LETNIK V | ŠTEVILKA: 25 | 2. POSTNA NEDELJA | 20. FEBRUAR 2005 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
KI JE NA GORI
RAZODEL SVOJE VELIČASTVO
Trije izbranci so ob Jezusu, ko mu
nenadoma obraz zasveti kakor sonce in obleka pobeli (znamenje,
da je Bog na delu) ter oblak ogrne vrh gore (znamenje božjega prihoda in
njegove navzočnosti). Ob Jezusu se hipoma znajdeta prerok Elija (znamenje novih
in končnih časov) in Mojzes. Jezus, novi Mojzes in novi Elija, je večji od
obeh; je novi zakonodajalec, ki bo z novo zapovedjo ljubezni prodrl v vse
skrivnosti src.
Jezusovo spremenjenje je
teofanija-bogočastje in predokus vstajenja. Pred velikonočno
slavo so dnevi ponižanja, trpljenja, križa
in smrti, še preden se začne blaznost križa, podarja vizija odrešenja in
nebeške slave.
Gospodovo spremenjenje je poroštvo za Jezusove učence
vseh časov. Mi pa nič manj kot apostoli potrebujemo močna doživetja Boga.
Apostoli so morali do tega čudovitega dogodka prehoditi
naporno pot na Goro Tabor. Morda je ena od teh poti, za katero se lahko
odločiš v letu evharistije, dnevna, tedenska pot pred Najsvetejše v tabernaklju,
kjer si lahko v preprosti drži arškega
kmeta: »Jaz gledam Njega in On gleda mene!« Ali pa da vsak četrtek zmoliš desetko svetlega rožnega
venca: »Ki je na gori razodel božje
veličastvo«. Po takšnih duhovnih doživetjih bo tvoje obličje postalo žareče,
kakor Mojzesovo, ker si gledal Gospoda in prejel luč, ki bo tebi, tvojim
bratom in sestram prinašala svetle dneve upanja in veselje.
P. Bernard
PO VALENTINOVEM
Slovenski etnolog dr. Niko Kuret je v svojem
znamenitem delu Praznično leto Slovencev (Mohorjeva družba, Celje 1970),
pred več kot tremi desetletji opis praznika sv. Valentina, ki goduje 14.
februarja takole zaključil: »K nam še ni prodrlo praznovanje, ki je doma
menda v Ameriki in ga pozna že dobršni del Zahodne Evrope. Valentinovo namreč
slavijo kot praznik mladih ljudi, zlasti zaročencev, ki si na ta dan pošiljajo
darila, predvsem sladkarije...«. Takrat se je nam po Zahodu še tožilo,
dandanes pa je god sv. Valentina tudi pri nas že povsem izpraznjen njegove
prvotne vsebine, v dobiček usmerjeni plehki zahodnjaški vzorci so preplavili
tudi Slovenijo in podjarmili Slovence.
Zdi se, kot da trgovci potrebujejo dovolj
pogoste vabe, primerno razpodeljene skozi vse leto, da si lahko s pridom napolnijo
po njihovo vedno preveč ohlapne mošnje in v to mrežo so ujeli tudi sv. Valentina.
Sv. Valentin (Zdravko) je v slovenskem ljudskem
verovanju eden od svetnikov pomladinov. Družbo mu delata še sv. Blaž (3.
februar) in sv. Matija (24. februar), prva med njimi pa bi bila lahko tudi sv.
Neža (21. januar), na katere god naj bi kokoši, ko so še veljali naravni
zakoni, po zimskem zaprtju spet začele pridneje nesti. Sv. Valentin je v
ljudski zavesti prvi pomladin, je svetnik, ki ima ključe do korenin, je pa tudi
svetnik, po katerega godu ni več nevarnosti pozebe trt. Ponekod pa se tudi na
Valentinovo, podobno kot na Gregorjevo, ženijo ptiči.
Sv. Valentin (Leto svetnikov I, Ljubljana
1968, 461-463) je umrl kot mučenec, ni sicer znano natančno kdaj, zanesljivo pa
v desetletjih med
Slovenska ljudska pesem o lakomni in ošabni krčmarici
(poznali so jo tudi v Cerknem in v Kamnem ob Soči), ki je trdosrčno in s
prezirom zavrnila prošnjo sv. Valentina in njegovega pobratima Peregrina (26.
april) naj ju prenoči, za kazen pa je še isto noč šla v nič vsa njena bogatija,
se končuje z naslednjim svarilom: » Spoznaj zatorej, o kristjan, brez Boga
slab je le tvoj stan. Pač prazna je blag pomoč, če te ne varje božja moč.
Zatorej k Bogu upajmo, pobožno k nebu kličimo: Pomagaj Bog, svet Valentin in
njega brat sv. Peregrin.«
Farani iz župnij Oznanil pa na Valentinovo
poromajmo k arheološko raziskanim in prenovljenim ruševinam cerkve sv.
Valentina na pobočjih Sabotina. Iskat pravega spoznanja.
Drago Svoljšak
POST 2005 »PRI NAS DOMA«
DRUGA POSTNA NEDELJA – 20.02. 2005 KI JE ZA NAS BIČAN BIL |
A.
Po začetnem obredu, med katerim prižgemo drugo postno svečo, (pojemo) recitiramo
npr. Duša, le pojdi z mano…
- Voditelj (odslej V.): »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
- Ostali (odslej O.): »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
- V. »Jezusa so mučili ljudje, ki niso spoštovali človekovega telesa. Zato
so ga slekli in ga začeli pretepati z biči. Nevzgojen ali surov človek ne zna
spoštovati svojega telesa in ne telesa drugega človeka. Mi bomo drug drugega
pobožali (lahko le po roki), da si izmenjamo ljubezen in spoštovanje. Potem se
bomo spoštljivo prijeli za roke in molili desetko tega tedna…«
- V. Moli naprej tri Zdravamarije, še bolje vso desetko rožnega venca: »Oče
naš…Zdrava Marija…, Ki je za nas bičan bil …«. Itn.
SKLEP: V. »USMILI SE NAS, O, GOSPOD!« O. »USMILI SE NAS!«
B. ZA BRANJE PRIPOROČAMO ODSTAVKE, OB KATERIH SE USTAVIMO V PREMIŠLJEVANJU, ŠE BOLJE, V POGOVORU: 1 Mz 12, 1-4; Lk 5,18 -26; Mt 5, 20–26; Mt 5, 43-48.
TRETJA POSTNA NEDELJA – 27.02. 2005 KI JE ZA NAS S TRNJEM KRONAN BIL |
A.
Prižgemo tretjo postno svečo, (pojemo) recitiramo npr. Kraljevo znam'nje križ
stoji…
- V.: »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
- O.: »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
- V.: »Kdor se postavlja nad druge, je napuhnjen
Rečemo tudi, da je ošaben. Vojaki so trpinčili Jezusa, so se postavljali nad
njim, nad Bogom. Orodje njihovega zaničevanja je bila tudi trnjeva krona. Zato
je trnje med znamenji postnega časa. Med molitvijo bomo sklonili glave in
mislili na greh napuha ljudi okrog Jezusa. Mislimo tudi na svoj napuh…!«
- V. Moli naprej tri Zdravamarije, še bolje vso desetko rožnega venca: »Oče
naš…Zdrava Marija…, ki je za nas s trnjem kronan bil …«. Itn.
SKLEP: - V. »USMILI SE NAS, O, GOSPOD!« O. »USMILI SE NAS!«
B. ZA BRANJE PRIPOROČAMO ODSTAVKE, OB KATERIH SE USTAVIMO V PREMIŠLJEVANJU, ŠE BOLJE V POGOVORU: Jn 4, 15–26; Lk 6,36-38; 1 Mz 37, 3 -28; Lk 15, 3-24.
ČETRTA POSTNA NEDELJA – 06.03. 2005 KI JE ZA NAS TEŽKI KRIŽ NESEL |
A.
Prižgemo četrto postno svečo ter (zapojemo) molimo pesem, npr. Daj mi, Jezus,
da žalujem…
- V.: »Molimo te, Kristus, in te hvalimo!«
- O.: »Ker si s svojim križem svet odrešil!«
V.: »Kadar vidimo nekoga, ki trpi, pravimo, da nosi svoj križ. Ni človeka,
ki ne bi nosil kakšnega križa. Prvi križ so naše dolžnosti. Kadar se dolžnostim
izmikamo, grešimo zoper Jezusov križ. Ko premišljujemo o Jezusovi poti pod težo
križa, vprašujemo sebe o tem, kako se mi obnašamo glede križev: nalog,
obveznosti, sodelovanja doma, kako prenašamo žalost, bolečine…«
- V. Moli naprej tri
Zdravamarije, še bolje vso desetko rožnega venca: »Oče naš, Zdrava Marija…, Ki
je za nas težki križ nesel…«.
SKLEP: V. »USMILI SE NAS, O, GOSPOD!« O. »USMILI SE NAS!«
B. ZA BRANJE PRIPOROČAMO ODSTAVKE, OB KATERIH SE USTAVITE V PREMIŠLJEVANJU, ŠE BOLJE V POGOVORU: Jn 9, 1-41; Jn 4, 46-53; Jn 5, 5-16; Jn 7, 25-30
ZIMSKA KATEHETSKA ŠOLA 1. DEL
V Zagrebu se je od 27. do 29. januarja zbralo več
kot 400 katehetov iz vse Hrvaške. Po podatkih, ki so jih predstavili, na Hrvaškem
verouk v šoli obiskuje 394.418 učencev na 838 osnovnih šolah, kar predstavlja
84% osnovnošolskih učencev. Z njimi dela 2094 veroučiteljev. Na ministrstvu
obljubljajo, da bodo še naprej strokovno podpirali verouk v šolskem okviru, da
otroci in mladi ne bi bili prikrajšani za duhovno vzgojo in oblikovanje.
Program je vseboval pedagoške in druge delavnice po skupinah in skupne tematske
razprave ob predavanjih. Dr. Adalbert Rebić iz zagrebške teološke fakultete, je
v predavanju o otrocih in mladih v sporočilu novozaveznih spisov predstavil
okoliščine, v katerih je odraščal Jezus, pa tudi okoliščine, v katerih so
otrokom v prvih krščanskih skupnostih v družinskem okolju namenjali posebno
pozornost. Opozoril je na liturgične predpise in običaje, ki so predvidevale in
omogočale dejavno sodelovanje vseh članov skupnosti pri obhajanju evharistije.
Dr. Pažin iz Đakova je govoril o teoloških in
liturgičnih poudarkih evharističnega slavja nekoč in danes. Opozoril je na dve
nevarnosti: nevarnost popolne klerikalizacije in nevarnost divje laicizacije. Razprava
se je še posebej razživela ob predavanju dr. Josipa Šimunovića, ki je poudaril,
da je šolski verouk samo eden od dejavnikov pri vzgoji otrok za evharistijo.
Postavil je vprašanje dopolnjevanja župnijskega in šolskega verouka. Najbolj pa
je izpostavil, da se Cerkev ne sme zadovoljiti z obliko župnije, ki postaja le še
»servisno liturgična« skupnost. V razpravo se je vključil tudi reški teolog dr.
Milan Šimunović, ki je opozoril na razpetost in razkol med veroukom v šoli in
Cerkvijo. Spregovoril je o dramatično maloštevilnem sodelovanju otrok pri sveti
maši. Rekel je, da se za to stanje neopravičeno krivi šolski verouk. Po
njegovem mišljenju je odpovedala župnijska skupnost: »Dokler se župnijska
skupnost ne obnovi po novem obrazcu in pokaže novi obraz, ne moremo pričakovati
od otrok, da bodo z navdušenjem prihajali k nedeljskim mašam, ki so največkrat
podobne "pogrebnim".«