LETNIK V | ŠTEVILKA: 11 | 32. NAVADNA NEDELJA - ZAHVALNA | 7. NOVEMBER 2004 |
UVODNIK | VREDNO SPOMINA | ZNAMENJA | PABERKOVANJA | ARHIV |
SPOMIN NA PRIHODNOST
Za nami je topel prazničen teden. Celo o
nesrečah se ni veliko govorilo. Povsem drugače, kot smo pričakovali in se je še
dan prej kazalo. Celotna severna Primorska je bila pod vodo, sprožali so se plazovi
in v Bovcu je znova svarilno potreslo.
Nam je narava prizanesla. Nam hoče Bog kaj sporočiti, ali nam je naravno
dogajanje samo v razmislek?
Odgovori so odvisni od našega pogleda na praznika, ki smo ju praznovali. Na
praznika, ki zaznamujeta november. Pravzaprav celotno življenje!
V razburkano dogajanje človeštva naše okolice in tudi nas samih prinašata tisto
spokojnost, ki jo vsi iščemo. Mir, ki ga je moč doživeti samo v spominu na
prihodnost. Doživljali smo ga na »zadnjem kraju miru«, kjer se združujeta dva
svetova, nebeški in zemeljski.
Sporočilo je jasno, kot je bila jasna množica luči, ki so pokojnim oteževale že
tako težko zemljo nad njimi. Spomin se ne more ustaviti na gomili, tudi ga ne
more obdržati električna »sveča«, ki ima življenjsko dobo dva do tri mesece.
Spomin na pokopališčih nam je govoril o večni prihodnosti, prihajajoči v
nestalnem ritmu. V njej dobi svetloba svoj pomen: odpira nam novo obzorje,
svoje globine pa zakriva, kot zakriva stenj nitko na kateri gori. Tam se rojeva
upanje, ki nikoli ne ugasne. Ne moremo ga prijeti, a smo lahko izkusili mir kot
njegov dar. Povsem drugače kot pričakujemo od dneva mrtvih, kjer se kaže
razdiralna, nepredvidljiva moč narave, ki jemlje življenje in ga uničuje.
ln bil je večer in bil je dan, osmi dan.
SOČA SVETA REKA
Najbrž ni Slovenca, ki ne bi poznal preroških
verzov Simona Gregorčiča v pesmi Soči: »...tod sekla bodo bridka jekla in ti
mi boš krvava tekla«, kar se je v polni meri udejanjilo v krvavih bitkah na
Soški fronti v 1. svetovni vojni (prim. P. Svoljšak, Soča, sveta reka, Ljubljana
2003).
Niso pa bile vojne vihre
edini posvetitelj te alpske lepotice, davno pred njimi je njena barvitost,
njena skrivnostnost in še posebej njena geografska umeščenost v ljudeh, ki so
živeli ob njej ali jo na svojih poteh prečili, vzbujala občudovanje in
;poštovanje.
Posebej slednje se je oblikovalo v čaščenje, ki je v času Rimljanov preraslo že
v božanskost.
Od bronaste dobe dalje je prišlo v navado posvetilno darovanje vodam rekam,
potokom, jezerom ali barjem, pravzaprav božanstvom, ki naj bi domovala v njih.
Njim so namenili predvsem orožje ali orodje kot posvetila za srečno
prekoračitev reke, za srečno pot, ali pa kot obred očiščevanja, pri katerem ima
voda, ob ognju, nedvoumen in odločilen delež. Spomnimo se krsta! Med mnogimi
vodami z daritvenimi darovi na Slovenskem (npr. Blejsko jezero, Sava, Drava,
Mura, Kamniška Bistrica in posebej Ljubljanica) je tudi Soča.
Najstarejši so, tako kot je to pri večini naših voda, iz konca bronaste dobe in
zanjo značilne kulture žarnih grobišč (12. 9. stol. pr. Kr.), ko je darovanje
zemlji in vodam postalo po vsej Evropi razširjen običaj. Soči, pa tudi njenim
pritokom (Vipava - Brje, Mrzli potok Selišče ), so darove namenili na več
krajih, tako pri Peršetu blizu Tolmina (sulica, sekira), pri Kanalu (puščična
ost) ali pri Solkanu (nož, sekira). Poznavalec Soče bo hitro uganil povsod tam,
kjer so še dandanes mostovi čeznjo!
V antiki je Soča vstopila v zgodovino, o njej poročajo antični viri. Čeznjo je
po mostu med Majnicami in Sovodnjami peljala rimska cesta in po obeh je nosila
ime cestna postaja na desnem bregu reke Ponte Sonti. Ob njej so živeli
keltski Ambisonti, ljudstvo z obeh bregov reke Soče, ki so jo Rimljani
imenovali Sontius ali tudi Isontius. Ob njej (super Sontium) so
v 6. stoletju živeli Lukristani, z odlokom cesarja Teoderika Velikega
oskrbovalci prometa po Vipavski dolini. Zapisana je v povezavi z več bitkami na
njenih bregovih (npr. leta 238, 394,401,489).
V njenih prodih so bili odkriti tudi trije kamniti posvetilni oltarčki, ki so
bili posvečeni rečnemu božanstvu imenovanemu Aesontius, kar je tudi ena
od antičnih inačic imena Soče! Dva, eden z izpisanim imenom božanstva, drugi z
njegovo podobo, sta bila najdena pri Majnicah, kjer je Sočo prečil most na
cesti Akvileja - Emona, tretji med vasjo S. Pier d'lsonzo in Ronkami, kjer je
bil čez Sočo na cesti Akvileja Tergeste velik most in ob njem še akvedukt.
FORUM SOCIALNE POLITIKE
KARITAS
Od 13. do 16. oktobra je bil v Sarajevu v
organizaciji mreže Karitas Evropa prvi Forum socialne politike na temo:
»Psihološko trpljenje in socialno izključevanje« .
Sodelovalo je 50 predstavnikov iz Karitas in nevladnih organizacij iz 17.
evropskih držav, predstavniki bosansko hercegovskih oblasti ter evropski
strokovnjaki s področja sociologije in teologije. Mons. Raji6, predsednik
Karitas Škofovske konference Bosne in Hercegovine (ŠK BiH) je povedal, da so se
predstavniki Karitas iz drugih dežel zelo zanimali za stanje ljudi, ki v
povojnem času nosijo ali telesne ali psihične posledice.
Karitas ŠK BiH so kot gostiteljico Foruma izbrali zaradi izkušenj v povojnem
času, oziroma zaradi programov dela z ljudmi, ki so se znašli v položaju
socialnega izključevanja, pa tudi zaradi izrednega
koordiniranja in vodstva socialnih projektov Karitas v vsej BiH.
Predavanja in delovne skupine so bile na Forumu usmerjene k usposabljanju za
delo z ljudmi, ki so izkusili socialno izključevanje. Potrebno jim je pomagati,
da si izboljšajo življenjske pogoje, v katerih se nahajajo.
V eni od tem so obravnavali delovanje Karitas v skladu s socialnim naukom
katoliške Cerkve in o načinih pomoči ljudem, ki se srečujejo s socialnim
izključevanjem. Na Forumu so razpravljali o tem, kako zagotoviti, da bodo
projekti Karitas tudi dejansko uresničeni in kako omogočiti mednarodno sodelovanje
v projektih dela z ubogimi. Razmišljali so tudi o tem, kakšna pota bodo
uporabili, da delovanje in sporočilo Foruma posredujejo vsem, ki odločajo o
socialni politiki.
IZOBLIKOVATI PODOBO VERE
S tem vodilom je Komisija za pastoralo pri Nemški škofovski konferenci v
Munchnu,
Osrednje sporočilo srečanja so sklepi in smernice izdelani ob dokumentu
Škofovske konference: »Kateheza v času sprememb«, ki je bil predstavljen 23.
septembra med plenarnim zasedanjem Škofovske konference v Fuldi. V dokumentu o
katehezi so
nemški škofje razmišljali o »kvaliteti starih oblik kateheze v družinah, v
šolah in v drugih skupnostih«. Posledica tega
razmisleka je izražena v sporočilu, kako je potrebno preiti k novi »podobi misijanske
kateheze«. Več sto udeležencev simpozija se s sporočilom obrača na škofe,
svetovalce komisij pri škofovski konferenci, člane delovnih skupin za
pastoralo, škofijske animatorje za katehezo, odgovorne za vzgojo duhovnikov, pa
tudi na docente na akademijah in univerzitetnih inštitutih, da naredijo
potrebne korake pri posodobitvi kateheze.
Nesporazum
Klatež pozvani pri vratih: »Spoštovana gospa, strašno sem žejen!«
»Počakajte, takoj bom prinesla kozarec vode!«
»Se ne razumeva, gospa! Jaz nisem umazan, ampak žejen!«