Oznanila
OZNANILA
GLASILO ŽUPNIJ KAPELA KRISTUS ODREŠENIK KROMBERK OSEK SOLKAN ŠEMPAS ŠEMPETER VOGRSKO
2. NAVADNA
17. 1. 2010 // Leto X // Št. 19
UVODNIK
V roke mi je prišla knjiga Giovanni-na Papini-ja, Moji pogledi na razstavi, kjer piše, da Bog »ne dovoli in ne prenaša dezerterstva. Pravi Oče vedno najde pot, po kateri pripelje otroke do resnice: z lepa ali z grda. Sredstva, ki jih danes vidimo na delu, so okrutna in zaradi njih so ljudje prisiljeni, če to želijo ali ne, če se tega zavedajo ali ne, biti kristjani. Stiska in groza jih vodita tja, kjer jih ni znala zadržati mila (Božja) Beseda, zgled svetnikov. Niso mogli prenašati pokornosti Bogu ali Cerkvi, danes pa so, skoraj povsod, ljudje pripravljeni slepo ubogati stranke, vlade, in države, ki so zaradi strašnih potreb vedno hujših časov prisiljene, da zahtevajo popolno podvrženost svojih privržencev, svojih podložnikov, svojih državljanov. Slepo krščanstvo, prisiljeno krščanstvo, fragmentarno krščanstvo in, kdo bi lahko rekel, sprevrženo, a vendarle, vsaj v zunanjih učinkih, krščanstvo. Kdor ni hotel iti za Kristusom, se mora podvreči evangelijskim imitacijam, ki jih povzroča strašna dialektika zavračanja Evangelija.«
Ni panike! Za katoličana je pogubno le dezerterstvo, ko sprejme imitacije evangelija.
p. Bernard
Danes popoldne ob 17. bo Mala božičnica v konkatedrali Kristusa Odrešenika, kjer bosta nastopila naša dva zbora, dekliški in otroški, kateremu se bodo pridružili tudi naši ministranti. Lepo vabljeni.
SEJA ŽPS
Redna seja župnijskega pastoralnega sveta bo v četrtek, 21. januarja ob 19:30. Vabljeni, da posredujete listek z tremi kandidati za člane novega ŽPS-ja.
DOBRODELNI KONCERT
za novi Družinski center na Sveti Gori bo prihodnjo nedeljo, 24. januarja po večerni sv. maši ob 18:45. Nastopili bodo vsi trije naši zbori. Vezno besedilo bo pripravila s. Mateja Kraševec s Svete Gore.
RAZSTAVA
Do konca januarja bo v novogoriški knjižnici Franceta Bevka odprta razstava ob 800-letnici Frančiškove karizme. Razstava je resnično vredna ogleda, toplo vabljeni.
Misijonsko tombolo so tudi letos organizirali ga. Anica z Daroslavo in sodelavci. Misijonarjem smo posredovali izkupiček, € 1.320,00 (lani € 1.034,00).
Organizatorjem in udeležencem Bog povrni!
KARITAS
BLAGAJNIŠKO POROČILO ZA LETO 2009
Prejeto
Stanje iz leta 2008 1.277,01
Nabiralnik Karitas 2.575,84
Nabirke v postu 3.268,50
Nedelja Karitas 2008 1.054,58
Skupaj prejeto 8.175,93
Poraba
Pomoč posameznikom 865,00
Pomoč za poravnavo računov 295,42
Odvod na Škofijsko karitas 984,58
Nakup hrane 3.268,00
Skupaj poraba 5.343,00
Stanje 31.12.2009 € 2.832,93
BIRMANCI
S starši nasvidenje prihodnjo nedeljo takoj po maši, ki je ob 9:00.
UPOKOJENCI IN SVETOPISEMSKA SKUPINA
Nasvidenje v sredo ob 17:00.
NAŠI RAJNI
Majda Zuliani (52); od nje smo se poslovili 8. januarja na solkanskem pokopališču.
Naj počiva v miru!
Danes ga počastimo, kot sozavetnika cerkve, z mašo v Lokah ob 16. uri.
VEROUK
Otroci in starši, potrudimo se za zavzeto sodelovanje pri verouku, pri maši in v birmanskih skupinah!
OTROCI ZA OTROKE
Adventne prihranke za lačne otroke prinesete še preostali k verouku. Hvala za vašo pridnost in dobroto!
OBISK DRUŽIN
Nadaljujem z obiskom in blagoslovom družin pod Škabrijelom, na Damberju... Hvala za sprejem, pogovor in molitev!
STATISTIKA
V Kromberku je bilo v letu 2009 krščenih 10 otrok (6 dečkov in 4 deklice), drugje pa še 5 otrok (1 deček in 4 deklice). Cerkveno smo pokopali 5 mož in 2 ženi (od teh le 2 previdena). Cerkveno sta se poročila drugje 2 para.
Na Vogrskem sta bila krščena 1 deček in 1 deklica. Cerkveno smo pokopali 5 mož in 2 ženi (od teh le 2 previdena). Cerkveno sta se poročila 2 para.
Po petih letih bodo na 1. postno nedeljo volitve v nov ŽPS. Ta teden izbiramo kandidate med tistimi, ki jih odlikuje trdna vera, nravno življenje in razsodnost, se redno udeležujejo bogoslužja in so v polnem občestvu s Cerkvijo. Izpolnjen list oddamo prihodnjo nedeljo.
SREČANJA STARŠEV VEROUČENCEV
V torek 19. 1. ob 19:00 starši 5. razreda,
v sredo 20. 1. ob 19:00 starši 6. razreda.
TEDEN ZA EDINOST KRISTJANOV
Še bolj kot sicer živimo edinost v župniji in kjer živimo in delamo. Po Jezusovem zgledu tudi molimo v ta namen. Če moremo, pridemo k maši. Iz drobnih kamenčkov naših prizadevanj bo Bog v svojem času zgradil, kar more le on, edinost med kristjani in v človeštvu.
Srečanje sodelavk in članic smo preložili na torek, 19. januarja po maši.
ŽUPNIJSKI GOSPODARSKI SVET
V Šempasu se srečamo v ponedeljek, 18. januarja ob 19:00.
VAŠI DAROVI
Na Novo leto je bil v Šempasu vaš dar 685,80 € in v Oseku 396,30 €.
Na dobrodelnem koncertu, 9. januarja vaš dar prostovoljnih prispevkov: 1.100,00 € namenjamo delovanju naših misijonarjev na Slonokoščeni obali. Hvala za vaše darove.
ponedeljek, 18. 1. ob 20:00 za tajništvo ŽPS in
v petek, 22. 1. ob 19:00 za mladino.
DEZERTERSTVO
Že v prvih stoletjih po Kristusu se je začela prava vojna proti Katoliški Cerkvi in sledili so odpadi od Kristusove Cerkve. Temu pojavu pravimo dezerterstvo. V »demokratični« državi, v kateri živimo, ni noben katoličan zato, ker je katoličan, fizično preganjan, kar pa še ne pomeni, da v naši družbi Katoliška Cerkev ni preganjana na verbalni ravni: da se jo sramoti, omalovažuje, kleveta, onečašča njene svetinje in da takšno početje država dopušča pod krinko svobode izražanja in umetniškega vtisa. Naj bo to početje še tako groteskno, za katoličana ni razloga za dezerterstvo, niti v obliki molčečnosti, strahopetnosti in potuhnjenosti. Za vero pa je vendarle potrebno nekaj pretrpeti.V roke mi je prišla knjiga Giovanni-na Papini-ja, Moji pogledi na razstavi, kjer piše, da Bog »ne dovoli in ne prenaša dezerterstva. Pravi Oče vedno najde pot, po kateri pripelje otroke do resnice: z lepa ali z grda. Sredstva, ki jih danes vidimo na delu, so okrutna in zaradi njih so ljudje prisiljeni, če to želijo ali ne, če se tega zavedajo ali ne, biti kristjani. Stiska in groza jih vodita tja, kjer jih ni znala zadržati mila (Božja) Beseda, zgled svetnikov. Niso mogli prenašati pokornosti Bogu ali Cerkvi, danes pa so, skoraj povsod, ljudje pripravljeni slepo ubogati stranke, vlade, in države, ki so zaradi strašnih potreb vedno hujših časov prisiljene, da zahtevajo popolno podvrženost svojih privržencev, svojih podložnikov, svojih državljanov. Slepo krščanstvo, prisiljeno krščanstvo, fragmentarno krščanstvo in, kdo bi lahko rekel, sprevrženo, a vendarle, vsaj v zunanjih učinkih, krščanstvo. Kdor ni hotel iti za Kristusom, se mora podvreči evangelijskim imitacijam, ki jih povzroča strašna dialektika zavračanja Evangelija.«
Ni panike! Za katoličana je pogubno le dezerterstvo, ko sprejme imitacije evangelija.
p. Bernard
KAPELA
BOŽIČNICADanes popoldne ob 17. bo Mala božičnica v konkatedrali Kristusa Odrešenika, kjer bosta nastopila naša dva zbora, dekliški in otroški, kateremu se bodo pridružili tudi naši ministranti. Lepo vabljeni.
SEJA ŽPS
Redna seja župnijskega pastoralnega sveta bo v četrtek, 21. januarja ob 19:30. Vabljeni, da posredujete listek z tremi kandidati za člane novega ŽPS-ja.
DOBRODELNI KONCERT
za novi Družinski center na Sveti Gori bo prihodnjo nedeljo, 24. januarja po večerni sv. maši ob 18:45. Nastopili bodo vsi trije naši zbori. Vezno besedilo bo pripravila s. Mateja Kraševec s Svete Gore.
RAZSTAVA
Do konca januarja bo v novogoriški knjižnici Franceta Bevka odprta razstava ob 800-letnici Frančiškove karizme. Razstava je resnično vredna ogleda, toplo vabljeni.
KRISTUS ODREŠENIK
MISIJONSKA TOMBOLAMisijonsko tombolo so tudi letos organizirali ga. Anica z Daroslavo in sodelavci. Misijonarjem smo posredovali izkupiček, € 1.320,00 (lani € 1.034,00).
Organizatorjem in udeležencem Bog povrni!
KARITAS
BLAGAJNIŠKO POROČILO ZA LETO 2009
Prejeto
Stanje iz leta 2008 1.277,01
Nabiralnik Karitas 2.575,84
Nabirke v postu 3.268,50
Nedelja Karitas 2008 1.054,58
Skupaj prejeto 8.175,93
Poraba
Pomoč posameznikom 865,00
Pomoč za poravnavo računov 295,42
Odvod na Škofijsko karitas 984,58
Nakup hrane 3.268,00
Skupaj poraba 5.343,00
Stanje 31.12.2009 € 2.832,93
BIRMANCI
S starši nasvidenje prihodnjo nedeljo takoj po maši, ki je ob 9:00.
UPOKOJENCI IN SVETOPISEMSKA SKUPINA
Nasvidenje v sredo ob 17:00.
NAŠI RAJNI
Majda Zuliani (52); od nje smo se poslovili 8. januarja na solkanskem pokopališču.
Naj počiva v miru!
KROMBERK IN VOGRSKO
SVETI ANTON puščavnikDanes ga počastimo, kot sozavetnika cerkve, z mašo v Lokah ob 16. uri.
VEROUK
Otroci in starši, potrudimo se za zavzeto sodelovanje pri verouku, pri maši in v birmanskih skupinah!
OTROCI ZA OTROKE
Adventne prihranke za lačne otroke prinesete še preostali k verouku. Hvala za vašo pridnost in dobroto!
OBISK DRUŽIN
Nadaljujem z obiskom in blagoslovom družin pod Škabrijelom, na Damberju... Hvala za sprejem, pogovor in molitev!
STATISTIKA
V Kromberku je bilo v letu 2009 krščenih 10 otrok (6 dečkov in 4 deklice), drugje pa še 5 otrok (1 deček in 4 deklice). Cerkveno smo pokopali 5 mož in 2 ženi (od teh le 2 previdena). Cerkveno sta se poročila drugje 2 para.
Na Vogrskem sta bila krščena 1 deček in 1 deklica. Cerkveno smo pokopali 5 mož in 2 ženi (od teh le 2 previdena). Cerkveno sta se poročila 2 para.
SOLKAN
V PRIPRAVI NA NOV ŽPSPo petih letih bodo na 1. postno nedeljo volitve v nov ŽPS. Ta teden izbiramo kandidate med tistimi, ki jih odlikuje trdna vera, nravno življenje in razsodnost, se redno udeležujejo bogoslužja in so v polnem občestvu s Cerkvijo. Izpolnjen list oddamo prihodnjo nedeljo.
SREČANJA STARŠEV VEROUČENCEV
V torek 19. 1. ob 19:00 starši 5. razreda,
v sredo 20. 1. ob 19:00 starši 6. razreda.
TEDEN ZA EDINOST KRISTJANOV
Še bolj kot sicer živimo edinost v župniji in kjer živimo in delamo. Po Jezusovem zgledu tudi molimo v ta namen. Če moremo, pridemo k maši. Iz drobnih kamenčkov naših prizadevanj bo Bog v svojem času zgradil, kar more le on, edinost med kristjani in v človeštvu.
ŠEMPAS – OSEK
KARITASSrečanje sodelavk in članic smo preložili na torek, 19. januarja po maši.
ŽUPNIJSKI GOSPODARSKI SVET
V Šempasu se srečamo v ponedeljek, 18. januarja ob 19:00.
VAŠI DAROVI
Na Novo leto je bil v Šempasu vaš dar 685,80 € in v Oseku 396,30 €.
Na dobrodelnem koncertu, 9. januarja vaš dar prostovoljnih prispevkov: 1.100,00 € namenjamo delovanju naših misijonarjev na Slonokoščeni obali. Hvala za vaše darove.
ŠEMPETER
SREČANJIponedeljek, 18. 1. ob 20:00 za tajništvo ŽPS in
v petek, 22. 1. ob 19:00 za mladino.
SKUPNA OZNANILA
BOŽIČNICI
Danes, 17. 1. popoldan sta kar dve Mali božičnici: pri Kristusu Odrešeniku ob 16. uri, kjer nastopa 6 zborov in v Braniku ob 15. uri. Lepo vabljeni.
TEDEN KRŠČANSKE EDINOSTI
Od 18. do 25. januarja. Glavna misel: »Vi ste priče teh reči« (Lk 24,48).
Že več kot sto let je stara pobuda, da kristjani med 18. in 25. januarjem obhajamo molitveno osmino za edinost. Temu klicu bomo sledili tudi letos, saj čutimo, kako močne so silnice, ki ljudi, družine, soseske in narode med seboj razdvajajo. V mislih in molitvah bomo zato imeli vse naštete vidike edinosti. Kolikor močnejše so razdiralne sile, toliko bolj moramo zaupati v moč skupne molitve. V vseh pogledih velja, da družina, ki skupaj moli, tudi ostane skupaj. (bl. mati Terezija).
Danes, 17. 1. popoldan sta kar dve Mali božičnici: pri Kristusu Odrešeniku ob 16. uri, kjer nastopa 6 zborov in v Braniku ob 15. uri. Lepo vabljeni.
TEDEN KRŠČANSKE EDINOSTI
Od 18. do 25. januarja. Glavna misel: »Vi ste priče teh reči« (Lk 24,48).
Že več kot sto let je stara pobuda, da kristjani med 18. in 25. januarjem obhajamo molitveno osmino za edinost. Temu klicu bomo sledili tudi letos, saj čutimo, kako močne so silnice, ki ljudi, družine, soseske in narode med seboj razdvajajo. V mislih in molitvah bomo zato imeli vse naštete vidike edinosti. Kolikor močnejše so razdiralne sile, toliko bolj moramo zaupati v moč skupne molitve. V vseh pogledih velja, da družina, ki skupaj moli, tudi ostane skupaj. (bl. mati Terezija).
PRILOGA – STR. 1
SOLOVKI DANES
Po smrti ruskega patriarha Aleksija II. (roj. Talin 1929, umrl 5. dec. 2008), so 27. januarja 2009 predstavniki Ruske pravoslavne Cerkve in pooblaščeni laiki izbrali novega patriarha, dvainšestdesetletnega Kirila. Od veljavnih 677 glasov jih je bilo zanj 508.
Kakšno zvezo ima njegova izvolitev z vmesnim hudim?
V avgustu 2009 je patriarh Kiril uradno obiskal otočje Solovki. Tudi zaradi svojega deda, ki so ga trpinčili v tem zloglasnem taborišču, predvsem pa da prebudi spomin in molitev ob nepregledni množici mož, žensk in otrok, ki so se zvrstili na otočju zla, premnogi izmed njih so tam umrli ali pa so jih pobili…
Otočje Solovki je postalo po letu 1990 ponovno samostansko naselje. Oskrunjeno katedralo pa so odprli za bogolsužje šele leta 2003.
Med obiskom je patriarh Kiril dejal, da morajo Solovki postati tudi narodno študijsko središče za proučevanje mučencev in pričevalcev vere 20. stoletja.
Na ta način se bi delno oddolžili za desetletja brezobzirnega teptanja človekovih pravic v imenu lažne svobode, igrane enakosti in človeku odtujenega napredka.
PA KATOLIČANI?
Vzemimo za primer izkušnjo katoliškega občestvav Sankt Peterburgu, ki se zbira v tamkajšnji cerkvi Srca Jezusovega.
Cerkev so gradili poljski delavci, bilo jih je kakšnih 15.000, ki so bili zaposleni v bližnji tovarni porcelana. Nikoli ni bila dokončana.
Med letoma 1917 in 1937 so se zvrstili v tej cerkvi trije duhovniki. Vsi so bili večkrat aretirani. Zadnji med njimi je bil Epifanij Akulov. Ustrelili so ga kar med obredom.
Ko je 60 let za tem zločinom italijanski frančiškan Fiorenzo Emilio Reati maševal v tej cerkvi, je bil pretresen, da je imel v rokah okrvavljene mašne prtičke ubitega prednika. Piše: »Sem naslednik mučenca. V kakšno avanturo sem se podal!« Fiorenzo Reati je proučil arhive tajne policije KGB in na to temo izdal žepno knjigo z naslovom Bog bo imel zadnjo besedo (založba Arca).
Trenutno pripravlja nov in dopolnjen natis knjige. Če hočemo vedeti, kako je bilo s katoličani na ozemlju carske Rusije, je treba povedati, da so bili katoličani zatirani tudi pod carji, pred revolucijo 1917.
Zatrli so vsak poskus, da bi katoličani prišli do osnovnih verskih pravic. Škofje so sploh imeli velike težave pri ohranjanju stikov z vesoljno Cerkvijo, posebej z Vatikanom.
ŠTEVILO KATOLIČANOV
V carski Rusiji je živelo približno 5 milijonov katoličanov in 2.194 duhovnikov, imeli so 1.500 cerkva. Leta 1917 so prevzeli oblast boljševiki pod vodstvom Lenina.
Prihod boljševikov so katoličani sprejeli z upanjem. Naivno so si predstvaljali, da se bo uresničilo, kar so komunisti vneto obljubljali: »Ko bomo prevzeli oblast, bo konec vsakršnega zatiranja in razlikovanja...«
Ni jim bilo treba čakati, takoj so prišli na vrsto in vstopili v hudo...
Gašper Rudolf
PRILOGA STR. 2
Pri urejanju cerkve in samostana na Sveti Gori je patru Martinu veliko pri tem denarno pomagal stalen svetogorski dobrotnik pekovski mojster Štefan Hojak – Viatori iz Gorice.
8. septembra 1964, ob prazniku Marijinega rojstva, je obiskal patra Martina tedanji beograjski nadškof Gabrijel Bukatko, njegov prijatelj iz dobe vojaške službe v Sarajevu leta 1940.
Vrstili so se še mnogi drugi ugledni gosti.
Pater Martin je bil na Sveti Gori prijazen gostitelj vseh.
Bil je vedno svež oznanjevalec Božje besede, spovednik, prijatelj.
Omogočil je koncerte v baziliki, kar je bilo v onih neprijaznih časih kar zahteven podvig, za katerega je bil pogoj dobra komunikacija z »zunanjim« svetom, s svetom glasbe, glasbeniki in takratnimi javnimi delavci.
Po devetih letih službovanja na Sveti Gori se je moral leta 1971 preseliti v Ljubljano na Vič.
Ves mesec se je poslavljal, tako težko je bilo zanj, prijatelje in sodelavce slovo od Svete Gore.
Na Viču je ostal samo eno leto, potem pa šel spet v ljubljanski središčni samostan pri Marijinem oznanjenju za kaplana in kateheta.
Sredi Ljubljane ga je 9. julija 1974 obiskal pisatelj Alojz Rebula.
Zapisal je potem, da je že prej o patru Martinu slišal, da je svojevrsten božji rokomavh, ki je bil zmožen v nemogočih povojnih razmerah razkošno urediti uničeno cerkev v Stranjah nad Kamnikom. Ob obisku so mu poklicali p. Martina iz spovednice v cerkvi. Potem pa ga ta presenetljivi p. Martin zvleče v svojo sobo, skuha kavo, nameče predenj kup knjig o sv. Frančišku, priloži list Srečanje, odpre Prvo Mojzesovo knjigo Svetega pisma in preroka Izaijo ter poudari veličino krščanskega upanja. Ko si je pater prižgal novo cigareto, ga je pisatelj vprašal, koliko jih pokadi na dan. P. Martin mu je odgovoril: »Vsakikrat samo eno.«
Glede kaosa na tem svetu je pater spomnil gosta na gobelin. Zdaj vidimo narobno stran, vse zavozlano, a na Novi zemlji se bo narobna stran, ki je v zmešnjavi nitk in vozlov, obrnila. Tedaj bo pred nami slika v vsej čistosti svojega zarisa, v vsej polnosti svojega sijaja. Govorila sta tudi o kardinalu Stepincu: pater Martin, ki je izkusil kardinalovo spremljanje izgnanih slovenskih duhovnikov in redovnikov ter njegovo delovanje kot zagrebškega nadškofa, ga je imel za svetnika. Pisatelj je omenil, kako človek čuti potrebo, da se okrepča ob prsih Tolažbe. Pater pa mu je njegovo metaforo popravil: »Ob seskih. V Sveten pismu piše mamilla. To so seski.«
Tak je bil p. Martin: dober poznavalec umetnosti in glasbe, pridigar in ljudski misijonar ter iskan spovednik, odkritosrčen sogovornik – skratka vsestranski talent.
V samostanu Ljubljana Center pri Tromostovju je umrl 15. junija 1977.
Pokopan je na ljubljanskih Žalah.
br. Pavel Krajnik OFM
PRILOGA STR. 3
V NARAVI JE VSE POVEZANO
Ekološke krize ni mogoče ločiti od vprašanj, ki so v tesnem sorodstvu z razvojem in vizijo človeka ter njegovim odnosom do soljudi in do stvarstva. Zato je potrebno prenoviti vzorec razvoja ter razmisliti o smislu ekonomije in njenih ciljih, da bi popravili njene stranpoti in popačenosti.
To zahteva zdravstveno stanje planeta, predvsem pa kulturna in moralna kriza človeka.
Človeštvo potrebuje globoko kulturno prenovo, vnovično odkritje vrednot, ki predstavljajo trden temelj, na katerega je mogoče graditi prihodnost. Krize, skozi katere se prebija – pa naj bodo te gospodarske, prehrambne, okoljske ali socialne narave, so v bistvu medsebojno povezane moralne krize, ki silijo k spremembi načrta za skupno pot vseh ljudi.
Še zlasti pa obvezujejo k takemu načinu življenja, ki bo zaznamovan s treznostjo in solidarnostjo, z novimi pravili in oblikami delovanja… Tako bo sedanja kriza postala priložnost za razlikovanje (prepoznavanje) in načrtovanje.
GLOBLJE RAZUMEVANJE NARAVE
Ali morda ni res, da je izvor tega, kar imenujemo »narava«, načrt Ljubezni in Resnice? Svet »ni proizvod kakršnekoli nujnosti, slepe usode ali naključja ... izhaja iz svobodne volje Boga, ki je hotel, da bi ustvarjena bitja postala deležna njegove biti, modrosti in dobrote«. Prva Mojzesova knjiga govori o načrtu vesolja, ki je sad Božje zamisli, na vrhu katerega sta mož in žena, ustvarjena po Stvarnikovi podobi in podobnosti, da bi »napolnila zemljo« in ji »gospodovala« kot »upravitelja«. Skladnost med Stvarnikom, človeštvom in stvarstvom, ki ga opisuje Sveto pismo, je podrl človekov greh, greh moža in žene, ki sta hrepenela po tem, da bi zasedla mesto Boga in sta zavrnila možnost, da bi se prepoznala kot ustvarjeni bitji. Posledica tega je, da se je popačila tudi naloga »gospodovanja« zemlji, »obdelovanja in varovanja«. Med njima in med ostalim stvarstvom je nastal prepad.
GLOBLJE RAZUMEVANJE ČLOVEKOVE VLOGE
Človek je pustil, da ga je nadvladala sebičnost, izgubil je čut za od Boga dano poslanstvo, v odnosu do stvarstva pa se je obnašal kot izkoriščevalec, saj je želel nad njim izvajati popolno oblast. Toda pravi pomen začetne Božje zapovedi, ki ga Prva Mojzesova knjiga dobro izpostavi, je v klicu k odgovornosti. Modrost starih je priznavala, da nam narava ni na razpolago kot »kup naključno raztresenih smeti«, Sveto pismo pa nam je dalo razumeti, da je narava Stvarnikov dar, določil ji je notranjo urejenost, da bi človek iz nje lahko potegnil smernice za njeno »obdelovanje in varovanje«.
Kar obstaja, je Bog zaupal ljudem, vendar ne zato, da bi z njim samovoljno razpolagali. Ko pa se človek, namesto da bi opravljal vlogo sodelavca z Bogom, postavi na njegovo mesto, sproži upor narave, ki jo »bolj tiransko nadvladuje kakor upravlja«.
Sledi nadaljevanje
PRILOGA STR. 4
Kristjani v Ameriki so zadovoljni nad izzidom referenduma v zvezni državi Maine, ki je ukinil pravico do istospolnega zakona in ohranil zakon med moškim in žensko. Pobudniki poudarjajo, da pri tem ne gre za krivično diskriminacijo in nestrpnost do istospolno usmerjenih. »Zakonska zveza med moškim in žensko mora biti sama po sebi zaščitena in ne enostavno spremenjena, preimenovana«. Zvezna država Maine je bila ena od prvih v ZDA, ki je omogočila ti. homoseksualne poroke.
Državljanske pobude, pravniki in krščanska gibanja so začeli dolgotrajno bitko zbiranja podpisov za referendum. Od 1,320.000 prebivalcev države, se je 82% kristjanov (45% protestantov in 37% katoličanov) odločilo za spremembo obstoječe zakonodaje.
Katoliška škofovska konferenca ZDA je poleg tega povabila predstavnike Senata in Kongresa, da sprejmejo amandma skupine poslancev k Zakonu o zdravstveni reformi, v katero bo vključenih okrog 47 milijonov oseb. S tem amandmajem bodo zadržali obstoječo zakonodajo glede splava, ki v prihodnje ne bi bil finančno krit iz zdravstvenega zavarovanja, ampak bi ga plačale osebe, ki želijo narediti splav in niso davčni zavezanci. Škofovska konferenca si že vsa leta prizadeva za spremembo zdravstvene reforme, ki bo lahko zaščitila življenje, zdravje in dostojanstvo vsake človeške osebe.
Ob koncu leta ustanova »Pomoč Cerkvi v stiski« izda poročilo, v katerem opozori na razmere, v katerih kristjani živijo in iz katerega lahko razberemo, da je tudi danes veliko kristjanov omejenih v svobodnem izpovedovanju vere.
Kristjanov je v svetu okrog dve milijardi. Število se povečuje, še posebej v deželah tretjega sveta, kar pogosto pomeni konkurenco, v boju s katero religijske skupine, pa tudi politiki želijo omejiti ta porast. Govorimo o dejstvu, da v 75% do 85% preganjanj na področju izpovedovanja vere, gre za kristjane. Danes sicer ni več nasilja nad kristjani zaradi ateističnih ideologij, kot je bil komunizem za »železno zaveso«. Pojavljajo pa se nove oblike pritiskov, ko v nekaterih okoljih dovoljujejo delovanje samo ene in največkrat edine religije. To se najpogosteje dogaja v muslimanskih deželah in v Indiji, kjer obstajajo radikalne hinduistične skupine, ki so tudi z nasiljem dosegle sprejetje zakona proti spreobračanju v druge religije.
V poročilu so opozorili na stanje v Iraku, kjer bi Cerkev lahko poimenovali »Cerkev mučencev« in je prihodnost krščanstva v veliki nevarnosti. Pogostejši so pojavi nasilja nad kristjani tudi v Pakistanu, Egiptu in Nigeriji. Skrb vzbuja stanje v Latinski Ameriki, kjer nove socialistične oblasti največkrat delujejo proti katoliški Cerkvi.
Vsekakor je potrebno paziti na družbena dogajanja, ker je omejevanje verske svobode pogosto samo prvo znamenje velikih družbenih problemov.
Aleš Rupnik
Predlog za praznovanje božiča
Upravnik zapora vpraša enega izmed starih zapornikov: »Povej mi, kako naj letos praznujemo božič?«
»Imam dober predlog: naredimo dan odprtih vrat!«
OD DECEMBRA DO DECEMBRA IN VMESNO HUDO (4)
SOLOVKI DANES
Po smrti ruskega patriarha Aleksija II. (roj. Talin 1929, umrl 5. dec. 2008), so 27. januarja 2009 predstavniki Ruske pravoslavne Cerkve in pooblaščeni laiki izbrali novega patriarha, dvainšestdesetletnega Kirila. Od veljavnih 677 glasov jih je bilo zanj 508.
Kakšno zvezo ima njegova izvolitev z vmesnim hudim?
V avgustu 2009 je patriarh Kiril uradno obiskal otočje Solovki. Tudi zaradi svojega deda, ki so ga trpinčili v tem zloglasnem taborišču, predvsem pa da prebudi spomin in molitev ob nepregledni množici mož, žensk in otrok, ki so se zvrstili na otočju zla, premnogi izmed njih so tam umrli ali pa so jih pobili…
Otočje Solovki je postalo po letu 1990 ponovno samostansko naselje. Oskrunjeno katedralo pa so odprli za bogolsužje šele leta 2003.
Med obiskom je patriarh Kiril dejal, da morajo Solovki postati tudi narodno študijsko središče za proučevanje mučencev in pričevalcev vere 20. stoletja.
Na ta način se bi delno oddolžili za desetletja brezobzirnega teptanja človekovih pravic v imenu lažne svobode, igrane enakosti in človeku odtujenega napredka.
PA KATOLIČANI?
Vzemimo za primer izkušnjo katoliškega občestvav Sankt Peterburgu, ki se zbira v tamkajšnji cerkvi Srca Jezusovega.
Cerkev so gradili poljski delavci, bilo jih je kakšnih 15.000, ki so bili zaposleni v bližnji tovarni porcelana. Nikoli ni bila dokončana.
Med letoma 1917 in 1937 so se zvrstili v tej cerkvi trije duhovniki. Vsi so bili večkrat aretirani. Zadnji med njimi je bil Epifanij Akulov. Ustrelili so ga kar med obredom.
Ko je 60 let za tem zločinom italijanski frančiškan Fiorenzo Emilio Reati maševal v tej cerkvi, je bil pretresen, da je imel v rokah okrvavljene mašne prtičke ubitega prednika. Piše: »Sem naslednik mučenca. V kakšno avanturo sem se podal!« Fiorenzo Reati je proučil arhive tajne policije KGB in na to temo izdal žepno knjigo z naslovom Bog bo imel zadnjo besedo (založba Arca).
Trenutno pripravlja nov in dopolnjen natis knjige. Če hočemo vedeti, kako je bilo s katoličani na ozemlju carske Rusije, je treba povedati, da so bili katoličani zatirani tudi pod carji, pred revolucijo 1917.
Zatrli so vsak poskus, da bi katoličani prišli do osnovnih verskih pravic. Škofje so sploh imeli velike težave pri ohranjanju stikov z vesoljno Cerkvijo, posebej z Vatikanom.
ŠTEVILO KATOLIČANOV
V carski Rusiji je živelo približno 5 milijonov katoličanov in 2.194 duhovnikov, imeli so 1.500 cerkva. Leta 1917 so prevzeli oblast boljševiki pod vodstvom Lenina.
Prihod boljševikov so katoličani sprejeli z upanjem. Naivno so si predstvaljali, da se bo uresničilo, kar so komunisti vneto obljubljali: »Ko bomo prevzeli oblast, bo konec vsakršnega zatiranja in razlikovanja...«
Ni jim bilo treba čakati, takoj so prišli na vrsto in vstopili v hudo...
Gašper Rudolf
PRILOGA STR. 2
PATER MARTIN (MIHAEL) PERC OFM, 1913-1977 (2)
Pri urejanju cerkve in samostana na Sveti Gori je patru Martinu veliko pri tem denarno pomagal stalen svetogorski dobrotnik pekovski mojster Štefan Hojak – Viatori iz Gorice.
8. septembra 1964, ob prazniku Marijinega rojstva, je obiskal patra Martina tedanji beograjski nadškof Gabrijel Bukatko, njegov prijatelj iz dobe vojaške službe v Sarajevu leta 1940.
Vrstili so se še mnogi drugi ugledni gosti.
Pater Martin je bil na Sveti Gori prijazen gostitelj vseh.
Bil je vedno svež oznanjevalec Božje besede, spovednik, prijatelj.
Omogočil je koncerte v baziliki, kar je bilo v onih neprijaznih časih kar zahteven podvig, za katerega je bil pogoj dobra komunikacija z »zunanjim« svetom, s svetom glasbe, glasbeniki in takratnimi javnimi delavci.
Po devetih letih službovanja na Sveti Gori se je moral leta 1971 preseliti v Ljubljano na Vič.
Ves mesec se je poslavljal, tako težko je bilo zanj, prijatelje in sodelavce slovo od Svete Gore.
Na Viču je ostal samo eno leto, potem pa šel spet v ljubljanski središčni samostan pri Marijinem oznanjenju za kaplana in kateheta.
Sredi Ljubljane ga je 9. julija 1974 obiskal pisatelj Alojz Rebula.
Zapisal je potem, da je že prej o patru Martinu slišal, da je svojevrsten božji rokomavh, ki je bil zmožen v nemogočih povojnih razmerah razkošno urediti uničeno cerkev v Stranjah nad Kamnikom. Ob obisku so mu poklicali p. Martina iz spovednice v cerkvi. Potem pa ga ta presenetljivi p. Martin zvleče v svojo sobo, skuha kavo, nameče predenj kup knjig o sv. Frančišku, priloži list Srečanje, odpre Prvo Mojzesovo knjigo Svetega pisma in preroka Izaijo ter poudari veličino krščanskega upanja. Ko si je pater prižgal novo cigareto, ga je pisatelj vprašal, koliko jih pokadi na dan. P. Martin mu je odgovoril: »Vsakikrat samo eno.«
Glede kaosa na tem svetu je pater spomnil gosta na gobelin. Zdaj vidimo narobno stran, vse zavozlano, a na Novi zemlji se bo narobna stran, ki je v zmešnjavi nitk in vozlov, obrnila. Tedaj bo pred nami slika v vsej čistosti svojega zarisa, v vsej polnosti svojega sijaja. Govorila sta tudi o kardinalu Stepincu: pater Martin, ki je izkusil kardinalovo spremljanje izgnanih slovenskih duhovnikov in redovnikov ter njegovo delovanje kot zagrebškega nadškofa, ga je imel za svetnika. Pisatelj je omenil, kako človek čuti potrebo, da se okrepča ob prsih Tolažbe. Pater pa mu je njegovo metaforo popravil: »Ob seskih. V Sveten pismu piše mamilla. To so seski.«
Tak je bil p. Martin: dober poznavalec umetnosti in glasbe, pridigar in ljudski misijonar ter iskan spovednik, odkritosrčen sogovornik – skratka vsestranski talent.
V samostanu Ljubljana Center pri Tromostovju je umrl 15. junija 1977.
Pokopan je na ljubljanskih Žalah.
br. Pavel Krajnik OFM
PRILOGA STR. 3
ČE ŽELIŠ GOJITI MIR, VARUJ STVARSTVO (2)
IZ PAPEŽEVE POSLANICE ZA SVETOVNI DAN MIRU 2010
V NARAVI JE VSE POVEZANO
Ekološke krize ni mogoče ločiti od vprašanj, ki so v tesnem sorodstvu z razvojem in vizijo človeka ter njegovim odnosom do soljudi in do stvarstva. Zato je potrebno prenoviti vzorec razvoja ter razmisliti o smislu ekonomije in njenih ciljih, da bi popravili njene stranpoti in popačenosti.
To zahteva zdravstveno stanje planeta, predvsem pa kulturna in moralna kriza človeka.
Človeštvo potrebuje globoko kulturno prenovo, vnovično odkritje vrednot, ki predstavljajo trden temelj, na katerega je mogoče graditi prihodnost. Krize, skozi katere se prebija – pa naj bodo te gospodarske, prehrambne, okoljske ali socialne narave, so v bistvu medsebojno povezane moralne krize, ki silijo k spremembi načrta za skupno pot vseh ljudi.
Še zlasti pa obvezujejo k takemu načinu življenja, ki bo zaznamovan s treznostjo in solidarnostjo, z novimi pravili in oblikami delovanja… Tako bo sedanja kriza postala priložnost za razlikovanje (prepoznavanje) in načrtovanje.
GLOBLJE RAZUMEVANJE NARAVE
Ali morda ni res, da je izvor tega, kar imenujemo »narava«, načrt Ljubezni in Resnice? Svet »ni proizvod kakršnekoli nujnosti, slepe usode ali naključja ... izhaja iz svobodne volje Boga, ki je hotel, da bi ustvarjena bitja postala deležna njegove biti, modrosti in dobrote«. Prva Mojzesova knjiga govori o načrtu vesolja, ki je sad Božje zamisli, na vrhu katerega sta mož in žena, ustvarjena po Stvarnikovi podobi in podobnosti, da bi »napolnila zemljo« in ji »gospodovala« kot »upravitelja«. Skladnost med Stvarnikom, človeštvom in stvarstvom, ki ga opisuje Sveto pismo, je podrl človekov greh, greh moža in žene, ki sta hrepenela po tem, da bi zasedla mesto Boga in sta zavrnila možnost, da bi se prepoznala kot ustvarjeni bitji. Posledica tega je, da se je popačila tudi naloga »gospodovanja« zemlji, »obdelovanja in varovanja«. Med njima in med ostalim stvarstvom je nastal prepad.
GLOBLJE RAZUMEVANJE ČLOVEKOVE VLOGE
Človek je pustil, da ga je nadvladala sebičnost, izgubil je čut za od Boga dano poslanstvo, v odnosu do stvarstva pa se je obnašal kot izkoriščevalec, saj je želel nad njim izvajati popolno oblast. Toda pravi pomen začetne Božje zapovedi, ki ga Prva Mojzesova knjiga dobro izpostavi, je v klicu k odgovornosti. Modrost starih je priznavala, da nam narava ni na razpolago kot »kup naključno raztresenih smeti«, Sveto pismo pa nam je dalo razumeti, da je narava Stvarnikov dar, določil ji je notranjo urejenost, da bi človek iz nje lahko potegnil smernice za njeno »obdelovanje in varovanje«.
Kar obstaja, je Bog zaupal ljudem, vendar ne zato, da bi z njim samovoljno razpolagali. Ko pa se človek, namesto da bi opravljal vlogo sodelavca z Bogom, postavi na njegovo mesto, sproži upor narave, ki jo »bolj tiransko nadvladuje kakor upravlja«.
Sledi nadaljevanje
PRILOGA STR. 4
Z REFERENDUMOM UKINJENE ISTOSPOLNE ZAKONSKE ZVEZE
Kristjani v Ameriki so zadovoljni nad izzidom referenduma v zvezni državi Maine, ki je ukinil pravico do istospolnega zakona in ohranil zakon med moškim in žensko. Pobudniki poudarjajo, da pri tem ne gre za krivično diskriminacijo in nestrpnost do istospolno usmerjenih. »Zakonska zveza med moškim in žensko mora biti sama po sebi zaščitena in ne enostavno spremenjena, preimenovana«. Zvezna država Maine je bila ena od prvih v ZDA, ki je omogočila ti. homoseksualne poroke.
Državljanske pobude, pravniki in krščanska gibanja so začeli dolgotrajno bitko zbiranja podpisov za referendum. Od 1,320.000 prebivalcev države, se je 82% kristjanov (45% protestantov in 37% katoličanov) odločilo za spremembo obstoječe zakonodaje.
Katoliška škofovska konferenca ZDA je poleg tega povabila predstavnike Senata in Kongresa, da sprejmejo amandma skupine poslancev k Zakonu o zdravstveni reformi, v katero bo vključenih okrog 47 milijonov oseb. S tem amandmajem bodo zadržali obstoječo zakonodajo glede splava, ki v prihodnje ne bi bil finančno krit iz zdravstvenega zavarovanja, ampak bi ga plačale osebe, ki želijo narediti splav in niso davčni zavezanci. Škofovska konferenca si že vsa leta prizadeva za spremembo zdravstvene reforme, ki bo lahko zaščitila življenje, zdravje in dostojanstvo vsake človeške osebe.
PREGANJANI KRISTJANI
Ob koncu leta ustanova »Pomoč Cerkvi v stiski« izda poročilo, v katerem opozori na razmere, v katerih kristjani živijo in iz katerega lahko razberemo, da je tudi danes veliko kristjanov omejenih v svobodnem izpovedovanju vere.
Kristjanov je v svetu okrog dve milijardi. Število se povečuje, še posebej v deželah tretjega sveta, kar pogosto pomeni konkurenco, v boju s katero religijske skupine, pa tudi politiki želijo omejiti ta porast. Govorimo o dejstvu, da v 75% do 85% preganjanj na področju izpovedovanja vere, gre za kristjane. Danes sicer ni več nasilja nad kristjani zaradi ateističnih ideologij, kot je bil komunizem za »železno zaveso«. Pojavljajo pa se nove oblike pritiskov, ko v nekaterih okoljih dovoljujejo delovanje samo ene in največkrat edine religije. To se najpogosteje dogaja v muslimanskih deželah in v Indiji, kjer obstajajo radikalne hinduistične skupine, ki so tudi z nasiljem dosegle sprejetje zakona proti spreobračanju v druge religije.
V poročilu so opozorili na stanje v Iraku, kjer bi Cerkev lahko poimenovali »Cerkev mučencev« in je prihodnost krščanstva v veliki nevarnosti. Pogostejši so pojavi nasilja nad kristjani tudi v Pakistanu, Egiptu in Nigeriji. Skrb vzbuja stanje v Latinski Ameriki, kjer nove socialistične oblasti največkrat delujejo proti katoliški Cerkvi.
Vsekakor je potrebno paziti na družbena dogajanja, ker je omejevanje verske svobode pogosto samo prvo znamenje velikih družbenih problemov.
Aleš Rupnik
Predlog za praznovanje božiča
Upravnik zapora vpraša enega izmed starih zapornikov: »Povej mi, kako naj letos praznujemo božič?«
»Imam dober predlog: naredimo dan odprtih vrat!«