LETNIK V I

ŠTEVILKA:16

4. ADVENTNA NEDELJA

18. DECEMBER 2005

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAศETEK STRANI


PRIPRAVITE POT GOSPODU
Božja beseda, ki nas spremlja skozi adventni as pred nas postavlja dve podobi: Janeza Krstnika in Marijo. Oba sta slišala starozavezni klic: »Pripravite pot Gospodu!« (Iz 40, 3). Janez Krstnik, lovek, ki je živel v puš่avi, je z jasnim oznanilom pokazal ljudem na Jezusa. Marija, ki je bila po angelu poklicana, pa je svojo izroitev Bogu najlepše pokazala s svojo molitveno držo. Dve podobi in dva izziva. Naš as, še posebej v teh adventnih, predbožinih dneh, je nekakšna puš่ava, ko kljub vsem lukam in razkošni okrasitvi hiš in ulic doživljamo preve izpraznjenosti. Žal smo tudi kristjani v dokajšnji meri podlegli »่aru« potrošništva in naša priprava na sreanje z Jezusom v adventu postaja vse bolj pozunanjena in brez vsebine.
Bog na razline naine govori loveku. Prav tako tudi lovek iš่e Božjo navzonost. Ravno to prepletanje Božjega in loveškega pa pogosto prinese nemir, dvom in razpetost, e na izzive, ki so pred nami gledamo zgolj iz loveškega vidika. Kolikokrat lahko doživimo, da Bog govori drugae, da je izpolnitev božje volje vendarle nekaj ve, na drugi ravni. V trenutku Božjega povabila mora tudi lovek narediti korak naprej, stopiti iz nekega povpreja vsakdanjega življenja, iz sveta navad, ki najvekrat omejujejo, obremenjujejo, v pogovor z Bogom, ki se dotika vsakega osebno. e se hoemo tako približati Bogu, potem se moramo vrniti k temeljem, k izvirom. V Svetem pismu zasledimo znamenja razpetosti, negotovosti in celo strahu vedno, kadar je bil nekdo poklican, da izpolni pomembno poslanstvo. In spet je v poslanstvu vsakega loveka Božja obljuba na prvem mestu. Poklic v tej lui ni samo zahteva, ampak najprej obljuba. Ali smo tudi mi, vsak osebno sposobni iskreno razmišljati o našem življenju in veri. lovekova priakovanja, njegove želje, tudi hrepenenja in na drugi strani izpolnitev Božje volje, ki je temeljna drža vere, lovek v sebi lahko uskladi samo s privolitvijo, s pripravljenostjo.
Aleš Rupnik

VREDNO SPOMINA

ZAศETEK STRANI


OB 40. OBLETNICI ZAKLJUศKA II. VATIKANSKEGA KONCILA (2. del)
Drugi vatikanski koncil je trajal, s presledki seveda, tri leta (1962-65). V tem asu so se odvila štiri koncilska zasedanja. Uradni jezik koncila je bila še vedno latinš่ina. Prvo zasedanje koncila se je zakljuilo v zaetku decembra 1962. Udeležil se ga je tudi že hudo bolni papež Janez XXIII., ki je 3. junija 1963 umrl. Nabralo se je sicer že precej predlogov, ki naj bi vnesli novo dinamiko v razprave koncilskih oetov, vendar nobeden ni dobil potrditve. Zdelo se je, da je koncil v krizi, množile so se govorice, ki so razmišljale o sklepu brez pravih rezultatov. Naslednik Pavel VI. (papež 1963-1978), nekdanji kardinal Montini, je sprejel težko nalogo: konati drugi vatikanski koncil. V tem duhu je nadaljeval delo svojega predhodnika, saj je v zaetku jeseni 1963 odprl drugo koncilsko zasedanje z besedami: "Ne pozabimo smernic, ki nam jih je zapustil prvi oe koncila, Janez XXIII." Ob tem si je kot glavne naloge zadal notranjo obnovo Cerkve, pospeševanje krš่anske edinosti in iskanje pravilne umestitve Cerkve v sodobnem svetu.
Zdelo se je, da je koncil ob tretjem zasedanju jeseni 1964 zašel v krizo, saj se je med koncilskimi oeti vnela razprava o odnosu med papežem in škofi. Z odlonimi posegi se je izkazal tedanji krakovski nadškof K. Wojtyla, poznejši papež Janez Pavel II.
etrto zasedanje jeseni 1965 pa se je predvsem ukvarjalo z odnosom do nekrš่anskih verstev, zlasti Judov, o laikih v Cerkvi in o duhovniški službi. Prav ob koncu zadnjega zasedanja je papež uradno preklical bulo iz leta 1054, ki je pomenila izobenje carigrajske Cerkve in vpeljala tisoletni razkol med sestrskimi krš่anskimi Cerkvami. S tem je potrdil novo, ekumensko usmeritev katoliške Cerkve.
II.
vatikanski koncil se je slovesno zakljuil 8. decembra 1965. Koncilska sporoila so bila povzeta v 16 koncilskih besedilih.
Pomenil je zaetek nove prakse v liturginem, dialoškem, ekumenskem, karitativnem in sploh pastoralnem delovanju katoliške Cerkve, vernikom pa je na praktini ravni najvejo spremembo prinesel z uvajanjem domaega (narodnega) jezika namesto latinš่ine v bogoslužju. Nekatere koncilske smernice so takoj po zakljuku koncilu vplivale na izboljšanje verskega življenja katolianov v tedanji Jugoslaviji. Pri tem je potrebno poudariti predvsem prilagajanje škofijskih meja državnim (kar je pomembno tudi za nas Primorce) in podpis beograjskega protokola leta 1966, ki je urejal odnose med državo in Cerkvijo.
V vesoljni Cerkvi pa je bil prvi, za ljudi zaeten in najbolj viden premik, na bogoslužnem podroju. Poenostavili in prevedli so v domae jezike mašni obred ter obrednike za obhajanje zakramentov in blagoslavljanje.
Renato Podbersi ml.

ZNAMENJA

ZAศETEK STRANI

ODNOS IGRALCEV DO IGER NA SREO

Glede na pristop k igram na sreo poznamo tri tipe hazarderjev:
Hazarderji iš่ejo v igralnicah akcijo, dogajanje. Igrajo zato, ker se želijo dokazati s tem, da igrajo. Seveda upajo, da bodo zmagali in dobili velike vsote denarja. Ponavadi so to moški... Moškim so zelo priljubljene tudi športne stave, saj verjamejo, da se spoznajo na šport in poznajo kvalitete športnikov ali ekip, na katere stavijo.
Drugi tip hazarderjev be
ži pred realnostjo. Navadno so to ženske. V igralnicah vstopajo v drugaen svet, stanje transa, preko katerega hoejo ubežati depresiji ali drugim psihinim ali ustvenim motnjam. Igrajo zato, da bi napolnili praznino.
Tretji tip je redkej
ši. Gre za profesionalne, poklicne hazarderje, ki od igre živijo.

STRATEGIJE IGRANJA
Na
ini in strategije igranja so razlini. »Nobena strategija ni dobra,« je izjavil eden nekdanjih krupjejev HIT-ovih igralnic, saj še nikdar nihe z igro na sreo ni obogatel, ker je ponavadi vse že prej ali potem pustil v igralnici. Toda po strategijah se loijo igralci, ki igro poznajo, od tistih, ki je ne poznajo. Kljub temu, da gre za igre na sreo, pri katerih je glavni dejavnik golo nakljuje, igralci še vedno uporabljajo razline strategije. Izdelati skušajo »znanstveni sistem«, s katerim bi premagali zakone verjetnosti. Tega si izdelajo s pomojo statistik, verjetnostnega rauna, nekateri raunajo korelacije med hitrostjo vrtenja igralnega bobna in hitrostjo vrtee se kroglice v njem, ipd. Verjamejo, da bodo s svojimi sistemi in strategijami zadeli. Vsaka igra ima svoje znailnosti, po katerih posamezniki oblikujejo nain igranja. Igralci iger na avtomatih imajo svoje sisteme. Ob vekratnem obiskovanju igralnic sem ugotovil, da bi lahko doloili dva tipa igralcev avtomatov, oz. dve strategiji igranja: prvi so tisti, ki cel veer ali vsaj daljšo periodo igrajo pri enem avtomatu in upajo na dobitek; drugi so tisti, ki cel veer tekajo od avtomata do avtomata in iš่ejo pravega, ki jim bo dal priakovani dobitek. Opazil sem primere, ko so ženske, ki veinoma raje igrajo na avtomatih, igrale na dva avtomata hkrati. Nekateri najamejo in plaajo ljudi, da pridejo v igralnico igrat zanje. Dogajajo se še bolj zanimive rei. Videl sem gospoda, ki si je vzel as za odmor in zaspal na igralnem avtomatu.
Posebna skupina igralcev so igralci, ki igrajo za zelenimi mizami. Ti imajo drugane strategije. Prilagajajo jih igram. Med temi lahko zopet loimo prve, ki igre poznajo. Ti imajo navadno izdelane kombinacije in strategije. Po besedah krupjejev nekateri uspešno združujejo strategije igranja razlinih iger. Drugi, in teh je ve, so tisti, ki iger ne poznajo (dobro) in igrajo bolj ali manj »na blef«. Ve pravih poznavalcev igre zahaja v igralnico Park, medtem ko je v Perli ve tistih ki igrajo »na blef«.
(Gl. Sebastjan Rosa, Igralništvo v zavesti Slovencev. Univerza v Ljubljani, Diplomsko delo. Maj 2004, str. 91-93. Izbor je prilagojen obsegu Oznanil.)



NA
ŠE MESTO: IGRALNIŠTVO (9)

DESET TEZ
1.    Igralništvo prinaša ve stroškov kot koristi.
2.    Igralni
štvo je parazitsko.

In nadaljujmo:

3.         Igralništvo siromaši krajevno ekonomijo
Sto dolarjev, potrošenih v igralnem avtomatu, je sto dolarjev, ki niso bili potrošeni v gostilni, trgovini, knjigarni ali gledališ่u. V Atlantic Cityu je na primer po uvedbi igralništva propadlo 40% restavracij...
4.         Igralništvo povzroa zasvojenost
Bolj ko je hazard legaliziran, veje patoloških hazarderjev. V Iowi se je odstotek patoloških hazarderjev, odkar so uvedli plavajoe igralnice (riverboat casinos), potrojil, poveal se je s 1.7% na 5.4%.
Patološki hazard je eden najhitreje rastoih mentalno- zdravstvenih problemov v ZDA. Trenutno je v ZDA 5-10 milijonov patoloških hazarderjev.
Kar pa je najbolj grozljivo, je to, da zasvojenost s hazardom naraš่a med mladino, kjer postaja veji problem kot zasvojenost z drogami.
5.         Identikit patološkega igralca
Devet od desetih problematinih igralcev je moških. 90% igralcev, ki so zapravili vse dohodke, nadaljuje s hazardom. 17% zasvojenih igralcev poskusi samomor, 60% pa jih razmišlja, da bi ga naredili. 99% naredi kakšno kriminalno dejanje. 80% jih vozi hitreje, kot je dovoljeno. 96% jih zane s hazardom pred štirinajstim letom. Hazarderji so iz vseh slojev, ras, religij, starosti. Družina patološkega igralca je obiajno brez enega od staršev. Starši takih igralcev so ali alkoholiki ali patološki igralci.
6.         Igralništvo pospešuje kriminal
Z uvedbo igralništva v Marylandu so se poveale vse vrste kriminala. Ve je nasilja, kraj, mladinskega kriminala, drog, alkoholizma, prostitucije, družinskega nasilja in nasilja nad otroki in organiziranega kriminala. Po treh letih, odkar so v Atlantic Citiyu odprli prve igralnice, je mesto prišlo s petdesetega na prvo mesto v ZDA po številu kriminala. Igralništvo je povsem verjetno najveji vir denarja ameriške Cose Nostre.
7.         Žrtve igralništva so poveini revnejši sloji
Ko je igralništvo legalizirano, odpadejo moralni predsodki o hazardu, ljudje so spodbujeni, da igrajo prek svojih možnosti. Zlasti velja to za revnejše, ki potrošijo veji odstotek dohodka za hazard kakor bogatejši. Igralništvo, pa tudi državni proraun, ki se iz igralništva oplaja, parazitira na revnih in zasvojenih.
8.         Igralništvo je nemoralno in slab zgled za mladino
Igralništvo oznanja, da sta klju do uspeha nakljuje in tveganje, ne pa izobrazba in delo. Igralništvo ne proizvaja družbenega bogastva. Prišepetava, da je delo nepomembno. Glorificira norost tveganja. Vsaka odrasla in zrela oseba, kakor tudi družba, teži k zmanjševanju tveganja in omogoanju varnega življenja.
9.         Igralništvo korumpira vlade
V igralništvu gre za velike koliine denarja, življenjsko je zainteresirano za vladne odloitve. Vlade podpirajo igralništvo, ker na tak nain zlahka prihajajo do proraunskih sredstev. Korupcija je neizbežna. Tudi politiki so odvisneži od hazarda...
10.       Igralništvo razjeda in dezintegrira družbo
Zgodovina ui, da je veliko naraš่anje hazarda znanilec zatona družbe in naroda. Igralništvo je slab posel, slaba politika in slaba morala. Država bi ne smela kockati. Senator Paul Simon v zakljuku svojega sestavka ugotavlja, da vrnitev v as, ko je bil hazard prepovedan, ni mogoa, kajti, kot ugotavlja, je kockanje star družbeni fenomen. Zla ne moremo odpraviti, lahko ga pa omejujemo.
(Konec)
Vinko Torkar

PABERKOVANJA

ZAศETEK STRANI


SVETI VEER »PRI NAS DOMA

advent I. V SOBOTO BO SVETI VEER
e še nismo poskrbeli za notranji mir, je še na voljo zakrament sprave. Dogovorimo se za družinski obred svetega veera. Za božino slavje se napravimo praznino. Tudi otroci!
II.
POTEK SVETEGA VEERA
Središ่e obreda je polaganje Deteta v jaslice, prižiganje sve, branje evangeljskega odlomka, molitev in petje vsaj ene božine pesmi ter izmenjava voš่il.
Kjer na božini veer blagoslovimo in pokadimo stanovanje, izpeljemo ta del obreda takoj na zaetku druženja. Pred obredom pripravimo besedilo božinih pesmi. Besedilo pesmi moramo imeti v rokah tudi v primeru, ko pesem recitiramo.
Radio in TV sta na sveti veer izklopljena.

III.
VZOREC
V tišini stojimo pri jaslicah. Luke ne gorijo, ker Deteca še nismo položili v jaslice. Kjer bomo na sveti veer blagoslovili stanovanje, gremo najprej k jaslicam, se pokrižamo in zanemo desetko rožnega venca, ki si ga Devica od Svetega Duha spoela. V sprevodu gremo po prostorih stanovanja ali hiše in se ustavimo pri jaslicah, da molimo do konca še druge desetke veselega dela rožnega venca. e stanovanja ne blagoslovimo, izpeljemo ves obred stoje pred jaslicami, ali sede pri družinski mizi ob desetki »ki si ga Devica rodila.« Vstanemo in zapojemo: SVETA NO, BLAŽENA NO...
Med petjem polo
ži mama Dete Jezusa v jaslice, oe prižge luke. Nato oe prebere božini evangelij:
"Tiste dni je iz
šel ukaz cesarja Avgusta, naj se popiše ves svet. Tudi Jožef je šel iz Galileje, iz mesta Nazareta, v Davidovo mesto, Betlehem, da bi se popisal z Marijo, svojo zaroeno ženo. Ko sta bila tam, so se ji dopolnili dnevi, da bi rodila. Rodila je sina, ga povila v plenice in položila v jasli, ker zanju ni bilo prostora v prenoiš่u. Prav v tistem kraju so pastirji prenoevali pod milim nebom. Gospodov angel je stopil k njim in Gospodova svetloba jih je obsijala, da so se prestrašili. Angel pa je rekel: Ne bojte se! Oznanjam vam veliko veselje, ki bo za vse ljudi. Danes se vam je v Davidovem mestu rodil Zveliar, ki je Kristus Gospod. Po tem znamenju ga boste spoznali: našli boste dete, povito v plenice in položeno v jasli." mir ljudem, ki so mu po volji." V hipu je bila pri angelu množica nebeških zborov, ki je hvalila Boga in govorila: Slava Bogu na višavah in na zemlji mir ljudem, ki so mu po volji!«
   Premor, nakar molimo o
enaš.
Sledijo voš่ila.
"SREEN IN BLAGOSLOVLJEN BOŽI!"
Nakar se obdarujemo in prisedemo k veerji in se pogovarjamo. Po veerji igramo katero od tradicionalnih družabnih iger, kot so npr. lovek ne jezi se, volk in ovce, dama, tombola itn. Pravoasno se odpravimo k polnonici.

IZ ŽUPNIJ

ZAศETEK STRANI


KAPELA

BO
ŽINA DEVETDNEVNICA
je vsak veer pri veerni maši.
SPOVEDOVANJE Spored predbožinega spovedovanja je na oglasni deski v cerkvi zadaj.
SVETI VEER, BOŽINa sveti veer bo maša ob 19. uri. V zaetku ste vsi, ki ste gostili Marijo Romarico povabljeni, da jo v sprevodu prinesete k oltarju. Zakljuili bomo božino devetdnevnico, po maši pa bodo otroci prinesli v jaslice Jezuš่ka in jaslice bomo blagoslovili. Prinesite tudi Jezuš่ke, ki jih boste položili v vaše domae jaslice in jih bomo blagoslovili. Božini program bodo pripravili pevci in pevke verounega zbora. Opolnoi ste vabljeni k polnonici (pevci prinejo s prepevanjem božinih pesmi ob 23:30), na božini dan pa k mašam po nedeljskem sporedu. Po veerni maši na boži bo kvartet Odpev pripravil koncert božinih pesmi



KRISTUS ODREŠENIK

SREANJE S STARŠI Danes se sreamo s starši prvoobhajancev prihodnjega leta na prvem sreanju (ni ponovitve).
SPOVEDOVANJE PRED PRAZNIKI V veži je natannejši spored spovedovanja v tem tednu, tako za dopoldanski kakor tudi za popoldanski as. Prosimo, da se držite danega okvirja. V soboto in nedeljo bo precej manj možnosti za spoved.
SVETI VEER Prihodnjo soboto je sveti veer. Maši bosta samo zjutraj ob 7:30. Veer pa obhajamo obredno in slovesno v družini. Vzorec za družinsko slavje je na 4. strani priloge Oznanil.
POLNONICA Cerkev bomo odprli ob 23:00. Polnono somaševanje v konkatedrali bo vodil g. škof dr. Jurij Bizjak. Pred polnonico bomo peli božine ljudske pesmi, s katerimi bomo potem sodelovali pri maši.


KROMBERK

SPOVEDOVANJE Ta teden se nadaljuje božina devetdnevnica ob 17. uri. Pred mašo je spovedovanje. Otroci prihajajte k maši po razporedu!
BETLEHEMSKA LUTakoj po maši lahko dobite »Betlehemsko lu่«, da bo gorela v vašem stanovanju.
EŠศENJE SV. REŠNJEGA TELESA Zdaj po maši gremo v zakristijo, kjer bomo molili pred Najsvetejšim.
OBHAJANJE ONEMOGLIH V sredo od 9. do 13. ure bodo prejeli zakramente ostareli na Ajševici, v Lokah in na Bregu, v etrtek od 9. do 13. ure pa Med trtami, v Ulici Vinka Vodopivca, Toma Brejca, v Iztokovi, v Damberju in Pod Škabrijelom.
BOŽINI PRAZNIK Dneve pred božiem preživite po navodilih iz Priloge. Za sveti veer bodite doma (branje iz sv. pisma, kropljenje). Maše bodo: opolnoi, ob 8:00 in ob 10:00.



OSEK

SPOVEDOVANJE pred božiem bo v Oseku v nedeljo, 18. decembra, od 15:00 do 16:30 in pri sv. Luciji v Vitovljah v torek, 20. decembra, od 16:30 do maše ob 18:00 uri. Spovedoval bo tudi drugi spovednik. Domai spovednik pa bo na voljo pred vsako mašo med tednom.
BOŽINO DEVETDNEVNICO imejmo vsak dan: v cerkvi vkljueno v adventne maše, doma v asu veerne molitve ob prižganih svekah adventnega venca (potek in molitev glej v prilogi OZNANIL 11.12. 2005, št. 16).
ZA JASLICE
v župnijski cerkvi in v podružnici naj bi poskrbele družine kandidatov za birmo: 7. razred v Oseku, 8. razred pa v Vitovljah.
BOŽINE SVETE MAŠE v naši župniji bodo: na sveti veer ob 23:00 (polnonica), na božini dan ob 10:00, na praznik svetega Štefana v Vitovljah pri sv. Luciji ob 10:00. Po tej maši bo pred cerkvijo blagoslov konjev in konjenikov, ki se tu že nekaj let sreujejo iz Goriške in okolice.


SOLKAN

ADVENT 2005 Pri maši 4. adventne nedelje blagoslovljeni Jezuš่ki nas spomnijo, kdo je glavni v obhajanju božinih praznikov. Naj bo res On, ki prihaja med nas in v nas, središ่e naših priprav na boži in našega praznovanja. Božina devetdnevnica bo ob adventnem vencu in v cerkvi. Otroci zbirajo svoje prihranke za revne otroke.
ADVENTNO BOŽINA SPOVED Verouenci obhajajo zakrament sprave pri verouku, mladi in odrasli imajo priložnost ves teden pred veerno mašo in po njej, starejši in bolniki pa na domu. Naj se rodi Jezus v istih hlevkih naših duš tudi pri obhajilu!
BOŽIPred polnonico nas pevski zbor s pesmijo uvede v božino skrivnost. Poleg polno-nice sta sveti maši ob 10:00 in 18:00, prav tako 26. decembra, na praznik zavetnika Solkana, svetega Štefana.
NAŠI RAJNI Gospodov prihod je s telesno smrtjo 9. dec. doživel 58-letni Jože Poberaj, IX. korpusa 41. Naj mu zasveti lu venega božia!


ŠEMPAS
ZAHVALA Zahvaljujem se vsem, ki ste oblikovali dan molitve pred Najsvetejšim. Še posebej se zahvaljujem vsem, ki ste pripravili lepo slovesnost ponovitve zlate maše g. Sivca. Vaš dar, ki se mu je g. zlatomašnik odpovedal je bil 58.540 SIT in ga namenjamo za obnovo cerkve. Hvala tudi skavtom iz Nove Gorice, da so nam prinesli Lu miru iz Betlehema in posredovali sporoilo, ki jo na poti spremlja.
BOŽINA DEVETDNEVNICA Vabim vas, da se vsak veer ob 18:00 udeležujete Božine devetdnevnice. Sklep bomo imeli v soboto, na sveti veer, pri maši ob 16:00. Blagoslovili bomo Jezuš่ke, ki jih boste nesli v domae jaslice. Potrudimo se, da poživimo molitev pri nas doma, še posebej na sveti veer.
KATEHUMENI S kandidati za katehumenat se sreamo v ponedeljek, 19. decembra, ob 19:00 v župniš่u v Šempasu.
KARITAS Sreanje lanic in sodelavk naše Župnijske Karitas imamo v torek, 20. decembra, po maši.
OBISK BOLNIH Pred prazniki obiš่em bolne na domu v torek, 20. decembra, dopoldne.
BOŽINI PRAZNIKI Božino praznovanje bomo zaeli s polnonico v Šempasu.
Na boži bo praznina maša z ljudskim petjem ob 9:00 v Ozeljanu in slovesna praznina maša ob 10:30 v Šempasu. Pri vseh mašah bo ofer.
VERSKI TISK Naronino za verski tisk poravnajte do božinih praznikov.



ETRTA SLOVENSKA RAZSTAVA JASLIC Na Sveti Gori bo danes, 18. decembra, ob
15. uri v Franiškovi dvorani odprtje razstave jaslic. Razstava z mednarodno udeležbo bo odprta vsak dan od 9. do 18. ure. Lepo vabljeni na odprtje ali pozneje na ogled razstave.
POITNICE V asu božino-novoletnih poitnic, ko ni pouka, ni tudi verouka. V verounih uilnicah se zanemo zbirat spet 3. januarja prihodnje leto. Prazniki pa nas vabijo, da se še bolj zavzeto udeležujemo bogoslužja.
kralja molimo