LETNIK V I

ŠTEVILKA:10

ZAHVALNA  NEDELJA

6. NOVEMBER 2005

 

ARHIV_LETNIK VI


 

UVODNIK

ZAÈETEK STRANI

»DOBIÈEK JE... SREÈA?«
Zadnji mesec so veliko govorili o denarju.
Tudi o njegovi konkretnosti v novogoriških igralnicah. Igralnice da sipljejo ogromne dobièke državi, obèini, zaposlenim, skratka vsem. Igralniški dobièki naj bi padali na nas kot mana na Izraelce v pušèavi. Vedno veè ljudi pa se vprašuje, ali je na koncu igralniške verige resnièen dobièek in kje ga tehtamo, da bomo imeli kristjani, danes na Zahvalno nedeljo, dodaten razlog za veselje.
Pred leti smo bili z romarji na Monte Cassino, kjer je sv. Benedikt vpeljal ne le znamenito pravilo »Moli in delaj«, ampak tudi pravilo veselja in hvaležnosti v delavnosti, premišljevanju, solidarnosti, zaupanju in miru. Obiskali smo tudi Pompeje, mesto, ki sta ga, z 10.000 prebivalci, leta 79 po Kristusu zasula lava in pepel z bližnjega ognjenika. Zadušili so se sužnji, svobodnjaki, plemièi, vojaki, oblastniki, bogati in revni. Pompeji so vedeli, kaj je denar, igra, lagodje, zabava... Ko stopaš danes po mrtvih ulicah med razvalinami urejenega mesta, zaèutiš minljivost in krhkost. Vodiè je bral nad nekim vhodom starodaven napis: »Dobièek je sreèa«. Kasneje je J.J. Rousseau (+ 1778) zapisal: »Denar je seme denarja«. Po naše: »Denar dela denar.« Rekel je še nekaj tretjega. Da je težko priti do prvega milijona, do drugega je že lažje priti, do tretjega pa sploh...
Francesco de Sanctis je kasneje ugotovil, da sta pohlep in kupèkanje dobièkov najmanj ustvarjalno delo. Pohlep za dobièkom duši èlovekovo ustvarjalnost, razvoj, delavnost, smiselnost. Pospravljajo dobièek, iz njega pa ne znajo potegniti smiselnih razvojnih potez.
Morda zato pri nas nihèe ne izraèuna, kolikšna je škoda ob igralniških dobièkih na ljudeh, družinah, odnosih, ustvarjalnosti.
Dobièek se ne veže s sreèo! Igralniški dobièek ne poveèuje bogastva ne državi, ne obèini, ne ljudem v okolju. Pri utemeljitvi novogoriških oblastnikov v prid pomnožitve igralniških poslov z dne 10. okt. 2005 gre v bistvu za pomoto o dobièku, napredku in sreèi.
Gašper Rudolf

VREDNO SPOMINA

ZAÈETEK STRANI


PRAZGODOVINSKA SVETIŠÈA V POSOÈJU IN NA KRASU (3)

Proti koncu zadnjega predkršèanskega tisoèletja pa se je v Posoèju, v mejah železnodobnih posoških skupnosti, razvilo svetišèe z romarskimi razsežnostmi na Gradièu nad Kobaridom, tam, kjer danes kraljuje cerkev sv. Antona in je okoli nje v skalnata nedrja hriba vgrajena kostnica italijanskih vojakov, padlih na soški fronti v 1. svetovni vojni. Tu so arheologi odkrili prièevanja o veèstoletnem prihajanju na ta razgledni in posveèeni griè, najbolj množièno v 2. in. 1. stoletju pr. Kr., pa še nekaj desetletij v novem veku, ko se je na Kobariškem in v Posoèju nasploh že moèno poznala romanizacija.
Rimljani so iz Akvileje (Oglej), ki so jo ustanovili na ozemlju Karnov leta 181 pr. Kr. naèrtno širili svoj vpliv proti vzhodu in tudi v Posoèje. Okoli leta 15. pr. Kr. pa je že bilo vkljuèeno v rimsko državo kot del 10. istrsko-venetske regije (Venetia et Histria). Težko bo povsem dognati, katero božanstvo so na Gradièu èastili in se mu priporoèali, zelo verjetno pa je bil to tudi v dolini Nadiže in še v Ogleju priljubljeni Belenus, ali morda celo po Soèi poimenovani reèni bog Aesontius. Vsekakor so sem prinašali in kot votive v svetišèu  zapušèali v bronu upodobljena rimska božanstva. Skorajda ves njihov Olimp je tu zastopan, od Jupitra, Minerve, Diane in Venere, pa Merkurja, Marsa ali Apolona do Herakleja.
Mali bronasti kipci so bili po klasiènih vzorih in z ustreznimi atributi narejeni v bližnjih delavnicah in so bili ljudem na voljo prav v zaobljubne, zahvalne in posvetilne namene. O množiènosti obiskovanja tega svetišèa prièajo tudi keltski in rimski novci ter nakit in še posebej okrašene bronaste plošèice, pa obilje živalskih kosti, posebej mlade drobnice, ki je bila in je še vedno priljubljena žrtvovanjska žival in obredna jed. Še v 4. stoletju, ko je kršèanstvo že preplavilo imperij, je bilo to pogansko svetišèe živo in obiskovano. Na koncu 5. stoletja pa so vzniknile kar štiri cerkve na Tonovcevem gradu v zaledju Kobarida.
Iz enega je ustvaril ves èloveški rod, da bi napolnil oblièje zemlje in ljudem odmeril èas in meje bivanja, da bi Boga iskali in se morda do njega dotipali in ga našli, saj ni daleè od nikogar izmed nas (Apd 17,26-28).
Drago Svoljšak
.

ZNAMENJA

ZAÈETEK STRANI



DATI PRAVO IME:  »POGANSTVO«
Nekaj ljudi, tudi v slovenskih medijih, se je letos ob prazniku Vseh svetih za drobno spoznanje poboljšalo. Vedno veè ljudem postaja jasno, za kaj gre pri vsiljenih in nastopaških, ponekod naravnost agresivnih maškeradah pred praznikom Vseh svetih in pred Dnevom vernih duš pod imenom »Noè èarovnic« ali, kar je seveda bolj fino, »Halloween«.
Italijanski novinar in pisatelj Carlo Climati je napisal veè razprav o sodobni kulturi, posebej o tisti agresivno zasluškarski in potrošniški, ki cilja na mlade. Med njegovimi drugimi deli sta knjigi Noèno ljudstvo ter Mladi in ezoterika (Edizioni Paoline). Pisatelj trdi, da sta tako praznik Vseh svetih, 1. novembra, kakor Spomin vernih duš, 2. novembra v nevarnosti, da ju zadušijo poganski obredi, ki se širijo pod imenom Halloween. Halloween je med tistimi priroènimi orodji New age-ja in organiziranih, èeprav prikritih sovražnikov kršèanstva, ki sooblikuje v mladih novo poganstvo.
Novo poganstvo je sestavljeno iz predkršèanskega, torej starega poganstva in modernega potrošništva.
Halloween se v zadnjih letih širi ne le med otroki in po njih med starši, torej med odraslimi, ki morajo že po definiciji otrokom pripravljati »veselje«, marveè se je zaèel seliti na zabavišèa in v diskoteke, kjer so mladi izpostavljeni doživetjem grozljivosti in moèem skritih sil, o katerih pravimo, da so okultne. V noèi pred Vsemi svetimi vedno bolj cvetijo druženja in zabave, ki se prepletajo s povsem poganskimi in èarovniškimi prijemi. Mladi in ne sami mladi, se po poti, pravijo »zabave«,  pomikajo proè od kršèanskih svetniških, duhovno in socialno najvišjih vzornikov življenja ter spominjanja svojih rajnih sovrstnikov, sorodnikov in prednikov k neokusnim in grozljivim okostnjakom in strašilom. Tišino, molitveno ter pevsko ubranost preglašajo krièavi in razglašeni zvoki doloèene glasbe.
Spominjanje svetnikov in rajnih je kristjanom (tudi drugim!) vedno pomagalo, in tudi danes pomaga, da smo hvaležni za življenje in da lažje odkrivamo njegov smisel. Zdaj pa vstopa, navidez samo po otrocih in mladih, novo poganstvo. Med njegovimi najbolj protièloveškimi potezami je zasmehovanje in banaliziranje èlovekovega umiranja in smrti. Climati pravi, da se potem ne smemo èuditi, da toliko mladih ne ceni življenja, da so agresivni do sebe in do drugih ter da je vedno veè mladih, ki so pripravljeni skruniti grobove na pokopališèih. Halloweenu se pridružujejo tudi razliène vraže in praznoverja, napovedovalci usode.
Ponekod se zabave pred praznikom Vseh svetih sploh namenjene temu, da se mladi sreèajo in okužijo s èarovništvom. Da svojo osebno svobodo, na katero so tako ljubosumni, kadar gre za Cerkev, šolo in starše... kratkomalo prepustijo in izroèijo tipu, ki jim nekaj sanja iz kart, dlani, oèi, koledarja, zvezd itn.
Potem pa se èudimo, kje so mladi, kaj se z njimi dogaja, zakaj je v njih vedno veè starega poganstva, praznoverja in odvisnosti od raznovrstnih napovedovalcev usode kot pokonène duhovne drže, ki jo osvobaja in vzdržuje Jezus!
Gašper Rudolf

NAŠE MESTO: IGRALNIŠTVO (3)

HOMO LUDENS
A ne gre za norost, v mnogih primerih gre za bolezen, patološko, prisilno, družbeno bolehno stanje, ki presega individualno voljo. Zasvojenost s hazardom je podobna kot zasvojenost z drogo. Je družbeni fenomen, katerega korenine so globlje in veliko bolj zapletene in razpredene, kot si lahko mislimo. Tako kot ne moremo izkoreniniti drog, prostitucije, nasilja, pedofilije, skratka Zla, tako ne moremo izkoreniniti hazarda. Zlo je del èloveške narave in družbe. Zlo in dobro si sopripadata.
Ne gre za radikalno ukinitev Zla. Vsako tako poèetje je totalitarno. Èe nekaj prepovemo tu, se v sprevrnjeni obliki pokaže na drugem koncu. Tudi za prevlado absolutno Dobrega ne gre. V imenu Dobrega je bilo v zgodovini storjenega najveè hudega.
Homo ludens je kot homo faber ali homo politicus integralni del homo sapiensa. Od Heraklita na zaèetku grške misli do Heideggerja na višku zahodne misli je igra v temelju mišljenja. Johan Huizinga v knjigi Homo ludens ali Roger Caillois v delu Igre in ljudje dokazujeta, da je igra v osnovi vseh družb in kultur.
V vseh èlovekovih dejavnostih od znanosti do umetnosti, od prava do ekonomije je v ozadju zaznati kreativne elemente igre. Vsaka ustvarjalnost je vezana na igro in užitek.
A nikjer ni "ruske rulete", nikjer oboževanja Las Vegasa.

IGRA IN DELO
Protestantska etika in iz nje izhajajoèi duh kapitalizma (Max Weber) ter Marxov komunizem so ustolièili delo kot vrhovno vrednoto, ki je v popolnem nasprotju z igrami na sreèo, s hazardom. Delo naj bi bilo edini naèin za ustvarjanje blaginje posameznika in družbe. Delo pa ni igra, je muèen in dolgotrajen proces, ki bogastvo kopièi zelo poèasi. Nasproti delu se kockanje vzpostavlja kot trenutek, ki z malo sreèe omogoèi takojšnje bogastvo. Le na pravo številko moramo staviti, in že obogatimo. Zaradi subverzivne narave iger na sreèo velja v vseh družbah hazard za družbeno škodljivo, nemoralno poèetje. Ker sta igra in tveganje del èlovekove narave, hazarda ni mogoèe z dekretom ukiniti, zato ga vzame v zakup država kot monopol. V komunistièni Sovjetski zvezi so takoj po revoluciji igre na sreèo prepovedali. A kaj hitro so se pojavila v podzemlju, v ilegalnih, še bolj subverzivnih oblikah. Da bi država prepreèila širitev nelegalne dejavnosti, je morala igre na sreèo ponovno legalizirati v milejši obliki.
Ker je igralniški denar mamljiv vir proraèunskih dohodkov in ker je liberalistièni postkomunistièni Sloveniji nemoralno izžemanje ljudi deveta briga, je prišlo celo do predlogov (Bogomir Kovaè), da bi iz vse države naredili, eno samo igralnico. Slovenija bi po tej viziji lahko postala hazarderski paradiž sredi delavne Evrope.
Za nas naj delajo Avstrijci, Nemci in Italijani. Denar pa naj nosijo v naše igralne avtomate. Slovenija bi tako postala avtomatizirana postindustrijska in postmoderna družba, v kateri delavec v plavi tuti nima kaj iskati, ker je proces izžemanja Evrope kibernetiziran.
Da bi lahko bolje razumeli vzpon igralništva na Goriškem, moramo nekoliko širše osvetliti duha èasa, v katerem je nastajalo, sicer je težko razumeti to lahkost bivanja, v katerem lahko igralništvo svobodno parazitira. Pojavilo se je tako rekoè kot odrešitev, ob splošnem odobravanju in navdušenju. Èas streznitve šele prihaja. Zle slutnje so že v zraku (Super enalotto, eksplozija drugih oblik hazarda, koncesije za igralnice v Italiji, hazard na Internetu, vkljuèitev v Evropsko unijo, ki igralništvu ni naklonjena).
Vinko Torkar

PABERKOVANJA

ZAÈETEK STRANI


SPORO
ÈILO IZ KÖLNA 10. DEL

Po vrnitvi s sreèanja z bogoslovci, seje v petek, 19. avgusta papež sreèal s približno 30. predstavniki raznih kršèanskih veroizpovedi v Nemèiji. Pozdravili so ga predsednik Nemške škofovske konference, kardinal Karl Lehmann in luteranski škof iz Berlina Wolfgang Huber. Kot Nemec je sveti oèe povedal, da se zaveda, kakšno tragedijo je njegovemu narodu in številnim družinam prinesel verski razkol in loèitev, zato je med svoje prve namere Petrovega naslednika postavil vizijo edinosti vseh kristjanov. Ekumena je med prioritetami njegovega pontifikata. Bratska povezanost med kristjani ni nekakšno neopredeljivo èustvo, ampak ima svoje korenine v veri v Jezusa Kristusa. Dialog med kristjani lahko bistveno pomaga pri vse boljšem medsebojnem spoznavanju in ponovnem približevanju, ko se vsak kristjan vpraša, kaj lahko naredi za kršèansko edinost. Tako se oblikuje, kakor je rekel oèe duhovnega ekumenizma Paul Couturier, »nevidni samostan«, ki med svojimi obzidji zbira ljudi, ki so navdušeni za Kristusa in njegovo Cerkev, je svoj nagovor zakljuèil papež. Udeleženci sreèanja so ocenili, da je bil papež zelo sprošèen, pa mogoèe celo malo nostalgièen, ko se je spominjal obdobja, ko je sam ekumensko deloval kot nadškof vMünchnu.
V petek zjutraj je po maši, ki jo je obhajal v kapeli nadškofijskega dvorca in so pri njej sodelovali mladi iz Organizacijskega odbora, papež Benedikt XVI. v vili Hammerschmidt v Bonnu obiskal nemškega predsednika Horsta Köhlerja.


25 LET JEZUITSKE SLUŽBE ZA BEGUNCE

»Spremljati, pomagati in varovati pravice beguncev in pregnancev je poslanstvo Jezuitske službe za begunce, ki obhaja 25. obletnico delovanja z begunci«, je v pogovoru za Radio Vatikan povedal p. Luis Magrina, mednarodni upravitelj Službe. Organizacija deluje v 54. deželah in ima okrog 9 tisoè sodelavcev, ki nudijo pomoè beguncem in pregnanim, ko jim pomagajo pri vzgojnih naèrtih, ustvarjanju dohodkov in ko jim nudijo psihološko podporo. Službo so na zahtevo takratnega vrhovnega jezuitskega predstojnika Pedra Arrupeja ustanovili leta 1980. Takrat je bilo na svetu 16 milijonov beguncev. Danes je razširjena na vseh petih kontinentih in pomaga veè kot 450.000 osebam. V Službi skrbijo za uèence osnovnih in srednjih šol v Nepalu, ki jih je iz Butana pregnal njihov kralj. »Pomoè nudimo pri izobraževanju 43.000 študentov in njihovih uèiteljev. Pomembna je tudi pomoè v Kongu, kjer delajo z otroki vojaki, ki jim je bila odvzeta pravica do njihovega otroštva. Trudimo se, da otroci od 13 do 15 leta vsaj na nek naèin preživijo otroštvo, da bi mogli postati zreli ljudje«, je rekel Magrina. Služba prav tako skrbi za liberijske begunce, ki jih je okrog 30.000 in so se umaknili v Gvinejo.
Ale
š Rupnik


Kakor kdo razume
Oton obišèe ponesreèenega prijatelja v bolnišnici.
Mimo pride mlada sestra. Oton stopi k njej in se pozanima: "Sestra, ali ima kaj možnosti?"
"Ne," odvrne ona: "prviè je zame prestar in drugiè: sem že oddana."

IZ ŽUPNIJ

ZAÈETEK STRANI

 

KAPELA
BIRMANCI Verouèenci 7. in 8. razreda (devetletke) priènejo v soboto, 12. novembra, dveletno pripravo na prejem zakramenta birme, ki ga bodo prejeli spomladi 2007. Skupen zaèetek za vse birmance novogoriškega okrožja bo v cerkvi Kristusa Odrešenika. Verouèenci so podrobnejša navodila že dobili, veè pa se bomo o celotnem programu pogovorili na sreèanju staršev v sredo, 9. novembra, ob 18. uri.
ZAHVALNA NEDELJA Prihodnja nedelja je »zahvalna«. Bogu se bomo zahvalili za vse dobro, kar prejmemo iz njegovih rok; svojim bližnjim pa se bomo zahvalili, da dajo Bogu na razpolago svoje življenje in svoje roke, po katerih nam On deli dobro in svoj blagoslov. V župniji in samostanu se bomo s hvaležnostjo spomnili vseh vas, naši dragi dobrotniki.
Celotna nabirka te nedelje je namenjena za potrebe škofije.
NAŠI RAJNI V petek, 4. novembra, smo se na Kapeli in potem na šempeterskem pokopališèu poslovili od Milenka Pegana (80) s Pristave. Bog mu daj veèni mir!


KRISTUS ODREŠENIK
BIRMANCI Danes je skupno sreèanje, ki je odpadlo pred 14 dnevi. Pred nami so: sreèanje birmancev novogoriškega okrožja 12. novembra; vaša predstavitev in sprejem Svetega pisma na praznik Kristusa Kralja 20.11. pri maši ob 17:00 in prva sreèanja po skupinah.
STARŠI BIRMANCEV Nasvidenje prihodnjo nedeljo po maši ob 9:00.
ŠOLA BOŽJEGA USMILJENJA Prvo sreèanje je bilo 14.10.2005. V tem oznanjevalnem letu sledijo še naslednji termini: 25.11. 2005; 9.12. 2005; 27.1. 2006; 24. 2. 2006; 24. 3. 2006; 28. 4. 2006 in 26. 5. 2006. Prosimo, da si razpored zabeležite, ker ga ne bomo ponavljali. Lepo vabljeni!
PRAZNIK KRISTUSA KRALJA Župnijski praznik bomo obhajali 20. novembra (èez 14 dni). Èas si uredimo tako, da bomo za praznik zanesljivo doma. Prihodnjiè veè o tem, kako bomo praznovali letošnji praznik Kristusa Kralja in 23. obletnico posvetitve cerkve.

KROMBERK
Oznanil nismo prejeli.

OSEK
NEDELJA HVALEZNICA Lepo je, da ste se danes pri zahvalni maši zahvalili Bogu in drug drugemu letošnji zakonski jubilanti z okroglimi obletnicami poroke...
DRUŽINSKE MAŠE s sodelovanjem staršev verouèencev bomo odslej imeli enkrat meseèno za skupino dveh razredov. V ponedeljek 7. novembra zaènemo s 7. in 8. razredom. Pridite!
SVETI MARTIN, ŠKOF bo godoval v petek, 11. novembra. On je nebeški zavetnik naše župnijske cerkve in župnije. Zveèer ste vabljeni k maši za rajne dušne pastirje! Župnijsko praznovanje - šagra bo v nedeljo, 13. novembra, s slovesno mašo ob 9:00 uri, blagoslovom in izroèitvijo svetega pisma kandidatom za birmo in blagoslovom novega vina.
SREÈANJE STARŠEV in kandidatov za birmo bo v soboto, 12. novembra, ob 15:45, pri konkatedralni cerkvi v Novi Gorici.

SOLKAN
ZAHVALNA NEDELJA 2005 Bogu zahvala, ker si: dober èlovek, zvest Jezusov uèenec, uèenka, zavzet sodelavec v življenju župnije, potrpežljiv bolnik ali starejši župljan... Župnik se vsem zahvaljuje za vse pozornosti skoz leto, posebno za »hlebec« teh dni. Bog povrni!
ZAKONCEM JUBILANTOM iskrena vošèila ob njihovi skupni zahvali Bogu pri današnji župnijski maši. Povsem zadostuje, da ste si zvesti in živite v medsebojni ljubezni danes.
SKUPEN ZAÈETEK BIRMANSKEGA LETA za starše in otroke v soboto, 12. 11. ob 15:45, v konkatedrali.
STARŠI S PRVOOBHAJANCI 2006 imajo drugo sreèanje (obhajilo z Jezusom v srcu) v nedeljo, 13. novembra, pri maši ob 10:00 in po maši.
NOVOST V POSLOVILNI DVORANI Doslej je desno steno lepšala slika Jezusa na Oljski gori (po vsej verjetnosti iz cerkve sv. Roka). Med mašo 1. novembra ob 15:00 je bila na njenem mestu blagoslovljena podoba križa, ki jo je izdelala solkanska umetnica, gospa Oliva Bregant, ki je to podobo tudi podarila.


ŠEMPAS
URNIK SVETIH MAŠ S spremembo ure so veèerne maše ob 18:00.
ZAHVALNA NEDELJA
Zahvaljujem se vsem, ki v župniji pomagate pri bogoslužju, katehezi, karitas in gospodarstvu. Hvala tudi za vse vaše darove.
MOLITEV RO
ŽNEGA VENCA Zahvaljujem se vsem, ki ste v oktobru oblikovali rožnovensko pobožnost. K molitvi se še naprej zbiramo v Šempasu ob torkih, pol ure pred veèerno sveto mašo (17:30).
MLADI
Srednješolci ste povabljeni na sreèanje v petek, 11. novembra, ob 19:00.
ADVENT PRI NAS DOMA
Poleg Priloge, ki nas bo spremljala v adventu, ste povabljeni, da se vpišete za obisk Svetogorske podobe.

VEROUK Jutri priènemo po praznikih in kratkih šolskih poèitnicah po vseh župnijah z rednim veroukom.
BIRMANCI V soboto, 12. novembra z birmanci letnika 2007 zaèenjamo skupno pot priprave. Zbe remo se v prostorih župnije Kristusa Odrešenika ob 15:45. Starše bo v cerkvi nagovorila s. Mateja iz skupnosti TAU na Sveti Gori. Birmanci se bodo zbrali v skupinah in pri pravili sklepe za pripravo na birmo. Sreèanje bomo zakljuèili z besednim bogoslužje in blagoslovom za dobro pripravo na birmo.
ŠOLA VERSKEGA POGLABLJANJA (ŠVP), namenjena je vsem, ki želijo pojasniti in poglobiti to in ono versko vprašanje zase, pa tudi darovati del svojega talenta obèestvu, zaèenja v konkatedrali z delom to sredo ob 19:30. Nasvidenje!
NOVOLETNO ROMANJE V MILANO Za novo leto je tradicionalno sreèanje mladih iz cele Evrope, tokrat v bližnjem Milanu od 28.decembra 2005 do 1. jan. 2006. Odhod iz Nove Gorice bo 28. decembra, vrnemo pa se 1. januarja. Prijave sprejema g. Boštjan, kaplan pri Kristusu Odrešeniku, do 20. novembra. Vsi mladi ste vabljeni, da sprejmete in izkoristite to lepo priložnost!
SREÈANJE ZA ANIMATORJE V soboto, 12. novembra, imamo sreèanje za animatorje, ki bi radi poglobili svoje znanje vodenja skupin. Sreèanje zaènemo v konkatedrali ob 10:00. Lepo vabljeni dosedanji animatorji, pa tudi vsi drugi, ki vas veseli delo z mladimi in otroki!