LETNIK V | ŠTEVILKA: 15 | 2. ADVENTNA NEDELJA | 5. DECEMBER 2004 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
TRI ZAPOVEDI: HREPENETI, PRIČAKOVATI, SLAVITI
Prvi dve veljata za advent, tretja za božič. Če želimo za božič zares slaviti,
je potrebno prej hrepeneti in pričakovati. Da bi prav hrepeneli in pričakovali,
si moramo najprej v vsej iskrenosti razjasniti, kaj pravzaprav želimo slaviti
za božič, za kakšen božič nam gre.
Mnogo ljudi je npr. prihajalo k Janezu Krstniku, a so si bili zelo različni v
tem, kako so si predstavljali Odrešenika. Tisti, ki so sledili napovedim
prerokov, so sprejeli Krstnikovo vabilo k priznanju grehov in k spreobrnjenju,
tistim pa, ki so si Odrešenika predstavljali kot političnega in vojaškega
voditelja, ki bo premagal okupatorja, je bilo pod čast poslušati opozorila
tistega posebneža v puščavi ob Jordanu.
Nujno je, da si postavimo vprašanje in nanj odgovorimo: Ali želimo slaviti
krščanski božič in to na krščanski način ali želimo slaviti folkloristični
božič z mnogimi prelepimi slovenskimi božičnimi običaji ali pa celo newagerski
in potrošniški božič, kateremu zelo dobro strežejo trgovine in še kdo?
Predpostavljamo, da nam gre za krščanski božič. V tem primeru je naše
hrepenenje usmerjeno k Jezusu. Za božič se želimo srečati z Jezusom. In to ne
kjerkoli, ampak prav v svojem srcu in v naših medsebojnih odnosih, kjer naj bi
se On ponovno rodil. V letu evharistije gotovo pomeni slaviti božič tudi
prejeti v tem času v čisto srce Jezusa pri obhajilu.
Če je cilj določen in naša želja podžgana, da ta cilj dosežemo, se nam ne bo
težko odločiti, kako naj ta cilj pričakujemo. Brez konkretne in zavzete
priprave sta tudi hrepenenje in še tako vzvišen cilj v zraku.
Na delo torej.
Vinko Paljk
MIKLAVŽEVA ZGODBA
Vt eh dneh prihaja sv. Miklavž. Za njegovim imenom, ki je sinonim za
obdarovanje zlasti otrok v noči na 6. december, se skriva daljša in pomenljivejša
zgodba.
Žal pa je o njem izpričanih le malo zgodovinskih podatkov. Moža s škofovsko
kapo in palico pozna Evropa pod imenom sv. Nikolaj. Rodil seje okoli leta
280/286 v Patrasu v Grčiji. Okoli leta 300 je postal škof v Miri v takratni
Likiji (današnje Demre v Turčiji). Kmalu so se tam začela preganjanja
kristjanov pod Galerijem Valerijem Maksiminom. Tudi škofa Nikolaja so leta 310
ujeli in mučili. Posledice mučenja so bile vidne še leta 325 na koncilu v
Nikeji. Ohranjena poročila s tega zborovanja nosijo škofov podpis. Umrl je
6.12. v času med letom
Češčenje sv. Nikolaja se je najprej razširilo v grški cerkvi približno 200 let
po njegovi smrti in je nato prešlo na slovanske dežele. Višek je doseglo v 8.
stoletju v Rusiji, ki je sv. Nikolaja sprejela za svojega zavetnika. V 10.
stoletju se je češčenje razširilo tudi v Evropo; najprej v Nemčijo, Francijo in
Anglijo. Ko so v 11. stoletju italijanski mornarji, oz. pirati ukradli kosti
sv. Nikolaja iz sarkofaga v Miri, so se z njegovim življenjem seznanili tudi
Italijani. Relikvije sv. Nikolaja so prenesli v Bari, v italijanski Apuliji,
kamor še danes v baziliko s. Nicola prihajajo številni romarji. Vsako leto pri-
pravijo na dan prenosa Nikolajevih posmrtnih ostankov - 8. maja - v Bariju
praznovanje sv. Nikolaja. Razen procesije, poteka celotno praznovanje na morju.
Tudi na Slovenskem je našlo češčenje sv. Nikolaja velik odmev, saj je prav
Miklavžu posvečenih največ cerkva v Sloveniji, okoli 200. Največ jih je v
mariborski škofiji. Nikolaj pa je tudi zavetnik ljubljanske nadškofije in
posvečena mu je ljubljanska stolnica.
Škofovo ime, kot tudi njegova podoba se v evropskih državah zelo razlikujeta.
Največkrat je upodobljen kot starejši škof z brado. Dodani pa so mu različni
atributi. Pogosto so to tri zlate krogle na knjigi. Legenda pripoveduje, da je
neki plemič svoje tri hčerke poslal v javno hišo, da bi si tam prislužile doto
za poroko. Nikolaj pa jih je rešil tega početja s tem, da je vsaki od njih
skozi okno vrgel mošnjo zlatnikov. Škof je občasno upodobljen tudi s sodom za
razsol, v katerem sedijo trije fantje. Te naj bi Nikolaj obvaroval pred smrtjo.
Tudi mornarji so ga vzeli za svojega zavetnika, saj jim je Nikolaj pomagal v
stiski.
V prvi vrsti pa je Miklavž zavetnik vseh otrok. Kako živo je v tej vlogi
prisoten v našem prostoru, kažejo tudi številna miklavževanja po župnijah.
Monika Kovačič
DELAJMO JASLICE!
KORAK S ČASOM
Prvi adventni teden je za nami. Zdaj je čas, da si odgovorimo na vprašanja:
kolikokrat v prvem tednu smo imeli adventno slavje »pri nas
doma«?
- ali je treba glede slavja »pri nas doma« kaj spremeniti?
- ali nam je uspelo, da smo se pred slavjem zbrali, umirili, dogovorili o
poteku slavja in se dogovorjenega držali?
- ali lahko rečemo, da smo se približali vzdušju miru in pričakovanja, preden
smo začeli s slavjem?
- kaj bi bilo dobro v drugem tednu poudariti v slavju »pri nas doma« (npr.
branje Svetega pisma)?
MESTNI MISIJON: KRISTJANI V SODOBNEM SVETU
V sredo, 27. oktobra 2004, je v okviru Mestnega misijona v katedrali Notre Dame
v Parizu maševal dunajski nadškof, kardinal Schöborn. V mašnem nagovoru je
izpostavil vprašanje, kako je potrebno v današnjem času izoblikovati čut za
evangelizacijo in predstavil, kaj je bistvo evangelizacije. V središče nagovora
je postavil podobo Jezusovega usmiljenja na križu, ki pogled kristjana in
vsakega človeka iz omejenosti vsakdanjega življenja usmerja k višjim vrednotam.
V tem kardinal Schönborn vidi srce evangelizacije. Ovrednotil je tudi pomen Mednarodnega
kongresa za novo evangelizacijo: »Vse, kar smo na Dunaju začeli in doživetje je
bilo čudovito, imam vtis,da bo druga stopnja Mestnega misijona še za en korak
močnejša. Prav to tudi kaže, kako pravilno je bila usmerjena pobuda, da v
modernih velikih mestih začnemo z iskanjem novih načinov oznanila evangelija.
To pokaže tudi dejstvo, da z začetim delom uspešno nadaljujemo in s tem
začenjamo novo obdobje.«
Na Kongresu je spregovoril tudi Enzo Bianchi, prior italijanskega samostana
Bose. Povabil je k razmišljanju, kako bi lahko opredelili evangelizacijo v
svetu, ki je zaznamovan z religiozno neopredeljenostjo. Prav to indiferenco je
Bianchi označil kot izraz svetovnonazorske večplastnosti sodobne družbe, v
kateri mora svoje mesto poiskati tudi Cerkev. Vse bolj se moramo zavedati, da v
sedanjih okoliščinah krščanstvo ni več edina oblika posredovanja duhovnosti.
Zato mora krščanstvo svojo navzočnost v svetu na novo ovrednotiti in okrepiti.
Ne na vsiljiv način, pa tudi ne, da bi se postavili v nekakšne nedejavne
obrambne pozicije. Gre predvsem za to, da bi znali izoblikovati medkulturna in
medverska okolja. Osrednja podoba za dialog je za kristjane vedno Jezus Kristus
sam, kije postal človek, da bi mi postali Božji, je poudaril Bianchi in tako
ovrednotil pomen krščanstva za vse ljudi.
EVROPA SE MORA PREBUDITI
Kardinal Walter Kasper meni, da mnogi Nemci in Nizozemci zelo površno razumejo
»multikulturno družbo«. Skupno življenje domačih prebivalcev in priseljencev se
največkrat izraža le »na temelju medsebojne ravnodušnosti«, ko se ne upoštevajo
velike razlike med kulturami in religijami. Prav to tudi onemogoča »pravo
toleranco, strpnost in sožitje«, opozarja predsednik Papeškega sveta za edinost
kristjanov, ko pravi: »Evropa se mora prebuditi«. Zelo narobe je, da kot
Evropejci ne priznavamo svoje prave istovetnosti. Stare korenine evropske
identitete so bistveno zaznamovane z židovsko krščansko tradicijo, a jih danes
skušamo zavrniti in nadomestiti z novimi oblikami, največkrat brez prave
vsebine. Posledica tega dogajanja danes je izguba identitete, poudarja kardinal
Kasper.
Aleš Rupnik
Razlog
Oče je natepel sina, nato pa ga je vprašal: »Ali veš, zakaj sem te nabunkal?«
»Lepa reč! Ti me natepeš in potem me vprašaš zakaj!«