LETNIK ŠTEVILKA:39  10. NAVADNA NEDELJA 5. junij 2005

 

UVODNIK VREDNO SPOMINA ZNAMENJA PABERKOVANJA   ARHIV

 

UVODNIK

ZAČETEK STRANI

 

HODI ZA MENOJ!
Ob začetku svojega javnega delovanja je Jezus najprej izbral in zbral nekaj mož z namenom, da bodo priče njegovega učenja in pozneje tudi vstajenja. Sredi dela v ribiškem čolnu je poklical Zebedejeva sinova Janeza in Jakoba, Andreja in Simona, izpod smokve Natanaela, izza mitnice Mateja in tako naprej... Vsi ti so pustili vse in odšli za Jezusom. Morda niso popolnoma zapustili dejavnosti, s katero so se ukvarjali, popolnoma pa so zapustili svoj način mišljenja in življenja ter odprli svoja srca Kristusu in njegovemu oznanilu.
Današnjo nedeljo se evangelij še posebej ustavi ob cestninarju Mateju. Ob tem cestninarju, simbolu krivičnosti in osovraženosti, Jezus pove, kateri je prvi korak, ki ga mora narediti njegov učenec: Vstati in iti za njim.
V Cerkvi veliko govorimo o spreobrnjenju. Najlepše opišemo spoved, če jo imenujemo "zakrament spreobrnjenja". Ob njej lahko gre za takšna majhna, vsakdanja spreobračanja, včasih se pa zgodi, da smo priče tudi velikemu spreobrnjenju, ko nekdo zelo živo zasliši ta Jezusov klic: "Hodi za menoj" in se z vsem srcem odpravi na pot evangelija.
In mi? Ga gledamo postrani in ko ga vidimo v cerkvi si rečemo "Ja kje je bil vsa ta leta; kaj se bo sedaj delal pobožnega!..." Spreobrnjenje drugih včasih tako težko sprejmemo   zato ker se sami nismo pripravljeni spreobrniti. In tako velikokrat veljajo Jezusove besed tudi nam: "Usmiljenja hočem... Nisem prišel klicat pravičnih, ampak grešnike".   Torej tudi mene in tebe?
Za g. Boštjana: p. David

 

VREDNO SPOMINA

ZAČETEK STRANI


ZORAN MUŠIČ (1909 2005)
Rodil seje 12. februarja 1909 v Bukovici pri Gorici, kjer sta bila njegova starša učitelja. Med prvo svetovno vojno seje zaradi bližine soške fronte z materjo in bratom umaknil v Šentilj pri Velenju. Po očetovi demobilizaciji je družina do 1920 živela v Brdih. Kasneje so oče ta premestili v Velikovec na Koroškem, kjer je Mušič obiskoval gimnazijo, zaključil jo je v Mariboru. Študij slikarstva je nadaljeval na Akademiji za likovno umetnost v Zagrebu. V tem času je prvič odpotoval v Dalmacijo. Med študijem seje navduševal nad španskim slikarstvom, nekaj let je preživel v Španiji. Po izbruhu španske državljanske vojne se je vrnil v Dalmacijo. Dalmatinski motivi so kasneje zelo zaznamovali njegovo slikarstvo. Po italijanski zasedbi Dalmacije se je za kratek čas vrnil v Gorico, kasneje je živel v Benetkah. Leta 1944 je bil interniran v Dachau, kjer je dočakal osvoboditev ameriške vojske. V tem času je skiciral grozljive prizore iz taborišča, ki jih je mnogo let kasneje vključil v svoj najbolj znan cikel Nismo poslednji. V Jugoslaviji je bil Mušič kot slikar spregledan in celo obravnavan na dachauskih procesih. Leta 1949 se je poročil s slikarko Ido Barbarigo. 1952 je kot dobitnik pariške nagrade prvič razstavljal v Parizu. Od takrat dalje je kot umetnik svetovnega slovesa večinoma živel med Benetkami in Parizom.
V začetnem obdobju njegovega ustvarjanja zasledimo različne motive, med drugim tudi nam znane krajine, npr. Kolodvor v Šempetru pri Gorici (1937/40). Po vojni v njegovem slikarstvu prevladujejo presenetljivo optimistični figuralni dalmatinski motivi kot so konjički, oslički in bolj abstraktni motivi dalmatinskih krajin. V letih 1970 75 je nastal njegov najpomembnejši cikel Nismo poslednji. V nasprotju s pričakovanji ta dela ne odražajo le zgroženosti in protesta, pač pa tudi dostojanstvo umrljivega, mrtvega in brezimnega človeka. Umetnik ni obtoževal konkretnih zločinov konkretnega časa, dejal je, da je ob truplih oropanih vseh zunanjih rekvizitov "odkril resnico: strašno in tragično". Zoran Mušič je bil likovni samohodec. Leta 1991 je poleg številnih mednarodnih priznanj prejel tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Takrat je bila na gradu Dobrovo postavljena stalna zbirka njegovih grafik. Slovenci smo se svojemu umetniku očitno vsaj delno odpovedali, kar je dokazala odsotnost naših predstavnikov ob otvoritvi umetnikove lanske pregledne razstave v goriški Attemsovi palači. Aprila letos so v prostorih taborišča Dachau ob 60 letnici konca 2. svetovne vojne postavili razstavo Mušič in Dachau.
Martina Podbersič Smrdel

ZNAMENJA

ZAČETEK STRANI

SKAVTSKE OBLJUBE 2005
 
V soboto 7. in v nedeljo 8. maja so na velikem travniku pri kraju Ponikve blizu Komna potekale skavtske obljube stega Nova Gorica 1. Obljube predstavljajo za vsakega, ki se želi pridružiti veliki skavtski družini, zelo velik in pomemben korak. Na obljubah novopečen skavt obljubi, da se bo trudil služiti Bogu in domovini, pomagati svojim bližnjim in izpolnjevati skavtske zakone.
Sobotno popoldne je bilo v Ponikvah polno smeha in dobre volje. Vse popoldne so se vrstile najrazličnejše igre, od kviza do posebne vrste nogometa, postavljanja mostu, štafete... Na koncu je bila igra v kateri so skupine nabirale material za ogenj. Sledila je večerja, ki so nam jo pripravili odrasli skavti. Ko se je stemnilo, smo prižgali ogenj in s tem se je začel družaben večer. Program je prekinil dež. Volkci so hitro pospali v svojih šotorih. Druge pa je čakalo še pomembno opravilo. Blagosloviti je bilo potrebno rutke. Dež je še kar padal, kaplan Boštjan pa je opravil obred blagoslovitve. Nato smo še preostali veselo poskakali v spalne vreče. Nekateri so celo noč prespali v miru, tisti pa ki so drugi dan dali obljubo, smo morali po razporedu za eno uro ponoči dežurati in stražiti rutke, da jih ne bi mogoče kdo izmaknil.
Zjutraj ni več deževalo, čeprav pogled v nebo ni obetal ravno sonca. Po telovadbi in obilnemu zajtrku je sledila priprava na sveto mašo. Sredi pevske vaje je zopet začelo deževati, a skavt se vedno znajde in starejši skavti so začeli hitro postavljat streho, v primeru, če bi tudi v času maše začelo deževati. A ravno ko je streha bila postavljena, je zasijalo sonce. Mašo je daroval g.Tomaž Kete. V pridigi nas je spomnil na to, koliko obljub v življenju dajemo in kako je pomembno se jih držati. Sledile so slovesne obljube. 16 skavtov je tako pridobilo novo rutko. Po maši je sledilo družabno srečanje s starši ob najrazličnejših prigrizkih, ki so jih starši prinesli s seboj. Srečanje seje zavleklo vse do pozne ga popoldneva.
Tjaša Harej
skavt_3



POČITNICE... KRATEK UVOD  PRED VRATI SO POČITNICE.
Seveda bomo imeli tudi letos počitnice. Mnogi že preračunavajo »od kdaj do kdaj«, »od kod do kam«. Potem pa bomo morali še »to in to«, »od tega do tega«, »tukaj in tam.«
Danes že otroci hitijo. Mudi se jim. Naenkrat imamo med seboj otroke, ki nimajo časa. So pod pritiskom. So obremenjeni. In v skrbeh. V šoli zahtevajo še to in ono. Učenci popravljajo ocene, starši vzdihujejo, spodbujajo, hrabrijo k več, bolje in čim hitreje...
Vse je na kupu: šola, verouk, glasbena šola, inštrument, trening, tekme, nastopi, šola v naravi, izleti, nedelje, pohodi... Vmes pa zabave, prireditve, dobra in manj dobra dogajanja in... seveda, delo! Zato pa zmanjkuje čas in je treba hiteti. Še bolj hiteti.
Ameriški pisatelj Ernest Hemingway (1899 1961) je šele med bivanjem v Afriki spoznal, kako nevarno je hitenje v Evropi in Ameriki. Že takrat je pisal, da se ljudje varamo, ko mislimo, da moramo opraviti toliko zadev v najkrajšem času, ker se tako zelo mudi.
In je ugotavljal, da nas hlastanje in hitenje dela površne, nesposobne, da bi drug drugega poslušali; nesposobne vedrosti in trajnih odnosov. Pač nimamo časa!
POČITNICE
Pa če bodo še počitnice take? Nemški pisatelj Michel Ende je zapisal v delu Neskončna zgodovina, da smo se v teh letih potisnili tako hitro in tako daleč naprej, da se moramo zdaj ustaviti, da pomagamo našim dušam, da nas dohitijo.
TRI STVARI POTREBNE ZA POČITNICE, ENA PA JE GLAVNA
Za počitnice potrebujemo v bistvu samo tri zadeve: umiritev, upočasnitev ter ponovno skladnost duše in telesa. Seveda, če hočemo.
Pesnik iz sosednje dežele Cesare Viviani je v neki pesmi naredil pravilo za to sezono. Trdi, da če bi ljudje skrbeli samo za svojo dušo, bi bili zdravi tudi na telesu. Ker pa znamo skrbeti samo za svoja telesa, nismo zdravi ne na telesu in ne v duši.
Tako je posodobil in premetal starodavno kultno geslo o zdravem duhu v zdravem telesu, ki si ga razlagamo kot da če poskrbimo za telesno udobje in prožnost, si bo duša kar sama pomagala, čeprav zanjo nihče ne poskrbi.
MORALI BI
Morali bi počivati, se sprehajati, skupaj obedovati, praznovati, umirjeno komunicirati, se Bogu zahvaljevati, razmišljati, ustaviti se in biti v tišini s samim seboj. Tako bi našli novo ravnovesje in bi naredili mir med telesom in dušo, med notranjostjo in zunanjostjo, med praktičnostjo in duhovnostjo. Pa kaj, ko se vse bolj hitro in nepremišljeno kakor pravi pesnik, premikamo k zunanjemu videzu, kje vlada reklama kot ukaz, da se je treba prilagajati modernemu času, sodobnemu hitenju. Posledica je, da nevarno potišamo dušo, telo pa tudi ne vzdrži, ker je človek bitje iz »enega kosa«, skladnega   v katerem sobivata telo in duša.
Povzetek iz Avvenire

PABERKOVANJA

ZAČETEK STRANI

 

ITALIJANSKI NARODNI EVHARISTIČNI KONGRES 1. DEL
v Bariju so v nedeljo, 22. maja s sveto mašo začeli delo
XXIV. nacionalnega evharističnega kongresa z geslom: »Brez nedelje ne moremo živeti«. To so besede skupine mučencev iz 4. stoletja iz Abitene v Severni Afriki. Udeleženci kongresa so se vsak dan zbirali v delovnih in pogovornih skupinah, raznih delavnicah, bogoslužnih, molitvenih srečanjih, kulturnih dogodkih, »mestu mladih«.
Vsak dan je imel poseben namen in vsebino, ob kateri so se zaustavili. Nedelja 22. maja nagovarja: »Nedelja, Gospodov dan. Evharistija, dar Svete Trojice«. V popoldanskih urah so udeležencem predstavili vsebinski okvir in glavne smernice kongresa.
V ponedeljek so razmišljali o temi: »Nedelja, dan praznovanja. Evharistija razsvetljuje človekovo življenje«. V popoldanskih urah so sledila srečanja in okrogle mize ob temah: »Lepota, ki bo odrešila svet« (s predavanjem je sodeloval tudi p. Marko Ivan Rupnik); »Med časom in večnostjo«; »Šport zbira, usmerja in vzgaja za praznovanje« in »Brez veselja ne moremo živeti«. Torek je vsebinsko nagovarjal predvsem ljudi iz sveta gospodarstva, dela in politike z geslom: »Nedelja je človekova domovina. Evharistija, izvir za novi svet«. V pogovorih so se dotaknili vprašanj delovnega in prostega časa, ekologije, prizadevanj za mir in ohranjanja okolja, o ekonomiji po meri človeka, razvoju in solidarnosti... »Nedelja, dan za spravo med kristjani. Sv. Nikolaj iz Barija, most med vzhodom in za hodom« je sredi dal ekumenski poudarek. S predavanji in pri ekumenskem bogoslužju so sodelovali nadškof Kiril (Ruska pravo slavna Cerkev), dr. Eero HUOVINEN, luteranski škof iz Helsinkov ter predstavniki drugih krščanskih Cerkva. Osebna pričevanja o nedelji in evharistiji so predstavili msgr. Delgado, nekdanji osebni tajnik nad škofa Romera (ki so ga zaradi zavzemanja za pravice revnih umorili med mašo), Ioan BOTA, grkokatoliški duhovnik iz Romunije, ki je bil v času Ceaucescujevega režima dolgo let v zaporu ter msgr. Warduni, pomožni škof iz Bagdada.ik


PAUL RICOEUR
 
»Ne samo zato, ker je bil velik filozof, ampak je naša žalost toliko večja pred vsem, ker smo izgubili izjemnega pričevalca za Evangelij«.
S temi besedami so v Francoski protestantski federaciji izrazili spoštovanje do francoskega filozofa Paula Ricoeurja, ki je umrl 20. maja, v starosti 92. let. Federacija, ki je v četrtek, 26. maja v Parizu pripravila spominsko slovesnost, je ovrednotila njegov prispevek na Nacionalni sinodi Reformirane Cerkve v Franciji leta 2000 in sploh stalno sodelovanje Ricoeurja v pogovorih o pomembnih temah, kot so: zgodovina, spomin, pozaba in odpuščanje. Predsednik Federacije, Jean Amold del Clermont se spominja: »Paul Ricoeur je vedno gradil trden most, ki je povezoval religijo in filozofijo. V njem vidimo doslednega filozofa, ki je bistvo sporočila črpal v krščanstvu.«
Aleš Rupnik


Nič ni popolno
Gospod Zajec potrebuje obrtnike za razna hišna dela.
»Ni vam treba nič nositi s seboj. Imam vse, kar je potrebno!«
Naslednje jutro pridejo obrtniki in res je vse pripravljeno.
Potem pa le eden razočarano pripomni: »Vse lepo in prav! Kje pa je zaboj piva?«