LETNIK V | ŠTEVILKA: 17 | 4. ADVENTNA NEDELJA | 19. DECEMBER 2004 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
JEZUSOV ROJSTNI DAN
Zgodilo se je na Švedskem. Časopisi so
protestirali proti komercializaciji Božiča. Eden izmed časopisov je imel tudi
to vprašanje: "Kaj ste storili z Jezusovim rojstnim dnem?"
Bolj kot to, da ljudje,
ki ne verujejo v Božje učlovečenje, na ta ali oni način kažejo svojo nevero, nas moti, če tisti, ki božič
praznujejo, praznika ne obhajajo kot resnični verniki, ampak z neko popredmeteno tradicijo.
Moti nas, če svojega življenja ne oblikujejo iz resnice, da se je s tem
rojstvom Neskončni z nami skrivnostno povezal. Ni se povezal z nekim meglenim človeštvom,
temveč prav z vsakim izmed nas!
Ta rojstni dan je samo
toliko vreden, kolikor se bomo potrudili, da se bomo za veličino tega zbliževanja Bogu zahvaljevali. Vsa "obredja",
ki jih imamo v teh dneh navado opraviti, naj bodo podoba pristnega notranjega
razpoloženja.
O veličini učlovečenja Božjega sina nam govorijo
tudi Kocbekovi stavki: "Zaradi
grozljive razlike med večnim in nedosegljivim Bogom z ene in smrtnim in nebogljenim človeštvom z druge strani se nam danes
s posebno radostjo odkriva veličastvo božjega dogodka, kakor ga oznanja krščanstvo.
Ne poznamo še vsega stvarstva niti v
sebi niti v Kozmosu, pač pa vemo, da se je radikalno neodvisni in izvirni
Stvarnik vsega, kar je in kar še vedno nastaja, pred dva tisoč leti iz svoje pradaljave in prarazličnosti nenadoma približal
svojemu zemeljskemu stvarstvu... Na drugi strani je tudi res, da Bog ni daleč
od ničesar, kar je. Tudi človeku je bližji, kot je človek sam sebi... V
Jezusu iz Nazareta se je Bog na nepojmljiv način naselil v človeštvu in njegovi
zgodovini. Človeštvo na zemlji je s tem prevzelo naloge, ki se jih doslej ni
zavedalo."
Naselil se ni samo v Mariji, svoji materi. Po
krstu se je naselil tudi v nas! Približal
se ni samo Elizabeti in Janezu Krstniku, pastirjem in Modrim kot beremo v
teh dneh. Prosimo za vero v tega Jezusa Kristusa, ki je zdaj kot poveličani
Gospod veliko globlje povezan z vsakim izmed nas...
Blagor njim, ki so to vedeli in verovali, blagor
tudi nam, če to vemo in premišljujemo v svojih srcih!
Kaj bomo kristjani-katoličani naredili z Jezusovim rojstnim dnem? To je vprašanje, ki je postavljeno v teh dneh pred vsakega izmed
nas!
Bogdan Bric
EDVARD KOCBEK
Rojen je bil v Sv. Juriju ob Ščavnici 1904. Študiral
je teologijo, vendar bogoslovje zapustil in diplomiral na romanistiki. V Parizu
seje seznanil s krogom personalistov. Velik ugled mu je 1934 prinesla pesniška
zbirka Zemlja. V slovensko kulturno življenje pa je zarezal s Premišljevanjem
o Španiji; z njim je s humanistično - krščanskega stališča obsodil državljansko
vojno v Španiji, s čimer je povzročil polarizacijo v katoliškem taboru. Nova
revija Dejanje že z imenom nakazuje usmerjenost Kocbeka sicer pesnika in
misleca, k dejanjem. Leta 1941 seje pridružil Osvobodilni fronti, zasnovani in
razglašeni kot koaliciji različno mislečih, dokler ni 1943 pod prisilo podpisal
Dolomitske izjave in s tem priznal primat komunistov. Že sredi vojne so bili
tako izločeni kristjani in ne zgolj krščanski socialisti, kajti Kocbek je sam
dosledno označeval sebe in somišljenike kot »krščansko skupino«. Odslej je bil
nosilec različnih navidez visokih političnih funkcij, vendar mu je bilo onemogočeno
odločanje. Novim oblastnikom je postajal vse bolj moteč, ker je zagovarjal
svobodno izbiro svetovnega nazora.
Kocbeka je bilo potrebno izločiti iz javnosti.
To je bilo storjeno 1952 ob zbirki novel Strah
in pogum, v katerih išče v partizanstvu globlji duhovni smoter in meri človekova
dejanja tudi v mejnih položajih z etičnim vatlom. Val napadov je bil odklonilen
na vseh ravneh, od idejne do estetske. Avtorja so celo razglašali za človeka
brez slehernih vrednot! Tako je nekulturna »kulturna revolucija« izločila
Kocbeka iz javnosti za celih deset let z nasilno upokojitvijo in prepovedjo
objavljanja.
Pesniška zbirka Groza, 1963 je bila novo
odkritje Kocbeka in Prešernova nagrada ni mogla mimo nje. Vendar tudi ta ni
veliko spremenila, Kocbek je moral ostati v osami. En mesec za tem npr. ni smel
nastopiti v Sežani na počastitvi Srečka Kosovela, pesnik Dane Zaje, ki je
onemeli dvorani razkril resnico, pa je bil na sežansken sodišču obsojen.
Pritiski na pesnika so se stopnjevali, ko sta Boris
Pahor in Alojz Rebula objavila Edvard
Kocbek, pričevalec našega časa. V njem je Kocbek prvi spregovoril o povojnih pobojih v Jugoslaviji. O čemer
se je šušljalo, je bila potrjena bridka resnica. Oblast ga je onemogočala, četudi
je imel podporo med Nobelovimi nagrajenci. Strt je zbolel, a tudi v bolnišnici
so ga zasledovali. Tako je 3. 11. 1981 prišla smrt kot rešiteljica. Kot
dosleden kristjan in general je bil pokopan s cerkvenim obredom in vojaškimi častmi.
Gonja proti Kocbeku tudi tedaj ni bila končana. V posmrtni predstavitvi v Novi
Gorici je bil nekulturno izžvižgan.
Stoletnica pesnikovega rojstva preseneča z množico
knjig Kocbekove besedne umetnosti: od pesmi, novel, esejev do dnevnikov. Vse pa
pričajo, da se človek »ne da izčrpati niti z duhovno, niti z naravno, ali z
družbeno zavestjo... Človeški problem je v svojih zadnjih mejah religiozni
problem.« (E.K., 1936)
Mirni Jelen
PRAVA PODOBA ŽUPNIJE
V Rimu so v Papeškem svetu za laike od 24. do
28. novembra pripravili posvet na temo: »Ponovno odkriti pravo podobo župnije«.
Na srečanju so se pogovarjali predvsem o obnovi župnijskih
skunosti v srečevanju z izzivi današnjega časa,
o stanju laikata, o odnosih med župnijskimi skupnostmi in gibanji ter o sodelovanju duhovnikov in laikov.
Predsednik tega sveta,
nadškof Rylko je opozoril, kako je
potrebno, da verniki ponovno odkrijejo župnijo:
»Ker je v današnji sekularizirani družbi zelo oslabel čut pripadnosti Cerkvi in
tudi župniji. Zaradi globokih družbenih in kulturnih sprememb v svetu, je
potrebno župnijo obnoviti, spremeniti strukturo in pastoralne metode, da bi boljše odgovorila potrebam sedanjega časa.«
Ob tem je poudaril, da se obnova župnij lahko izpelje z večjo vključenostjo laikov. Opozoril je tudi na eno
glavnih nalog pastorale, da se med verniki ponovno vzbudi čut odgovornosti za župnijo, v kateri živijo. »Kljub
sekularizaciji, verski nezainteresiranosti, individualizmu in slabšemu obisku cerkve, je vse več laikov, ki znova
odkrivajo pomen vere in krščanske skupnosti v svojem življenju. Prav oni so lahko znamenje velikega upanja za župnijo in Cerkev«
Udeležence posveta je nagovoril tudi papež Janez Pavel II.: »Župnija je kraj srečanja s Kristusom in z bližnjim. Je neposredni
in vidni izraz Cerkve, ki živi v domovih, je življenjska postaja, v
kateri prispevek laikov pri izgradnji in poslanstvu Cerkve zaživi v svoji
naravni podobi. Zato so njena vrata odprta vsem, ker vsak človek lahko stopi na
pot svetosti«, je povabil papež.