LETNIK V | ŠTEVILKA: 20 | 2. NAVADNA NEDELJA | 16. JANUAR 2005 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
SREČANJE OB DVEH
MIZAH
Danes, ko je veliko
ljudi izgubilo duhovno usmeritev, je pomembno vprašanje ob katerih vrednotah
gradimo naša prizadevanja. Ena od teh vrednot je tudi vera. Naša opredelitev za
Boga se začne pri drobnih, majhnih stvareh našega življenja, ki se nas dotikajo
vsak dan. Kljub temu, da so to velikokrat samo simboli, nam lahko bistveno
pomagajo, da najprej v sebi izoblikujemo vero, ki bo živa, vero, ki ima temelje
in cilje, vsebino. To pa ni več samo vera znamenj, simbolike, lepega obredja,
nekje izven človeka, ampak vera, ko človek sam postane znamenje.
A kje lahko najdemo
izvire za takšno življenje po veri. Za kristjana je eno najlepših znamenj, ko
je povabljen k Jezusovi mizi (oltarju) evharistične daritve. Letos obhajamo
leto evharistije. Razmišljanje o duhovnih temeljih naše vere pomeni vrnitev h
koreninam, ko poslušamo božjo besedo, ko vedno znova obhajamo evharistično
daritev. Ravno zato evharistija ni enkraten dogodek, ampak je poklic, ki nas
vedno znova nagovarja in vabi. Evharistija pa ni samo povabilo, nismo samo
prejemniki Božjega življenja, ampak je v toliko večji meri tudi poslanstvo, saj
prav v moči evharistije človek bogastvo duhovnega življenja, ki ga ima v sebi,
uresničuje v vsakdanjem življenju.
Če je prvi oltar
evharistični oltar, je drugi oltar družinska miza. Tu se najlepše preverja in
ovrednoti vse, kar prejemamo od Boga in kar prinašamo iz vsakdanjosti. Prav v
družini se najbolj celostno pokaže v čem smo rasli in kaj smo zanemarili. Naj
bo zato najprej družina kot vrednota kraj in čas, kjer bomo našli pot do Boga
in pot v vsakdanje življenje.
BITKA PRI FRIGIDU -
PROTAGONISTI
17. januarja leta 395 je v Milanu umrl rimski
cesar Teodozij 1, s polnim imenom Flavius Theodosius, imenovan tudi Magnus (Veliki),
ki je
Na čelu krščanske vojske je stal sam cesar Teodozij, rojen 11. januarja 347 v
provinci Hispaniji (Španija). Na vzhodni prestol rimskega cesarstva je sedel
leta 379. Teodozij je bil kristjan in vnet zagovornik katoliške pravovernosti.
Leta 392 je prepovedal poganstvo in uzakonil krščanstvo kot edino dovoljeno
veroizpoved v imperiju.
Teodozijeva vojska je štela okoli stotisoč mož, med njimi so bili tudi številni
barbari, poleg Hunov in Alanov tudi približno 20 tisoč Gotov. Taktično-strateške
niti je imel v rokah general Stilicho, po materi Vandal, ki je, čeprav tudi
barbarske krvi, dosegel v rimski vojski najvišji položaj (magister militum) in
je bil po želji cesarja Teodozija po njegovi smrti skrbnik njegovih mladoletnih
sinov Arkadija in Honorija. Slednji je kot desetleten fantič bil priča krvavemu
vrtincu na bojnem polju pri Frigidu.
Teodozijeva vojska je v boj krenila sredi maja 394 iz Konstantinopla,
današnjega Carigrada. Pogansko vojsko, številčno šibkejšo od Teodozijeve (okoli
30 do 40 tisoč vojakov), je vodil Evgenij (Evgenius Flavius), sprva kristjan,
učitelj retorike, ki ga je leta 392 za (proti)cesarja oklical vojskovodja in
dvorni vsemogočnež Arbogast, po rodu Frank. V Evgenijevi vojski je ta sposobni
vojak in vešč politik poveljeval tudi frankovskim najemniškim četam. Evgenij je
krenil v boj odločen braniti vero očetov in vrednot, na katerih je počival
tisočletni Rim. Njegova vojska je krenila v spopad iz Mediolana (Mediolanum, današnji
Milano).
Tretji »vpleteni«je Frigidus, reka, ki se je z bitko na njenih bregovih
zapisala v zgodovino. Kot stoletja pozneje Soča! Krvavo bitko, saj pravi pesnik
Klavdij Klavdijan iz Aleksandrije da »Frigidus barvo vode je spremenil, pred
kupi mrličev skoraj zastal, ko ne bi ga kri deroča pognala«. Frigidus ali Mrzla
reka, ki je od izvira do izliva v vrisan na Tabuli Peuntingeriani, barvni karti
cestnega omrežja rimskega imperija iz 3. stoletja, je naš Hubelj ali Vipava,
morda kar obe reki skupaj. Po njem so Rimljani poimenovali tudi cestno postajo
(mansio Fluvio Frigido), prvo rimsko civilno naselje na tleh današnje
Ajdovščine. Ko sta se udarila Teodozij in Evgenij je že bilo utrjeno in
imenovano Castra.
»GOSPOD, OSTANI Z NAMI!« 2. DEL
BITI POZOREN SOPOTNIK Kaj je drugačnost, kamor učenca vodi skrivnostni
sopotnik na poti v Emavs? Nista znala povedati, toda v sopotniku sta začutila
moč, ki je zagrela njuni srci. Gospod gre vedno naprej, njegova ljubezen se
nikoli ne ustavi. To velja za nas tudi takrat, ko začutimo okrog sebe noč in
strah. Ne smemo se zaustaviti pri nobenem preteklem dogodku, za človeka, ki se
izroči v Božje roke, je vse pozabljeno in odpuščeno. Ljubezen je močnejša od
našega greha, zato moremo potovati naprej, tudi takrat, ko se nam ne ljubi, ko
nas tolike vabe spravljajo nazaj.
Dejstvo pa je, da srečanje z Jezusom ne pride navadno na čudežen način, ampak
zahteva veliko poslušanja, odločanja, padcev in vstajanj. Človek se mora sam v
sebi razpoložiti za srečanje z Jezusom, del poti moramo tudi sami prehoditi,
zato je popolnoma zmotno stališče, ki misli, da se človek sam reši in pride do
duhovnega uspeha. Pa vidiš, da so tvoje roke prekratke, tvoj čas prekratek,
misli neprave.
»GOSPOD, OSTANI Z
NAMI!«
Učenca je bilo strah, da bi
ostala sama in se vrnila v staro življenje, zato sta prosila Jezusa: »Gospod,
ostani z nami!«
Večina naših grehov je iz strahu. Če te
ni strah, se ne bojiš minevanja življenja, ki je kot vlak. Svet spreminjajo
ljudje, ki jih ni strah. Strah ni teh, ki ljubijo.
Komu ni blizu tak Emavs?
Kdo ni šel po tej poti vsaj enkrat, ko se mu je vse podrlo, ko je ostal
razočaran, sam! Pa vendar nikdar nismo sami, čeprav ne živi več v naši vidni
stvarnosti, je ostal v evharistiji; kruh in vino je postalo trajno znamenje
njegove ljubeče prisotnosti.
ŽUPNIJSKI SVETI (2)
NI IDEALNEGA ŽPS
Idealen Župnijski svet bi bil tisti, ki bi zastopal prav vsakega župljana z
njegovimi težavami, razumevanji, mnenji in predlogi. Do takega ŽPS ne bomo
prišli nikoli. Zato se moramo iskreno potruditi, da pride vsakih pet let
župnija čim bliže tistemu ŽPS, ki v danih razmerah najbolje predstavlja vso
župnijo.
DVE IZHODIŠČI
Na sestanku duhovnikov Goriškega pastoralnega območja (dekanij Nova Gorica in Šempeter)
smo 5. jan. letos ugotavljali s škofom Metodom, da se prepletata pri
oblikovanju ŽPS dve izhodišči, ozemeljsko in osebno.
Po ozemeljskem izboru so v ŽPS zastopani vsi ozemeljski predeli župnije
(predeli vasi ali mesta, zaselki, bloki, ulice); po osebnem izboru so zastopane
skupine, ki živijo in delajo v župniji na bolj organiziran in stalen način, kot
so npr.: pevski zbor, katehisti(nje), mladinska skupina, skavti, razna gibanja
in skupine, karitas, sodelavci pri bogoslužju, upokojenci, starši veroučencev
itn.
Kjer se ozemeljsko in osebno izhodišče uravnovesita, dobimo ŽPS, v katerem vsak
član ve, koga predstavlja in v imenu koga (poleg svojega stališča) prevzema
odgovornost.
ZAVZETI SE!
Zato se moramo zavzeti v vseh
naših okoljih, da dobimo v ŽPS ljudi, ki so vsaj nekoliko razgledani v
problemih svoje župnije pa tudi okrožja.
Hočem reči take ljudi, ki niso prestrašeni in ljubosumni do drugih ljudi v
župniji in do župnij v okrožju. Take, da okrožja ne občutijo kot tekmeca ali
izrinjevalca župnije, marveč kot dopolnitelja v tistih nalogah, v katerih, tako
se je razkrilo na skupnih sestankih, je posamezna župnija danes nemočna. Izkušnja
z ŽPS Novogoriškega okrožja v zadnjih letih je v tem pogledu sijajna. Enkratna!
Prejšnji torek smo bili zadnjič skupaj v tem mandatu. Pokazalo se je, da kljub
različnemu razumevanju tega, kaj je odprtost in sodelovanje v župniji in v
okrožju, prihajamo do vedno večje zavesti, da smo soodgovorni pri vedno večjem
številu nalog, ki postajajo skupne. Več kot samo nekaj vprašanj pa zaenkrat puščamo
odprtih za prihodnje ŽPS v okrožju, ki jih bo skušalo razumeti in opredeliti v
naslednjih mesecih in letih.
JUGOVZHODNAAZIJA: KAKO NAPREJ?
Mednarodna skupnost še naprej skuša ublažiti
posledice katastrofe, ki so jo povzročili cunamiji na jugovzhodu Azije in
usklajuje pomoč preživelim.
Na srečanju skupine G7 v Bruxellesu, so finančni ministri sedmih industrijsko
najbolj razvitih držav odločili, da se od dežel, ki jih je prizadel potres ne
pričakuje vračanja dolga, dokler Svetovna banka in Mednarodni monetarni sklad
ne izdelata ocene stroškov obnove v teh državah.
Med preživelimi v najbolj prizadeti indonezijski pokrajini Aceh, je italijanski
misijonar frančiškan fr. Ferdinanda Severi, ki je v razgovoru za Radio Vatikan
povedal, da se je rešil, ko se je povzpel na džamijo. Opozoril je predvsem na
pomanjkanje primernih strojev, še posebej tistih za kopanje. Fr. Severi je
povedal, da so celi predeli mest zatrpani z odpadom, pod katerim se še vedno
nahajajo številna telesa. »Samo na dvorišču naše šole se nahaja dva metra
velik kup nanešenega materiala. Ko smo začeli izkopavati, smo našli štiri
trupla, verjetno pa jih je tam še več, mislimo da okrog petdeset« je povedal.
Salezijanski misijonar Carlo Velardo s Tajske je sporočil, da so redovniki
navezali stike z budističnimi menihi in imami muslimanskih skupnosti na tem
območju in se dogovorili za sodelovanje, ne samo, kako bi trpljenje lajšali s
hrano, streho nad glavo in zdravili, ampak tudi, kako bi ublažili duševno
trpljenje teh ljudi.
Medtem ko v Indiji ljudje že zapuščajo sprejemna taborišča, je na Šri Lanki še
vedno veliko število beguncev, pričakujejo pa, da jih bo prišlo še več. Tam
imajo še vedno veliko težav s hrano in pitno vodo. V Indoneziji se še vedno
povečuje število žrtev. Pomoč pa ovira težka dostopnost, ker ne morejo doseči
prizadetih območij, še posebej onih, ki jih nadzirajo Tamilski tigri.
RADIKALNI LAICIZEM UNIČUJE HUMANIZEM
Predstojnik Kongregacije za
nauk vere, kardinal Joseph Ratzinger je opozoril na posledice radikalnega
laicizma. »Nahajamo se v resnih okoliščinah. Radikalni laicizem lahko uniči
humanizem, predvsem zato, ker se takšno stremljenje omejuje zgolj na
materializem, komercializem in moč tržišča« je opozoril kardinal Ratzinger.
Poudaril je, da je za tovrstna prepričanja dovoljena vsaka oblika naravnoznanstvenih
raziskovanj. Iz tega prihaja tudi do zahtev, da se različne oblike človeških
vezi postavijo na isto raven, kot je poroka med moškim in žensko. Vse to vodi k
zamisli, kako lahko vsak človek sebi poišče svojo spolno identiteto. Prav oni
tudi največkrat zamegljujejo in izkrivljajo cerkveni nauk.