LETNIK V | ŠTEVILKA: 16 | 3. ADVENTNA NEDELJA | 12. DECEMBER 2004 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
KAKO GRE
Ljudje kar naprej vprašujemo
drug drugega: "Kako gre?" Vse dobro, če se pogovarjata dva znanca ali
prijatelja. Če pa se s tem vprašanjem začenja pogovor med dvema neznancema, je
stvar že kar problematična, saj je to delikatno vprašanje,
ki zadeva tvoje zasebno življenje, tvoje privatne zadeve. Težko mu boš razodel
svojo »skrito« resnico ali stisko. Zato boš zamolčal stanje svoje notranjosti in zadevo rešil z besedami »Gre.« ali »Bo
že šlo.« S tem si mu povedal, da o
tem pač ne želiš govoriti. Vprašam vas: Zakaj ne bi raje ohranili že
ustaljenega lepega in bogatega pozdrava polnega lepih želja »Dober dan«,
pozdrava, ki je sprejemljiv za vsakogar.
Vsak izmed nas je oseba
zase, nosilec svojih lastnih doživetij, s
svojimi uspehi in porazi, z zdravjem in boleznimi, z zagoni in temnimi dnevi. Vsi smo potrebni nasvetov in
poguma. Dobro vemo, da smo vsak dan pred novo nalogo pred ljudmi in pred
samim sabo. Ali bomo mogli primerno rešiti probleme dneva? Gospodarstveniki in
politiki se sestajajo in načrtujejo za bodoče. Toda najprej se vprašajo Kako
gre.
V adventu smo. To je čas, v katerem nas Cerkev
vabi, naj »gremo vase« in se vprašamo Kako
gre. »Ura je že, da od spanja vstanete... Odložimo dela teme in si
nadenimo orožje svetlobe« (Rim 13.11-12).
Stanko Medvešček
OB 950. OBLETNICI VZHODNEGA RAZKOLA
Sredi poletja 1054 je v Carigrad, današnji turški
Istambul, prišel papeški odposlanec kardinal Humbertus de Silva Candida. Na
oltar cerkve sv. Sofije, danes je to mošeja Hagia Sophia, je položil papeževo
bulo. Z njo je izobčil tedanjega carigrajskega patriarha Kerularija. Legenda
pripoveduje, da je kardinal de Silva Candida ob odhodu na cerkvenem pragu
otresel prah s čevljev in baje dejal: "Bog naj vidi in nas sodi." S
tem se je formalno začela že skoraj tisočletna ločitev vzhodne in zahodne,
pravoslavne in katoliške Cerkve.
Politične korenine razkola segajo že v delitev
rimskega imperija, ki jo je ukazal cesar Dioklecijan. Prej enotno cesarstvo je
leta 286 razdelil na dve upravni polovici, na zahodni in vzhodni del. Cesar
Konstantin, ustanovitelj Konstantinopolisa ali Carigrada, je celo prenesel
prestolnico imperija na vzhod. Po smrti cesarja Teodozija leta 395, ki ga pri
nas bolj poznamo po bitki v Vipavski dolini septembra 394, je bil rimski
imperij dokončno razdeljen.
Poleg tega gre vzroke za razkol iskati tudi v
kulturnih in vrednostnih razlikah med vzhodom in zahodom, ki so nastopile že
pred uveljavitvijo krščanstva. Izobčenje iz leta 1054 je pomenilo le konec
poskusa sprave med carigrajsko in rimsko Cerkvijo. Odnosi so se že prej
zaostrovali tudi na cerkvenem področju. Do prvega razkola je prišlo že sredi 9.
stoletja za časa carigrajskega patriarha Fotija, ki je v sebi združeval
inteligenco, vpliv,
častihlepnost in sorodstvo s cesarjem. V duhovnika je bil posvečen šele po
imenovanju za patriarha. Zaradi intrig, ki so spremljale njegovo izvolitev, so
ga odposlanci tedanjega papeža Nikolaja I. izobčili iz Cerkve. V zameno je
Fotij izobčil rimskega papeža. Fotij si je prvenstvo pred papežem lastil na
podlagi svetopisemskih in zgodovinskih vzrokov. Ta prvi razkol je sicer trajal
samo tri leta (863 867). Na zahtevo papeža Leona VI.
so Fotija odstavili in začasno rešili problem
razkola, toda seme nezaupanja in tekmovalnosti je bilo posejano. Ponovno so se
razmere zaostrile v začetku 11. stoletja ob vprašanju cerkvene uprave nad južno
Italijo, ki so jo sicer osvojili Normani, toda cerkveno je spadala pod
carigrajski patriarhat. Iz užaljenosti in nerešenih odnosov je prišlo do obtoževanj
med Rimom in Carigradom. Tedanji papež Leon IX.
ni imel srečne izbire pri določitvi pogajalca,
ki ga je v svojem imenu poslal v Carigrad. Že omenjeni kardinal de Silva
Candida, sicer benediktinski redovnik, prav gotovo ni bil primeren odposlanec
za to nalogo. Obnašal se je oholo in nediplomatsko, vmes je papež umrl in
naslednik še ni bil izvoljen. Kardinal-odposlanec je ravnal precej samovoljno,
ko je 16. julija 1054 izobčil carigrajskega patriarha Kerularija. Ta mu ni
ostal dolžan in je izobčil papeža. Ta boleča ločitev sestrskih Cerkva kljub
poskusom zbližanja (ekumenizem) traja še danes.
Renato Podbersič ml.
LUČ MIRU IZ BETLEHEMA
V ZAČETKU JE BOG USTVARIL ZEMLJO. ZEMLJA JE BILA PUSTA IN PRAZNA.
VSE JE BILO TEMNO IN DUH BOŽJI JE VEL NAD VODAMI. BOG JE REKEL: » BODI SVETLOBA!« IN BILA JE SVETLOBA... IN BOG JE
VIDEL, DAJE SVETLOBADOBRA...
Plamen drobne luči od
daleč prihaja k nam in sveti. In tema ni več temna, polna je svetlobe, polna luči. To je tista svetloba,
ki vsako leto v adventnem času prihaja iz Betlehema in se širi, greje, daje upanje in poraja ljubezen.
Letošnje geslo in
poslanica »Luči miru iz Betlehema« sta:
Pridi ksebi!
Včasih mora človek daleč,
da pride v svoje srce, včasih pa gre
daleč, da vanj ne bi prišel. -
Človek ostaja popotnik.
Nenehno je v gibanju od ene do druge točke. Nenehno hoče
naprej. Veliko je že prehodil, veliko videl
in dosegel, a daljni kraji ga še
vedno vabijo, znova in znova ga mikajo skrajna izkustva, ki jih omogočajo
visoke gore in globoka morja. Menda celo
prihaja čas izletov v vesolje. Ne,
draž potovanja še dolgo ne bo popustila.
Ob vsem tem pa se zdi,
da marsikateri človek najdragocenejšega in najpotrebnejšega potovanja še ni opravil. Obstaja
sum, da marsikdo veliko potuje po svetu prav zato, da bi se izognil najtežji poti- poti k sebi. Včasih moramo res
poromati daleč od doma, da pridemo v svoje
srce; po drugi strani pa radi odhajamo v hrupni svet, da bi v svoje srce
ne prišli. Kot da se hočemo izogniti prvim
in temeljnim vprašanjem: Kdo sploh smo? Zakaj smo tu? Kaj bi radi? Nas ima kdo zares rad?
Draga sestra, dragi brat! Luč miru, ki prihaja iz Betlehema, je tudi luč,
ki tja vodi. Pojdi letos pogumno za njo! Ne
obotavljaj se vstopiti v hlevček, od koder je prišla. Ko boš tam ugledal
Dete, boš presenečen ugledal še sebe. Ko
Ga boš pozdravil, boš zvedel, kdo si. Močno
boš začutil bitje lastnega srca in spoznal boš, kako edinstven, lep,
negovan in ljubljen si.
Pojdi letos daleč, pojdi dlje, kot greš ponavadi,
in pridi k sebi!
Plamen luči miru iz Betlehema bo v soboto 18.12. prišel tudi v naše mesto. Maša bo
potekala v cerkvi sv. Ignacija na Travniku v Gorici in se bo začela ob 17ih. Osrednja prireditev z delitvijo lučk pa bo
na novem trgu ob meji še isti dan ob
19ih. Plamen se bo tako razširil tudi med
nas in zagorel bo v vsej svoji moči. Bolj
ga bomo delili, več miru bo v naših srcih.
Naj nas ta misel
spremlja v prihajajočih dneh
in naj se mir naseli v nas samih, da bomo
zmogli doživeti pravo božično veselje.
Dunja Kovačič
»PRI NAS DOMA« BOŽIČNA
DEVETDNEVNICA
I. PREDSTAVITEV
Božična devetdnevnica traja devet zaporednih
dni. Začetek
devetdnevnice je odvisen od tega, za katero tradicijo
se odločimo, da jo sklenemo ali 23. decembra ali na
sveti večer, 24. dec. Gre za izbiro glede na praznovanje božičnega večera. Kolikor
moremo, se udeležujmo devetdnevnice tudi v cerkvi. Predvsem
pa slavimo doma. Če
obhajamo devetdnevnico v času večerne molitve, združimo
oboje v eno slavje.
II. POTEK DEVETDNEVNICE
Glede ure devetdnevnice se moramo morda kje še pogovoriti. Če smo
bili doslej manj dosledni v adventnem slavju, se potrudimo
zdaj, ko že vstopamo v predbožično praznovanje. Pred obhajanjem slavja se umirimo. Lahko se pogovarjamo, uredimo prostor... Začnemo pa takole:
Oče prižge sveče (do sobote tri, s 4. adventno nedeljo štiri). Če ni očeta, prižge sveče
mama. Medtem se povsem umirimo, nakar se pokrižamo in voščimo »Dober večer!« (Podnevi:
»Doberdan!«) Molimo, ali pojemo
katero od adventnih pesmi. Preberemo odlomek iz evangelija. V prejšnji Prilogi, smo povedali, kje v Novi zavezi dobimo ustrezne
odlomke. Potem pa nadaljujemo:
III. MOLITEV
ANGEL GOSPODOV
Nakar pa še:PSALM
Molivec (odslej: M. Molivec je običajno oče ali mama): Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
Vsi (odslej: V. odgovarjajo): Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Veseli se, Sionska
hči, in raduj se, hči Jeruzalemska, glej, tvoj Gospod bo prišel in tisti dan bo
velika luč in gore bodo sladkost rosile in griči bodo cedili mleko in med, ker
bo prišel veliki prerok in on bo prenovil Jeruzalem.
V. Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Glej, prišel bo
Bog in človek iz Davidove hiše, da sede na prestol in videli boste, vaše srce
se bo radovalo.
V. Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Glej, prišel bo
Gospod naš zavetnik, Sveti Izraelov, s kraljevo krono na glavi, in gospodoval
bo od morja do morja in od reke pa do kraja vesoljne zemlje.
V. Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Glej, Gospod se bo prikazal in ne bo nas
varal. Če bo odlašal, čakaj, ker prišel bo in se ne bo zakasnil.
V. Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Betlehem, mesto
najvišjega Boga, iz tebe bo izšel vladar Izraelov in njegov izhod bo kot ob
prvih dneh večnosti in poveličan bo sredi vesoljne zemlje, in mir bo na naši
zemlji, ko bo prihajal.
V. Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
Vsi skupaj ponovimo: Kralja, ki prihaja, pridite molimo!
M. Molimo! Dobri Bog,
vsako leto nas razveseljuješ s pričakovanjem Jezusovega rojstva.
Daj, da ga bomo tudi
letos sprejeli kot tvojega Sina in našega Odrešenika.
Po Kristusu našem
Gospodu. Amen.
SLAVJE SKLENEMO KOT OBIČAJNO.