LETNIK V I
|
ŠTEVILKA:20
|
3. NAVADNA NEDELJA
|
22. JANUAR 2006
|
ARHIV_LETNIK VI
EDINOST MED KRISTJANI
Teden pred praznikom spreobrnjenja apostola
Pavla vsako leto poveže kristjane različnih krščanskih cerkva v skupni molitvi
za edinost. Po eni strani to kaže, da se zavedamo in sprejemamo Jezusovo
naročilo, da moramo biti med seboj edini, če hočemo biti dejavni in učinkoviti
pričevalci Božjega kraljestva med nami. Po drugi strani pa je molitvena osmina
za edinost kristjanov priznanje, da smo zaradi različnih vzrokov v zgodovini
krščanstva to edinost razbili in nam je še vedno ni uspelo sestaviti v takšno
celoto, ki bi odražala Kristusa in njegovo oznanilo odrešenja.
Ob spoznanju, da je edinost nujna, če hočemo
biti zvesti svojemu Gospodu in Učeniku, pa se pojavlja vprašanje, kaj edinost v
resnici je in na kakšen način prihajati do nje. Predvsem se moramo varovati
dvojega: edinost ni v tem, da pričakujemo od kristjanov drugih krščanskih
cerkva, da bodo vsi
postali katoličani. Po drugi strani pa edinosti tudi ne moremo graditi na ta
način, da se sami od-povemo resnicam in nauku svoje Cerkve in zvodenimo svoje
izročilo, da bi ga prilagodili izročilu drugih.
Edinost kristjanov je Jezus Kristus. Na svet ni
prišel z namenom, da bi odpravil razlike med ljudmi in med narodi. Ni oznanjal
in vzpostavljal uniformnega kraljestva, v katerem bi bili vsi enaki. Petra ni
spremenil v Pavla in Pavla ne v Petra, Judov ne v Grke in Grkov ne v Jude.
Oznanjal in po kazal pa je, da mora med Petrom in Pavlom zaradi njegovega imena
zaživeti ljubezen, ki temelji na medsebojnem spoštovanju. In to je edina pot,
ki ljudi ne postavlja vsaksebi in ne ustvarja nasprotnikov, pač pa tudi danes
vodi k pravi edinosti. Edinosti torej ne gradimo s spreminjanjem drugih, ampak
s spreminjanjem svoje predstave, ki jo imamo o tej naši skupni nalogi.
P. Stane Zore
FILIP
TERČELJ - OB 60. OBLETNICI SMRTI
Težko je pisati o duhovniku-mučencu, ki je za vero in
narod daroval svoje življenje. Preganjala sta ga totalitarna sistema, ki sta
Primorcem grenila življenje v dvajsetem stoletju, fašizem in komunizem.
Slednji mu je vzel tudi življenje. Filip Terčelj je bil
vipavski rojak, rojen 2. februarja 1892 v Grivčah pri Šturjah. Po končani
škofijski gimnaziji v Šentvidu pri Ljubljani, se je leta 1913 vpisal v
ljubljansko bogoslovje. Junija 1917 je v Ljubljani pel novo mašo, njegova prva
kaplanska služba je bila v Škofji Loki. Leta 1921 je nadaljeval študij
teologije v Nemčiji.
Po vrnitvi na Goriško je začel z neutrudnim
narodnobuditeljskim delom, zlasti med mladino. Znan je bil kot sposoben
organizator, izvrsten pridigar, prosvetni delavec. Bival je v Alojzijevišču.
Postal je tajnik Prosvetne zveze, ki je vključevala 162 katoliških prosvetnih
društev na Goriškem. Njegovo delovanje je bilo trn v peti fašističnim
prenapetežem, ki so ga konec leta 1931 zaprli. Med mučnimi zaslišanji so mu očitali
iredentistično delovanje v korist Jugoslavije. V začetku leta 1932 so ga
konfinirali v Campobasso v pokrajini Molise. Zanj so posredovale ugledne
osebnosti.
Po enem letu se je smel vrniti, toda kmalu seje moral
izseliti v Jugoslavijo. Sprejel je službo kateheta na poljanski gimnaziji,
stanoval pa je v ljubljanski umobolnici, kjer je bil hišni duhovnik. Po vojni
so ga nove oblasti zaprle. Počutil se je izdanega, po
vsem kar je
dobrega naredil in trpel za primorske Slovence.
Ko so ga izpustili iz zapora, se je želel vrniti na Goriško, toda oblast mu tega ni
dovolila. Ostal je brez stanovanja in sredstev za
preživljanje. Zato so ga nekateri duhovniki prosili,
da jim je hodil
pomagat na različne župnije. Župnik
Franc Krašna iz Sorice ga je tako prosil za pomoč ob božiču
1945.
Po praznikih, 7. januarja 1946, sta se skupaj
odpravila v dolino proti Železnikom, da bi z avtobusom nadaljevala pot v Ljubljano. Na poti sta ju aretirala
neznana moška, verjetno terenca, in ju odgnala v nasprotno smer proti Podbrdu. Blizu Davče sta ju izročila enoti
KNOJ-a, ki je stražila nekdanjo jugoslovansko-italijansko mejo. Knojevci so
Terčelja in
Krašno ustrelili in ju zakopali v gozdu. Tedanje komunistične oblasti so razširile govorice,
da sta zbežala v cono B, domačini pa so pozneje
našli brevir v
gozdu. Krajevne oblasti iz Kranja
so leta 1947
ukazale, naj vse neznane mrliče ustrezno pokopljejo. Tako so domačini iz Davče oba ubita duhovnika
prekopali na svoje pokopališče, svojci pa so jima pozneje postavili nagrobni spomenik. O njunem tragičnem koncu
priča zapis
pod zvonikom župnijske cerkve v Davči: "...Oba zahrbtno umorjena."
Renato Podbersič ml.
IZBIRA BIRMANSKEGA BOTRA II. DEL
Tobijevo izbiro angela lahko primerjamo z
izbiro birmanskega botra. Pomembno je, da ga birmanec izbere sam in mu lahko zaupa, da pozna pot življenja. Šele
potem lahko skupaj odideta na pot kakor angel in Tobija .
S Tobijem in angelom je šel tudi pes, ki je
simbol prijateljstva in zvestobe. Ko se je spustila noč, sta se utaborila ob
reki Tigris, v njej si je Tobija hotel umiti noge. Iz vode pa se je prav tedaj
pognala velika riba, da bi mu odgriznila nogo. Tobija je zakričal, angel pa mu
je rekel: »Zgrabi ribo in jo ukroti.«. Storil je tako in privlekel ribo na
suho. Po angelovem naročilu je prerezal ribo, izvlekel iz nje žolč, srce in
jetra ter jih shranil, kajti ti so bili koristni kot zdravilo.
Reka simbolizira prelomnico v življenju. Je nov
izziv. Tobija kot pubertetnik, mladostnik, se izgovarja, da se hoče umiti, v
resnici pa samo Bog ve, kaj je hotel delati po vodi. Voda je izziv za izkušnje,
da si nabiramo nova življenjska spoznanja.
Kolikokrat se starši namesto otroka poženemo v
vodo, ne da bi se zavedali, da ga s tem prikrajšamo za bogato izkušnjo
premagovanja nevarnosti, ki nanj prežijo v reki življenja..
Vloga angela - botra, ki ni član družine pa je,
da mu reče: »Zgrabi
ribo, premagaj to oviro, presezi jo!« Skratka riba kot izziv! Ta je tudi
nevaren, vendar si starši ne moremo privoščiti, da ne bi pomagali in svetovali. Ker smo le starši. Tako si
otroci samo ob starših ne morejo nabrati izkušenj, medtem ko ob botrih-angelih,
pa lahko. To je temeljna vloga botrov. Niso poklicani, da bodo reševali
probleme in delali namesto njih, ampak da bodo pravočasno spodbudili : »Zgrabi
ribo! Sposoben si, saj zmoreš!«
Tobija je izvlekel iz ribe srce, ki simbolizira
voljo do življenja, veselje do življenja, polnost življenja; jetra, simbol
rednega čiščenja odnosov, čiščenje življenja; in žolč, ki pomaga prebavljati
najtežje prebavljive snovi. Pomaga predelovati najtežje snovi. Če se pa
razlije, je smrtno nevarno. Če si izkušnje nabiramo tako, da se počutimo
gospodarje svojih izkušenj, da premagujemo ovire, potem so koristne, če pa se
žolč razlije oziroma, če podležemo oviram, smo premagani.
V mnogih primerih je potrebna motivacija, da so
otroci sami sebe vredni, vredni tudi odnosov, ljubezni, lepega in plemenitega
življenja. Tobija se kasneje začne vračati k svojim staršem. Ko pride do njiju,
ima s seboj žolč, s katerim pomaže očetu oči in oče spregleda. Šele ko se bodo
otroci sposobni za življenje, samostojni in z lastnimi izkušnjami vrnili in jih
bodo starši sprejeli takšne, lahko tudi sami uvidijo, kaj je pomembno za polno
življenje.
Inga Vendramin
ODMEV PRAZNOVANJA
Božični in novoletni prazniki so za nami.Utihnilo je pokanje petard, ki ni praznovanja prav nič
polepšalo. Obratno - vse to pokanje je nasilno vdiralo v mir božične noči in
kasnejših dni. Razredčilo se je tudi »bombardiranje« mnogoterih reklam in
laskavih ponudb, ki so vabile v potrebne in nepotrebne nakupe. Če si prevzel
vlogo opazovalca, so se ti ljudje s preobloženimi vozički in raznovrstnimi
paketi prav zasmilili. Mar je zanje ves smisel praznovanja v preobilici izbrane
prehrane in pijače ter v velikih škatlah z darili? Ob vsem tem predprazničnem
brezglavem vrvežu, vabljivih izložbah, premnogih sprejemljivih in kičastih
razsvetljavah, ki so zasvetile že v začetku adventa, ni bilo težko spoznati, da
je božič postal izziv za trženje. Trgovci z novci si manejo roke. Kaj vse so spravili na
streho in pod streho borne Betlehemske štalice (votline). Zastrli so nam pravi
božič in preusmerili pozornost v blišč in bedo potrošništva, v uživanje in
zabavo.
Spomnimo se na one tri najstnice, ki so izgubile življenje v noči od
petka na soboto - tik pred božičem - v neobvladljivi in nekontrolirani množici,
ki se je zgnetla tudi preko trupel. Ali ni ta velika sprevrženost in norost
tudi zasvojenost, ki je ne ustavi niti smrt? Seveda je!
Premnogi mladi in manj mladi se več ne znajo zabavati brez
alkohola in ubijajoče hrupne glasbe, ki ima svoj podtalen namen. O zasvojenosti
s tovrstno glasbo pišejo in govorijo tovrstni strokovnjaki. Z njo se ukvarjajo terapevti. To sploh niso nedolžne stvari. In starši največkrat sploh ne
vedo, od kje neki izhaja sprevrženo obnašanje njihovih mladostnikov.
Ob tem opazovanju in razmišljanju še nekaj vprašanj:
a. Ali so
nas vse te preobložene police, vabljive izložbe in razkošne razsvetljave
potešile, prostile, notranje umirile?
b. So
raznovrstna darila (tudi dragocena) ljudem prinesla mir, pravo veselje in
tolikanj iskano
srečo?
c. Je bilo
tolikšno nakupovanje res potrebno? Ali ni bila le nakupovalna mrzlica (tratenje
časa in denarja), potrošniška zasvojenost in farsa, ki skriva notranjo
praznino?
d. Zakaj je
prav v teh prazničnih dneh kljub pestri ponudbi raznovrstnih zabav, toliko
klicev v stiski in samomorov?
e. Zakaj je
toplino in svetlobo božiča zamenjala tema smrti?
Verjetno je to zato, ker bolj kot materialne dobrine,
potrebujemo drug drugega. Več nam pomeni in nam da topla beseda, veder nasmeh,
svetel, iskren pogled, stisk roke, nežen objem ter občutek, da smo sprejeti, da
nismo sami in dejstvo, da smo ljubljeni in da ljubimo.
Taka je tudi pristna vsebina božiča. Bog vstopa v naša
revna življenja po svojem Sinu, da bi se ob njem učili živeti, praznovati in
biti skupaj.
Lučka Rudež
SPOROČILO
IZ KÖLNA- 15. DEL
V mesto na Renu, ki so ga v stari dobi imenovali
»Colonia«, mesto romanskih cerkva in prelepe gotske katedrale, je papež na
srečanje z mladimi prispel iz letališča Köln/Bonn, kjer so ga pričakali
predsednik Köhler s predstavniki civilnih oblasti in kardinal Lehmann z drugimi
predstavniki cerkvenih oblasti.
»Prvič po izvolitvi stojim danes na tem mestu, prepoln veselja na tleh moje
domovine, Nemčije«, je povedal papež, ko se je vsem zahvalil za ves trud ob
sprejemu in organizaciji XX. svetovnega
dneva mladih.
Prav iz tega letališča, ob svečanem spremstvu in
po srečanju z nemškimi škofi v nadškofijskem domu, ki jih je povabil »k novemu
zagonu v pastorali«, se je 21. avgusta papež vrnil na svoj škofijski sedež v
Rim.
Ob slovesu je lepo povedal: »V srcu prepolnem
vtisov in občutkov na vse te dni se vračam v Rim. Na vas vse kličem obilje
Božjega blagoslova za prihodnost vedrega napredka, sloge in miru«. S tem tudi
zaključujemo povzetek sporočila, ki ga je papež Benedikt XVI. posredoval
mladim in nam na XX. svetovnem
dnevu mladih v Kölnu.
INTERNET IN KATOLIŠKA CERKEV
V Italiji so Web strani, povezane s katoliškim
svetom, narasle na 10.000, je objavilo uredništvo katoliških strani, skupina ki
spremlja razvoj Web strani povezanih s Cerkvijo, z namero ustanovitve katoliške
mreže.
Najbolj obiskane so Web strani namenjene glasbi,
radiju in televiziji ter sakralni umetnosti. Francesco Diani, informatik, ki
upravlja z banko podatkov novih Web strani, je za Radio Vatikan povedal, da je
2391 župnij, ki imajo svojo Web stran, katoliška združenja 2067, cerkveni redovi pa
1222. Od teh
strani pa je najbolj obiskana stran Katoliške akcije, najstarejšega narodnega laiškega
združenja.
»Internet je način navzočnosti Cerkve v tretjem
tisočletju«, je rekel Diani in ob tem poudaril, kako so ljudje Cerkve pokazali veliko
sposobnost prilagajanja novim tehnologijam.
MLADI NOVINARJI
Novinarka Isabel De Bertodano je bila izbrana za
voditeljico Mednarodne mreže mladih novinarjev pri UCIP-u v Ženevi. 29-letna
novinarka uglednega britanskega katoliškega tednika »The Tablet« je kot
novinarka delovala v Latinski Ameriki. Mednarodna mreža mladih novinarjev
združuje katoliške novinarje, urednike, izdajatelje in foto-reporterje do 35. leta starosti iz vsega sveta. Utemeljena je bila leta 1987 in deluje v okviru
Mednarodnega združenja katoliškega tiska (UCIP) iz Ženeve. Prvi koordinator in
eden od pobudnikov Mreže je sedanji generalni tajnik UCIP-a Joseph
Chittilappillv.
Aleš Rupnik
Zdaj je jasno
"Mama, ali je res, da je prišel moj bratec
iz nebes?"
"Seveda je res!"
"Zdaj razumem! V nebesih imajo radi mir,
zato so ga poslali vreščat k nam. Ali ne, mama?"
KAPELA
MOLITVENA OSMINA ZA
EDINOST KRISTJANOV
O edinosti med kristjani razmišljamo in zanjo
molimo vsak dan pri večerni sveti maši. Molitveno osmino bomo sklenili v sredo,
25. januarja, na praznik spreobrnitve apostola Pavla, največjega oznanjevalca
Kristusovega evangelija.
ZBIRKA MOHORJEVE DRUŽBE
Na redno letno zbirko celjske Mohorjeve družbe
za letos se lahko naročite do konca januarja.
NAŠI RAJNI
V torek, 17. januarja, smo na pokopališču pri
Sveti Trojici v Kromberku pokopali Slavko Tomažič (74) z Grčne. Gospod naj ji
nakloni večni mir, domačim pa svojo tolažbo.
KRISTUS ODREŠENIK
ŽUPNIJSKI PASTORALNI
SVET
Člane Župnijskega pastoralnega sveta obveščamo,
naj pričakujejo vabilo na prvo sejo v tem letu za 30. januar 2006, zvečer.
Hvala!
STARŠI
Danes in v torek se srečamo s starši veroučencev
1. in 2. razreda, prihodnji teden pa s starši veroučencev 3. in 4. razreda.
KIOSK - NAROČNINE
Dosedanje in nove naročnike na revije, knjige in
časopise, ki prihajajo v naš kiosk, prosimo, da čimprej obnovijo naročnino za
letos, oziroma da postanejo novi naročniki katere od verskih revij ali
časopisov. Hvala!
KROMBERK
URA V ZVONIKU IN
LEPŠANJE NOTRANJOSTI ŽUPNIJSKE CERKVE
Že prihajajo prvi darovi za novo uro v zvoniku.
Veseli smo vsakega daru. Prav tako boste zadovoljni tisti, ki boste prispevali,
ko boste slišali bitje ure ter urejeno zvonjenje. Ta dar bo torej za našo
skupnost, za naše potrebe. Ko bo vse to urejeno v februarju, boste šele
začutili spremembo v župniji. Ter kako je »nekaj« manjkalo v teh 80 letih.
Prosimo, da v dobrem mesecu vsi prispevate. Zebe nas v cerkvi, to vsi pošteno
občutimo. Vemo, da bo to delo zelo drago ter da učinek ne bo zadovoljiv. Saj
bomo komaj omilili ostrino mraza. Ogrevanje cerkve bo največji letni strošek
Naša cerkev, v notranjosti, razen treh oltarjev in orgel, nima umetniških del.
Stene so prazne. Kamniti oltarj e narejen iz obhajilne mize, ambon je lesen,
krstni kamen je sedaj neuporabljiv. Lestenec na sredi cerkve je bil prej za
večno luč pri obhajilni mizi. Neonske luči na stenah ne sodijo v ta prostor.
Pač pa prejšnji lestenci obogateni.
Dragi župljani. Ali si predstavljate, kako bi
izgledala naša župnijska cerkev, če bi bila na steni za oltarjem primerno
velika Marija Tolažnica žalostnih v freski ali mozaiku?
Sem zadovoljen in vesel, da kritično spremljate
obnove naših cerkva. S tem pokažete, da se zanimate, kaj se dogaja ne samo na
gospodarskem, ampak tudi na duhovnem področju. (Vizija župnika v večerni
tišini, ko vas in vaše naslednike spremljam skozi čas. To pa ni vse...Kaj pa
pastoralna in duhovna obnova otrok, staršev, mladine in odraslih. Veliki
Arhitekt ima svoje načrte. Tudi mi smo vključeni v to gradnjo in obnovo, ki jo
imenujemo DUHOVNOST ALI HOJA ZA KRISTUSOM)
OSEK
VEROUČNA PRIPRAVA
V letošnjem januarju, ob sobotah do poldne, smo z
deklicami 2. in 3. razreda (ni dečkov) začeli s srečanji - uvajanjem v
zakrament odpuščanja - sveto spoved. Kasneje bomo imeli še uvajanje v sveto
Evharistijo - mašo in obhajilo. Srečanja vodi domači župnik.
Prav tako smo pet sobot popoldne, v decembru in januarju,
s 7. in 8. razredom začeli s srečanji za sveto birmo v letu 2007. Ta srečanja
vodi katehistinja Vida Ličen.
NEKAJ ŠTEVILK
Naša župnija ima okrog 750 prebivalcev, večina
katoličanov. V letu 2005 smo krstili 3 novorojenčke, prvoobhajancevje bilo 8,
cerkveno poročeni 3 pari, umrlo je 5 župljanov - trije s cerkvenim obredom.
VERSKI TISK
Naročniki, obnovite naročnino do nedelje, 29. januarja.
Prosimo, ne odpovedujte duhovne hrane! V letu 2005 smo imeli naročenih: 80
Ognjišč, 35 Družin, 20 Mavric, 10 Misijonskih obzorij, 6 Prijateljev in 5
Mohorjevk.
DENARNI DAROVI
Kvatrna nabirka v decembru je znašala 17.500 SIT; pri
prazničnih mašah pri sv. Luciji 73.800 SIT; božični in novoletni ofri za novo
streho na župnijski cerkvi so prinesli 150.000 SIT; domači so ob dveh pogrebih
po novem letu darovali 70.000 SIT za cerkvene potrebe. Hvala in Bog povrni vsem
s svojimi darovi!
MED
RAJNE
6. januarja smo pri sv. Luciji pospremili Marijo
Pervanje (80 let) iz Oseka 105. Božja svetloba, ki je vodila sv. tri kralje
k Jezusu, naj spremlja pokojno in žalujoče na poti v nebeško domovino!
SOLKAN
6. SEJA ŽPS
bo 23. januarja ob 19:30. Obogatimo jo s svojimi predlogi
in molitvijo.
OTROCI ZA LAČNE
OTROKE
Na praznik sv. treh kraljev so veroučenci obdarili Jezusa
v jaslicah s prihranki adventnega in božičnega časa: 90.930 SIT in 30 €.
KRST
14. januarja je s krstom postala Božji otrok Mija
Možina. Najboljše želje in voščila!
NAŠI RAJNI
V večni dom so odšli: 9. januarja 82-letni Anton
Lorenzutti, Mizarska 11, 11. januarja 77-letni Mirko Pajek (tudi
»solkanski apostol«), M. Klemenčiča 7 in 13. januarja 93-letna Marija
(Marica) Leban, Mizarska 12. Naj se spočijejo v Božjem miru!
ŠEMPAS
ŽUPNIJSKI PASTORALNI SVET
S skupino za oznanjevanje in s katehisti se
srečamo v torek, 24. januarja, ob 19:00.
SREČANJA S STARŠI
S starši birmancev se srečamo v ponedeljek, 30.
januarja, ob 19:00.
ADVENTNA AKCIJA
Veroučenci so v adventni akciji »Otroci za
otroke« zbrali 73.100 SIT. Hvala za velikodušen dar in zgled.
EKUMENSKI SLOVARČEK
EKUMENIZM je prizadevanje za popolnejšo edinost
med kristjani. Beseda je grškega izvora in pomeni vesoljni svet. Gibanje se je
pričelo v začetku 20. stoletja kot gibanje za zbliževanje med anglikanci in protestanti.
Po 2. vatikanskem koncilu pa se je gibanju pridružila tudi katoliška Cerkev.
KRISTJANI smo vsi, ki priznavamo Jezusa Kristusa
za Božjega sina in se poskušamo ravnati po svetem pismu, še posebej po učenju
Jezusa Kristusa, ki je zapisano v štirih evangelijih.
KATOLIČANI smo pripadniki zahodne, katoliške
Cerkve, ki smo zvesti rimskemu papežu kot namestniku Jezusa Kristusa na zemlji
in vrhovnemu pastirju Cerkve.
PRAVOSLAVNI so verniki pravoslavne ali
ortodoksne Cerkve. Veliki vzhodni razkol je v 11. stoletju Cerkev razdelil na
vzhodno, pravoslavno, in zahodno, katoliško. Bolj kot teološke razlike so
pomembne in vidne razlike, ki izvirajo iz vpetosti krščanstva v določeno
kulturo. Vzhodne cerkve so največkrat organizirane po narodih oz. državah in so
med sabo neodvisne. Rimskemu papežu odrekajo vrhovno oblast v Cerkvi.
PROTESTANTJE so pripadniki različnih
protestantskih Cerkva. Te so nastale po nastopu Martina Lutra leta 1517, ko je
v 95 tezah kritiziral nekatera ravnanja Cerkve in predlagal nove teološke
poglede na nekatera teološka vprašanja. Po njegovem more človeka rešiti samo
vera, samo milost in samo sveto pismo. Na tem nauku je zraslo na stotine
manjših krščanskih verskih skupnosti, še posebno po zahodni Evropi in Ameriki.