LETNIK V I
|
ŠTEVILKA:23
|
6. NAVADNA NEDELJA
|
12. FEBRUAR 2006
|
ARHIV_LETNIK VI
»HOČEM, BODI OČIŠČEN!«
Telesna
gobavost je bila velika nadloga starih časov. Pojmovali sojo kot Božjo
kazen za človekov greh, zato so gobave izključili iz
vsega družbenega dogajanja. Bili so »nečisti«, izobčenci.
Družba se je tako delila na čiste
in nečiste...
Gobavih ljudi (bolnikov, onemoglih, zasvojencev, »nenormalnih« dušnih
gobavcev) nikdar ni manjkalo, tudi danes jih je dovolj in preveč.
Bolezen jih potiska v morje trpljenja, zdravi, »normalni«, »čisti«, jih
izločajo iz družbe.
Bog ve
kdo je ubogemu gobavcu (Mt 1, 40-45) povedal o Jezusu. Mogoče je
bil to neznani dobrotnik, ki mu je prinesel hrano. Gobavcu upanje preplavi dušo in
telo. Vse molitve, vsa razmišljanja, tolike želje
in hrepenenja, vsa vera - vse postane en sam krik: »Če hočeš, me
moreš očistiti!« Jezus sprejme izraz spoštovanja
in zaupanja, vse svoje človeško sočutje in vso Božjo moč strne
v odrešilni: »Hočem, bodi očiščen!«
Jezusu
je malo mar za človeška modrovanja in predpise, v njem je vse naravnano
na pomoč človeku v stiski. On srečuje
vsakega človeka, nikomur se ne izogne; na svoji poti ne
ovinkari, da bi obšel nevšečnosti. Ne zapre se v svojo svetost, pravičnost
in nedotakljivost. Ne ravna se po tistem: Kaj bi se vmešaval v
zadeve, ki niso »čiste«. Ne opravičuje se
z izgovorom: Saj je toliko drugih, naj oni spolnijo svojo dolžnost!
Mi pa
gremo ponosni po svoji poti naprej. Nimamo časa za
tolike »postranske zadeve« (čeprav
se za njimi skrivajo težke usode ljudi), ko pa nas čaka
toliko opravil, ki jih drugi ne zmorejo. Mi vsi imamo gladko kožo,
nadišavljeno obleko, dovolj zdravja in sredstev, da smo
lahko v visoki družbi...
»Največje zlo, ki ga prizadenemo ljudem, ni sovraštvo,
ampak ravno-dušnost. To je absolutna nečlovečnost!« (G.
B. Shaw). Brezbožnost je biti brezbrižen,
videti samo sebe. Gobavi smo vsi, ki se odvračamo od
človeka in svojo umazano »čistost« opravičujemo
z lažnimi izgovori. Gobavi smo vsi tisti, ki onemogočamo, da
bi se po nas razodevala Božja ljubezen do vsakega človeka.
Jezus
Kristus je tudi dandanes med nami, da bi po nas bil za druge. Še kako
potrebno bi bilo, da bi z gobavcem iz evangelija iskreno in zaupno vzklikali: »Jezus,
če hočeš, me moreš očistiti!«
Bogdan
Bric
PRAVOSLAVNI
NA PRIMORSKEM (2. del)
Prvo pravoslavno cerkveno občino na
Primorskem smo ustanovili podpisani in pokojni prota Marko Andrović, ki je kot
upokojeni duhovnik živel v Portorožu.
V
Kopru so nam občinski možje posodili cerkev sv. Nikolaja, ki je bila pod
zaščito spomeniškega varstva. Ponudili so nam tudi mnoge druge
cerkve, ki pa so bile zelo zanemarjene, nekatere celo spremenjene v skladišča.
Veliko sakralnih umetnin je bilo razmetanih kar po tleh in to nas je zelo
bolelo. Leta 1975 je bila oblikovana prva srbska pravoslavna cerkvena občina v
Kopru, ki je bila registrirana pri vladi SR Slovenije. Tej je nekaj let kasneje
sledila občina v Novi Gorici.
Prvo
sveto liturgijo smo imeli v cerkvi v Solkanu I. 1980, prvo svetosavsko proslavo
pa smo imeli na današnji Partizanski ulici št. 40,
kjer še ni bilo sedanje kapele. Bogoslužja so bila
v tedanji garaži. V Novi Gorici smo "orali ledino" skupno z
g. Gašperjem, bili smo mali sateliti velike sestrske slovenske
cerkve. Kasneje smo se preselili v cerkev sv. Trojice v Kromberku. Tam je potem
bila kar nekaj let najprej katoliška maša ob 9h, tej je sledila pravoslavna sv.
liturgija ob 11 h. Kdor je zamudilo prvo mašo, je
prišel k drugi maši. Vernih nas je bilo malo, tako katoličanov
kot pravoslavnih. Vendar smo skupaj živeli zlate pokoncilske čase
ekumenizma. Sledila je gradnja nove cerkve v Novi Gorici, česar
smo se vsi iskreno veselili. Do takrat je bila Nova Gorica edino mesto v
Sloveniji, ki je bilo brez "tur-nov". Tako so se hvalili občinski
možje tistega časa, ki se danes zavzemajo da bi Nova Gorica
postala škofija. Pravoslavna cerkvena občina je
rasla in se razvijala. Občasna bogoslužja so bila
v Ajdovščini, za binkošti v Dobravljah, za Vidov dan pa romanje na Javorco,
kjer smo praznovali pravoslavni iz cele Primorske. Podpiral nas je tudi vsestransko
dejavni g. Štrancarter Marijini delavci-fokolarini iz Portoroža z g.
Prelcem in g. Julijanom Gregoričem iz Dekanov. Sodeloval pa je tudi cerkveni moški
pevski zbor iz Tolmina pod vodstvom g. Tivadarja, ki je celo prepeval pri škofovi
sv. liturgiji v Zagrebu. Maloštevilni ljudje, ki so se udeleževali
sv. liturgij na začetku, so postali vse številčnejši. V
cerkvi sv. Trojice v Kromberku je bil 20 let redni verouk, skozi katerega je šlo
okrog 400 mladih, ki so danes izobraženci Nove Gorice. V tej cerkvi je bil postavljen
sveti ikonostas, poslikan po pravilih pravoslavne ikonografije. Blagoslovil ga
je mitropolit zagrebško-ljubljanski g. Jovan Pavlovič I.
1985. Takrat je prepeval goriški komorni zbor pod vodstvom prof. Boleta iz
Ljubljane. Ta ikonostas ja bil naš prispevek h kulturi in lepoti našega
kraja, a ga takratna oblast in mediji niso niti opazili, kaj šele
cenili.
Stanoje Kostadinovič
NEDELJA-
DAN ZA PRAZNOVANJE
VPRAŠANJE
Kolikšno je število takih, ki se bojijo nedelje? Med
nami?
Nekateri ne vedo kaj delati, drugi imajo dela preveč. Med
krizami sodobnega človeka se poglablja kriza nedelje. Okoliščine napeljujejo
človeka, da vse bolj vidi smisel svojega življenja v preračunavanju, kaj se
izplača in kaj ne, kaj koristi njegovemu videzu, telesni kondiciji, uspehu...
Za to vrsto ljudi so nedelje, prazniki in praznovanja
nekoristni. Od njih nimajo otipljivega dobička, zato nedelje in prazniki zanje
nimajo smisla...
Po tej poti postaja obrednost današnjega človeka
osiromašena. Ponekod je čisto izpraznjena.
Ni moderno, če nisi učinkovit... Za praznovanje so
potrebne priprave, sodelovanje, odpovedi, kar postaja človeku vedno bolj tuje.
Če pa se ustavimo in razmislimo, odkrijemo, da je vsak
izmed nas po svoji naravi obredno bitje. Ne da bi se zavedali, uporabljamo
besede in kretnje, ki se del našega vsakdanjega obredja. Od jutranjega
vstajanja do leganja k počitku. Nedelje in prazniki postanejo problem, ker se
ne naslanjajo samo na posamične drobne dnevne obrede, ampak na zbor v občestvu
družine, prijateljev in oltarja.
PRAZNOVANJE
Kako oživiti ali prenoviti naša praznovanja?
- Predvsem je pomembno, da si za praznovanje vzamemo čas.
To pomeni, da pravočasno odložimo delo. Poskusimo se zaustaviti in znova
prisluhniti, kot nekoč, sobotnemu zvonjenju, kjer zvonijo, ki človeka vabi, da
odloži svoje delo, se umiri in začne praznovati.
- Prvi čar praznovanja je v njegovi pripravi. Nedelja se ne
bo »posrečila«, če se nanjo ne pripravimo. Tako, da se je razveselimo. Če
živimo v družini tako, da smo veseli, ker bomo lahko z vsakim družinskim članom
več časa skupaj. Družina naj naredi vse, da bo ob nedeljah in praznikih npr.
zajtrkovala skupaj. In kosila! Kdor ne živi v družini, ima skoraj enako vlogo,
z razliko, da bo več s prijatelji, sosedi, sorodniki.
- Pomemben je prostor in njegova urejenost, kjer se na
nedeljo in praznik zadrži-mo največ časa.
- Za svečano in umirjeno vzdušje lahko pripomore tudi
tišina. Nedelja sploh ni dan hrupa in hitenja.
- Ne nalagajmo si prevelikih in pretežkih bremen, ampak
skušajmo biti pozorni v majhnih, drobnih stvareh. Tudi se ne da vsega kupiti in
ni vedno tisto najboljše, ampak iznajdljivost in ustvarjalnost nekaj veljata,
- Za praznovanje bodimo kar se da mirni, razpoloženi in
nasmejani. Ne pričakujmo tega daru samo od drugih!
- Poskrbimo, da pred nedeljo in praznikom poravnamo
medsebojne nesporazume, morda težke besede. To je pot prijateljstva, kajti
praznujemo lahko le, če smo prijatelji.
- Krščansko praznovanje je tudi urejanje prijateljstva z
Bogom. Nedelje in prazniki so tudi zato, da z načinom, kakor jih praznujemo,
povemo, da nismo mi gospodarji časa, saj končno niti ne vemo, kaj je čas. Ve pa
Bog! Gospodar časa je samo Bog. Bog ga nam posoja.
Uredila Inga Vendrami
DEŽELI
DANSKI
ALI SE LAHKO NORČUJEMO?
Kdo ve, kje so naenkrat dobili tolikšno število danskih
in drugih zastav, da jih množično teptajo in kurijo na demonstracijah v obrambo
preroka Mohameda!
Mnogi se čudijo, da se dogajajo tako sovražne in
zaničujoče stvari v teh dneh prav Danski, majhni severni državi, ki je doslej
veljala za vzor svobode, strpnosti in demokracije. Veliko ljudi na Danskem in
pri nas se čudi, kako je mogoče, da je odgovor na karikaturo Alahovega preroka
tako silovit, nesorazmeren in množičen.
MEJE GLOBALIZACIJE
Tisti, ki mislijo, da je že, ali da bo globalizacija
izničila razlike v svetu, v načinu razmišljanja in verovanja, so jo dobili po
nosu. Tisti, ki so govorili, da je vera postranska zadeva v
življenju, so jo dobili po glavi. Res je, da tukaj ne gre samo za vero, ali predvsem za
vero, ampak za ponos, veljavo in strah. Res je, da množice, ki se v teh dneh zgrinjajo na ceste,
vpijejo in razbijajo, ne vedo, za kaj točno gre, razen tega, kar jim je rečeno,
naj vpijejo proti Danski in zoper Zahod. Res je tudi, da si množice dajejo duška, ker so postale
naenkrat pomembne branilke svojega duhovnega izročila in verovanja. Res je tudi, da jim moramo verjeti, ko pravijo, da je
bila napadena njihova identiteta. So pa tudi razlike. Prva razlika, čeprav se nam zdi nerazumljiva, je v
načinu, kako se šalimo ali norčujemo. Šala
je v našem okolju znamenje bistrosti in svobodnosti.
Kdor se še iz sebe ne zna ponorčevati, se jemlje preveč
resno. Toda, kar je pri nas npr. šala, je lahko drugje
norčevanje.
KADAR SE ŠALIMO
Pri šali je treba razlikovati. Na eni strani smo ljudje
in tudi institucije, iz katerih se šalimo, o njih pripovedujemo vice, če znamo,
rišemo karikature, na drugi strani pa so vrednote, na katerih slonita
prepričanje in življenje drugih. Šale na račun vrednot so lahko žalitev. Res je, da smo
dosegli na Zahodu svobodo govora in izražanja, vsaj pravimo tako, vendar
obstaja neka meja. Težko jo je določiti in natančno potegniti. Lahko rečemo, da
je spoštovanje tista prava meja med šalo in norčevanjem.
MUSLIMANSKI SVET
Evropa in ves Zahod sta šla že pred stoletji skozi
obdobje razsvetljenstva, razumarstva, ki je dvomilo o vsem, kar se ne da
izračunati, dokazati, obseči z razumom.
Krščanska vera je prestala razsvetljenstvo in izgubila
del svojih verskih sopotnikov, muslimanski svet takega obdobja ne pozna.
Poznavalci pravijo, da muslimane tako obdobje še čaka kot neizogiben prehod v
moderen čas. Med muslimani je velika skupina, ki se tega zaveda, toda v zadnjem
času prevladuje v njihovem okolju težnja po nenehnem razčiščevanju z Zahodom.
Gašper
Rudolf
SVOBODA VESTI
Svoboda vesti predvideva tudi »pravico, da se
posameznik v javnem življenju upre izvrševanju del, ki so v nasprotju z vestjo
in z učenjem verske skupnosti, ki ji nekdo pripada. Z drugimi besedami, ni
verske svobode brez svobode vesti«, je v odprtem pismu predstavnikom v državnem
svetu napisal predsednik Slovaške škofovske konference, škof Tondra.
Povod za pismo so številne razprave, ki v
zadnjem času »burijo duhove« zaradi Dodatka k Temeljnemu sporazumu med
Republiko Slovaško in Svetim sedežem, ker bi tako na ravni mednarodnega prava
zagotavljal pravico vernikov do ugovora vesti. Dodatek natančno določa primere
in okoliščine, kdaj se nekdo lahko sklicuje na ugovor vesti in zavrne
sodelovanje v spornih postopkih, kot so splav, umetna oploditev... Dodatek, v
javnosti imenovan »zakon o vesti«, je tik pred sprejetjem v parlamentu. Da bi
rešil koalicijsko vlado, se je predsednik vlade Dzurinda odločil za odlog ratifikacije
Dodatka Temeljnega sporazuma. Glavni nasprotniki ratifikacije pa so Slovaško
društvo za načrtovanje družine in liberalno-antiklerikalna Nova državljanska
aliansa. Spor je našel pot tudi do »Mreže neodvisnih strokovnjakov za osnovne
človekove pravice« (posvetovalno telo Evropske unije), kjer so izrazili
zaskrbljenost, da bi s sprejetjem Dodatka nekatere skupine ljudi lahko imele
»znatne težave« pri zagotavljanju zdravstvenega varstva, (nadaljevanje
prihodnjič)
75. LETNICA VATIKANSKEGA RADIA
Ta pomemben jubilej vodi naš spomin nazaj do 12.
februarja 1931, ko je papež Pij XI.
s prvim radijskim nagovorom, namenjenem vsemu
svetu, ustanovil radijsko postajo Svetega sedeža, katerega osnovanje je zaupal
znamenitemu iznajditelju Guglielmu Marconiju. Ustanovitev Radia Vatikan je zelo
pomemben trenutek v zgodovini Cerkve. Obletnico bodo zaznamovali s posebnimi
dogodki. Vatikanska pošta je izdelala za današnji dan, 12. februarja, poseben
poštni pečat, ki ga bodo uporabljali ob vseh proslavah v letu 2006.
Avtor načrta je dolgoletni uslužbenec Radia Vatikan, Irio Fantini, ki je v
razgovoru za istoimensko radijsko postajo pečat opisal. Na njem je poudarjeno
število 75, a
številka 7 diagonalno deli pečat, kar je znak razvoja v zgodovini, ki se
razpenja med preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo. Najbolj očiten vidik
razvoja Radia Vatikan je tehnični, ko so v uporabi z analognega sistema prešli
na digitalnega, je pojasnil Fantini.
Aleš
Rupnik
MIRENSKI GRAD 2006
Na Mirenskem Gradu je bil med tednom od 5. do
11. febr. 2006 Katehetski simpozij, letos že 36. po vrsti. Naslov letošnjega
simpozija je bil Evangelij oznanjati ali poučevati? Organiziral ga je s 5
predavanji in popoldanskimi delavnicami Slovenski katehetski urad. Udeležilo se
ga je okrog 150 katehistinj in katehetov .
Čas teče
Po neskončnem dolgem obrambnem zagovoru vpraša
odvetnik svojega varovanca:
»No, ali nisem bil dober?«
»Zelo dober, ampak v tem času bi jaz lahko že
odsedel del svoje kazni!«
KAPELA
BOG POVRNI
Tudi letos smo blagoslovili kar nekaj vaših
domov in družin. To ni samo običaj, ampak je predvsem znamenje, da se zavedamo
in si želimo stalne Božje prisotnosti v našem domu. Hvala za vse darove, ki ste
nam jih ob tej priložnosti namenili.
NAŠI RAJNI
3. februarja smo se v Stari Gori poslovili od
pokojne Ivane Blažica (70) iz Rožne Doline. Naj počiva v miru!
KRISTUS ODREŠENIK
BIRMANCI
S
starši birmancev smo
se prejšnjo nedeljo pogovarjali,
da bomo:
po skupinah izpeljali začrtani program po
domovih do začetka aprila;
romali v Oglej in Gradež. Ogledali si bomo starodavna svetišča in krstilnice v
obeh krajih. Odhod bo v soboto, 18. marca ob 13:00 izpred naše cerkve. Cena
prevoza je 1500 SIT na osebo;
birmanci prijavijo sebe in spremljevalce ter poravnajo stroške za prevoz kar
pri katehetu;
v Velikem tednu, zlasti za Sveto tri-dnevje, bomo sodelovali pri obredih
Velikega tedna;
izpeljali poleg Oratorija tudi počitniški teden za birmance. Program bomo
staršem (birmancem sploh!) predložili zelo kmalu.
SKAVTI STEGA ANGELSKE VRTNICE PRAZNUJEJO 10 LET
Ob našem jubileju vas prisrčno vabimo na
osrednjo prireditev, ki bo v soboto, 18. februarja 2006, ob 17. uri v prostorih
Osnovne šole Frana Erjavca v Novi Gorici ter k nedeljski maši 19. februarja
2006 ob 11. uri, kjer bomo skavti sodelovali pri bogoslužju; po maši vas vabimo
na prigrizek.
STARŠI
Prihodnjo nedeljo in naslednji torek bo srečanje
s starši predšolskih otrok.
KATEHUMENAT
Prosimo prijatelje, sorodnike in znance
odraslih, ki niso krščeni ali birmani, naj možne katehumene spomnijo na to, naj
se čim prej oglasijo, ker je pred nami 5. marec, začetek skupne poti uvajanja v
krščanstvo novogoriškega območja pod vodstvom g. Vinka iz Solkana.
ZAKRAMENTI UVAJANJA
Letos, tako kaže, bo slovesnost obhajanja
zakramentov uvajanja odraslih v krščanstvo za novogoriško območje pri nas na
Veliko soboto ob 20:00 med velikonočno vigilijo.
NAŠI RAJNI
7. februarja smo se na šempeterskem pokopališču
poslovili od Marka Mačka (22); 9. februarja pa v Stari Gori od Ivice
Rifelj (75). Naj počivata v miru!
KROMBERK
DUHOVNE VAJE ZA BIRMANCE
V petek zvečer, 17. februarja, se zberejo na
Sveti Gori vsi otroci, ki bodo šli k birmi leta 2007. Pridružijo se jim tudi
birmanci iz Oseka. Nekateri naši bodo prišli na Sveto Goro šele v soboto
zjutraj, ker v petek komaj pridejo iz šole v naravi. Starši jih bodo
spremljali. Tam ostanejo do nedelje. Starši so dobili potrebna navodila. Vsi
župljani molimo zanje, da bi ostali poslušni nauku Cerkve.
SESTANEK ŽUPNIJSKEGA PASTORALNEGA SVETA
Zbrali smo se 3. februarja. Po molitvi je gospod
župnik poudaril hude nravne posledice, če bodo na Goriškem uvedli igre na
srečo. O tem je pisal tudi uvodni članek v zadnjih Oznanilih. V diskotekah se
dogajajo tragedije duha. Vsi smo krivi. Glej Vogelni kamen.
Poslušali smo poročila s sestanka Novogoriškega
pastoralnega okrožja o igralništvu, o zbiralnih akcijah. Ugotavljamo, da bodoči
birmanci zavračajo vsakršno vključevanje za sodelovanje v župniji.
Ugotavljamo pomanjkanje strežnikov oziroma
strežnic. Apeliramo na katehistinje in starše, naj o tem govorijo z otroki.
Pogovarjali smo se o potrebi oratorijev. Mladi se ne odzovejo. Treba je uvajati
v sodelovanje že otroke. Potrebna je večja povezava med župnijami. V župniji je
premalo sv. obhajil. Zato je večina menila, da trenutno še niso potrebni laiki
kot delivci obhajila. Mladinski nauk naj bi bil skupen v okrožju, ne le
občasno, ampak naj bi to postala ustaljena praksa. Tako bo počasi prešlo v
navado. Obvestilo naj bo objavljeno v Oznanilih.
OSEK
BIRMANCI
Kandidati za birmo v letu 2007, veroučenci 7. in 8. razreda, iz župnij
Osek in Kromberk, bodo od petka zvečer, 17. februarja, do nedelje opoldne, 19.
februarja, na duhovnih vajah, ki jih bodo vodile sestre redovnice v Duhovno
izobraževalnem središču TAU na Sveti Gori. V nedeljo bo ob 11. uri najprej
srečanje z vsemi starši birmancev, nato pa bo skupna sveta maša.
Z molitvijo v čast Svetemu Duhu spremljajmo
starše, kandidate, redovnice in katehete. Svetogorska Mati in Kraljica, bodi
nam priprošnjica na vsej predbirmanski in pobirmanski poti!
SOLKAN
ZA ŽIVLJENJE PO BIRMI
Naši pripravniki na birmo in na življenje po
birmi (26) so bili, skupaj z nekaterimi iz župnije Kapela, na Sveti Gori v
središču Tau za prvo duhovno obnovo. Z veseljem se je vključilo tudi nekaj
staršev. En od mnogih vtisov: "Duhovne vaje na Sveti Gori si bom za vedno
zapomnila, saj bom s to pomočjo izbrala pravo, dobro pot življenja."
SREČANJA STARŠEV
V torek 14. februarja ali v sredo 15. februarja
ob 19:00 starši birmancev. Pogovorili se bomo o drugem krogu srečanj po
birmanskih skupinah
ŠEMPAS
ZAHVALA
Zahvaljujem se vsem, ki ste ob godu Lurške
Matere Božje oblikovali srečanje s starejšimi župljani.
SREČANJA S STARŠI
S starši 9. razreda in srednješolcev se srečamo
v torek, 14. februarja, ob 19:00.
NAŠI RAJNI
V Ozeljanu smo se v petek, 3. februarja,
poslovili od Ivane Špacapan (79), Šmihel 1. Naj počiva v miru
OKROŽNI PASTORALNI SVET
Na srečanju 9. januarja 2006 so se v skupini za
OZNANJEVANJE pogovarjali o počitniških tednih. Za najmlajše nadaljujemo s
projektom Oratorija. Za birmance bi bilo potrebno organizirati počitniške tedne
v župnijah in v Okrožju. V skupini so posebej izpostavili vprašanje mladih in
mladinske pastorale, v želji, da bi mlade v naših župnijah bolj nagovorili in
povezali. Prav tako bi bilo potrebno po župnijah zbirati animatorje (študente),
ki bi se potem povezali v Okrožju. Razmišljajmo, da dobimo celotno podobo
animatorja. Mladi morajo imeti osmišljen čas, če jih hočemo motivirati v
animacijo.
Eno od odprtih vprašanj so predavanja za starše,
ki bi jih organizirali na ravni Okrožja. Vendar pa se s tem v zvezi ne
odpovedujemo rednim srečanjem s starši po župnijah. Po razpravi, kako starši
gledajo na svojo udeležbo, animatorstvo v birmanskih skupinah, smo razmišljali,
da bi lahko naredili raziskavo med starši in dobili njihova mnenja.
Katehistinje in katehisti imajo organizirana
srečanja, vendar kaže na slabo povezanost le-teh. V Okrožju duhovniki in vsi
dejavni s področja kateheze poskrbimo za boljše komuniciranje in obveščanje.
»Če v svojem življenju
obupaš nad skromnim začetkom, se spomni, da je tudi hrast, tisto veliko in
močno drevo, začel kot majhen želod, ki je ležal na tleh.«
Robert Baden Powell, ustanovitelj skavtov