LETNIK V | ŠTEVILKA: 12 | 33. NAVADNA NEDELJA | 14. NOVEMBER 2004 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
PRAZNIÈNA
NOROST
Vzrok tega razmisleka ni samo današnja, »Martinova« nedelja, ampak tudi drugi
prazniki (Vsi sveti, Božiè, Silvestrovo...), ki vse
bolj dajejo vtis, da smo ljudje ponoreli, da žal najveèkrat zaobidemo vsebino in sporoèilo nekega praznovanja. V
Nemèiji je neka anketa predstavila deset kljuènih besed, ki izražajo duh današnjega èasa. Te besede so: napredek,
fitnes, uspešnost, prilagodljivost,
dogodek, zabava, novosti, online, mobilnost in zasebnost. Vsak
od nas se lahko najde vsaj v eni od teh besed, ki obvladujejo naše življenje.
To so besede, ki izražajo pot, po kateri ljudje
vse bolj pogosto zaidejo v neusmiljeno suženjstvo in v razne oblike
zasvojenosti. Izražajo naèin življenja, ki se je
izpraznilo in povsem pozunanjilo v nekakšnem bezanju in odstopanju
od temeljnih vrednot. Vsakdanje življenje dovolj oèitno izraža to slabost èloveka današnjega èasa. Tu lahko odpremo vprašanje nedelje, ko praznino
in dolgèas rešujejo odprta trgovina (ne gre
za vprašanje svežega kruha!) ali kakšna druga (najveèkrat športna)
dejavnost.
Ob raznih »martinovanjih« in podobnih praznovanjih
se lahko vprašamo, kaj ti prazniki
pravzaprav pomenijo v našem življenju. Praznovanja so
predvsem zato, da se èlovek zaustavi,
poveseli, praznuje, razmisli o prehojeni poti in da zna
pogledati tudi vnaprej. Gotovo so prazniki potrebni. Lagal bi, kdor bi si upal
reèi, da jih ne potrebujemo, saj so
prazniki predvsem lepe priložnosti za sreèanja in pogovore, še posebej, ko nas danes
utrip življenja tako prehiteva.
V èem vidimo vrednost in pomen
naših praznikov in kakšni so, pa mora presoditi vsak sam.
SVETI
MARTIN IN SVETI URBAN
Sv.
Martin je med najbolj priljubljenimi svetniki. Rojen je bil okoli leta 316 v
Sombotelu, v tedanji rimski Sabarii, na današnjem
Madžarskem. Njegov oèe se je tja priselil po odhodu iz rimske vojske.
Tudi sinu je namenil vojaško vzgojo in ta je kmalu postal èastnik.
Iz Martinovega vojaškega obdobja izvira znamenita upodobitev
svetnika s plašèem. Legenda pravi, da je Martin nekega mrzlega
zimskega veèera jahal proti taboru svoje enote pri Amiensu,
severno do Pariza. Na poti je sreèal beraèa, ki ga je prosil vbogajme. Martin je izvlekel
meè in prerezal svoj vojaški plašè na
dvoje. Polovico je poklonil beraèu, da bi se ta vsaj za silo ogrel. Naslednjo noè je
Martin zagledal Jezusa, ki je bil obleèen v polovico njegovega plašèa.
Kmalu je zapustil vojaško službo, želel se je posvetiti širjenju
kršèanstva med pogani in arijanci.
Vrnil
se je v Panonijo in najprej spreobrnil svojo mater. Nekaj let je preživel
tudi kot pušèavnik.
Leta
372 je postal škof v francoskem Toursu. Kljub visoki cerkveni službi je
ostal skromen in delaven, še posebej nagnjen k misijonskemu delu. Martin je
umrl 8. novembra 397 v Candesu pri Toursu.
V
umetnosti se najpogosteje upodablja kot jezdec-vojak na konju, ki deli plašè. Med
njegove atribute spadata gos in pokal. Vanj naj bi sv. Martin po izroèilu
prestregel kri Mavricija in tovarišev muèencev iz Agaunuma. Sv. Martin je zavetnik
vojakov, konjenikov in jezdecev. Èastijo ga tudi kovaèi,
sodarji, vinogradniki, gostilnièarji, beraèi, reveži, abstinenti itd. Èašèenje
sv. Martina so k nam prinesli Franki, širili so ga zlasti benediktinci. V srednjem veku
je bil zelo èašèen, že tedaj so mu posveèali
veliko cerkva.
Danes
je na Slovenskem okrog 120 cerkva posveèenih temu svetniku. V naši bližini so
to Osek, Šmartno v Brdih, Avèe,
Grgar, Kostanjevica in Sovodnje. Martinova pojedina je razširjen
ljudski obièaj, ko tradicionalno postrežejo
tudi z Martinovo gosjo. Vèasih je pomenila uvod v šest
tednov dolg adventni post. V današnjih èasih je postal sv. Martin sinonim za obilne
pojedine in pokušnjo novega vina.
Nekoè so
kot zavetnika vina in vinogradov bolj èastili sv. Urbana, ki goduje 25. maja. Urban I.
je bil papež, ki je najverjetneje umrl muèeniške
smrti leta 230 v Rimu in je bil pokopan v Kalistovih katakombah. Goduje ravno v
èasu, ko se konèuje obdelovanje vinogradov, zato je imel
pomembno mesto v kmeèkem koledarju.
Star
ljudski pregovor pravi: "Èe sv. Urban greje zelo, trgatev dobra bo."
Sv. Urban je upodobljen v papeških oblaèilih, pri sebi ima lahko grozd vinske trte na
knjigi ali zakrivljeno palico. Na Slovenskem je sv. Urbanu posveèenih
17 cerkva, v naši bližini so to Lokavec, Podraga in Godoviè.
Renato Podbersiè ml.
ŠPORT
Šport je danes na vsakem koraku. Èetudi kdo ni njegov pristaš, ne more mimo tega, da v medijih ne zasledi športnega
dogajanja od objavljanja rezultatov do nesreè in škandalov.
Že majhni otroci postanejo kmalu športno
aktivni. Na zaèetku predstavlja zanje to le zabavo, njihovim staršem pa
koristno preživljanje prostega èasa. Sèasoma
pa se sreèajo tudi s športnimi tekmovanji. Ta poleg zmag prinašajo
tudi boleèe poraze. Velikokrat se znajdejo pod hudim pritiskom,
saj starši, trenerji..., zahtevajo od njih veè, kot
so v resnici sposobni. Tako se otroku šport upre in namesto veselja mu predstavlja
breme. V množici pa se najde vedno nekdo, ki mu talent in trdo delo
odpirata pot do dobrih rezultatov. Bolj ko se šport
bliža vrhunstvu, bolj se zaènejo
pozitivne vrednote zanemarjati in v ospredje pride želja
po slavi in denarju. Ali danes sploh še lahko sreèamo
vrhunskega športnika, ki opravlja svoje delo samo zaradi lastnega
veselja in zadovoljstva? Mislim, da bi se morali hudo namuèiti. da
biga našli. sodobnem èasu ni veè dovolj samo talent in trdo delo. zadovoljevanju
zahtev, ki jih sistem športnih tekmovanj postavlja, se športniki
poslužujejo razliènih metod; od znanstvenih raziskav, ki išèejo èim
boljše metode treniranja in razvijajo novo tehnologijo,
masaže, psiholoških svetovanj do uživanja
poživil. Neustavljiva želja
po uspehu pripomore, da športniki mnogo-krat prestopijo mejo dovoljenega
in se poslužujejo najrazliènejših prepovedanih substanc. V športu naj
bi šlo predvsem za primerjanje telesnih sposobnosti in spretnosti.
Vemo pa, da gre še za marsikaj drugega. Nepravièno je
obsojati samo športnike. Okoli njih se vrti veliko število
ljudi, ki prav tako bogatijo na raèun njihove slave. Od raznih oglaševalcev,
ki izrabljajo športne zvezde za svoje reklame pa do trenerjev, menedžerjev
in še bi lahko naštevali. Športniki so mnogokrat prisiljeni storiti nekatera
dejanja, ki jih sicer ne bi. So pod hudim pritiskom, ki jim ga nalagamo tudi gledalci,
saj od njih prièakujemo zelo veliko. Tudi politika ima prste vmes. Ozrimo
se na primer v preteklost, v leto 1980, ko so na takratnih olimpijskih igrah v Moskvi
države zahodnega bloka (ZDA,...)
imele prepovedan nastop, zaradi hladne vojne med Sovjetsko zzezo in ZDA. Na
naslednjih Ol v Los Angelesu pa niso smele nastopiti države vzhodnega
bloka (Rusija,...). Pri vsem tem so seveda najkrajšo potegnili
športniki. Danes politika nima veè tako
velikega vpliva. Le v državah, kot je na primer Kuba, je ta problem še
vedno prisoten. Kje tièi vzrok, da je šport
postal glavna tarèa medijev in mnogim glavni vir zaslužka?
Ali bo sploh še kdaj nastopil èas, ko bomo dali v ospredje duhovne vrednote,
materialnim pa odvzeli prednost? Èe bomo nadaljevali v sedanji smeri, bo zelo težko. Šport
je pomemben del našega življenja, zato si ne dovolimo, da ob krepitvi
svojega telesa pozabimo na krepitev našega duha!
O NEDELJSKEM DELU
Pred meseci smo se Slovenci v referendumu odloèali o nedeljskem delu v trgovinah. Leta, pravzaprav
že
desetletja, trgovci delajo tudi ob nedeljah, èeprav njihov poklic ne sodi med poklice, ki so po
svoji naravi vezani na nedeljo. Èeprav je plaèilo za nedelje višje od obièajnih delavnikov in imajo en dan v tednu prost, to
ni primerljivo z nedeljo.
Gotovo bi sami ne dali pobude
za referendum, èe bi bili
zadovoljni z nedeljskim urnikom. Ne bilo bi slišati :»Si danes prosta?« »Sem, hvala Bogu!« Nedeljsko delo ne dovoljuje družinam trgovcev, da bi bili en
dan v tednu vsi èlani skupaj.
Zaslužek na Slovenskem pa tudi ni tolikšen, da ga ne bi mogel porabiti
pri enem nakupu. Države kapitalistiènega bloka, tako smo jih v socializmu imenovali, imajo zakonsko urejeno
nedeljsko delo in je za trgovce nedelja prost dan. Kljub vsem razglašanjem socialne praviènosti, sega nedeljsko delo v
tej stroki v èas
socializma, ki je, èe mu je ustrezalo, zanemaril socialno noto v korist poudarjanja »naj imajo državljani ob vsakem èasu možnost zadovoljevanja svojih potreb in želja« (ki sploh niso nujne). Seveda je pri tem imela
svoj pomen denarna korist, še posebno, ker so, zlasti ob meji, tujci še na veliko kupovali, kar je v
deviznem poslovanju prinašalo ugodnosti. Danes tega ni veè. Nedeljsko delo pa je ostalo.
Referendum je dokazal
strinjanje državljanov za
odpravo nedeljskega dela. Vodilni faktorji v trgovstvu pa z namenom iznièiti njegov rezultat, naredijo
ob nedeljah razne popuste, da pritegnejo èim veè kupcev, s èimer dokazujejo, da le malo ljudi referendum
podpira in da veèina ni
nedojemljiva za popuste. Hkrati ti popusti kažejo na to, da so cene previsoke, èe ne bi popustov ne moglo
biti.
Kako pa kristjani gledamo na
to vprašanje? Vemo,
da brez nedeljskega dela ne more biti v zdravstvu, v prometu in zvezah, v
turizmu in gostinstvu, pri varovanju obèanov in premoženja, v medijih in še bi lahko kaj našteli. Vsekakor trgovina ne sodi v tovrstne dejavnosti.
Pravi kristjan želi
nedeljski èas
izkoristiti ne le za oddih in poèitek, paè pa tudi za svojo duhovno rast. Tako tudi verni
trgovci, in vendar so obsojeni zanemarjati Gospodov dan in biti namesto z družino tudi pri masni daritvi, na
delovnem mestu, pa èeprav bi ne bilo nobenega kupca. Da se to ne bi zgodilo, je poskrbljeno. Z
nedeljskimi popusti! Mislim, da bi se vsak veren kristjan moral zavedati verske
in socialne plati trgovskega poklica in ne, kot se dogaja, da posamezniki in
družine uberejo
pot iz cerkve, od oltarja, naravnost v nakupovalna središèa po stvari, ki niso življenjsko potrebne, pa bi jih zlahka kupili dan
prej ali dan kasneje. Toliko nam kristjanom v premislek.
Marjan Badaliè
MESTNI
MISIJON: DUNAJU JE SLEDIL PARIZ
Francoska prestolnica je bila od 23. oktobra do 1. novembra gostiteljica »Drugega
mednarodnega kongresa za novo evangelizacijo« in
prizorišèe Mestnega misijona. Kongresno dogajanje se je
odvijalo v katedrali Notre Dame, preko video povezave pa so ga lahko spremljali
tudi v cerkvi Saint-Sulpice in v nekaterih drugih cerkvah v Parizu. V kongresni
program so vkljuèili poroèila in prièevanja na temo »Veliko
mesto in sodobno oznanilo Evangelija«, pogovore v veè kot
400 skupinah in raznovrstnih delavnicah. Kakor leto prej na Dunaju, so tudi v
Parizu v èasu kongresa odprli vrata cerkva, da se ljudje mesta v
njih lahko zaustavijo in sreèajo. Župnije, skupine in skupnosti, gibanja in šole so
posredovali svoje izkušnje in se z ljudmi pogovarjali o dialogu z
Bogom, svetom in življenjem. Veèere so oblikovali kulturni dogodki, odprte
okrogle mize in pogovori med kristjani in ne kristjani. Dogajanje so spremljala
praznovanja, karitativne pobude, duhovni in kulturni programi v celem mestu.
Mestni misijon in Kongres je organizirala nadškofija
Pariz v sodelovanju s škofijami Dunaj, Lizbona, Bruxeles in Budimpešta, ki
sodelujejo v programu kongresov za novo evangelizacijo. Povezovanje programa pa
je prevzela skupnost »Emanuel«.
Èlani Regionalne škofovske konference Severne Afrike in Konference
latinskih škofov iz arabskih dežel so
predlagali, da bi 22. december obhajali kot Dan posta in molitve za mir v Sveti
deželi. Zbrani od 11. do 16. oktobra na zasedanju v Rimu,
so škofje izmenjali mišljenja
o problemih praviènosti in miru. Ugotovili so, da so vse dežele na
tem obmoèju v nevarnosti zaradi bližnjevzhodne
krize, ki ogroža mir po vsem svetu. Še
posebej so ogroženi v Iraku, Somaliji, Sudanu in v Sveti deželi,
tako v palestinskem, kakor v izraelskem delu. Prav spopadi v sveti deželi bi
morali biti skrb vseh kristjanov, saj duhovne korenine ležijo
prav v zemlji Kristusovega odrešenja. Vojna traja že mnogo
let in danes bolj kot kdajkoli prej zahteva akcijo, ki bo ustavila trpljenje
prebivalcev tega obmoèja, Židov, kristjanov in muslimanov, ki so vpleteni v
spiralo okrutnega in nerazumnega nasilja. »Oba
naroda, Palestinci in Izraelci, so na robu unièenja.
Vsi, moènejši med njimi in slabotnejši,
tisti, ki se zatekajo v nasilje, kot tudi tisti, ki potrpežljivo
prièakujejo mirne rešitve, so ogroženi.« V teh
dneh Arafatove bolezni (ali smrti) pa se razmere v deželi še
zaostrujejo. Zato je toliko bolj upravièeno povabilo k molitvi in postu za mir.
Aleš Rupnik
Mož zboli
za gripo. Kot je pri moških navada, moèno
stoka, da bi se ženi zasmilil.
»Boš kaj jokala, ko bom umrl?« vpraša.
»Pa še kako. Saj veš, da
joèem za vsak niè!«