LETNIK V
|
ŠTEVILKA:37 |
NEDELJA SVETE TROJICE
|
29. maj 2005 |
NEDOPOVEDLJIVA SKRIVNOST
Nedelja Svete Trojice nam hoče govoriti o
skrivnosti. Najprej smo skrivnost drug drugemu. Naj se poznamo že toliko let,
slej ko prej doživimo presenečenje
bodisi v pozitivnem ali negativnem smislu.
Skrivnosten je tudi vidni svet. Koliko se
znanstveniki trudijo, da bi ga razvozlali, dojeli do globin, pa se jim v
zadnjem trenutku pojavijo še nova vprašanja in se jim raziskovani predmet
izmuzne iz območja dosegljivega.
Tudi v naši veri obstajajo skrivnosti. Ena
največjih je prav gotovo, da je Bog eden in obenem v treh osebah: Oče, Sin in
Sveti Duh. Resnica, ki nas presega, kajti govori o Bogu, ki je absolutno bitje,
samo od sebe, mi pa smo relativna ustvarjena bitja in se ne moremo povzdigniti
nad Boga, pa naj bi to še tako hoteli.
Ko ponazarjamo neskončno polnost Božjega
življenja v Sveti Trojici, radi omenjamo svetega Avguština, ki je hotel o Sveti
Trojici napisati učeno in obsežno delo. Pa je videl v sanjah dečka, ki je
brezbrežno morje hotel prenesti s kanglico v kotanjo na kopnem. Avguštin ga je
vprašal, ali se mu njegovo delo ne zdi nesmiselno. Pa je deček odgovoril: » Prej bom jaz prenesel vso morsko
vodo v to kotanjo, kot boš ti dojel skrivnost Presvete Trojice.«
Kjer zadenemo na meje svojega razuma, si iz
vrtoglavih višin pomagamo preko vere in svojega srca. Vere, ki jo je oznanjal
Jezus Kristus, Božji Sin, ki sojo za njim oznanjali apostoli in njihovi
nasledniki vse do današnjega dne. Občestvo
Svete Trojice dojemamo tudi s srcem, saj si želimo, tam kjer živimo,
vsaj nekaj tiste popolne in prešinjajoče ljubezni, ki preveva Boga nad nami, z
nami in med nami.
p. Vid Lisjak
OB 90. OBLETNICI ZAČETKA SPOPADOV OB SOČI 1. del
Usodni streli v Sarajevu v začetku poletja 1914
so kruto zaznamovali življenje naših prednikov. Evropske vlade so si
izmenjavale vojne napovedi in proti koncu poletja je po velikem delu celine že
kosila smrt. Na Goriškem je še vladal navidezen mir.
Dne 23. maja 1915 je vojno AvstroOgrski
napovedala tudi Italija in naslednjega dne napadla dotedanjo zaveznico. Tudi na
Goriškem se je začelo zares. Goriški nadškof Sedej je svojim duhovnikom v
posebni okrožnici naročil, naj vztrajajo z ljudstvom. Pisal je prošnje vojaškim
oblastem, vzpodbujal in vodil svoje duhovnike ter posredoval za ranjene,
ujetnike in begunce. Nadškof Sedej se je 27. julija 1915 le umaknil iz Gorice. Najprej je mesec dni bival v Vipavi,
konec avgusta pa seje umaknil v Ravne pri Cerknem. Iz tamkajšnjega župnišča je
začasno vodil
nadškofijo. Ob koncu leta 1915 je končno našel trajnejšo namestitev v cistercijanskem
samostanu v Stični. Iz Gorice mu je uspelo umakniti centralno bogoslovno semenišče
z gojenci in profesorji.
V Stični je nadškof Sedej bival dobri dve leti.
V tem času so se na Goriškem razbesnele sovražnosti na soški fronti. Enajst
italijanskih in poslednja, združena avstrijskonemška, so v deželo prinesli
strahotno razdejanje. V šesti soški ofenzivi, v začetku avgusta 1916, je padla
tudi Gorica. Pred tem jo je že zapustila večina prebivalstva. Ljudje so morali
v begunstvo po tedanji monarhiji. Predvsem tiste z desnega brega Soče je že
takoj ob začetku spopadov internirala italijanska vojska. Kakih 60 furlanskih,
briških in posoških duhovnikov so italijanske oblasti poslale v notranjost
države. Nadškof Sedej kljub oteženim razmeram nanje ni pozabil in je z njimi
vzdrževal stike preko Svetega sedeža in mednarodnega Rdečega križa. Tolminskega
dekana Ivana Rojca je nadškof imenoval za svojega pooblaščenca pri delu s
številnimi begunci iz goriške nadškofije. Tem nesrečnežem, bilo jih je blizu
80.000, je poskušal dekan Rojec s Sedejevo pomočjo vsaj nekoliko omiliti bedo
begunskega življenja v taboriščih (Bruck na Litvi, Wagna, Steinklamm). Tudi
sodelovanje nadškofa Sedeja z goriškim deželnim glavarjem msgr. Luigijem
Faiduttijem je bilo ves čas vojne zgledno in je pomenilo lajšanje tegob
preizkušenega prebivalstva. V vojnih pustošenjih ni bilo prizaneseno niti
sakralnim objektom. Blizu stotine se giblje število porušenih cerkva in kapel. Še
pred svojim umikom pa je avstroogrska vojska pobrala večino cerkvenih zvonov za
potrebe oboroževalne industrije.
Oktobra 1917 je sledil znameniti
avstrijskonemški preboj pri Kobaridu in frontna linija se je pomaknila proti
zahodu, na reko Piavo. Nadškof Sedej se je takoj začel zanimati za čimprejšnjo
vrnitev v razrušeno Gorico. Dokončno se je vrnil sredi marca 1918.
Renato Podbersič ml.
SPOKOJNO
IN V TIHOTI HODI POBOŽNA DUŠA Spomin na kraje svetega Frančiška in svetega
Patra Pija
Pod vodstvom mladega zavzetega voditelja in zgodovinarja Renata ter duhovnikov
Gašperja Rudolfa in Lojzeta Kobala, ki sta ves čas skrbela za duhovno
razsežnost romanja z vsakdanjo masno daritvijo, molitvami in poglobljenimi
razmišljanji, vodenjem zbora in petjem, smo se podali 27. aprila na romanje v
kraje Frančiška Asiškega in patra Pija.
Svetnika sicer ločuje 700letni časovni razpon,
vendar ju povezuje odpoved zemeljskim dobrinam, najgloblja krščanska duhovnost in tako tesno zbližanje s križanim
Kristusom, da sta bila deležna Njegovih stigem, njegovih petero ran.
Frančiškov srednji vek nam ni blizu tudi zaradi
slabšalnega prizvoka neupravičene oznake "mračni" s strani
humanistov, kljub zaslugam benediktincev za ohranitev pisanih del antične
klasike, npr. Vergilija.
Frančiškov čas so nam približali kraji s pomniki
njegove prisotnosti, kot je cerkvica Porciunkula,
prvi sedež Frančiškovega reda, danes znotraj cerkve svete Marije Angelske, v
katero je vključen tudi prostor, kjer je na golih tleh umrl asiški Ubožec. Gole
kamne v votlinah, kjer je spal, smo videli tudi v Grecciu nad sveto dolino
Rieti, kraju njegovih prvih jaslic, in v La Foresti, s spominom na čudež grozdja. Pater Pij
nam je časovno blizu, saj pripada 20. stoletju, v katerem pa so žal zanikanje
univerzalnih krščanskih vrednot, človeška sebičnost in pohlep privedli do dveh
svetovnih morij in treh totalitarnih režimov. Na peti postaji križevega pota,
vzpenjajočega se po
pobočju nad samostanom in cerkvami v San
Giovanni Rotondo, pretrese upodobitev patra Pija, ki nosi križ namesto Simona
iz Cirene. Lik patra Pija najlepše označuje papež Janez Pavel II. v
pismu nadškofu DAmbrosiu: "Duhovno gibanje, ki ga je razvnela karizma
svetega Pija iz Pietrelcine, se ni izčrpalo z njegovo zemeljsko smrtjo,
nasprotno, vedno bolj se je širilo in postajalo nadvse pomembno za življenje
celotne Cerkve. Skrivni vzrok tako široke odmevnosti je nedvomno treba iskati v
popolni potopitvi preprostega kapucina v skrivnost Križa. Vse svoje življenje
je pater Pij hrepenel po vedno večji skladnosti s Križem ob jasnem zavedanju,
da je bil poklican k sodelovanju pri Odrešenjskem delu na svojski način.
/.../ Znal je prepoznati trpečega Kristusa ne le
v molitvenem pogovoru, ampak tudi ob srečevanju z bolnimi osebami v prizadevnem
nudenju tolažbe. Tako je postal vzor človeškega sočutja, saj je s svojim
zgledom predstavljal dve bistveni značilnosti frančiškanskega in redovniškega
izročila: kontemplativno molitev in dejavno dobrodelnost. Izraz prve so Molitvene skupine, ki jih je
ustanavljal, po drugi pa ostaja kot edinstvena priča Hiša lajšanja trpljenja. Molitev in dobrodelnost, to je povsem
konkretno bistvo duhovne zapuščine ponižnega redovnika, vzgojenega v šoli
asiškega Ubožca."
Počutje na petdnevnem romanju našega radovednega
avtobusnega občestva je bilo vedro kakor nebo nad nami.
Antonija Valentinčič
KAR JE TLELO, SE JE VNELO
KOT JE VIDETI se je civilizacijski, sindikalni, kulturni, pedagoški, socialni
in duhovni pogovor o nedelji, okrog nedeljskega dela, vrednosti nedelje kot
Gospodovega dneva in kot dneva za družino, v zadnjem letu samo potuhnil in
čakal, da ga vrli »neodvisni« novinarji pogrejejo ob prvi priložnosti in ga
hlapčevsko servirajo kapitalu in, pomislimo! ogroženi vseslovenski javnosti.
Zaradi takega ozračja nekateri raje govorijo o boju za nedeljo. Gre za
nedeljsko in praznično delo v trgovinah. Tam se obrača denar, tam se cedijo
sline, tam so ljudje, ki jih lahko priganjaš... Tja zahajajo tisti, ki imajo in
nimajo...
Če
bo obveljala razsodba Ustavnega sodišča, se
»ogrožena javnost«, tako komentirajo, ob nedeljah ne bo
imela več kam dati.
Prikrajšani bodo, namreč: »javnost«,
»potrošnik«, »kupec«,
»plačnik« itn. za
svoboščino nedeljskega nakupovanja, skratka za najbolj posvečeno
in polno
nedeljsko dejanje. Žal tudi nekaterih, ki hodijo v cerkev!
ČEPRAV JE RAZLIKA Je razlika, ali morala bi
obstajati razlika! med vernim kristjanom in drugimi dobrimi ljudmi, ki niso kristjani, v odnosu do nedelje
in načina, kako jo preživljajo. Ali kot nekakšen raztresen, nenačrten dan, ki ga
usmerja potrošniška miselnost ali kot svetel in ustvarjalen Gospodov dan. To je
osnovno. Kristjani Gospodov dan obhajamo, praznujemo, slavimo. Osebno in občestveno!
Kar pomeni, da obhajamo nedeljo doma in z mašo v stalnem oltarnem občestvu. Čemur
potem dodamo sprostitev z neštetimi dejavnostmi in obiski, ki gradijo osebno,
družinsko, človeško, socialno in duhovno izkušnjo.
MNOGI SE VPRAŠUJEJO, kako je mogoče, da je Ustavno sodišče potrebovalo toliko
časa, da je ugotovilo rezultat referenduma o nedeljskem odpiranju trgovin; kako
je mogoče, da zdaj nekateri govorijo, da imamo potrošniki pravico nakupovati v
bistvu, kadar se nam zljubi. Da vladamo torej v tej deželi potrošniki. Kar je
seveda prevara. V resnici vlada potrošnikom in nedelji bolj ali manj znan
kapital s svojimi manj ali bolj poštenimi lastniki. To je treba jasno povedati.
Če ne, si bo dovolj vplivna skupina v tej deželi kadarkoli prilastila pravico,
da npr. razgraja, ko se vrača iz zabavišč... V demokraciji so pravice omejene s
pravicami drugih...
KOMENTARJI Prvi komentarji so bili ta teden
odraz uboštva potrošniškega in kapitalističnega duha. Slišali smo, da ne bomo
mogli več organizirati nedeljo, ko pa se ljudje v nakupovalnih središčih
relaksirajo sredi tolikšne zanimive množice, pa za otroke je tam »vse«
poskrbljeno... Če je tako, potem je treba odpreti potrošniku še občino, državno
upravo, sodišče, banke, pisarne... pa bomo videli. »Uporabniki« s šibkimi
idejami in šibkimi družinskimi odnosi, bodo te ustanove zasuli z delom... Škoda,
da se prvi komentarji niso dotaknili desettisočev, ki garajo ob nedeljah samo
zato, ker mislijo mnogi prebivalci te dežele, da jim pripada vse, vsak in
vselej... za denar...
Gašper Rudolf
»ALFA« ZA KATOLIČANE 2. del
Kdor se želi vključiti v tečaj Alfa, ali tečaj organizirati v kateri od
katoliških župnij, mora prej opraviti program predvidene priprave. Najprej se
je potrebno udeležiti ene od konferenc Alfa, potem navezati stik z župnikom in
Župnijskim pastoralnim svetom, izbrati ali ustanoviti skupino, ki je sposobna
izpeljati celoten program in posamezna srečanja. Gradivo in viri so na
razpolago v uradu Alfa v Londonu, ki se nahaja v centru Svete Trojice, v
Bromptonu, kjer deluje tudi sekcija namenjena katoliški Cerkvi: »Alfa za
katoličane«. Kot je povedala Kitty KayShuttleworth, ki je odgovorna za program
»Alfa za katoličane« v Londonu, je bistvo tako velikega uspeha, ki ga ima tečaj
v tem, ker je vsebina programa zasnovana zelo preprosto in odgovarja na
vprašanja, ki si jih ljudje postavljajo vsak dan. »Ta oblika programa je
sprejemljiva tudi za tiste, ki Cerkve ne obiskujejo redno, vsak teden. Z veseljem
sprejemamo ta
dar protestantske Cerkve. Prepričana sem, da nam
program Alfa pomaga oblikovati skupnost, v kateri rastemo v prijateljstvu, še
bolj pa v veri.« Razlogi, zakaj se katoličani udeležujejo tečaja, so zelo
različni. »Odraščal sem kot katoličan. Toda vse življenje sem obiskoval Cerkev
le zaradi dolžnosti in navade«, je povedal Philip Hook iz Norvvicha v
severovzhodni Angliji: »Ko sem začel obiskovati tečaj Alfa, me je nagovorilo
predvsem dejstvo, kako odprti so ljudje, ki sodelujejo na tečaju. Postali smo
pravi prijatelji. Moje krščansko
življenje je od takrat postalo dejavnejše. Sem katehet v eni od otroških
skupin, bralec Božje besede pri bogoslužju. Sodelujem pa še v raznih drugih
dejavnostih v župniji«. Zgodba Philipa Hooka je lahko podobna vsem zgodbam
mnogih katoličanov, ki so se od Cerkve oddaljili in se pozneje prav po zaslugi
tečaja Alfa vrnili.
OBISK GROBA PAPEŽA JANEZA PAVLA II.
Potem, ko je bil v Vatikanskih votlinah, v
kripti bazilike sv. Petra pokopan papež Janez Pavel II., je
grobnica rimskih škofov doživela pravo poplavo romarjev, kakor še nikoli
doslej. Vsak dan grob Janeza Pavla II.
obišče okrog 23 tisoč romarjev, je sporočil
časopis »L' Osservatore Romano«. Večina jih prihaja zaradi molitve, samo
nekateri posamezniki iz radovednosti, izredno veliko število je mladih, ki
obiščejo grob in počastijo spomin na pokojnega papeža. Romarji so tudi zelo
veseli, daje papež Benedikt XVI. najavil takojšnji začetek postopka razglasitve za blaženega papeža
Janeza Pavla II.
Aleš Rupnik
Razlaga
»Dragi, ali slišiš, kako najin kanarček poje in
vriska?«
»Ti bom razložil! Zakaj ne bi? Ni poročen, nima
dolgov in vedno ima pred seboj dovolj
pijače!«