LETNIK V | ŠTEVILKA: 27 | 4. POSTNA NEDELJA | 6. MAREC 2005 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
»POJDI IN SE UMIJ!«
Dogodki v našem vsakdanjem življenju, veseli in žalostni
pa tudi navadni, nas kličejo k poglobljenemu odnosu z Bogom. Medčloveška srečanja
nam dajejo možnost za boljše stike z bližnjim; tudi v postnem času...
Spreobrni se in veruj evangeliju!
Spreobrnitev je
zahtevno, večplastno in vseživljenjsko dogajanje. Spreobrniti se, pomeni spregledati
s srcem, skrbeti za notranjo skladnost, iskrenost, poštenost delati za duhovno
zdravje in rast. Sleporojeni ozdravljenec, ki je postal Jezusov učenec, nam je čudovit zgled na vseh stopnjah spreobrnjenja.
Duhovna slepota je hujša od telesne!
Gledamo, pa ne vidimo bistva dogodkov, oseb in
stvari v našem življenju. Spreobrnjenje
zahteva potrpežljivo in vztrajno soočanje z zaslepljenostjo, ki je zelo zapleten
pojav in vpliva na nas na različne načine: kot tradicionalen pogled na življenjsko dogajanje, ki noče sprejeti novih,
zdravih možnosti; kot prilagodljivost razvadam in navadam, ki se ne
potrudi za izbiro naravnega življenjskega sloga; v preveč popustljivem
odzivanju na izkrivljeno javno mnenje; v nekritičnem posnemanju negativnih
vedenjskih vzorcev...
Ali smo tudi mi zaslepljeni?
Ali nas ne skrbi preveč
le zunanji vtis in kaj bodo ljudje rekli o nas? Kako mislimo in govorimo o bližnjih? Kakšne so naše sodbe v
(o) družini, družbi, nasilju, drogah, sredstvih
obveščanja, Cerkvi, drugače mislečih in verujočih? Storimo kaj lepega za svoj
obraz od znotraj! Ne sodimo samo po zunanjem videzu in namigovanju. Le gledanje
s srcem nam bo pomagalo doživeti Božjo ljubezen v osebnem in skupnem življenju.
Prosimo Jezusa, da bi duhovno spregledali!
Jezus je slepemu od
rojstva dejal: »Pojdi in se umij!« Šel je, se umil in spregledal - telesno in duhovno. Poglejmo se v ogledalo evangelija, umijmo se v
kopeli Božjega usmiljenja in ljubezni, okrepimo se v zakramentu sprave. Resnično
veselje bo sad boljšega odnosa do sebe, bližnjega in Boga pa tudi do stvari, ki
jih imamo.
Bogdan Bric
OB 80. OBLETNICI SMRTI DR. ANTONA GREGORČIČA
Duhovnik Anton Gregorčič je bil eden
najpomembnejših slovenskih politikov na Goriškem v letih pred prvo svetovno
vojno. Rodil se je 2. januarja 1852 na Vrsnem pri Kobaridu. Gimnazijo in
bogoslovje je obiskoval v Gorici, kjer je leta 1875 prejel mašniško posvečenje.
Študij je nadaljeval na Dunaju, kjer je v začetku leta 1879 doktoriral iz
teologije. Že kmalu je začel predavati v goriškem bogoslovju, osrednji
primorski ustanovi za izobraževanje duhovnikov. Od leta 1880 je deloval v
javnem življenju na Goriškem.
V začetku se je udejstvoval v političnem društvu
Sloga, od leta 1890 kot predsednik. Več let je urejal društveno glasilo Soča.
Leta 1885 je bil prvič izvoljen v goriški deželni zbor. Ta mandat je z majhnim
presledkom (1889-90) ohranil do razpada monarhije. V deželnem zboru je
opravljal pomembne naloge, med drugim je bil namestnik deželnega glavarja
(1895-1913). Gregorčič je bil dejaven tudi na kulturnem, gospodarskem in šolskem
področju. Zavedal se je pomena slednjega za razvoj goriških Slovencev. Na
njegovo pobudo je bilo ustanovljeno narodno-obrambno društvo Šolski dom. Gregorčičevo
delovanje je preraslo deželne okvire, saj
je bil že leta 1891 prvič izvoljen v dunajski državni zbor. Ob koncu
slogaške politike na Goriškem leta 1899 je prevzel vodenje katoliškega dela
nekdaj enotnega gibanja in pričel izdajati tednik Gorica, ker je Soča prešla v
liberalne roke. Leta 1907 je postal prvi predsednik SLS za Goriško.
Slovensko katoliško politično gibanje na Goriškem
se je sicer v letih pred prvo svetovno vojno delilo na dve struji; na tako
imenovane "starostrujarje", ki jih je poosebljal dr. Anton Gregorčič
in tako imenovane "mladostrujarje" ali krščanske socialce, kjer so
delovali mlajši duhovniki, kot brata Pavlica in Ivan Rojec. Gregorčiču so v
politiki očitali pretirano prilagajanje, v nasprotju z načelnostjo, ki jo izražal
dr. Anton Mahnič. Zlasti se je to pokazalo ob sklenitvi čudne koalicije v deželnem
zboru leta 1895, ko sta si v roke segla italijanski liberalec in deželni glavar
Pajer de Monriva ter slovenski katoliški politik Gregorčič. Zadnje deželne
volitve leta 1913 so prinesle novo razdelitev moči znotraj slovenskega katoliškega
tabora na Goriškem. Iz stare garniture je bil izvoljen le dr. Anton Gregorčič,
medtem ko so dobili krščanski socialci tri mandate. Med prvo svetovno vojno se
je dr. Gregorčič zaradi spopadov na soški fronti umaknil na Dunaj, kjer se je
ukvarjal predvsem s problematiko goriških beguncev in obnove dežele. Deželni
poslanec je ostal tudi po italijanski okupaciji Goriške ob koncu vojne, do
ukinitve deželne avtonomije leta 1922. Umrl je 7. marca 1925 v Gorici, pokopan
je v Štandrežu pri Gorici.
Renato Podbersič ml.
POST 2005 »PRI NAS DOMA«
PETA POSTNA NEDELJA – 13.03. 2005
KI JE ZA NAS KRIŽAN BIL
A.
Prižgemo peto postno svečo, (pojemo) recitiramo npr. Duša, le pojdi z mano…
- V.: »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
- O.: »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
- V. Desetke, »ki je za nas križan bil« ne razlagamo, pri njej moramo umolkniti in častiti Jezusovo ljubezen do nas, do vsakega! Veliki petek se bliža svojemu vrhuncu in tudi razpletu.
Je ura strahotnega trpljenja, pa tudi ura neizmerne ljubezni. »Nihče nima večje ljubezni kakor ta, ki da življenje za svoje prijatelje!« Ni ljubezen to, da iščeš ugodje ob drugih, ljubezen je to, da daješ življenje za druge. Kako smo majhni! Kako smo sebični! Kako nam manjka ljubezni po Jezusovi meri in ne po meri filmov in rumenega tiska: kdo je koga varal, kaj je rekel ta in ta iz sveta glasbe, športa, filma… Kakšne neumnosti razdiramo o življenju, medtem ko je merilo življenja ljubezen na križu…
- V. Moli tri Zdravamarije, najbolje pa kar desetko rožnega venca: »Oče naš…Zdrava Marija…, Ki je za nas križan bil …«. Itn.
SKLEP: V. »USMILI SE NAS, O, GOSPOD!« O. »USMILI SE NAS!«
B. ZA BRANJE PRIPOROČAMO ODSTAVKE, OB KATERIH SE USTAVIMO V PREMIŠLJEVANJU, ŠE BOLJE, V POGOVORU: Mt 26,26 do 27,66; Mr 14 in 15; Lk 22 in 23.
Branje ali del navedenih poglavij si porazdelimo na kratke odlomke, ki jih prebiramo do velike sobote zvečer. Dolžina odlomkov je odvisna od okoliščin posameznih večerov
CVETNA ALI OLJČNA NEDELJA – 20.03. 2005
A. KAR ZADEVA SPRAVO
Zdaj je zadnji čas, da se poglobimo v svoje življenje in solidno pripravimo na zakrament sprave in spovedi. Če nismo še bili pri spovedi, si določimo dan.
B. ODLOČITVE
Na CVETNO NEDELJO ponesemo bolnim in vsem, ki ne morejo v cerkev, blagoslovljeno oljčno vejico na dom in jih s tem obiščemo. Doma pa se pogovorimo, kako bomo obhajali veliki teden v družini, katerih obredov se bomo udeležili v cerkvi in obnovimo postne sklepe glede molitve, odpovedi in dobrih del.
C. SLAVJE »PRI NAS DOMA«
Na postnem križu gorijo vse sveče. Zapojemo ali molimo postno pesem in medtem
voditelj zatakne blagoslovljeno oljčno vejico za križ, ali pa z njo okrasi
ikebano ob postnem križu.
V.: »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
O.: »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
Pred
molitvijo poudari:
»Na cvetno nedeljo se spominjamo Jezusovega vhoda v Jeruzalem, ko so ga množice
s palmami in oljčnimi vejami pozdravljale kot kralja. V župniji se zato na ta
dan zberemo pred cerkvijo, blagoslovimo zelenje in v slovesnem sprevodu s
vstopamo v cerkev.
Toda Jezus je istočasno stopal tudi na pot trpljenja, o čemer razmišljamo ob
branju Pasijona (poročila o Jezusovem trpljenju). Z Jezusom stopimo na pot
velikega tedna tudi mi.«
V. »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
O.: »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
V. Prebere počasi in slovesno evangeljsko besedilo, ki ga vnaprej pripravi: ali
Mt 21, 1-11; ali Mr 11, 1-11; ali Lk 19, 28-44.
V. »USMILI SE NAS, O GOSPOD!«
O. »USMILI SE NAS!«
SPOROČILO EVROPI
Ob pripravi na Svetovni dan mladih, ki bo 15. avgusta v Kölnu, križ mladih potuje po Nemčiji.
Ena od postaj je bila tudi dvorana molitve in zbranosti v Bundestagu. Drugič
v zgodovini je križ vstopil v parlament.
Sprejel ga je predsednik Bundestaga Thierse, številni
parlamentarci, voditelji strank in odgovorni za verska vprašanja. Križ v
Bundestagu je posebno znamenje. V državi, v kateri se pogovarjajo o navzočnosti
križa v šolskih prostorih, o pokrivalih
muslimanskih žena in kjer se vse bolj pojavlja težnja, da je opredelitev
vere zasebno vprašanje, je navzočnost tega krščanskega simbola na kraju predstavnikov
ljudstva znamenje, da si javnega življenja ne moremo predstavljati brez križa.
Iz Berlina so tako sporočili
vsej Evropi, da so krščanske korenine kontinenta, krščanska dediščina in vloga kristjanov v družbi in
v služenju za skupno dobro bistveno oblikovali ta prostor in so znamenje za
združeno Evropo. To je jasni odgovor vsem, ki niso hoteli zapisati imena Boga v
Evropsko konstitucijo. Lahko se spomnimo javne in politične razprave pred nekaj
leti, ko so govorili o odstranitvi verskih znamenj (križa) iz javnih šol.
Razprava je opozorila na dejstvo, da Nemčija ni več država, v kateri je krščanska
vera sprejeta kot eden od temeljev, ki zagotavlja družbeni in politični razvoj.
Politika in družba vseeno imata potrebo po vrednotah, če hočeta izpolniti svojo
vlogo na human, miroljuben, pravičen in socialen način. Navzočnost križa v Bundestagu
zato usmerja k vsebinski viziji, ki je Evangelij Jezusa Kristusa. Križ namreč predstavlja,
da je Bog sam prišel v služenje človeku, da
ga odreši. Zato je jasno, da tudi politika mora delovati v duhu spoštovanja
človekovega dostojanstva. Križ nas usmerja k Bogu, ki je blizu človeku, v
dobrem in slabem. Politika ni oblast, namenjena uresničevanju zasebnih interesov.
Vsaka oblast je omejena in ji je zaupano, da razvija »civilizacijo ljubezni in
pravičnosti« (Janez Pavel II.). Križ mladih je spregovoril politikom
o poti v prihodnost, ki je Kristusova pot. Upajmo, da bodo mnogi nemški in
evropski politiki razumeli klic tega sporočila.