LETNIK V I
|
ŠTEVILKA:19
|
2. NAVADNA NEDELJA
|
15. JANUAR 2006
|
ARHIV_LETNIK VI
STRPNOST IN SPOŠTLJIVOST
Sveta Gora
Da svetogorski patri frančiškani pojasnjujejo v
prilogi današnjih Oznanilih svoje ravnanje v denacionalizacijskem postopku, ni
nič posebnega. Vsakogar, ki je kakor koli povezan s Sveto Goro, zanima, kako
tam stvari potekajo. V zvezi z bogoslužjem in zakramenti in tudi, kdaj bo npr.
odprt Romarski dom, kdaj bo urejena okolica svetišča ipd.
Ko pa so patri prisiljeni, da se mo rajo
opravičevati in celo braniti zaradi tega, ker pričakujemo, da se svetišču vrne,
kar mu je bilo ukradeno, postane človeka sram. Toliko bolj, kolikor smo
oddaljeni od »tistih« časov...
Kadar medij, ki o tem poroča, zamolči, kar so
povedali patri in prikrije njihove argumente, laže. in seje nestrpnost. Zato ta
kratek uvod v strpnost in spoštovanje.
Strpnost postane nestrpnost
V javnosti se mnogi obnašajo, kakor da so
iznašli strpnost. Posebej gostolijo o njej, kadar v medijih grdo govorijo o
Cerkvi in kristjanih. Kristjani govorimo raje o resnici in neresnici, prevari
in laži, krivdi, grehu in spravi... »Iznajditelji« strpnosti s posebnim užitkom
poučujejo, zlasti kristjane, kaj je strpnost in kaj sovražen govor. Že mislec
in pesnik Goethe (+ 1749) je dejal, da bi morala biti strpnost na delu samo
kratek čas med urejanjem problemov. Strpnost je namreč žaljiva za tistega, do
katerega nekdo goji strpnost in je packa na podobi tistega, ki se ima za
strpnega. Biti strpen namreč ne sme biti napor in mučenje sebe. Zaradi tega bi
strpnost morala trajati samo kot vmesno, začasno, kratko obdobje za tiste, ki
so nestrpni (in sovražni) do vseh, ki so drugačni od njih. Prejšnjo nedeljo je
večtisočglava množica npr. ploskala nestrpnemu in žaljivemu govorcu. V kar so
nas prizadevni mediji takoj vsrkavali...
Spoštovanje
Zrela, pokončna in trajna drža ni strpnost,
ampak spoštovanje. Kdor spoštuje, ni treba, da je strpen, je pač resničen in
sproščen. Videti je, da smo prišli samo do vmesnega stanja, ko je postala na
Slovenskem strpnost v bistvu zamegljevanje lastne nesposobnosti, da bi se
dvignili do spoštovanja.
Svetogorski patri niso dobili besede, ker jih
medij ni spoštoval. Ne le njih in Svete Gore, ampak nasploh. Nespoštovanje
postane tako način življenja, govorjenja in sporočanja.
Gašper Rudolf
ALOJZIJEVIŠČE V GORICI
V ulici Don Bosco v Gorici stoji veliko poslopje, ki se
ga starejši še vedno spominjajo pod imenom (slovensko) Alojzijevišče.
Ta vzgojni zavod je nastal iz potreb časa in je odigral
pomembno vlogo pri izobraževanju ter vzgoji slovenske mladine. Namenjen je bil
slovenskim dečkom iz dežele Goriške, ki so želeli nadaljevati šolanje na mestni
nemški gimnaziji. Zavod jim je nudil učno pomoč in jim omogočal cenovno ugodno
namestitev, saj so večinoma prihajali iz nepremožnih družin. V začetku so v
zavod sprejemali fantiče, ki so obiskovali goriško pripravnico, kar jim je
pozneje olajšalo opravljanje sprejemnega izpita za državno gimnazijo.
Glavni pobudniki ustanovitve zavoda so bili goriški
slovenski duhovniki, ki so sestavili poseben pripravljalni odbor. Predsedoval
mu je stolni kanonik Ivan Mercina, pomembno vlogo pa je odigral tudi bogoslovni
profesor Anton Mahnič. Leta 1891 je zavod sprejel prve gojence.
Poimenovali so ga po sv. Alojziju, zavetniku mladine.
Naslednje leto so ustanovili še društvo Alojzijevišče, ki
je upravljalo zavod. Ta je prvo leto deloval na goriškem gradu v hiši
Contavalle, pozneje pa v današnji ulici Favetti, tedaj ulica Vetturini. Leta
1895 so kupili lastno hišo v današnji ulici Don Bosco, tedaj ulica Soškega
mosta. Cvetoče delovanje zavoda je prekinila prva svetovna vojna, ki je močno
poškodovala poslopje. Po vojni so ga zasedli begunci. Odbor društva
Alojzijevišče si je prizadeval za pridobitev vojne odškodnine in čimprejšnje
ponovno odprtje zavoda. Pri tem se je izkazal duhovnik Virgil Šček, tedanji
poslanec v italijanskem parlamentu.
Na praznik sv. Treh kraljev leta 1923 je obnovljeno
Alojzijevišče ponovno odprlo svoja vrata.
Tedanjim fašističnim oblastem je bil slovenski zavod v
Gorici seveda napoti. Zato so leta 1930 imenovali vladnega komisarja in jeseni
istega leta dosegli razpustitev odbora društva Alojzijevišče. Ker se je komisar
izkazal za slabega upravnika, je bilo poslopje zavoda leta 1936 pod ceno
prodano vojaškim oblastem in je pozneje služilo za vojašnico. Leta 1945 je
Alojzijevišče ponovno za živelo.
Odbor zavoda se je zelo trudil, da bi mu bilo vrnjeno
pred vojno odvzeto premoženje. Žal neuspešno, kajti Alojzijevišče je lahko
delovalo le kot najemnik v lastni hiši. Zato so leta 1977 prenesli delovanje v
hišo ob Zavodu sv. Družine. Zasluga Alojzijevišča je predvsem v tem, da je
nudilo pomoč pri šolanju številnim primorskim izobražencem, tako cerkvenim (nad
70 gojencev - duhovnikov) kot v drugih poklicih.
Med drugimi so se tam šolali: Ivan Pregelj, Alojzij Res,
Joža Lavrenčič, Alojz Gradnik, Narte Velikonja...
Renato Podbersič ml
ZBIRA BIRMANSKEGA BOTRA - I. DEL
Tako starši kot otroci, smo po vseh župnijah
našega Pastoralnega okrožja zakorakali v pripravo na birmo, ki jo bomo obhajali
prihodnje leto. Stekla so prva srečanja po skupinah, Sveto pismo je v vsaki
družini, v teh tednih so za birmance in, delno za starše, dvodnevne duhovne
obnove na Sveti gori.
Ob vsem tem so se začela pojavljati tudi
vprašanja, ki so navidez oddaljena, o birmanskih botrih. Morda bo komu pri
izbiri botra pomagal povzetek iz Tobijeve knjige.
Tobija je bil dober, pošten, pobožen človek.
Imel je sina Tobija. Delal je tudi težke stvari. Čimbolj mu sin od rašča, tem
bolj skrbi zanj. Ko pride nekoč ves utrujen domov, leže ob obzidje počivat. Na
obzidju so gnezdili vrabci. Zgodilo se je, da mu je iztrebek padel v oko in je
oslepel. Če to prenesemo na odraščajočega otroka in njegove starše, lahko
razberemo, da je bil Tobija do tedaj priden in ubogljiv otrok. Sedaj pa
odrašča! Ko so otroci majhni, jih imamo doma, jih kontroliramo. Ko odraščajo,
nam vzame pogled. Imamo občutek, da nič več ne vidimo. Toliko skrbi imamo, da
oslepimo. In moramo priznati, da ni pregleda. Ne vidim več svojega otroka, ga
ne prepoznam, sem slep. Kar povzroča nove strahove in nesporazume.
Ko Tobija oslepi, pokliče svojega sina in mu pravi:
»Jaz sem oslepel. Pojdi k mojemu sorodniku. Ko sem bil še mlad,
sem pri njem shranil deset ta lentov,. Pojdi po tisto bogastvo, da boš lahko s
tistim živel, saj jaz ne morem več skrbeti zate.«
Tobijo skrbi le, kako mu bodo verjeli, da mu ono
bogastvo pripada. Oče naroči svoji ženi naj mu napiše potrdilo in ga podpiše.
Tobija pa nadalje pravi, da ne pozna poti, ne ve ne kod ne kam. Oče mu
predlaga, naj pogleda, če pozna kakega človeka, ki pozna pot. In sin išče
takega človeka ter naj de Rafaela, ki se pozneje izkaže kot angel.
Očetu
pravi: »Našel sem ga, Rafael mu je ime.«
Oče ga vpraša : »Ali ima čas?« »Ima.«
Prišel je, da bi našel kakšno delo. Ravno
prav. Pokliče ga in ga vpraša, ali bi šel z njim in ali
pozna pot. Rafael pozna
pot, velikokrat je bil tam. Tobija ga predstavi očetu, ta se z njim
pogovori in
mu zaupa sina.
Inga Vendramin
»Cerkveni dokumenti
priporočajo birmanske botre, ki so resnično predstavniki živih in apostolsko
dejavnih občestev. Če to niso, jih velja nenehno spodbujati, da bi imeli v
birmanski in pobirmanski pastorali pomembno vlogo. Potrebno jih je opozoriti na
negativne vplive, ki jih pri birmancih povzročijo neprimerna darila. Leta jih
namreč lahko usmerijo stran od pravega razumevanja zakramenta in celotno
prizadevanje v pripravi postavijo pod vprašaj.«
(Sklepni dokument Plenarnega zbora Cerkve na
Slovenskem, Ljubljana 2002, štev. 205)
BLAISE PASCAL IN IGRA LOTA - II. DEL
Verjetnost pa se seveda ne ukvarja zgolj z
metanjem kock, kovancev in podobnim. Če bi sedaj želeli izvedeti kakšna je
verjetnost, da bo jutri v Novi Gorici sijalo sonce, bi morali spremeniti način
razmišljanja. Nimamo več števila ugodnih dogokov, ki bi ga lahko delili s
številom vseh dogodkov. Torej bo potrebno zapustiti klasično metodo, ki smo jo
uporabili pri opazovanju meta kock, in uporabiti "frekvenčno" ali
"spoznavno" metodo. Frekvenčna metoda povezuje verjetnost s
statistiko. Če je jutri, recimo, 16. januar in imamo na razpolago meteorološke
podatke za zadnjih 100 let za Novo Gorico, potem lahko preverimo kolikokrat je
bilo v zadnjih 100 letih 16. januarja sončno. Če je bilo vreme takšno
tridesetkrat v zadnjih 100 letih, potem lahko sklepamo, da bo tega dne sončno
vreme z verjetnostjo 30%.
Seveda meteorologi ne delajo tako. Oni
analizirajo ciklonska in anticiklonska območja, temperature, vetrove in
perturbacije, da dobijo "spoznavno" oceno, kakšno bo vreme. To je
običajna pot za vremensko napoved. Poenotenje treh modelov za verjetnost, torej
klasičnega, "frekvenčnega" in "spoznavnega" je prišlo šele
v XX. stoletju
z aksiomatsko teorijo Kolmogorova.
Za zaključek še nekaj misli. Matematična
povezava med klasično in frekvenčno teorijo je zapisana v zakonu velikih
števil. Ta izrek pravi, da če je klasična ocena verjetnosti 1/6, npr. pri
dogodku, da vržemo 5 pik pri metu ene kocke, potem se frekvenca, da pade 5 pik,
če neskončnokrat vržemo kocko, ustali pri 1/6. Z drugimi besedami, če
velikokrat vržemo kocko, potem bo približno 1/6-krat padlo 5 pik. Na tem
izreku, čeprav uporabljenem na zgrešen način, sloni razmišljanje tistih, ki
sledijo številom, ki "zamujajo" pri igri lota. Pri izreku gre namreč
za neskončno število metov, torej za "limitni prehod". V resnici
limitni prehodi ne obstajajo in veliko število žrebanj je še najboljši približek
za neskončnost, ki nam je na voljo. Toda kaj hočete da je 150 žrebanj, če jih
primerjamo z neskončno? Tako razmišljanje pri sledenju številk, ki že dolgo
niso bila izžrebana, torej ki "zamujajo", bi delovalo samo, če bi
imeli na razpolago neskončno časa in denarja. V resnici so žrebanja lota, pri
katerih se vsak teden vrnejo v boben številke, ki so bile izžrebane prejšnji
teden, stohastičen proces "brez spomina". Z drugimi besedami, ni
razloga za to, da bi si recimo število 87 zapomnilo, da že 150-krat ni bilo
izžrebano in bi zato bilo bolj verjetno, da bo izžrebano v 151-tem žrebanju. V
resnici bo imelo število 87 v 151-tem žrebanju ravno tako verjetnost, da bo
izžrebano, kot ob kateremkoli drugem žrebanju.
Zapomnite si to, ko boste izpolnjevali listek za
loto.
Andrej Perne
SPOROČILO IZ KÖLNA - 14. DEL
Kot romar je papež z mladimi, ki so nosili križ in
Marijino podobo Svetovnega dneva mladih, obiskal kölnsko stolnico, kjer je
molil pred relikvijami svetih Treh kraljev. V katedrali se je srečal in
nagovoril mlade, ki so invalidi, ali pa imajo težave v razvoju. Na trgu pred
katedralo je zbrane nagovoril in poudaril, kako zelo je povezan s Kölnom, saj
je kot profesor več let stanoval v njegovi bližini, v Bonnu. Od tam je rad
prihajal na številna srečanja s prijatelji. Tesno je bil povezan z nekdanjim
nadškofom kardinalom Josephom Fringsom, ki ga je povabil, da je bil na II. vatikanskem koncilu njegov osebni teolog.
»Brez svetih Treh kraljev«, je rekel papež: »Mesto Köln
ne bi bilo isto. Prav tako mu poseben pečat dajejo številni svetniki tega
mesta.« Vse prebivalce je zato povabil, da odkrijejo duhovno, resnično podobo
tega mesta in da prepoznajo, kakšno dediščino so za prihodnje pripravili mladi
kristjani, udeleženci Sve-
KRISTUS, UPANJE ČLOVEKA
V Anconi so pripravili škofijski zbor na temo
»Kristus, upanje človeka«. S tem so v škofiji začeli priprave na narod ni shod,
ki bo v Veroni od 16. do 20. oktobra. Kot gost jih je v predavanju nagovoril
milanski nadškof, kardinal Tettamanzi, ki je govoril o: »Cerkvi, ki ne samo
zahteva, ampak s spoštovanjem in blagostjo predlaga resnico, ker je učiteljica
in mati. Predvsem v preizkušnjah je potrebno znati »poslušati, se z njimi
srečati in med seboj sodelovati«. Osebno dostojanstvo pripada vsem, vsakemu
človeku, ne glede na njegove življenjske izbire, tudi tistega, ki se razglaša
za nevernega. Sprašujem se: Kdo so neverni? Ne morem dati drugega odgovora
razen, da je človek človek, ker ga je Bog ustvaril po svoji podobi.« Po
predavanju je kardinal na tiskovni konferenci odgovarjal na vprašanja. Čeprav
ni posebej izpostavil vsebin, kot so: splav, umetna oploditev ali abortivne
tablete, je v svojih odgovorih najbolj poudaril pomen krščanskega pričevanja,
ki je pomembnejše od besed. V bistvu Cerkve je materinstvo, ko pomaga človeku,
da premaga temo upanja, ki zaznamuje naš čas. »Izbrisanje zgodovinskega spomina
in krščanskega izročila, težave v življenju po veri, strah pred prihodnostjo,
osebnostna razdvojenost in antropologija, ki želi biti brez Boga, so glavne
težave človeka v današnjem svetu«, je povedal kardinal, ko je povzel spodbudo
Janeza Pavla II.: »Cerkev
v Evropi«. »Morala, na kateri temelji legalnost, je povzeta v skromnih besedah:
spoštovati je potrebno vseh deset zapovedi in ne samo nekaterih«.
Nespodbudno
silvestrovanje
"Kje si dočakal novo leto?"
"Tam kot vsako leto. Zakaj bi menjal?"
"Kje pa?"
"Pod mizo!"
KAPELA
BOG POVRNI ŽUPNIJSKEMU PEVSKEMU ZBORU
se lepo zahvaljujemo za sodelovanje pri
bogoslužju v teh prazničnih dneh. Čeprav vse leto bogatijo bogoslužje, so ob
praznikih še posebej nepogrešljivi. Bog povrni za božični program po večerni
sveti maši na praznik Gospodovega razglašenja. Naš zbor se je, edini iz naše
dekanije, udeležil božičnice na Mirenskem gradu.
SESTANEK ŽUPNIJSKEGA PASTORALNEGA SVETA
Člani ŽPS se bomo srečali v četrtek, 19.
januarja po večerni maši. Če imate kakšen predlog, o katerem bi naj razpravljal
ŽPS, nam ga čimprej posredujte.
MOHORJEVE 2006
Do konca januarja obnovite naročnino za zbirko
Mohorjeve družbe za 2006. Cena zbirke petih knjig in namiznega koledarja je v
prednaročilu 9.000 SIT.
»BOŽIČNI UTRIP« Gostovanje mladih iz Trsta
Prihodnjo nedeljo, 22. januarja, bo takoj po večerni maši (pribl. ob 18:45) mešani mladinski pevski zbor
iz Trsta izvedel program z naslovom »Božični utrip«. Zbor združuje mlade
iz tržaških slovenskih srednjih šol in slovenske študente pod vodstvom
Aleksandre Pertout. Vabljeni!
FINANČNO POROČILO
ŽUPNIJSKE KARITAS ZA LETO 2005
PREJEMKI:
|
|
Iz leta 2004
|
257.488 SIT
|
Postne akcije
|
416.614 SIT
|
Nabiralnik v cerkvi
|
438.616 SIT
|
Nedelja Karitas
|
122.100 SIT
|
Drugi darovi
|
108.216 SIT
|
Skupaj prihodki
|
1.343.034 SIT
|
IZDATKI
|
|
Pomoč druž. in posamezn
|
. 990.729 SIT
|
Nabirka Karitas na ŠK
|
122.100 SIT
|
Drugo
|
28.394 SIT
|
Skupaj izdatki
|
1.141.223 SIT
|
PRENOS V 2006
|
201.811 SIT
|
KRISTUS ODREŠENIK
STARŠI
Danes in v torek je srečanje s starši 5.
razreda. Prihodnji teden pa s starši 1. in 2. razreda.
UPOKOJENCI
Vabimo vas na prvo srečanje v tem letu.
Nasvidenje v sredo ob 17:00!
ZA ŽRTVE CUNAMIJA
Slovenski karitas smo odvajali pomoč za žrtve
cunamija v Aziji v času od 29. decembra 2004 do 27. decembra 2005 v skupnem
znesku 1.222.350 SIT. Bog plačaj vsem darovalcem in darovalkam!
MISIJONSKA TOMBOLA
Čisti prihodek Misijonske tombole prejšnje nedelje
znaša 150.750 SIT. V imenu Primorskih misijonarjev na Slonokoščeni obali se
zahvaljujemo organizatorki gospe Anici Škorjanc in njenim požrtvovalnim so delavkam
in sodelavcem.
KROMBERK
MAŠA V LOKAH
V torek 17. januarja bo god sv. Antona Puščavnika,
sozavetnika podružne cerkve v Lokah. Vabimo posebno vaščane iz Lok in Ajševice,
da se udeležijo svete maše v nedeljo, 22. januarja, ob 10.30.
TEDEN KRŠČANSKE EDINOSTI
V sredo bomo začeli osmino za edinost kristjanov. Maše so
v ogrevani zakristiji ob 17. uri. Premišljevali bomo Jezusove besede »Kjer sta
dva ali so trije zbrani v mojem imenu, tam sem jaz sredi med njimi ( Mt 18,20).
Papež Benedikt XVI
je veliko znamenje upanja, da bo prizadevanje za edinost
še naprej ostalo živo.
OSEK
Oznanil nismo prejeli.
SOLKAN
DRUŽINE PRVOOBHAJANCEV
8. januarja začenjamo drugi krog srečanj, v katerem se
bomo uvajali v spravo, odpuščanje, vedno novo začenjajnje po padcih in tudi v
zakrament sprave sveto spoved. Da bi bilo naše življenje čim bolj izpolnjeno z
»DA Oče«!
ZA EDINOST KRISTJANOV
Od 18. do 25. januarja, ko je molitvena osmina za edinost
kristjanov, se čim bolj vključimo v molitev in življenje za to edinost. Da bo
mogel Jezus živeti med vsemi svojimi učenci! Prav lepo ste vabljeni k mašam v
ta na men.
KRST
Na praznik Jezusovega krsta 8. januarja so s krstom
prejele Božje otroštvo Maja Komic, Neja Velišček in Nika Makuc. Staršem iskrene
čestitke!
ŠEMPAS
SREČANJA S STARŠI
S starši otrok 3. razreda se srečamo v
ponedeljek, 16. januarja, za 1. in 2. razred pa imamo srečanje v torek, 17.
januarja. Srečanja so ob 19:00.
ŽUPNIJSKI PASTORALNI SVET
S skupino za oznanjevanje in s katehisti se bomo
srečali v torek, 24. januarja, ob 19:00.
VERSKI TISK
Naročniki prejmete Mohorjeve knjige v zakristiji
in naročite zbirko za prihodnje leto. Tudi za drugi verski tisk lahko naročnino
uredite do konca januarja.
ZAHVALA
Zahvaljujem se vsem, ki ste pospravili in
počistili prostor v zvoniku in zakristijo, da smo lahko začeli z obnovo
zakristije. Tudi za v prihodnje se priporočamo za pomoč.
»KJER STA DVA ALI SO TRIJE ZBRANI V MOJEM IMENU, TAM SEM JAZ SREDI MED
NJIMI« (Mt 18, 20)
Molitvena osmina za edinost kristjanov (18. -
25. januar 2006)
Vse moje upanje polagam danes v močno ime Svete
Trojice vanjo verujem in jo kličem, ki je Trojstvo v Enem in Eden v Trojstvu. Vse
svoje upanje polagam v Kristusovo učlovečenje, v njegov krst v Jordanu, v
njegov križ, ki ga je pretrpel za mojo rešitev, v njegovo vstajenje in
vnebohod,
v njegov prihod na dan sodbe.
Zanašam se na njegovo močno roko, ki me drži in vodi, na njegovo oko, ki bdi
nad menoj, njegovo uho, ki prisluhne mojim stiskam, na njegovo modrost, ki me
poučuje, njegov ščit, ki me varuje.
Božja beseda naj navdihuje moje besede, njegovi
angeli naj me varujejo. Kristus naj bo z menoj, v meni, za menoj, pred menoj in
ob meni.
On naj me osvoji, potolaži in okrepi. Kristus
naj bo trdnost mojih stopinj in obzorje nad menoj.
Noj bo z menoj v spokojnosti in nevarnosti, naj
bo v srcih vseh, ki mislijo name, na ustnicah prijatelja in tujca.
Vse svoje upanje polagam danes v močno ime Svete
Trojice, vanjo verujem in jo kličem, ki je Trojstvo v (Enem in Eden v Trojstvu.
Sv. Patrik
SVETOGORSKI FRANČIŠKANI POJASNJUJEMO
Bratje frančiškani smo prepričani, da so bile v
prispevku medija POP TV, v oddaji Preverjeno, z dne 03.01.2006 ob 20. uri,
objavljene neresnične, zavajajoče in morebiti celo tendenciozne informacije v
zvezi z vrnitvijo Restavracije na Sveti Gori Frančiškanskemu samostanu po
zakonu o denacionalizaciji. Poleg tega v prispevku ni bilo v celoti objavljeno
posneto gradivo naše izjave na obtožbe
ki so bile v nastajanju prispevka posnete, pa v končni fazi vanj (zaradi
nam neznanih vzrokov) niso bilo uvrščene. Zato želimo vam, spoštovani bralci
Oznanil, posredovati naslednja pojasnila:
Da je bil objekt Frančiškanskega samostana na
Sveti Gori, v katerem je restavracija, podržavljen ni potrebno posebej
poudarjati. V skladu z Zakonom o denacionalizaciji smo frančiškani vložili
zahtevek zavra čilo nepremičnine, s katero nismo mogli upravljati celih 50 let.
Ministrstvo za kulturo je dne 8.4.1996 izdalo odločbo, s katero je bilo
Gostinsko podjetje Okus dolžno vrniti restavracijo v last in posest
Frančiškanskemu samostanu najkasneje do 7.12.1998, tega roka pa Gostinsko
podjetje Okus d.o.o. ni spoštovalo. Zaradi pritožb in tožb, ki jih je vlagalo
Gostinsko podjetje Okus d.o.o., se je izročitev restavracije, ki nam je
pripadala po zakonu in seveda odločbi sodišča, ki je postala pravnomočna
17.5.2000, zavlekla vse do januarja 2001. Takrat je namreč Gostinsko podjetje
Okus (5.1.2001) restavracijo zaprlo in nas o tem 12.1.2001 tudi pisno
obvestilo, na kar smo pristopili k prevzemu restavracije. Podjetju Okus smo
ponudili, da še naprej opravlja dejavnost v restavraciji, vendar je direktor
našo ponudbo zavrnil, prav tako je kategorično zavrnil naš predlog, da 15 let
brezplačno upravlja z restavracijo, da bi na ta način prišlo do poravnave za
več vrednost objekta. Tako smo bili prisiljeni poiskati novega najemnika, ki je
prevzel restavracijo v najem. Pri tem je treba poudariti, da je bila od
Gostinskega podjetja Okus d.o.o. odkupljena vsa oprema ( Pisna izjava VIVA
d.o.o..Volčja Draga, 01.10.2005) kakor tudi plačana vsa vlaganja (3.534.000,00
SIT), ki so bila opravljena, brez našega soglasja že v času postopka
denacionalizacije.
Zakon o denacionalizaciji je predvideval, da se
premičnine vrnejo, če zato obstajajo pogoji, pri tem pa je zakon določil, da so
upravičenci, ki dobijo vrnjene nepremičnine, dolžni plačati razliko, če se je
vrednost povečala od časa nacionalizacije do denacionalizacije. Sodišče je
določilo, da moramo Gostinskemu podjetju Okus d.o.o. plačati znesek 425.222 DEM
v roku 10 let, kar je predstavljajo bistveno povečanje vrednosti nepremičnine.
Sprejeli smo to obveznost, ki je bila ugotovljena s cenitvijo ter preverjena v
postopkih pritožb in zaključena s sodbo Vrhovnega sodišča. Za nas je ta
obveznost predstavljala veliko breme ob tem, da smo v istem času od Gostinskega
podjetja Okus morali odkupiti še stavbo zgornje postaje žičnice za 170.000 DEM,
če smo želeli, da bo kompleks Sveta Gora v celoti namenjen romarski dejavnosti.
Do Gostinskega podjetja Okus smo ves čas ohranjali korekten odnos, kar dokazu je
tudi dejstvo, da smo dali potrebno soglasje, da se je podjetje Okus v družbeni
lastnini lahko lastninilo, ker bi sicer moralo čakati zaključek denacionalizacije.
Tako so lastninili celotno podjetje razen restavracije, ki je bila predmet
vračanja v postopku denacionalizacije. Zato je povsem neresnična trditev, da so
delavci vlagali v objekt restavracije na Sveti Gori in s tem bili oškodovani.
Dejstvo je, da je bila Restavracija na Sveti Gori družbeno premoženje in ne
last sedanjega Gostinskega podjetja Okus, ker se ni lastninila. Iz samega
postopka, ki je tekel pred lastninjenjem je jasno, da je vlagalo podjetje v
času družbene lastnine ne in delavci v preoblikovanju v zasebno lastnino te
nepremičnine le lastninili niso. Takih primerov, ko delavci niso celo ničesar
lastninili, je v Sloveniji zelo veliko in zato ni prav, da se govori, da so
bili oškodovani delavci zaradi nas. Nam se je vračala le naša lastnina.
Trditev, da je Gostinsko podjetje Okus v celoti vlagalo v objekt, demantira
izjava nekdanjega predsednika Kulturne skupnosti Slovenije, g. Sergeja
Peljhana. Navajam: »Kulturna skupnost Slovenije je nedvomno vložila skupaj z
občinsko KS v navedeno stavbo toliko sredstev, da vložek sredstev presega
odstotek, ki ga zakon predpisuje, ko je stavbo še mogoče vrniti« (Oko
25.01.2001, str. 4). Lahko torej zaključimo, da zajema odškodnina, ki jo moramo
plačati tudi delež, ki naj bi ga vložila Kulturna skupnost, pa sedaj v znesku
425.222 DEM pripada zasebni družbi Okus d.o.o. Koliko in kdo je vlagal, ni
jasno in bi se bilo ob tem vprašanju potrebno še posebej zamisliti. Mi smo pač
dolžni ocenjeno vrednost plačati podjetju Okus v znesku, kot ga je določilo sodišče.
Neresnična in zavajajoča je tudi trditev, da so
zaradi vrnjene restavracije Frančiškanskemu samostanu, delavci izgubili službo.
Sedanji najemnik je, ob prevzemu restavracije, vsem zaposlenim delavcem ponudil
nadaljnjo zaposlitev na Sveti Gori. Ker se je za to možnost odločil le eden
izmed njih, je moral najemnik zaposliti nove delavce, ki pa niso prešli v
Restavracijo Sveta Gora iz njegovih obstoječih obratov. Trditev je mogoče
preveriti na podlagi sklenjenih pogodb in prijavnih zavarovanj. (Pisna izjava:
VIVA d.o.o., 01.10.2005,Volčja Draga)
Nadalje je nesporno, da je Skupščina občine Nova
Gorica z Odlokom razglasila Skalnico, Območje gore z Marijinim svetiščem, za
kulturni in zgodovinski spomenik. (Uradno glasilo, št. 8 - N. Gorica, 20.avgust
1985).
Menimo, da so bile v prispevku podane žaljive in
nekorektne izjave do ljudi, ki so upravljali z objektom v času, preden je
objekt prešel v uporabo Gostinskega podjetja Okus. Poleg tega se vpleta tudi
brate kapucine, ki nikoli niso delovali na Sveti Gori. Zakon o
denacionalizaciji določa pravico do najemnine, ki se plača
denacionalizacijskemu upravičencu za čas trajanja pritožbenih postopkov in do
vračila nepremičnin. Tako je Gostinsko podjetje Okus dolžno plačati najemnino
Frančiškanskemu samostanu za uporabo restavracije, višino le te pa bo določilo
pristojno sodišče v Novi Gorici.
Iz zgoraj navedenih razlogov so obtožbe
Gostinskega podjetja Okus neutemeljene in zavajajoče. Krivica se je pravzaprav
zgodila Frančiškanskemu samostanu Sveta Gora. Ta se nanaša na neresnične in
zavajajoče obtožbe, na medijsko cenzuro, predvsem pa na Romarski dom, ki je bil
nacionaliziran in vrnjen (izropan in v stanju da se zruši) pred sprejetjem
zakona o denacionalizaciji in sicer brez odškodnine za manjvrednost. Dejstvo
je, da mediji praviloma ne poročajo o tem, da zakon o denacionalizaciji ne
priznava denacionalizacijskim upravičencem nikakršnega na domestila za čas 50.
let, ko so bili prikrajšani za uporabo nepremičnin.
V času vseh zgoraj omenjenih postopkov smo
ravnali strpno in z veliko mero dobre volje. Zato obžalujemo ravnanje
Gostinskega podjetja Okus, kakor tudi pristransko poročanje zgoraj omenjenega
medija, ki v oddaji Preverjeno ni preveril resničnost in utemeljenost obtožb.
Mir in dobro!
p. Bernard Goličnik Gvardijan