LETNIK V I

ŠTEVILKA:23

6. NAVADNA NEDELJA

12. FEBRUAR 2006

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAČETEK STRANI


»HOČEM, BODI OČIŠČEN!«
Telesna gobavost je bila velika nadloga starih časov. Pojmovali sojo kot Božjo kazen za človekov greh, zato so gobave izključili iz vsega družbenega dogajanja. Bili so »nečisti«, izobčenci. Družba se je tako delila na čiste in nečiste...
Gobavih ljudi (bolnikov, onemoglih, zasvojencev,
»nenormalnih« dušnih gobavcev) nikdar ni manjkalo, tudi danes jih je dovolj in preveč. Bolezen jih potiska v morje trpljenja, zdravi, »normalni«, »čisti«, jih izločajo iz družbe.
Bog ve kdo je ubogemu gobavcu (Mt 1, 40-45) povedal o Jezusu. Mogoče je bil to neznani dobrotnik, ki mu je prinesel hrano. Gobavcu upanje preplavi dušo in telo. Vse molitve, vsa razmišljanja, tolike želje in hrepenenja, vsa vera - vse postane en sam krik: »Če hočeš, me moreš očistiti!« Jezus sprejme izraz spoštovanja in zaupanja, vse svoje človeško sočutje in vso Božjo moč strne v odrešilni: »Hočem, bodi očiščen!«
Jezusu je malo mar za človeška modrovanja in predpise, v njem je vse naravnano na pomoč človeku v stiski. On srečuje vsakega človeka, nikomur se ne izogne; na svoji poti ne ovinkari, da bi obšel nevšečnosti. Ne zapre se v svojo svetost, pravičnost in nedotakljivost. Ne ravna se po tistem: Kaj bi se vmešaval v zadeve, ki niso »čiste«. Ne opravičuje se z izgovorom: Saj je toliko drugih, naj oni spolnijo svojo dolžnost!
Mi pa gremo ponosni po svoji poti naprej. Nimamo časa za tolike »postranske zadeve« (čeprav se za njimi skrivajo težke usode ljudi), ko pa nas čaka toliko opravil, ki jih drugi ne zmorejo. Mi vsi imamo gladko kožo, nadišavljeno obleko, dovolj zdravja in sredstev, da smo lahko v visoki družbi...
»Največje zlo, ki ga prizadenemo ljudem, ni sovraštvo, ampak ravno-dušnost. To je absolutna nečlovečnost!« (G. B. Shaw). Brezbožnost je biti brezbrižen, videti samo sebe. Gobavi smo vsi, ki se odvračamo od človeka in svojo umazano »čistost« opravičujemo z lažnimi izgovori. Gobavi smo vsi tisti, ki onemogočamo, da bi se po nas razodevala Božja ljubezen do vsakega človeka.
Jezus Kristus je tudi dandanes med nami, da bi po nas bil za druge. Še kako potrebno bi bilo, da bi z gobavcem iz evangelija iskreno in zaupno vzklikali: »Jezus, če hočeš, me moreš očistiti!«
Bogdan Bric

VREDNO SPOMINA

ZAČETEK STRANI


PRAVOSLAVNI NA PRIMORSKEM (2. del)
Prvo pravoslavno cerkveno ob
čino na Primorskem smo ustanovili podpisani in pokojni prota Marko Andrović, ki je kot upokojeni duhovnik živel v Portorožu.
V Kopru so nam občinski možje posodili cerkev sv. Nikolaja, ki je bila pod zaščito spomeniškega varstva. Ponudili so nam tudi mnoge druge cerkve, ki pa so bile zelo zanemarjene, nekatere celo spremenjene v skladišča. Veliko sakralnih umetnin je bilo razmetanih kar po tleh in to nas je zelo bolelo. Leta 1975 je bila oblikovana prva srbska pravoslavna cerkvena občina v Kopru, ki je bila registrirana pri vladi SR Slovenije. Tej je nekaj let kasneje sledila občina v Novi Gorici.
Prvo sveto liturgijo smo imeli v cerkvi v Solkanu I. 1980, prvo svetosavsko proslavo pa smo imeli na današnji Partizanski ulici št. 40, kjer še ni bilo sedanje kapele. Bogoslužja so bila v tedanji garaži. V Novi Gorici smo "orali ledino" skupno z g. Gašperjem, bili smo mali sateliti velike sestrske slovenske cerkve. Kasneje smo se preselili v cerkev sv. Trojice v Kromberku. Tam je potem bila kar nekaj let najprej katoliška maša ob 9h, tej je sledila pravoslavna sv. liturgija ob 11 h. Kdor je zamudilo prvo mašo, je prišel k drugi maši. Vernih nas je bilo malo, tako katoličanov kot pravoslavnih. Vendar smo skupaj živeli zlate pokoncilske čase ekumenizma. Sledila je gradnja nove cerkve v Novi Gorici, česar smo se vsi iskreno veselili. Do takrat je bila Nova Gorica edino mesto v Sloveniji, ki je bilo brez "tur-nov". Tako so se hvalili občinski možje tistega časa, ki se danes zavzemajo da bi Nova Gorica postala škofija. Pravoslavna cerkvena občina je rasla in se razvijala. Občasna bogoslužja so bila v Ajdovščini, za binkošti v Dobravljah, za Vidov dan pa romanje na Javorco, kjer smo praznovali pravoslavni iz cele Primorske. Podpiral nas je tudi vsestransko dejavni g. Štrancarter Marijini delavci-fokolarini iz Portoroža z g. Prelcem in g. Julijanom Gregoričem iz Dekanov. Sodeloval pa je tudi cerkveni moški pevski zbor iz Tolmina pod vodstvom g. Tivadarja, ki je celo prepeval pri škofovi sv. liturgiji v Zagrebu. Maloštevilni ljudje, ki so se udeleževali sv. liturgij na začetku, so postali vse številčnejši. V cerkvi sv. Trojice v Kromberku je bil 20 let redni verouk, skozi katerega je šlo okrog 400 mladih, ki so danes izobraženci Nove Gorice. V tej cerkvi je bil postavljen sveti ikonostas, poslikan po pravilih pravoslavne ikonografije. Blagoslovil ga je mitropolit zagrebško-ljubljanski g. Jovan Pavlovič I. 1985. Takrat je prepeval goriški komorni zbor pod vodstvom prof. Boleta iz Ljubljane. Ta ikonostas ja bil naš prispevek h kulturi in lepoti našega kraja, a ga takratna oblast in mediji niso niti opazili, kaj šele cenili.
Stanoje Kostadinovič

ZNAMENJA

ZAČETEK STRANI


NEDELJA- DAN ZA PRAZNOVANJE

VPRAŠANJE
Kolikšno je število takih, ki se bojijo nedelje? Med nami?
Nekateri ne vedo kaj delati, drugi imajo dela preveč. Med krizami sodobnega človeka se poglablja kriza nedelje. Okoliščine napeljujejo človeka, da vse bolj vidi smisel svojega življenja v preračunavanju, kaj se izplača in kaj ne, kaj koristi njegovemu videzu, telesni kondiciji, uspehu...
Za to vrsto ljudi so nedelje, prazniki in praznovanja nekoristni. Od njih nimajo otipljivega dobička, zato nedelje in prazniki zanje nimajo smisla...
Po tej poti postaja obrednost današnjega človeka osiromašena. Ponekod je čisto izpraznjena.
Ni moderno, če nisi učinkovit... Za praznovanje so potrebne priprave, sodelovanje, odpovedi, kar postaja človeku vedno bolj tuje.
Če pa se ustavimo in razmislimo, odkrijemo, da je vsak izmed nas po svoji naravi obredno bitje. Ne da bi se zavedali, uporabljamo besede in kretnje, ki se del našega vsakdanjega obredja. Od jutranjega vstajanja do leganja k počitku. Nedelje in prazniki postanejo problem, ker se ne naslanjajo samo na posamične drobne dnevne obrede, ampak na zbor v občestvu družine, prijateljev in oltarja.

PRAZNOVANJE
Kako oživiti ali prenoviti naša praznovanja?

Uredila Inga Vendrami



DEŽELI DANSKI
 

ALI SE LAHKO NORČUJEMO?

Kdo ve, kje so naenkrat dobili tolikšno število danskih in drugih zastav, da jih množično teptajo in kurijo na demonstracijah v obrambo preroka Mohameda! 
Mnogi se čudijo, da se dogajajo tako sovražne in zaničujoče stvari v teh dneh prav Danski, majhni severni državi, ki je doslej veljala za vzor svobode, strpnosti in demokracije. Veliko ljudi na Danskem in pri nas se čudi, kako je mogoče, da je odgovor na karikaturo Alahovega preroka tako silovit, nesorazmeren in množičen. 

MEJE GLOBALIZACIJE 
Tisti, ki mislijo, da je že, ali da bo globalizacija izničila razlike v svetu, v načinu razmišljanja in verovanja, so jo dobili po nosu. Tisti, ki so govorili, da je vera postranska zadeva v življenju, so jo dobili po glavi. Res je, da tukaj ne gre samo za vero, ali predvsem za vero, ampak za ponos, veljavo in strah. Res je, da množice, ki se v teh dneh zgrinjajo na ceste, vpijejo in razbijajo, ne vedo, za kaj točno gre, razen tega, kar jim je rečeno, naj vpijejo proti Danski in zoper Zahod.  Res je tudi, da si množice dajejo duška, ker so postale naenkrat pomembne branilke svojega duhovnega izročila in verovanja.  Res je tudi, da jim moramo verjeti, ko pravijo, da je bila napadena njihova identiteta. So pa tudi razlike. Prva razlika, čeprav se nam zdi nerazumljiva, je v načinu, kako se šalimo ali norčujemo. Šala je v našem okolju znamenje bistrosti in svobodnosti. Kdor se še iz sebe ne zna ponorčevati, se jemlje preveč resno. Toda, kar je pri nas npr. šala, je lahko drugje norčevanje.
KADAR SE ŠALIMO 
Pri šali je treba razlikovati. Na eni strani smo ljudje in tudi institucije, iz katerih se šalimo, o njih pripovedujemo vice, če znamo, rišemo karikature, na drugi strani pa so vrednote, na katerih slonita prepričanje in življenje drugih. Šale na račun vrednot so lahko žalitev. Res je, da smo dosegli na Zahodu svobodo govora in izražanja, vsaj pravimo tako, vendar obstaja neka meja. Težko jo je določiti in natančno potegniti. Lahko rečemo, da je spoštovanje tista prava meja med šalo in norčevanjem. 
MUSLIMANSKI SVET 
Evropa in ves Zahod sta šla že pred stoletji skozi obdobje razsvetljenstva, razumarstva, ki je dvomilo o vsem, kar se ne da izračunati, dokazati, obseči z razumom. 
Krščanska vera je prestala razsvetljenstvo in izgubila del svojih verskih sopotnikov, muslimanski svet takega obdobja ne pozna. Poznavalci pravijo, da muslimane tako obdobje še čaka kot neizogiben prehod v moderen čas. Med muslimani je velika skupina, ki se tega zaveda, toda v zadnjem času prevladuje v njihovem okolju težnja po nenehnem razčiščevanju z Zahodom.  

Gašper Rudolf   

PABERKOVANJA

ZAČETEK STRANI

SVOBODA VESTI

Svoboda vesti predvideva tudi »pravico, da se posameznik v javnem življenju upre izvrševanju del, ki so v nasprotju z vestjo in z učenjem verske skupnosti, ki ji nekdo pripada. Z drugimi besedami, ni verske svobode brez svobode vesti«, je v odprtem pismu predstavnikom v državnem svetu napisal predsednik Slovaške škofovske konference, škof Tondra.
Povod za pismo so številne razprave, ki v zadnjem času »burijo duhove« zaradi Dodatka k Temeljnemu sporazumu med Republiko Slovaško in Svetim sedežem, ker bi tako na ravni mednarodnega prava zagotavljal pravico vernikov do ugovora vesti. Dodatek natančno določa primere in okoliščine, kdaj se nekdo lahko sklicuje na ugovor vesti in zavrne sodelovanje v spornih postopkih, kot so splav, umetna oploditev... Dodatek, v javnosti imenovan »zakon o vesti«, je tik pred sprejetjem v parlamentu. Da bi rešil koalicijsko vlado, se je predsednik vlade Dzurinda odločil za odlog ratifikacije Dodatka Temeljnega sporazuma. Glavni nasprotniki ratifikacije pa so Slovaško društvo za načrtovanje družine in liberalno-antiklerikalna Nova državljanska aliansa. Spor je našel pot tudi do »Mreže neodvisnih strokovnjakov za osnovne človekove pravice« (posvetovalno telo Evropske unije), kjer so izrazili zaskrbljenost, da bi s sprejetjem Dodatka nekatere skupine ljudi lahko imele »znatne težave« pri zagotavljanju zdravstvenega varstva, (nadaljevanje prihodnjič)


75. LETNICA VATIKANSKEGA RADIA

Ta pomemben jubilej vodi naš spomin nazaj do 12. februarja 1931, ko je papež Pij XI. s prvim radijskim nagovorom, namenjenem vsemu svetu, ustanovil radijsko postajo Svetega sedeža, katerega osnovanje je zaupal znamenitemu iznajditelju Guglielmu Marconiju. Ustanovitev Radia Vatikan je zelo pomemben trenutek v zgodovini Cerkve. Obletnico bodo zaznamovali s posebnimi dogodki. Vatikanska pošta je izdelala za današnji dan, 12. februarja, poseben poštni pečat, ki ga bodo uporabljali ob vseh proslavah v letu 2006. Avtor načrta je dolgoletni uslužbenec Radia Vatikan, Irio Fantini, ki je v razgovoru za istoimensko radijsko postajo pečat opisal. Na njem je poudarjeno število 75, a številka 7 diagonalno deli pečat, kar je znak razvoja v zgodovini, ki se razpenja med preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo. Najbolj očiten vidik razvoja Radia Vatikan je tehnični, ko so v uporabi z analognega sistema prešli na digitalnega, je pojasnil Fantini.
Aleš Rupnik


MIRENSKI GRAD 2006

Na Mirenskem Gradu je bil med tednom od 5. do 11. febr. 2006 Katehetski simpozij, letos že 36. po vrsti. Naslov letošnjega simpozija je bil Evangelij oznanjati ali poučevati? Organiziral ga je s 5 predavanji in popoldanskimi delavnicami Slovenski katehetski urad. Udeležilo se ga je okrog 150 katehistinj in katehetov .


Čas teče
Po neskončnem dolgem obrambnem zagovoru vpraša odvetnik svojega varovanca:
»No, ali nisem bil dober?«
»Zelo dober, ampak v tem času bi jaz lahko že odsedel del svoje kazni!«

IZ ŽUPNIJ

ZAČETEK STRANI


KAPELA
BOG POVRNI
Tudi letos smo blagoslovili kar nekaj vaših domov in družin. To ni samo običaj, ampak je predvsem znamenje, da se zavedamo in si želimo stalne Božje prisotnosti v našem domu. Hvala za vse darove, ki ste nam jih ob tej priložnosti namenili.
NAŠI RAJNI
3. februarja smo se v Stari Gori poslovili od pokojne Ivane Blažica (70) iz Rožne Doline. Naj počiva v miru!


KRISTUS ODREŠENIK

BIRMANCI
S  starši  birmancev  smo  se  prejšnjo nedeljo pogovarjali, da bomo:
po skupinah izpeljali začrtani program po domovih do začetka aprila;
romali v Oglej in Gradež. Ogledali si bomo starodavna svetišča in krstilnice v obeh krajih. Odhod bo v soboto, 18. marca ob 13:00 izpred naše cerkve. Cena prevoza je 1500 SIT na osebo;
birmanci prijavijo sebe in spremljevalce ter poravnajo stroške za prevoz kar pri katehetu;
v Velikem tednu, zlasti za Sveto tri-dnevje, bomo sodelovali pri obredih Velikega tedna;
izpeljali poleg Oratorija tudi počitniški teden za birmance. Program bomo staršem (birmancem sploh!) predložili zelo kmalu.
SKAVTI STEGA ANGELSKE VRTNICE PRAZNUJEJO 10 LET

Ob našem jubileju vas prisrčno vabimo na osrednjo prireditev, ki bo v soboto, 18. februarja 2006, ob 17. uri v prostorih Osnovne šole Frana Erjavca v Novi Gorici ter k nedeljski maši 19. februarja 2006 ob 11. uri, kjer bomo skavti sodelovali pri bogoslužju; po maši vas vabimo na prigrizek.
STARŠI
Prihodnjo nedeljo in naslednji torek bo srečanje s starši predšolskih otrok.
KATEHUMENAT
Prosimo prijatelje, sorodnike in znance odraslih, ki niso krščeni ali birmani, naj možne katehumene spomnijo na to, naj se čim prej oglasijo, ker je pred nami 5. marec, začetek skupne poti uvajanja v krščanstvo novogoriškega območja pod vodstvom g. Vinka iz Solkana.
ZAKRAMENTI UVAJANJA
Letos, tako kaže, bo slovesnost obhajanja zakramentov uvajanja odraslih v krščanstvo za novogoriško območje pri nas na Veliko soboto ob 20:00 med velikonočno vigilijo.
NAŠI RAJNI
7. februarja smo se na šempeterskem pokopališču poslovili od Marka Mačka (22); 9. februarja pa v Stari Gori od Ivice Rifelj (75). Naj počivata v miru!
KROMBERK

DUHOVNE VAJE ZA BIRMANCE
V petek zvečer, 17. februarja, se zberejo na Sveti Gori vsi otroci, ki bodo šli k birmi leta 2007. Pridružijo se jim tudi birmanci iz Oseka. Nekateri naši bodo prišli na Sveto Goro šele v soboto zjutraj, ker v petek komaj pridejo iz šole v naravi. Starši jih bodo spremljali. Tam ostanejo do nedelje. Starši so dobili potrebna navodila. Vsi župljani molimo zanje, da bi ostali poslušni nauku Cerkve.
SESTANEK ŽUPNIJSKEGA PASTORALNEGA SVETA
Zbrali smo se 3. februarja. Po molitvi je gospod župnik poudaril hude nravne posledice, če bodo na Goriškem uvedli igre na srečo. O tem je pisal tudi uvodni članek v zadnjih Oznanilih. V diskotekah se dogajajo tragedije duha. Vsi smo krivi. Glej Vogelni kamen.
Poslušali smo poročila s sestanka Novogoriškega pastoralnega okrožja o igralništvu, o zbiralnih akcijah. Ugotavljamo, da bodoči birmanci zavračajo vsakršno vključevanje za sodelovanje v župniji.
Ugotavljamo pomanjkanje strežnikov oziroma strežnic. Apeliramo na katehistinje in starše, naj o tem govorijo z otroki. Pogovarjali smo se o potrebi oratorijev. Mladi se ne odzovejo. Treba je uvajati v sodelovanje že otroke. Potrebna je večja povezava med župnijami. V župniji je premalo sv. obhajil. Zato je večina menila, da trenutno še niso potrebni laiki kot delivci obhajila. Mladinski nauk naj bi bil skupen v okrožju, ne le občasno, ampak naj bi to postala ustaljena praksa. Tako bo počasi prešlo v navado. Obvestilo naj bo objavljeno v Oznanilih.


OSEK
BIRMANCI
Kandidati za birmo v letu 2007, veroučenci 7. in 8. razreda, iz župnij Osek in Kromberk, bodo od petka zvečer, 17. februarja, do nedelje opoldne, 19. februarja, na duhovnih vajah, ki jih bodo vodile sestre redovnice v Duhovno izobraževalnem središču TAU na Sveti Gori. V nedeljo bo ob 11. uri najprej srečanje z vsemi starši birmancev, nato pa bo skupna sveta maša.
Z molitvijo v čast Svetemu Duhu spremljajmo starše, kandidate, redovnice in katehete. Svetogorska Mati in Kraljica, bodi nam priprošnjica na vsej predbirmanski in pobirmanski poti!
SOLKAN
ZA ŽIVLJENJE PO BIRMI
Naši pripravniki na birmo in na življenje po birmi (26) so bili, skupaj z nekaterimi iz župnije Kapela, na Sveti Gori v središču Tau za prvo duhovno obnovo. Z veseljem se je vključilo tudi nekaj staršev. En od mnogih vtisov: "Duhovne vaje na Sveti Gori si bom za vedno zapomnila, saj bom s to pomočjo izbrala pravo, dobro pot življenja."
SREČANJA STARŠEV
V torek 14. februarja ali v sredo 15. februarja ob 19:00 starši birmancev. Pogovorili se bomo o drugem krogu srečanj po birmanskih skupinah
ŠEMPAS
ZAHVALA
Zahvaljujem se vsem, ki ste ob godu Lurške Matere Božje oblikovali srečanje s starejšimi župljani.
SREČANJA S STARŠI
S starši 9. razreda in srednješolcev se srečamo v torek, 14. februarja, ob 19:00.
NAŠI RAJNI
V Ozeljanu smo se v petek, 3. februarja, poslovili od Ivane Špacapan (79), Šmihel 1. Naj počiva v miru

OKROŽNI PASTORALNI SVET
Na srečanju 9. januarja 2006 so se v skupini za OZNANJEVANJE pogovarjali o počitniških tednih. Za najmlajše nadaljujemo s projektom Oratorija. Za birmance bi bilo potrebno organizirati počitniške tedne v župnijah in v Okrožju. V skupini so posebej izpostavili vprašanje mladih in mladinske pastorale, v želji, da bi mlade v naših župnijah bolj nagovorili in povezali. Prav tako bi bilo potrebno po župnijah zbirati animatorje (študente), ki bi se potem povezali v Okrožju. Razmišljajmo, da dobimo celotno podobo animatorja. Mladi morajo imeti osmišljen čas, če jih hočemo motivirati v animacijo.
Eno od odprtih vprašanj so predavanja za starše, ki bi jih organizirali na ravni Okrožja. Vendar pa se s tem v zvezi ne odpovedujemo rednim srečanjem s starši po župnijah. Po razpravi, kako starši gledajo na svojo udeležbo, animatorstvo v birmanskih skupinah, smo razmišljali, da bi lahko naredili raziskavo med starši in dobili njihova mnenja.
Katehistinje in katehisti imajo organizirana srečanja, vendar kaže na slabo povezanost le-teh. V Okrožju duhovniki in vsi dejavni s področja kateheze poskrbimo za boljše komuniciranje in obveščanje.



»Če v svojem življenju obupaš nad skromnim začetkom, se spomni, da je tudi hrast, tisto veliko in močno drevo, začel kot majhen želod, ki je ležal na tleh.«
Robert Baden Powell, ustanovitelj skavtov