljubkinega križevega pota sega v leto 1943, ko jo je Collotti s svojo bando dal aretirati in jo v tržaških zaporih muèil, dokler ni obležala nezavestna. Kljub vsem krivicam je bila Ljubka Šorli »pesnica ljubezni, miru in sprave«, kot jo je oznaèil akademik France Bernik. Pesnitev Križev pot Ljubke Šorli je nenavadna; poleg 14 postaj ima še dve uvodni pesmi, da lahko s prvo, z Zadnjo veèerjo, izhaja iz prošnje: »O Jezus, uèi nas ljubiti,/v imenu tvojem odpustiti«, ter z zadnjo, z Vstajenskim spevom, more izraziti vero, da smo z vstajenjem zaznamovani za veènost. Poudarka sta odraz pokoncilske dobe. V ostalih štirinajstih pesmih je vpesnjeno Kristusovo trpljenje z nam znanim besedišèem: »smrtna groza«, »izpil svoj kelih«, »zgrudi se na tla«, »podobo svojega obraza vtisne, bled in strt«, »trpi na gori Božji Sin«, »a sinu Mater izroèi«, »Gospoda polože k poèitku«. Vsaka pesem vsebuje poleg svetopisemsko utemeljene šestvrstiène kitice tudi dvostišje, ki gaje razumeti subjektivno, iz pesnièinega zornega kota, obenem pa z glagolsko množinsko prvo osebo zadobiva obèeèloveško poanto in se spreminja v našo molitev. Tako z njo Jezusa prosimo, naj nas uèi ljubiti in odpustiti, naj nam pokaže, kod nam je hoditi, naj po krivdah naših nas ne sodi, svoj mir še nam naj razodene, z nesreènimi naj nam da Èutiti, naj nas trpeti nauèi. Žalostna Marija pa naj nam v sili poguma vlije. In še konèna zahvala za trpljenje, ki ga je Odrešenik prestal za nas, saj nam je z njim dal življenje. S Križevim potom je pesnica pokazala svojo odloèitev, kako sprejeti lastno trpljenje, obenem pa tudi globoko vero v temelj kršèanske veroizpovedi, od zadnje veèerje preko Kristusovega trpljenja, smrti in pokopa do vstajenja. To v postu oživljamo in utrjujemo.
Mirni Jelen
 

ZNAMENJA

ZAÈETEK STRANI


TEDEN DRUŽINE 2006
V tednu ki seže letos od goda svetega Jožefa do Jezusovega oznanjenja, torej v tednu, ki je pred nami, obhajamo Teden družine.
BIL JE SKRAJNI ÈAS
Ko smo zaèeli v Cerkvi bolj zavzeto obhajati Teden družine, Dan staršev ali ponekod Materinski dan, nismo vedeli, da je bil skrajni èas za ta obhajanja. Na, oèem prikritem, notranje pa organiziranem - besedno in denarno vsiljivem, moèno podprtem prizorišèu so se namreè vedno bolj strumno že sprehajali zanièevalci moških in žensk, ki se poroèijo, zakonskih parov, posebej onih, ki imajo otroke in veè otrok! Na živce jim gredo zdaj zlasti oni zakonci in starši, ki javno povedo, da skušajo živeti in graditi sreèo po vzoru ljubeèega Boga...
V ZADNJIH LETIH
so se pri nas in v Evropi razšopirili v medijih, v javnosti in na politiènih govornicah ljudje, ki so preprièani, ali so plaèani za to?, da se na vse pretege hvalijo, da so »drugaèni«, ker zavraèajo staromodnost »biti ženska« in »biti moški«. Najbolj pa so vzvišeni, ko smešijo poroèenost, kar pomeni slovesno in javno odloèitev za skupno življenje, kar je med kristjani odloèitev za »vse dni svojega življenja«.
DRUŽINSKA IZKUŠNJA
Družina je in ostaja temeljna šola medèloveškega sožitja. Zato trdimo, da je družina, v kateri so mož, žena in otroci, temeljna celica družbe, države, Evrope in Cerkve. Samo v družini se uèimo, in nikoli dovolj ne nauèimo osnovne družbene in kršèanske zakonitosti, da smo namreè drug od drugega odvisni, da si pripadamo, da si želimo dobro. Družinska izkušnja je zavedanje, da se nihèe ne more uresnièiti, kadar se postavi zoper drugega. Ali èe živi, kakor da drugega ni...
ÈLOVEKOVE PRAVICE
Zanièevalci zakona in družine ob nobeni priložnosti ne pozabijo, da se ne bi sklicevali na èlovekove pravice, na svoje pravice, na pravice posameznika, ki lahko misli, kar hoèe, govori, kar hoèe, dela, kar hoèe. V imenu tako izumljenih èlovekovih pravic, sta zašla Evropa in svet v resno moralno krizo. V splošno nelagodje, iz katerega ne vidimo izhoda.
Teden družine, praznik staršev prilaga osebnim pravicam posameznika pravico in odgovornost za vzpostavljanje pristne globoke komunikacije med starši in otroki ter med samimi otroki. Mreža teh odnosov je namreè temelj za vse druge kasnejše odnose. Èlovek, ki se ne zna postaviti v trajen odnos z drugimi že kot otrok, ni svoboden, ker je prikrajšan za svobodno ravnanje z osnovno življenjsko izkušnjo, ki je sestavljena iz nevidnih pa èloveka usodno zaznamujoèih medèloveških odnosov.
Prisluhnimo ljudem, zlasti v stiski in bomo ugotovili, da je zgrajena vsaka osebna sreèa iz odnosov, za katere nas je, ali ni, usposobila družina.
Gašper Rudolf


ŽRTVE OGLAŠEVALSKEGA NASILJA

Veliko blebetamo o nasilju. Sodobna družba se ima za osvešèeno in uèinkovito v odkrivanju tega pojava. Otrok bi recimo lahko klical policijo, èe ga mama ošvrkne po ritki. Pozornost, usmerjena v neznatne oblike »nasilnosti« pa meèe pesek v oèi...
Smo kdaj razmišljali, kako nasilne so lahko podobe, ki jih je otrok prisiljen gledati? Spominjam se muènega dogodka iz otroštva, ko so nam na praznovanju pri sošolki prišle v roke èudne revije, skrite v noèni omarici njenih staršev... Nisem razumela, a vedela sem, da ni dobro. Bilo je neznano, temno, umazano. Podobe so se vtisnile vame in oskrunile èudovito nevednost, ki otroku pripada.
Janez Pavel II. je obdobje od petega leta do zaèetka zgodnje pubertete imenoval »leta nedolžnosti«*; obdobje miru in vedrine, ki ga ne bi smele skaliti neposredne informacije o spolnosti. Mislim, da je danes otroka nemogoèe tako dolgo obvarovati, saj že ob vstopu v šolo sliši stvari, ki vznemirijo njegovo radovednost. A èloveško spolnost mu predstavimo kot nedotakljivo; kot božji dar, ustvarjen za po daritev v ljubezni in ohranitev življenja. S tem obèutkom svetega bi moral rasti in zoreti ... Toda ...
Obstajajo strahote, ki so se vèasih skrivale po nekaterih noènih omaricah, danes pa jih otroci vidijo ob cesti...
Plakat za revijo Playboy je oèe veè otrok prviè opazil v soboto, 25. februarja, v Šempasu, na poti iz Gorice proti domu. Gre za umazano premišljenost oglaševalca. Plakat je oèitna kršitev Oglaševalskega kodeksa, pa tudi Zakona o varstvu potrošnikov. Oglaševalec si je privošèil izziv, na katerega je prièakoval pritožbe. Toda - postopek terja svoj èas! Zato so plakate izobesili ob koncu tedna!
V Šempasu ga je nekdo v noèi iz sobote na nedeljo raztrgal. Sicer ne odobravam kršitev javnega reda, vendar so meje... Midva z možem sva se odloèila za dovoljeno pot in spoznala, da je vse skupaj farsa. Namreè: Takoj v ponedeljek, 27. februarja, sva poslala pritožbo na Oglaševalsko razsodišèe. Deset dni kasneje so se plakati še vedno krohotali z oglasnih panojev, naši nemoèi v posmeh. Vprašala sem na Oglaševalsko razsodišèe in izvedela, da bodo imeli izredno sejo šele potem, ko na pritožbo dobijo odgovor oglaševalca. Ta pa ima osem dni èasa! Jasno je, da je oglaševalec èas izkoristil! Pritožbe so torej obravnavali šele 10. marca! Direktorica razsodišèa mi je odgovorila tudi, da je »samoregulativa oglaševanja prostovoljni mehanizem, ki se mu zavezuje oglaševalska industrija, zato ne more biti materialne ali kazenske odgovornosti.«
Kakšen smisel torej ima, èe bodo plakate odstranili potem, ko so že dosegli svoj podli namen?
Kaj bomo storili, ljudje božji? Bomo samo nemoèno gledali, skomignili z rameni in pustili, da nam unièijo dragoceno in sveto nedolžnost otrok, ki so nam podarjeni v skrb in vzgojo?
Nataša Lorenzutti, Osek

*Papeški svet za družino: Èloveška spolnost - resnica in pomen (Družina 1996)
 

PABERKOVANJA

ZAÈETEK STRANI

CERKVENI SHOD V VERONI - 3. DEL

Kristjani morajo zaèutiti potrebo, da bodo odgovorno oblikovali odnos do sveta komunikacij, vzgoje, izobraževanja in znanosti. Cerkev bo lahko dejavno navzoèa v družbenem življenju le, èe bodo kristjani z modrostjo in spoštovanjem svoje identitete znali povezovati razliène poglede na življenje. »Misijonsko razsežnost kršèanstva je potrebno na novo ovrednotiti, èe hoèemo da bo zaznamovala naèin razmišljanja in držo ljudi v današnjem èasu«. Zato je potrebno premagovati vse oblike »odtujenosti« v današnjem svetu. Še posebej je potrebno biti kritièen do vsake oblike kršèanskega prièevanja »ki ni uresnièeno«. Danes, ko »oèitno pogrešamo znamenja èlovekovega upanja in v razpetostih, ki jih prinašajo hitre kulturne spremembe« je vsak kristjan »poklican, naj sodeluje z ljudmi današnjega èasa v raziskovanju in oblikovanju èloveku bolj prijazne družbe.«
Škofje v dokumentu ob pripravi shoda poudarjajo tudi, da je danes sicer razdeljena kršèanska identiteta izraz potrebe po obnovitvi dialoga z verniki drugih religij in z vsemi ljudmi dobre volje. Na poseben naèin je potrebno razvijati vzdušje sprejemanja, spoštovanja in dialoga med kulturami in religijami. »Pot sprave med razliènimi kršèanskimi družinami širi tista obzorja, ki vodijo do polne skupnosti ene Cerkve. Brez preprièljivega ekumenizma ne moremo govoriti o novi evangelizaciji evropskih držav s starodavno kršèansko tradicijo.«


KATOLIÈAN GLASUJE ZA ŽIVLJENJE, DRUŽINO, OKOLJE IN PRAVIÈNOST

Kolumbijski škofje pozivajo vernike, da na splošnih in predsedniških volitvah predvsem upoštevajo potrebe države. V pastoralnem pismu opozarjajo kandidate in volivce na nekatere veèje probleme: politièno reševanje državljanske vojne, ki že leta unièuje deželo; zašèita èloveškega življenja; boj proti revšèini; družbeno blagostanje in prizadevanja za mir in skupno dobro. Škofje ne podpirajo nobenega doloèenega kandidata, ker ne želijo izvajati pritiska, ali omejevati svobodo mišljenja katolièanov. Zelo jasno pa so spregovorili o kandidatih in problemih, ki zaslužijo glas katolièanov. Cerkev v Kolumbiji posebej skrbijo poskusi legalizacije splava, pritiski za priznanje homoseksualnih zvez in vse drugo, kar ogroža družino. Škofje izpostavljajo nujnost resnega politiènega zavzemanja v boju proti revšèini, podpiranje trajnega razvoja, zaposlovanja in gospodarske rasti. Na koncu pisma spet poudarijo stalno prizadevanje Cerkve za mir v državi, ter pozivajo v boj proti korupciji, trgovini z mamili in nasilju. Državljanska vojna že štiri desetletja zahteva 3.500 èloveških življenj letno, beguncev pa je veè sto tisoèev. Cerkev, ki je plaèala krvavi davek, že leta posreduje med sprtimi stranmi.
Aleš Rupnik


ZAGOVOR
Peter je ukradel avto, toda kmalu so ga izsledili.
"Imate kaj dodati v svojo obrambo?" ga vpraša sodnik.
"Samo to bi rad rekel, gospod sodnik, da je avto stal pred pokopališèem in sem paè logièno sklepal, da je njegov lastnik v grobu!"

IZ ŽUPNIJ

ZAÈETEK STRANI


KAPELA
SV. JOŽEF - TEDEN DRUŽINE
Danes je praznik sv. Jožefa, moža Marije, varuha svete družine in varuha naših družin. Zato bomo do praznika Gospodovega oznanjenja, obhajali teden družine. Liturgièno praznovanje praznika sv. Jožefa bo jutri, v ponedeljek.
GOSPODOVO OZNANJENJE
Praznik Gospodovega oznanjenja praznujemo v soboto. Tej skrivnosti je posveèena tudi naša cerkev in naša župnija. Vabimo vas k mašam ob 6:30, 8:00, 10:00 in k veèerni ob 19:00.
Pri veèerni maši bodo otroci zapeli svojim staršem, ob materinskem dnevu še posebej svojim mamicam. Zunanja slovesnost našega praznika bo na belo nedeljo, 23. aprila.
RJUHE ZA GOMO
Za misijon Danila Lisjaka v Gomi ste darovali skupno 224 rjuh in 15 prevlek. Hvala!
AKCIJA ŽUPNIJSKE KARITAS
Danes in prihodnjo nedeljo boste lahko oddali svoj dar za potrebne iz naše okolice. Èlanice in èlani bodo pred cerkvijo zbirali vaše prispevke: juhe, konzerve in denarna sredstva. Bog povrni!


KRISTUS ODREŠENIK
STARŠEVSKI PRAZNIK
Prihodnjo nedeljo bomo obhajali Praznik staršev z zahvalno mašo ob 11:00, pri kateri bodo sodelovali otroci, otroški zbor in skavti.
PRVOOBHAJANCI
Osebno sreèanje prvoobhajancev z enim od duhovnikov bo v soboto 25. marca ali dopoldne med 11:00 in 12:00; ali popoldne od 17:00 do 19:00. Otroka (z delovnim zvezkom) naj pripelje na pogovor eden od staršev.
BIRMANCI
Birmanci, ki niso šli v Oglej in Gradež 18. marca, se bodo pridružili kateri od skupin iz Okrožja, ali pa se bomo organizirali sami enkrat v maju. Se pogovorimo ta teden pri verouku.
STARŠI
Èez 14 dni nadaljujemo s sreèanji s starši in sicer za 4. in 5. razred.
UPOKOJENCI
Sreèanje je v sredo ob 17:00.
KONGO - GOMA
Današnje nabirke so namenjene za zdravila, ki bodo spremljala Tanjo in Majo za delo v zdravstvenem domu na misijonu v Gomi. Bog plaèaj!


KROMBERK
TEDEN DRUŽINE
Po sklepu slovenskih škofov obhajamo od danes do sobote, teden družine. Zato vabimo danes ob 18. uri h križevemu potu oèete, matere in otroke. Naj bo ta teden intenziven èas molitve in duhovnih spodbud. Vsaj nekajkrat pridite med tednom k maši. Prebudimo se v zavesti, da je družina Cerkev v malem in najpomembnejša celica življenja in prihodnost naroda.
DRUŽINSKO ROMANJE V OGLEJ
Daljna priprava birmancev obsega romanje v Oglej. Otroke spremljajo tudi starši. Spoznali bomo zgodovinske korenine našega kršèanstva in zgodovino patriarhata. Obnovili bomo krstne obljube kjer so bili kršèeni takratni katehumeni. Ob tem tudi primerna razmišljanja in molitve. Popoldne gremo v Gradež, kjer si bomo ogledali staro cerkev in krstilnico. Odhod avtobusa bo v soboto, 25. marca, ob 8. uri.
PRAZNIK SVETEGA JOŽEFA
bomo praznovali jutri z mašo ob 18. uri.
GOSPODOVO OZNANJENJE
Maša v soboto bo ob 18. uri.


OSEK
STARŠI VEROUÈENCEV
Danes po župnijski maši bo ponovitev sreèanja za starše verouèencev 7. in 8. razreda. Prihodnjo nedeljo, 26. marca, po maši, pa sreèanje staršev verouèencev 2. in 3. razreda.
KRIŽEV POT
Danes ob 14:30 je župnijski in romarski Križev pot od kapelice na Vitovljah mimo novih postaj, ki jih je lani na binkošti blagoslovil pater Vid Lisjak.
ROMANJE DRUŽIN BIRMANCEV
v Oglej in Gradež je zaradi objektivnih razlogov prestavljeno na soboto 1. aprila 2006.


SOLKAN
7. SEJA ŽPS
bo v ponedeljek 20. marca. Pospremimo jo z molitvijo in predlogi. ŽK je imela svoje sreèanje 13. marca.
TEDEN DRUŽINE
naj se pozna predvsem v poglobljenih družinskih odnosih in v zvestejši družinski molitvi (tudi s pomoèjo knjižice Družina moli).
DAN STARŠEV
V nedeljo 26. marca pri maši ob 10:00 sodelujejo verouèenci. Po maši bodo staršem podarili šopek pesmic.
SREÈANJA STARŠEV
V torek 21. marca ob 19:00 starši 4. razreda (osemletke) verouka.
NAŠI RAJNI
9. marca je Gospodar življenja poklical 75-letno Ernesto Baskar, roj. Koglot, Za spomenikom 9.
Njej veèna luè in pokoj, sorodnikom pa Božja tolažba!


ŠEMPAS
GOSPODOVO OZNANJENJE
Na praznik, 25. marca, bo sveta maša v Šempasu ob 9:00. V Ozeljanu bo ob 18:00 redna nedeljska sveta maša. V nedeljo po maši otroci in mladi ob materinskem dnevu pripravljajo krajši program
in vo
šèilo.
KRIŽEV POT
molimo vsako nedeljo ob 14:00 v Šempasu in v Ozeljanu. Na 4. postno nedeljo molitev oblikujejo sodelavke Karitas.
SREÈANJA S STARŠI
Starši otrok 3. razreda pridete na sreèanje v ponedeljek, 20. marca, 1. in 2. razreda pa v torek, 21. marca. Sreèanja so ob 19:00.
ŽUPNIJSKI GOSPODARSKI SVET
Sreèamo se v sredo, 22. marca ob 19:30.
ANIN SKLAD
V Anin sklad, družinam z veè otroki, namenjamo 100.000 SIT.
KVATRNA NEDELJA
Darovali ste 44.560 SIT, ki jih namenjamo za potrebe škofije. Hvala.
ZAHVALA
Krajevni skupnosti Ozeljan - Šmihel se zahvaljujem za dar, ki ste ga namenili za sreèanje starejših.


Molitev otroka za starše
Jezus, prosim te za svojo mamo. Ti si hotel, da mi je dala življenje. Brez nje me ne bi bilo. Hoèem ji biti za to hvaležen. Dolge mesece in leta je bdela nad menoj in tudi sedaj neprestano dela zame. Bila mi je prva, ki mi je govorila o tebi in me nauèila moliti. Prosim te, Jezus, blagoslovi jo in povrni ji stokratno vse dobro, kar mi je storila. Obljubljam ti, da ji bom rad pomagal, jo spoštoval in ljubil.
Kakor mami, dolgujem svoje življenje tudi oèetu. Pozabljam na skrbi, ki jih ima zaradi mene. Pomagaj mi, da bom bolje spoznal, kaj dolgujem oèetu. Daj, da bom pozoren, iskren in hvaležen otrok.
Jezus, daj, da se bosta oèe in mama med seboj dobro razumela. Daj, da bomo sreèna družina, v kateri boš ti s svojo materjo Marijo stalni gost in naš prijatelj.

POSTNO SREÈANJE
V èetrtek, 23. marca, bo v predavalnici župnije Kristusa Odrešenika tretje postno sreèanje.
Dr. Marjan Turnšek  bo spregovoril na temo  PRED IZZIVI PARANORMALNIH POJAVOV.
Lepo vabljeni!

KRIŽEV POT NA SVETO GORO ZA MLADE
Mlade vabimo k molitvi križevega pota. na Sveto Goro v soboto, 25. marca. Pri prvi postaji se zberemo ob19:30.