LETNIK V I

ŠTEVILKA:24

7. NAVADNA NEDELJA

19. FEBRUAR 2006

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAČETEK STRANI


DA, BOG NAS OZDRAVLJA!
Kolikokrat smo že slišali to zapisano resnico in kolikokrat smo že tudi nanjo pozabili? Človek se bojuje z boleznijo in trpljenjem vse od usodnega padca tam v edenskem vrtu. Ni več popolnosti, ni več sreče, ni več božje prisotnosti, ampak sem kot človek zaznamovan z nepopolnostjo, nenehnim hrepenenjem po izgubljeni sreči in iskanjem Boga, ki je sicer ob meni, vendar se sam čutim večkrat tako daleč od Njega.
Božja beseda današnje nedelje govori vsem kristjanom na srce, da se ponovno zavemo dejstva, da Bog dela vse novo, kot kliče Izaija in da se starega ne spominja več, še posebej grehov, ki jih je odpustil. »Jaz sem, jaz sem tisti, ki izbrisujem, tvoje prestopke zaradi sebe in se ne spominjam tvojih grehov« (Iz 43,25). Beseda nas spomni, da je Bog zvest in da je v njem večni DA. Apostol Pavel zapiše v drugem pismu Korinčanom, da imajo vse Božje obljube v Jezusu Kristusu svoj »da«. Evangelist Marko, ki nas spremlja skozi aktualno liturgično leto B, pa predstavi Jezusa, ki ozdravlja dušo in telo hromega, spuščenega skozi streho hiše: »ti pravim: Vstani, vzemi svojo posteljo in pojdi domov!«
 
Če je že v stari zavezi veljalo za Boga, da odpušča, to velja v novi zavezi še toliko bolj, kar je Jezus s svojim življenjem jasno izpričal. Na meni in tebi je, da v to verjameva in se tudi Jezusovih nasvetov drživa. Moram priznati, da danes kristjan večkrat prej verjame človeku alternativcu, kot Jezusu zdravilcu. Ni dolgo, ko je klicala neka gospa s prošnjo da ji posredujemo telefonsko številko znanega novogoriškega alternativca, češ da imamo pregled nad vsemi župljani. Na naši primorski televiziji moreš v oddaji z vedeževalko slišati klic matere, ki se zanima za zdravje svoje tridesetletne hčerke. In še bi lahko našteval primere, ki kažejo kako se ljudje, čestokrat tudi nedeljski kristjani, obračajo stran od Jezusa Odrešenika in zdravnika naših duš in teles in iščejo srečo pri tistih, ki tega ne morejo zagotoviti.
Božje ozdravljenje je globoko in trajno, do njega pa se dokoplješ samo preko vztrajnosti in potrpežljivosti. Doživeti božji DA pomeni v veri čakati in sodelovati, v veri upati in ljubiti. Samo tako srečaš in doživiš srečanje z Njim, ki te čaka, da se te dotakne in ozdravi. DA!
p. Krizostom

VREDNO SPOMINA

ZAČETEK STRANI


PRAVOSLAVNI NA PRIMORSKEM (3. del)


Še nekaj o pravoslavju: pravoslavna grška cerkev je "sestra" katoliške cerkve. To sta dve krili istih pljuč, kot je dejal pokojni papež Janez Pavel II. Skupni so nam zakramenti, 7 vesoljnih koncilov, vera (credo), svetniki do I. 1054... Nepomembne pa so razlike v obredih, v dogmatiki ter v cerkvenem nauku, kar pa vse skupaj ni pomembno za odrešenje.
V Sloveniji danes živi okrog 50.000 pravoslavnih vernikov, večinoma pripadnikov Srbske pravoslavne cerkve. Pravoslavni verniki so pripadniki grške, ruske, srbske, bolgarske, romunske in drugih krajevnih cerkva, ki jim načeluje Sveta carigrajska cerkev in njen vesoljni patriarh. Jeziki cerkva so vedno bili jeziki krajevnih cerkva. Tako je slovesni jezik bogoslužja slovanskih cerkva stara cerkvena slovanščina, predhodnica današnjih južnoslovanskih jezikov. V srbski in ruski Cerkvi je v uporabi star julijanski koledar. Vse ostale Cerkve pa uporabljajo gregorijanski koledar, ki je nastal v drugi polovici 16. stoletja in se imenuje po papežu Gregorju XIII. Le ta se uporablja za določanje »fiksnih« praznikov, pashalne pa se določa po starem julijanskem koledarju. Pravoslavno bogoslužje je v glavnem peto. Sv. evharistija se opravlja s kvašenim kruhom in črnim vinom. Zakramenti, ki so nam enaki, se ločijo le po tem, da se sv. krst podeli istočasno s sv. maziljenjem (birmo) in je ne podeljuje kasneje g. škof. Verniki se obhajajo po postu, obhajilo se zmeraj podeljuje pod obema podobama. Pred prejemom obhajila je sv. spoved, ki je lahko tudi skupinska. Tej pa sledi odveza. Sv. zakon je ločljiv le pred cerkvenim sodiščem, kjer se eden od zakoncev lahko odveže. Cerkev ima lahko poročene farne in neporočene samostanske duhovnike, kot so menihi in škofje.
Bistvena karakteristika pravoslavne duhovnosti je kontemplacija z askezo. V pravoslavnih hramih ni instrumentalne glasbe in ne sedenja. Razen ikon naslikanih po strogih pravilih umetniškega izražanja, ni ne slik, ne kipov. Poleg tega ni izpostavljanja Najsvetejšega, čeprav lahko duhovnik odnese sv. obhajilo k bolniku v obliki posušene drobtinice kruha, namočene v sv. Gospodovi krvi. Pravoslavna cerkev ne pozna nauka o vicah. Prav tako pa ne sprejema dogme o papeževi nezmotljivosti, kakor tudi ne dogme o Marijinem brezmadežnem spočetju. Marija je pri pravoslavnih vernikih zelo čaščena, imenujemo jo "Gospa Bogorodica".
Pravoslavni smo za vrnitev stanja kot je bilo pred razkolom pred tisoč leti, ko je bil na čelu celotne Cerkve papež. Pričakujemo, da bi vsaka krajevna Cerkev imela svojo avtonomijo-AVTOKEFALNOST Kot mi je znano, velja to za obe sestrski cerkvi.
Le Sveti Duh zmore poseči, da do take rešitve tudi pride!
Stanoje Kostadinovič
 

ZNAMENJA

ZAČETEK STRANI


IZ ZGODOVINE NOVOGORIŠKIH SKAVTOV - STEG 1

V soboto 18.2.2006 smo skavti iz stega Angelskih vrtnic, ki se srečujemo v cerkvi Kristusa Odrešenika, praznovali 10 letnico delovanja.
Ideja o skavtih v naši župniji se je rodila veliko prej, dodobra pa je zaživela, ko je poleti 1994 prišel v župnijo Kristusa Odrešenika za kaplana g. Bogdan Vidmar, ki je pred tem aktivno deloval med skavti v Postojni. Z njegovo pomočjo so se navdušenci za skavte začeli povezovati z ZSKSS (Združenje slovenskih katoliških skavtinj in skavtov). Prvo srečanje neformalne skavtske skupine je bilo 21.4.1995. Od takrat so se v letu 1995 vrstila redna srečanja in »skavti« župnije Kristusa Odrešenika so se že udeležili nekaterih dogodkov Primorske regije. Kot novo nastala skupina smo si izbrali rutko v sivi in roza barvi. Siva barva na rutki pomeni novogoriški beton, hkrati pa tudi sivino vsakdanjika, roza barva pa simbolizira vrtnice, ki jih mesto nosi v grbu ter mladostno razigranost, ki jo v sebi nosijo skavti. Na prvo zimovanje, ki je potekalo od 27. do 29.12.1995 smo se odpravili v Podmelec ter tam hodili, odkrivali lepote narave ter se igrali. Sledile so prve skavtske obljube, ki jih je 18.2.1996 v cerkvi Kristusa Odrešenika dalo prvih 5 skavtinj in en skavt. S prvimi skavtskimi obljubami smo postali pravi skavti. Najprej je zaživela četa (11-16let), kasneje tudi klan.
V prvih letih nas je povezoval in uvajal v skavstvo g. Evgen Boltar. V veliko oporo so nam bili duhovni asistenti, ki so nasledili g. Bogdana: g.Ivan Likar, g.Iztok Mozetič in g. Boštjan Toplikar.
 
Spodbujal nas je g. župnik Gašper. Župnija nam je ponudila skavtsko sobo, ki smo si jo uredili v kleti. Vedno več nas je bilo in leta 2000 so se voditelji odločili, da bi bilo dobro, če bi imeli tudi krdelo (8-11) najmlajše skavte, poleg čete(11-16) in klana (16-21), ki so do takrat dobro delovali že nekaj let. Tako smo postali kot steg prava celota, skupina, kjer se mladi učijo z mladimi in kjer se skupaj vzgajajo v dobre kristjane in zavedne državljane. Ker pa skavtstvo ni zanimivo samo za mlade, imamo v župniji od leta 2003 tudi odrasle skavte, ki so poleg svojih aktivnostih vedno pripravljeni, da priskočijo na pomoč mladim.
"Če v svojem življenju obupaš nad skromnim začetkom, se spomni, da je tudi hrast, tisto veliko in močno drevo, začel kot majhen želod, ki je ležal na tleh." (Robert Baden Povvell, ustanovitelj
skavtov)
... Tako se je pred desetimi leti vse skupaj začelo tudi v stegu Nova Gorica 1...
Ob našem jubileju smo Vas prejšnjo nedeljo povabili na osrednjo prireditev, ki je bila v soboto 18.2.2006 ob 17. uri na Osnovni šoli Frana Erjavca v Novi Gorici.
Danes, v nedeljo 19. febr. 2006 ob 11:00, imamo zahvalno mašo.
Povzela po gradivu stega Nova Gorica 1
Mojca Abram
Vseveda panda


KAJ BO Z NAMI?

Osmi februar je za nami. Nagrade so podeljene in življenje teče dalje. Mene pa še vedno tišči v grlu (od neizgovorjenega in potlačenega) in pri srcu zaradi vse te nekulture. Kultura je širok pojem. S kulturo in nekulturo se srečujemo na vsakem koraku (na ulici, v šoli, gledališču, avtobusu, trgovini, cerkvi..!) - skratka povsod. Tu nimam v mislih kulture, za katero podeljujejo nagrade, ampak kulturo, ki ni nagrajena, a nas spremlja od rojstva do smrti in še čez; to je kultura obnašanja, oblačenja, prehranjevanja, reklame, govorjenja, sporočanja (v raznih občilih in medijih), urejanja okolja in še in še. Človeku včasih zastane dih od vsega slišanega in videnega. V času, ko je skoraj vse dovoljeno, se bohoti nekultura z izgovorom, da so novi časi, da je to modno in da to počenjajo vsi. Da bi videli in slišali to »novo in modno«, nam ni treba v igralnico ali v disko, ki ga eksorcist mariborske škofije poimenuje satanov tempelj -satanova katedrala; dovolj bo šolski hodnik, park, ulica, bližnji lokal in nekatere točke našega mesta. Tam se bomo srečali z nekulturo v našem kraju. Če še malo postanemo in prisluhnemo govorici mladih se nam koža naježi in se vprašamo: »Kam to vodi? Do kam bo to peljalo? Kje je kultura govora?« S pevcem Kopitarjem se lahko vprašamo: »Bo moj vnuk še pel slovenske pesmi, se bo zavedal svojih korenin?« Pel že, če ne drugje v vrtcu, šoli, cerkvenem in drugih pevskih
 
zborih. Kaj pa poslušal? Za to ni treba čakati na vnuke in pravnuke. To je že sedaj prisotno. Izjema so mladi posamezniki, ki se ukvarjajo z glasbo in jim lepo zveni domača, slovenska pesem, ki več kot nam pomeni Slovencem po svetu in v zamejstvu. Ti jo govorijo in prepevajo, ker so ponosni na svoj narod in svojo matično domovino. Slovenska pesem je njihova identiteta in jo zato prenašajo na tujem živeče potomce. In Slovenci na Slovenskem? Do kdaj se bomo ohranili, če najmanj otrok v EU rodijo Slovenke - povprečno 1,22 na Slovenko (Delo, 1. februar). Slovenci si resnično žagamo lastno vejo. Število prebivalcev se je sicer povečalo. Septembra lani nas je bilo 2.003.584, vendar na račun priseljencev. Ob vsem tem mi prihajajo v spomin velikani naše zgodovine, ki so veliko žrtvovali, pretrpeli in se izpostavili, da so nam jezik opilili in ohranili. Slomšek je zapisal: »Ne sramuj se svojega ljudstva, ki je tvojega naroda in ne pozabi svojega jezika...« (Življenja srečen pot)
Zelo prepričljiv je Bevkov Kaplan Martin Čedermac, ki se ni pustil potujčiti. Takih Čedermacev, ki so ostajali zvesti slovenskim koreninam, je bilo na slovenskem več. In kaj danes? Bodimo ponosni na svoj narod, na svoj jezik in na uresničen sen naših prednikov - svojo domovino!
Lučka Rudež


PABERKOVANJA

ZAČETEK STRANI


SVOBODA VESTI (2. del)

Škof Tondra je v odprtem pismu za javnost o vprašanju ugovora vesti zapisal, da prav razprava, ki se je razvila na Slovaškem kaže »kako modro je bilo, da so v Temeljnem sporazumu določili, naj se z dodatnim členom natančneje opredeli vprašanje ugovora vesti«. V nadaljevanju je zavrnil očitke, da si s tem dodatkom želi Cerkev zagotoviti privilegije. Tudi druge Cerkve, članice Ekumenskega sveta Cerkva imajo enake možnosti z državo podpisati podobne sporazume. Poleg tega se lahko tudi nekatoličani sklicujejo na sporazum s Svetim sedežem. Dodatek ne prinaša nič novega, ampak samo natančno opredeljuje, kar je že v sporazumu.
Ob koncu pisma je škof Tondra nagovoril krščanske politike, ne glede na strankarsko pripadnost. Sporazum ni »pridržana pravica krščanskodemokratskega gibanja, ampak vsakega kristjana in tudi ne samo katoličana«. Sporazum je vprašanje zaupanja, ki ga imajo državljani do izbranih predstavnikov in vprašanje vesti, ker »kristjan ne more doma in v cerkvi biti kristjan, v javnem življenju pa liberalec«.
Evropska komisija nima namena opomniti Slovaške zaradi morebitne ratifikacije Dodatka k Temeljnemu sporazumu s Svetim sedežem in njeni predstavniki se v tem trenutku s tem vprašanjem ne bodo ukvarjali, je povedal tiskovni predstavnik Evropske komisije Frisco Roscam. Komisija je zaprosila za mnenje »Mrežo neodvisnih strokovnjakov za osnovne človekove pravice«, ker so to zahtevali v enem od odborov Evropskega parlamenta. Poleg tega mnenje nima zavezujočega pomena, ampak je samo posvetovalnega značaja. V mnenju so zapisali, da bi ponekod na Slovaškem za ženske lahko bila znatno zmanjšana raven zdravstvenega varstva, ali pa te možnosti sploh ne bi imele (očitno so v zdravstveno varstvo vključili tudi vprašanje splava in umetne oploditve!). Zaradi političnih razmer Dodatek verjetno ne bo sprejet. Zato nekateri že napovedujejo razpis referenduma o vprašanju ugovora vesti


IZKORENINJENOST SODOBNEGA ČLOVEKA

Glavni problem duhovnega stanja sodobnega človeka je izkoreninjenost, je povedal nadškof Carlo Caffarra v Torinu ob predstavitvi knjige »Benediktova Evropa v krizi kultur«. Sodoben človek je izkoreninjen človek, ker njegovo življenje ni utemeljeno v svoji stvarnosti, ker je bistveno prikrajšan za možnost ustvarjanja svoje prihodnosti, da se uresniči kot človek. Evropa je svoje romanje začela v Atenah in ga potem nadaljevala proti Jeruzalemu prerokov ter naprej proti Jeruzalemu Golgote in vrta Vstajenja.
Istovetnost osebe, zakonskega življenja, družine in družbe se je zameglila, ker človek ni šel po tej poti. Nadškof meni, daje prenovo potrebno začeti pri vzgoji. Ni resne in prave vzgoje, če ne začnemo graditi na temeljih kulture in tradicije.
Aleš Rupnik


Napredek v matematiki
Aljoša ima probleme z matematiko in ker zelo rad je, mu učiteljica zastavi vprašanje: »Mama ti da za malico dve hruški, v šoli pa ti dam jaz še eno. Koliko hrušk imaš?« »Za prvo silo dovolj, gospa učiteljica!«

IZ ŽUPNIJ

ZAČETEK STRANI


KAPELA

ADVENTNA AKCIJA
naših veroučencev za pomoč njihovim vrstnikom v misijonskih deželah se je zaključila na praznik Gospodovega raz-glašenja. Misijonskemu središču smo posredovali dar naših veroučencev, 111.000 SIT. Bog povrni njim in staršem, ki so jih spodbujali.
SREČANJA ZA STARŠE
S starši letošnjih prvoobhajancev se srečamo že v tem tednu, z vsemi drugimi razredi pa v začetku postnega časa. Obvestila o naših postnih srečanjih bodo dobili veroučenci pri verouku.
KRISTUS ODREŠENIK

SKAVTI

Včeraj in danes se veselimo in zahvaljujemo s skavti za desetletno prehojeno pot. Medtem so se skavtstvu pridružili odrasli skavti, ki požrtvovalno podpirajo razne dejavnosti v župniji (npr. postavitev jaslic).
Ob 11:00 je zahvalna maša s sodelovanjem skavtinj in skavtov. Čestitamo in voščimo blagoslova pri njihovem nadaljnjem delu!
STARŠI
Da
nes in v torek se srečamo s starši predšolskih otrok.
U
KOJENCI
Februarsko srečanje bo v sredo ob 17:00.
VSAK ČETRTEK
Kot sad lanskega evharističnega leta je v naši dnevni kapeli vsak četrtek eno uro pred večerno mašo čaščenje Svetega Rešnjega Telesa. Vsi smo prisrčno vabljeni, da se pridružimo!

KROMBERK

PRIPRAVA NA KATEHUMENAT
Vsi odrasli, ki želite prejeti sveti krst ali birmo, se oglasite v župnišču v soboto, ob 15. uri. Nato se vključite v skupno pripravo, ki poteka pri župniji Kristusa Odrešenika v Novi Gorici in se prične na prvo postno nedeljo, 5. marca, ob 15. uri.
ŠOLSKE IN VEROUČNE ZIMSKE POČITNICE
se pričnejo v soboto, 25. februarja in končajo v ponedeljek, 6. marca.
MLADINSKA SREČANJA V ŽUPNIJI Vabimo vse starše, ki imate otroke od 15. leta (od 9. razreda) naprej, da se zberemo v veroučnem prostoru v nedeljo, 12. marca, po maši, to je ob 10. uri. Pogovarjali se bomo o nujnosti mladinskih družabnih srečanj ter o načinu, kako pritegniti mladino, da bi se že sedaj pripravljala na solidno, pametno in krščansko življenje. Nujno je, da prideta oba starša.
Vsi namreč spadate v osnovno celico družbe ter ste povabljeni, da naredite vse, kar je v vaši moči, da se mladi ne zgubijo v vrvežu sedanjega pogubnega dogajanja.
ČIŠČENJE IN KRAŠENJE CERKVE TER UČILNICE
Na vrsto pridejo starši otrok 8. in 9. razreda, nato starši otrok prvih razredov. Naša krščanska vzgoja dobiva smernice za življenje po božji besedi in po božji milosti prav v teh prostorih. Zato sta nam draga. Spored čiščenja boste prejeli po vaših otrocih, ki obiskujejo verouk.
NAŠI POKOJNI
V ponedeljek, 13. februarja, smo se v Lokah poslovili od Igorja Pavlina (1978) iz Lok 3a. Naslednji dan pa na istem pokopališču od Vide vd. Seražin (1943) z Ajševice oziroma iz Branika 12a. Kakor smo ju v velikem številu pospremili k počitku, tako naj bo obilna
tudi naša molitev zanju.

OSEK

V molitev in prošnjo za zdravje priporočamo bolnega župnika g. Bogdana Brica, da bi se čimprej spet vrnil med nas

SOLKAN

VSAK VEČER POGLEDAM V SRCE
... in se Bogu ter družinskim članom zahvalim za mnogo lepega iz preteklega dne in ga prosim odpuščanja za tiste misli, besede in dejanja, ki so bila »NE OČE« pa tudi »NE« bližnji. To vajo poskušamo delati skupaj s pripravniki na zakrament sprave in njihovimi družinami.
SREČANJA STARŠEV
V torek 21. 2. ob 19:00 starši vero-učencev 1. razreda; v sredo 22. 2. ob 19:00 starši veroučencev 2. razreda.
NAŠI RAJNI
8. februarja je Gospodar življenja k sebi poklical 102-letno Bogdano Saksida
roj. Franko, Šolska 24. Naj ji dobri Bog poplača za vse, kar je v svojem življenju naredila za našo župnijo in skupnost (Marijina družba, šola...)!


ŠEMPAS

BIRMANCI
Zahvaljujem se sestram v skupnosti TAU na Sveti Gori, animatorjem in vsem, ki ste oblikovali Duhovni vikend za birmance.
Pohvaliti želim tudi birmance za res lepo sodelovanje, da smo se polni lepih vtisov in bogatejši vrnili domov. Prijavite se za romanje h koreninam v Oglej in Gradež. Animatorji dobite gradivo za srečanja v zakristiji.
VEROUK
V tednu pred šolskimi počitnicami bodo veroučenci v okviru rednega verouka opravili sveto spoved.
KATEHUMENAT
Nova skupina uvajanja odraslih v krščanstvo prične z delom na 1. postno nedeljo. S kandidati za katehumenat se srečamo v torek, 21. februarja, ob 19. uri.


OKROŽNI PASTORALNI SVET
V skupini za BOGOSLUŽJE so na srečanju 9. januarja najprej razmišljali o strežnikih. Dobrodošlo je, če si med župnijami izmenjamo izkušnje. Predpogoj za povabilo novih strežnikov je njihov lastni interes in podpora staršev. V Okrožju bomo za strežnike pripravili srečanje ali pa romanje. Srečujemo se tudi s pomanjkanjem mežnarjev. Duhovniki delo v zakristiji največkrat opravljajo sami. Mogoče bi bilo dobro ta problem izpostaviti najprej na župnijskih pastoralnih svetih in ljudi vzgajati in nagovarjati za morebitno sodelovanje. Prav tako ponekod potrebujemo izredne delivce obhajila. Zanje je potrebno organizirati srečanje, da si lahko izmenjajo izkušnje. Pevke in pevci so imeli v oktobru lepo srečanje na Sveti Gori. Ena od nalog je, da se bolj poveže tudi otroške in mladinske zbore. Skupina je za v bodoče predlagala izvedbo živih jaslic v božičnem času ali morda Pasijona v postu. Domača literatura obstaja in bi to bilo možno izvesti.


KATEHUMENAT
Katehumeni, ki so stopili na pot uvajanja v krščanstvo na začetku lanskega posta, se pripravljajo na prejem zakramentov pri velikonočni vigiliji. Spremljajmo jih z molitvijo, predvsem pa z lepim zgledom živetega krščanstva. Na tak način so lahko katehumeni spodbuda tudi nam. Na 1. postno nedeljo pa bo pričela s srečanji nova skupina. Nagovorimo in vzpodbudimo tiste, ki se odločajo. Še pred prvim srečanjem naj se oglasijo pri svojem domačem župniku za pogovor.